Zamknij

Rada Miasta musi zmienić nazwę ulicy w centrum. Wszystko przez nowe przepisy o zakazie propagowania komunizmu

06:00, 24.07.2017 .
Skomentuj Nazwę "20 stycznia" ulicy przecinającej plac Wolności nadano w 2004 r. W okresie PRL nazwę tę nosiła dzisiejsza ul. POW. fot. Łukasz Daniewski Nazwę "20 stycznia" ulicy przecinającej plac Wolności nadano w 2004 r. W okresie PRL nazwę tę nosiła dzisiejsza ul. POW. fot. Łukasz Daniewski

Do 2 września samorząd Włocławka ma czas na zmianę nazwy ul. 20 stycznia, biegnącej w ścisłym centrum Włocławka. Jeśli tego nie zrobi, do akcji wkroczy wojewoda, który wyda w tej sprawie tzw. zarządzenie zastępcze.

Zmiana nazwy tej ulicy wymuszona jest zapisami ustawy o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. 

Nazwa ulicy przecinającej plac Wolności (w okresie PRL nazwę 20 Stycznia nosiła dzisiejsza ul. Polskiej Organizacji Wojskowej), przy której znajduje się tylko przystanek autobusowy, upamiętnia wkroczenie do miasta Armii Czerwonej i zakończenie II wojny światowej we Włocławku w dniu 20 stycznia 1945 r. 

[ZT]25775[/ZT]

Data ta jest różnie interpretowana przez niektórych historyków, dla których dzień 20 stycznia symbolizuje początek zniewolenia Polski przez Związek Radziecki i rozpoczęcie represji wobec dużej części społeczeństwa. 

Dla innych badaczy, rodzin ofiar niemieckiego barbarzyństwa podczas II wojny światowej oraz osób, którym udało się przeżyć okupację, dzień ten oznacza przede wszystkim zakończenie jednego z najtragiczniejszych okresów w historii naszego kraju. 20 stycznia był pierwszym dniem wolności we Włocławku po trwającej blisko 6 lat tragedii. I właśnie to, ich zdaniem, powinno być szczególnie w tym dniu przekazywane kolejnym pokoleniom. 

[ZT]433[/ZT]


W okresie PRL we Włocławku rokrocznie świętowano 20 stycznia jako dzień wyzwolenia spod okupacji niemieckiej-hitlerowskiej. Dopiero w ubiegłym roku dzień ten wykreślono z listy oficjalnych świąt miejskich.

- Armia Czerwona w okresie 1944-1945 nie przyniosła Polsce a tym samym i Włocławkowi wolności w prawidłowym tego słowa rozumieniu. Nikt nie kwestionuje tego, że Polska stworzona w 1945 r. nie była państwem suwerennym, nie odzyskała niepodległości w prawidłowym tego słowa znaczeniu, od samego początku nowe władze nowego państwa nie miały wątpliwości, że Polska będzie państwem satelitarnym ZSRR. Armia Czerwona po opanowaniu Włocławka i regionu traktowała ten teren jako obszar zdobyty na wrogu, a nie teren należący do sojusznika - mówił w styczniu 2016 roku historyk dr Tomasz Dziki. 

Już wtedy zmiana nazwy ul. 20 stycznia wydawała się kwestią czasu. Tymczasem 1 kwietnia 2016 r. została przyjęta ustawa o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Jej skutki na terenie kraju odczuli przede wszystkim mieszkańcy ulic, noszących imię m.in. komunistycznych działaczy czy formacji wojskowych, kojarzonych z utrwalaniem tzw. Polski Ludowej. 

We Włocławku problem ten rozwiązano znacznie wcześniej, bo już na początku lat dziewięćdziesiątych z wykazu nazw ulic zniknęli m.in. Feliks Dzierżyński, Leon Purman, Jan Polewko, Jan Krasicki, Armia Czerwona czy Obrońcy Stalingradu. Zlikwidowano też ulicę 20 stycznia (dzisiejsza ul. Polskiej Organizacji Wojskowej), ale w 2004 roku w kadencji prezydenta Władysława Skrzypka ponownie przywrócono ją, nadając jej imię ulicy Bezimiennej. Podczas przygotowywania poszczególnych zapisów ustawy w 2016 roku pojawiły się wątpliwości, co do ulic noszących imię Stefana Okrzei, jednak Instytut Pamięci Narodowej wyjaśnił, że postać ta jest błędnie kojarzona z zapisami ustawy. Instytut w sposób jednoznaczny zarekomendował pozostawienie tej nazwy, jako honorującej jednego zasłużonych polskich działaczy niepodległościowych.

Co dziś zatem z ulicą 20 stycznia?

- Włocławek ma jeszcze czas na zmianę nazwy tej ulicy. Wojewoda od 2 września przez 3 miesiące będzie miał czas, aby w trybie zarządzeń zastępczych ją zmienić. Podejrzewam, że we Włocławku może być problem z uwagi na okres wakacyjny, bo uchwałę musi podjąć Rada Miasta. Natomiast później wojewoda po zasięgnięciu opinii Instytutu Pamięci Narodowej będzie sam tę nazwę zmieniał - mówi w rozmowie z DDWloclawek.pl Adrian Mól, rzecznik wojewody Mikołaja Bogdanowicza.

Zapytana o komentarz do ul. 20 stycznia wiceprezydent Barbara Moraczewska stwierdziła, że temat będzie konsultowany z historykami, a w sierpniu odbędzie się spotkanie zespołu ds. nazewnictwa ulic i placów, która podejmie decyzję w tej sprawie. Jaką? Tego na razie nie wiadomo.

- Osobiście uważam, że nie ma potrzeby przyjmowania takich uchwały. Jestem przeciwnikiem wciągania samorządów w bieżącą politykę państwa, my mamy swoje problemy, które musimy rozwiązywać - mówi Krzysztof Kukucki (SLD), przewodniczący Rady Miasta.

Na razie nie jest znany termin najbliższej sesji Rady Miasta. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że może odbyć się pod koniec sierpnia lub na początku września.

 

Czy Rada Miasta powinna podjąć uchwałę w sprawie zmiany nazwy ul. 20 stycznia?

Ankieta zakończona, dziękujemy za oddane głosy. Wyniki głosowania są widoczne poniżej:
Tak 26%
Nie 74%

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(55)

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


25252525

40 10

*%#)!& do obory z ktorej wypelzles brunatna katolicka faszystkowska swinio 07:19, 24.07.2017


AniaSAniaS

34 6

Czy nie wstydzisz się tego, że rodzice cię źle wychowali a raczej wcale nie wychowali? Jak masz coś do tego człowieka to spotkaj się z nim i powiedz mu to w twarz, a nie ukrywasz się za komputerem i plujesz jadem. 09:59, 24.07.2017


janek wloclawekjanek wloclawek

Zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


swój chłopswój chłop

Zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


reo

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


brrrrbrrrr

12 3

Tobie powinni *%#)!& zakłamana, rasistowska świnio 14:00, 24.07.2017


mm

60 14

no to już jest przegięcie, czerwonoarmiści przelewali krew za naszą Ojczyznę, szli na Berlin by skończyć tę straszną wojnę a teraz będziemy to wymazywać z historii? Co, krasnoludki nas wyzwoliły, albo morderca Żydów z Osięcin "żołnierz przeklęty" Gadzinowski?
Nawet bolszewicy nie usuwali pomników carów, obecne władze są więc takimi samymi barbarzyńcami jak państwo islamskie w Syrii! 08:08, 24.07.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

uu

4 13

chory na łeb jesteś i na dodatek nie znasz Polskiej historii. 10:04, 24.07.2017


Wiktor SzymańskiWiktor Szymański

63 6

Przepraszam ale z jakiej paki i kto wymyślił, że nazwa ulicy 20 stycznia jest prokomunistyczna?
Przecież to oczywiste, że chodzi tylko o uwolnienie naszego miasta spod jarzma okupanta a nie o fakt, że zrobili to sowieci (wraz z Polakami oczywiście ale tego nikt nie pamięta już). Naprawdę mogliby się skupić nad większymi problemami niż nazwa ulicy, która ma raptem ze 100 metrów długości. A jak już chcą koniecznie to zmienić, co dla mnie jest głupotą, to niech ulicę nazwą imieniem tej pani z kiosku, bo jej się należy za to ile godzin dziennie tam spędza. 08:25, 24.07.2017

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

te0te0

12 1

Też będzie źle . Ta Pani nosi nazwisko Wałęsa . 09:10, 24.07.2017


J25J25

11 0

Bo chcą pewnie gdzieś wcisnąć nazwę 10 kwietnia , tylko nie mają gdzie. Albo im. Kaczora ... Wcale by mnie to nie zdziwiło :) 10:44, 24.07.2017


MM0MM0

21 14

Czas, żeby w końcu upamiętnić jedynego noblistę z miasta, prof. Tadeusza Reichsteina. 09:23, 24.07.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

////

17 1

Dlaczego jedno kosztem drugiego? Tak nie można , 09:36, 24.07.2017


MajonezaMajoneza

33 11

Zapewne będzie ta ulica nazwana imieniem Lecha K., "wielkiego bojownika i autorytet dla mas". Tfu tfu na te pisowskie dyrdymały i pisanie nowej historii 09:35, 24.07.2017

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

no tak no tak

12 2

Lech K. bedąc wykładowcą prawa na Uniwersytecie Gdańskim walił oceny niedostateczne za samo bycie z Włocławka 09:47, 24.07.2017


wit2wit2

0 2

Nie żartuj nawet w taki sposób. Taka mała uliczka dla takiego "wielkiego" prezydenta.
Za takie dowcipkowanie można sobie trochę posiedzieć. Mielęcin otwiera swoje podwoje. 22:36, 24.07.2017


BravoBravo

12 7

Oczekuję nazwania jakiejś ulicy we Włocławku Poznańska , w Poznaniu jest ul.Włocławka/ 09:39, 24.07.2017

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

kartografkartograf

5 0

Poznańska kiedyś była. Obecna Wiejska:-)
http://stareplanymiast.pl/PM/WLOCLAWEK/PM1942/ 12:31, 24.07.2017


melasamelasa

5 1

Nazwy ulic powinny ułatwiać życie mieszkańcom i przebywającym tu gościom. Dlatego nazywanie jakiejś ulicy Poznańska nie jest właściwe. Pierwotna nazwa ulicy Wiejskiej (Poznańska) miała umotywowanie geograficzne. 21:03, 24.07.2017


kyselakkyselak

29 3

To niech zmienią z 20 Stycznia na zwykłego 20 Stycznia, jak to zrobiono w jakimś innym mieście z inna nieywgodną datą. 09:40, 24.07.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

chistorykchistoryk

29 7

20 stycznia 2002 ? Adam Małysz wygrał konkurs Pucharu Świata w skokach narciarskich w Zakopanem. 10:27, 24.07.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BenekBenek

24 12

Proponuje nazwę ulicy Joanne Borowiak
Co uwaliła polską konstytucje 11:28, 24.07.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BociekBociek

19 8

A może zmienić na 18 stycznia - moja mama ma wtedy urodziny lub na 21 stycznia, wtedy urodziny ma moja przyjaciółka !!! 12:30, 24.07.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

BociekBociek

1 4

A co to za trzy osoby, którym nie podoba się mój pomysł ???? Zazdrośniki ?!?!?!?!?!?! 21:39, 24.07.2017


sewassewas

30 5

jak zwykle kolejny "palący" problem do rozwiązania... 12:52, 24.07.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BravoBravo

0 5

@kartograf , dziękuję i pozdrawiam 14:40, 24.07.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KujawiakKujawiak

20 9

22 LIPCA 1944 ROKU - ŚWIĘTO ODRODZENIA POLSKI !!
1989 ROK - ŚWIĘTO LIKWIDACJI POLSKI !!
Pierwszy raz od stuleci w 1945 roku prosty chłop i robotnik polski zyskał dostęp do dóbr cywilizacyjnych i kulturalnych mógł się leczyć, uczyć, korzystać z rozrywki....jak to mówili na wsi "szedł w inżyniery".
Tracąc władzę i majątki w 1945 r. burżuazja i kościół, nie mógł się pogodzić z tym faktem i wszystkie zakręty w PRL-u sprytnie sterowano rękami robotników, w końcowej fazie /1989r./
Przewodnia siła narodu, SOLIDARNOŚĆ ? pokazała WAŁA. Potępia się wszystko co zostało zrobione przez naszych rodziców z naszym udziałem.
Należy pamiętać w jakim stanie znajdowało się państwo po zakończeniu działań wojennych; kraj w 80% zniszczony, 70% analfabetów, biologicznie i faktycznie zredukowana przez okupanta niemieckiego inteligencja.
Lata 1945-53, lata walki o władzę, w której zginęło około 23 tyś. ludzi. Bandy watażków palą całe wsie, morduje się Sołtysów, nauczycieli, geodetów, napada się na posterunki MO, morduje się żołnierzy WOP, KBW.
Mimo terroru i strachu z entuzjazmem odbudowano swój dom ojczysty POLSKĘ. Etos Solidarnościowy zniszczył cały nasz dorobek przez ostanie ponad 28 lat.
Odebrano narodowi to co wywalczyli nasi rodzice- bezpieczeństwo wewnętrzne i zewnętrzne kraju. Zabrano nam wszystkie świadczenia socjalne. Zniszczono, rozszabrowano cały polski majątek narodowy, cały nowoczesny przemysł i handel co do jednej fabryczki !!!
Sięgając myślami do wspomnień rodziców oraz do historii z okresu międzywojennego -wypoczynek czy dostęp do nauki w szerokim zakresie był niedostępny dla chłopa czy robotnika, kolonie letnie- to słowo nieznane dla szerokiej masy dzieci wiejskich czy robotniczych. Kobiety wiejskie rodziły w domu, umieralność dzieci była zastraszająca. Społeczną chorobą była gruźlica/ brak witamin/ dziesiątkował całe rodziny.
Teraz Etos Solidarnościowy zafundował nam bezrobocie, bezdomność, głodowe pensje i emerytury....8 milionów Polaków wypchnięto z Ojczyzny na tułaczkę za chlebem, zadłużono Polaków na 6 BILIONÓW zł. a USrelsko-banderowski PIS zafundował nam 89 miliardową dziurę budżetową. Sprowadził też na ziemie polskie obce wojska Bundeswehrę i ludobójców z US Army, którym pozwolono na podstawie poszerzonej ustawy 1066 strzelać do Polaków !!!!!!!!!! 14:40, 24.07.2017

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

pionierpionier

1 3

podziwiam cierpliowość i próbę tłumaczenia historii ale z koniem się nie kop.Ci do których adresowałeś swój komentarz zapewne nawet go nie przeczytają bo to zbyt skomplikowane żeby tyle zdań naraz przeczytać i jeszcze do tego zrozumieć. 19:45, 25.07.2017


Ida Ida

0 0

Popieram, każde Twoje słowo. Ale jak napisał ktoś wcześniej ...... "nie przetłumaczysz". Ludzie już zapomnieli. Jest taka teoria socjologiczna , że co trzy pokolenia następuje zmiana myślenia. Chyba jesteśmy tego świadkami..... Troszkę szkoda 09:49, 27.07.2017


KujawiakKujawiak

18 8

Żadnego tam komunizmu marksistowskiego na świecie jeszcze nie było...a ludzie kłapią dziobami na okrągło komuna i komuna.
Był leninowski bolszewizm a w Polsce w wersji lajt czyli SOCJALIZM.
W marksistowskim komunizmie zanika pieniądz i opresyjne państwo. Czy coś takiego na świecie było??
Ano nie....więc przestańcie już *%#)!& o tej komunie bo to już rzygać się chce na takie nieuctwo. Taka idzie propaganda kapitalistyczna, by nie daj Boże komuś do głowy nie przyszło zmienić ten bandycki kapitalistyczny niewolniczy system . 14:51, 24.07.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MELAMELA

14 4

Ludzie! Czym wy się zajmujecie? 15:22, 24.07.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MonaMona

2 5

A czym Ty się zajmujesz? 20:10, 24.07.2017


pamięć selektywnapamięć selektywna

11 5

Autor tego artykułu napisał, że "w okresie PRL we Włocławku rokrocznie świętowano 20 stycznia jako dzień wyzwolenia spod okupacji niemieckiej-hitlerowskiej", ale pominął genezę tej okupacji, co radykalnie zmienia postać rzeczy. Mianowicie, we wrześniu 1939 roku Polska została wymazana z mapy Europy w wyniku militarnego sojuszniczego współdziałania niemieckiego Wehrmachtu i tej "wyzwoleńczej" radzieckiej Armii Czerwonej.


19:09, 24.07.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kolokolo

11 3

a nie może być po prostu ul. Plac Wolności 20:14, 24.07.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

janIIIjanIII

10 4

20.01.2005. W Warszawie zmarł Jan Nowak Jeziorański, żołnierz AK, legendarny "kurier z Warszawy", wieloletni dyrektor sekcji polskiej Radia Wolna Europa, dziennikarz, pisarz, publicysta.
To też KOMUNIZM??? 20:40, 24.07.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

z pamiętnikaz pamiętnika

3 10

Pamiętam, jak 9 miesięcy po tym... wyzwoleniu sąsiadka urodziła syna niewysokiego wzrostu i nieeuropejskiej urodzie. Z tego to względu rówieśnicy dali mu ksywę Karakan. Sąsiadka po tym doświadczeniu dożyła swych lat w stanie bezżennym. 21:35, 24.07.2017

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

jesteście podlijesteście podli

4 2

Czy to wina tego" karakana ",że miał taką a inną budowę ciała?, cholerni ludzie, którym klechy wmówili a ci uwierzyli ,że kalectwo czy brak urody to kara za grzechy 22:15, 24.07.2017


@jesteście podli@jesteście podli

1 2

Czy np. kałmucka uroda to kara za grzechy? 22:25, 24.07.2017


przeżyłemprzeżyłem

11 5

To wszystko, co pisowskie ,to jest chore . Kiedy znów nastanie normalność ?
Panie Dziki, proszę powiedzieć, była okupacja hitlerowskich Niemiec w Polsce czy nie była?
Prawdą jest ,że nastapiło wyzwolenie spod hitlerowskiej okupacji czy też nie ?
A może faszyści pogniewali się na nas i sami odeszli , osierocili nas ?
A czy odradza się ruch faszystowski w naszym kraju i w naszym mieście również za przyzwoleniem obecnej władzy czy nie ?
Byliśmy w niewoli przez sześć długich lat czy nie? A może wszyscy byli w tym czasie na bardzo długich wakacjach ? Nie w obozach zagłady a w sanatoriach ?
To, że ludzi, którzy przeżyli koszmar hitleryzmu jest coraz mniej a jeszcze żyjący wchodzą na "orbitę demencji", sprawia iż zaczynają szaleć upiory parahistoryczne . 21:39, 24.07.2017

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

upiory historyczneupiory historyczne

1 1

Pakt Ribbentrop-Mołotow - IV rozbiór Polski oraz kolejne traktaty i tajne protokoły niemiecko-radzieckie

W nocy 23 sierpnia 1939 roku w Moskwie, przy okazji podpisania "Paktu o nieagresji pomiędzy Rzeszą Niemiecką i Związkiem Socjalistycznych Republik Rad", pełnomocnicy Niemiec i ZSRR - Ullrich Friedrich Willy Joachim Ribebbentrop, minister spraw zagranicznych III Rzeszy, członek NSDAP, oraz Wiaczesław Michajłowicz Mołotow (prawdziwe nazwisko Skriabin) Przewodniczący Rady Komisarzy Sowieckich, sekretarz KC SDPRR(b), członek Biura Politycznego WKP(b) - przedyskutowali w tajnych rozmowach sprawę granicy ich obopólnych stref interesów w Europie Wschodniej. Ich wynikiem było podpisanie tajnego protokołu.

Wtedy została przypieczętowana wspólna decyzja rządów ZSRR oraz Niemiec o rozpoczęciu drugiej wojny światowej, oraz czwartym rozbiorze Polski. Hitler miał więc sojusznika, z którym rozpoczynał wojnę i nie musiał się bać porozumienia Zachodu z ZSRR. Mógł w miarę bez ryzyka zrealizować plan ataku na Polskę, który został opracowany już w kwietniu. Stalin natomiast zyskiwał przyczółek do planowanego ataku na Europę. Mógł także stworzyć na polskich ziemiach organizacje prokomunistyczne legitymujące jego poczynania oraz doprowadzić do zagłady Polski, która była istotną przeszkodą w komunistycznym podboju imperialistycznej Europy. Stalin wyjaśnił przyczyny podjęcia takiej decyzji na posiedzeniu Biura Politycznego WKP(b) w dniu 19 sierpnia:

Jeżeli zawrzemy układ o wzajemnej pomocy z Francją i Wielką Brytanią, Niemcy zrezygnują z Polski i zaczną szukać modus vivendi z państwami zachodnimi. Wojnie się zapobiegnie, ale w przyszłości wydarzenia mogą przyjąć obrót niebezpieczny dla ZSSR. Jeżeli przyjmiemy propozycję Niemiec i zawrzemy z nimi pakt o nieagresji, Niemcy, oczywiście, napadną na Polskę, a wtedy przystąpienie do tej wojny Francji i Anglii będzie nieuniknione. Europę Zachodnią ogarną poważne niepokoje i zamieszki. W tych warunkach będziemy mieli duże szanse pozostania na uboczu konfliktu i przystąpienia do wojny w dogodnym dla nas momencie [...].

Towarzysze! W interesie ZSSR - Ojczyzny Mas Pracujących, jest, by wojna wybuchła pomiędzy Rzeszą i kapitalistycznym blokiem angielsko-francuskim. Należy zrobić wszystko, żeby ta wojna ciągnęła się jak najdłużej, po to, by obie strony nawzajem się wyniszczyły. Właśnie dlatego powinniśmy się zgodzić na zawarcie zaproponowanego przez Niemcy paktu, i pracować nad tym, by ta wojna, gdy już zostanie wypowiedziana, trwała jak tylko można najdłużej. 22:09, 24.07.2017


@przeżyłem@przeżyłem

1 3

Już tak nie narzekaj, bo przeżyłeś i dożyłeś leciwego wieku, a nie wszystkim było to dane. 22:31, 24.07.2017


lucjanlucjan

11 1

Panie Krzysztofie , co Pan gada. Od kiedy to Rada Miasta jest ciałem apolitycznym.
A kto protestował przed biurem posłanki Borowiak??? 21:53, 24.07.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KrissKriss

2 3

Cóż, skoro Wojewoda nada nazwę tej ulicy, to wysoce prawdopodobne jest to, że ta ulica będzie imienia ś.p. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. 08:55, 25.07.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Dom OpiekiDom Opieki

14 1

Pani Sylwia Dzika- dyrektorka Domu Opieki MZOZ przy ul. Żeromskiego to żona Tomasza , - zimne jedzenie , lekarz przychodzi raz kiedyś, brak rehabilitacji ruchowej dla podopiecznych , wszystko za ponad 3 tysiące złotych na miesiac od osoby z emerytury +dopłaty za leki i pampersy - jednym słowem skandal. 09:16, 25.07.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KujawiakKujawiak

7 4

A kto ? z młodych wykształconych, z dużych miast ? wie:

Że kiedyś w Polsce produkowano generatory elektryczne dla największych elektrowni?
- że produkowano turbiny o mocy 500 MW, a przymierzano się do turbin 1500 MW?
- że polowa chińskich, indyjskich, indonezyjskich, greckich i
tureckich, libijskich i irackich elektrowni wyposażona była / jest nie w amerykańskie, czy niemieckie, a w polskie turbiny?
- że produkowano u nas śmigłowce, samoloty tłokowe i odrzutowe,
- że produkowano 40.000 ciężarówek,
- że wytapiano 20 mln ton stali, ze byliśmy na 2 miejscu ? za Japonią ? w produkcji statków rybackich, a te zdobywały Błękitną Wstęgę Atlantyku ? w tej kategorii?
- że nasze zestawy audio ? radio, wzmacniacz, głośniki, gramofon, magnetofon Radmoru biły amerykańskie i japońskie?
- że nasze sprężarki chłodnicze kupowało wiele krajów świata?
- że już w latach 50-tych nasz Star był napędzany gazem LPG i miał NIM chłodzone nadwozie?

Kto pamięta, ze pierwszy PC komputer powstał w Erze ? przed ZX Spectrum?

Że wybudowano:

? trasa Warszawa-Katowice (GIERKÓWKA, niecałe 300 km ? jedna z
nielicznych dzis dróg dwujezdniowych o tej długości w Polsce),
? trasa Łazienkowska wraz z drogami dojazdowymi w Warszawie,
? dwujezdniowa droga Tuszyn-Łódź,
? szpital ?Centrum Zdrowia Dziecka?,
? szpital ?Centrum Zdrowia Matki Polki?,
? rafineria ropy naftowej w Gdańsku,
? odlewnia żeliwa w Koluszkach,
? Zakłady Dziewiarskie ?Kalina? w Lodzi,
? zakłady produkcji dywanów ?Dywilan? w Lodzi,
? zakłady odzieżowe ?Cotex?,
? zakład produkcji profili giętych w Bochni,
? zakłady przetwórstwa owocowo-warzywnego w Leżajsku i Lipsku,
? huta miedzi w Głogowie,
? produkcja blach walcowanych na zimno w Hucie im. Lenina (obecnie im.
Tadeusza Sendzimira),
? Płocka Fabryka Maszyn Żniwnych (wyd. 2,5 tys. sztuk kombajnów zbożowych BIZON),
? zakłady mleczarskie w Węgrowie, Ciechanowie, Chodzieży, Zabrzu,
? produkcja autobusu Jelcz w Kowarach,
? zakłady mięsne w Ostródzie, Sokołowie Podlaskim, Zielonej Górze,
? Port Północny i nafto-port (mieliśmy wtedy własne tankowce),
? zakład kineskopów kolorowych na licencji amerykańskiej w Piasecznie
(wtedy jedyny zakład w Europie produkujący tej klasy sprzęt),
? produkcja układów scalonych i półprzewodników w Naukowo-Produkcyjnym Centrum Półprzewodników CEMI w Warszawie,
? 11 elektrowni (w tym największa ? Kozienice I ? o mocy 1200 MW;

? A po 1989 r. ? ZERO elektrowni)

? i wiele, wiele innych.

? w latach 70? oddawano do użytku ok. 300 tys. MIESZKAŃ rocznie, a obecnie ok. 1/3 tej liczby, w latach 90?, jeszcze mniej.
? w latach 1970-75 place wzrosły o 40%,
? w dekadzie 1970-80 ? wzrost PKB o ok. 80%
? spożycie mięsa, ryb, nabiału na głowę było wyższe niż dziś, a mięsa nie myto i nie nasączano (CONSTAR),

? w 1982 (rok kryzysu wywołanego przez ?Solidarność? finansowana przez CIA)

? od tego roku mierzy sie w Polsce liczbę osób żyjących poniżej minimum socjalnego
? żyjących poniżej tego minimum ? 8 %, obecnie ? powyżej 60%!!!. 11:24, 25.07.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

BociekBociek

1 3

Zawsze byłem przeciwko komunie, jako systemowi. Jednak wkurza mnie to, że zmarnowano w miarę dobrze funkcjonującą gospodarkę !!! 13:29, 25.07.2017


KujawiakKujawiak

9 5


Rozliczacie i zacieracie tzw."komunę" a tak naprawdę socjalizm PRL-u? A zatem oddajcie wszystko co dzięki niej zdobyliście.Wykształcenie,dyplomy,tytuły naukowe,majątki,ruchomości i nieruchomości. 11:37, 25.07.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WolkowatyWolkowaty

6 2

Kukucki sam w sobie jest śmieszny. 12:11, 25.07.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

delta wisłydelta wisły

1 5

OK. To niech ulica prowadząca w kierunku Michelina nie będzie nosiła wiadomej nazwy. Bo skoro 20 stycznia symbolizuje jeden siłą narzucony system, to tamten człowiek to symbol drugiego, gorszego systemu toczącego nasz kraj po dziś dzień i to od jakichś...28 lat, choć sam był w miarę rozsądnym człowiekiem podejmującym czasem *%#)!& decyzje. Komuniści zakłamywali historię a teraz robią to samo ich tzw. przeciwnicy. Szkoda słów.
Pozostaje tylko współczuć dzieciakom bo będą musiały wykuć te głupoty na pamięć - najpierw wprowadzono jeden system a potem drugi. Pal licho, że średnio będą to rozumiały, ale na sprawdzianach wieńczących szkołę trzeba będzie napisać jak autor chciał. Czyli podobnie jak na chwilę obecną.

21:57, 25.07.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do kujawiak:do kujawiak:

8 4

Skąd się tacy nierozumni ludzie jak Ty biorą?Twoja argumentacja przy obronie socjalizmu jest tak prostacka,że aż głowa boli! Wymieniasz zakłady pracy,fabryki PRL i podajesz z nostalgią inne rzekome zdobycze czasu,kiedy byliśmy kolonią sowietów.Rozumiem,że po drugiej stronie Odry w NRF była zgnilizna i nic nie było.Szalało bezrobocie a ludzie się nie kształcili.Brak Ci podstawowej cechy ludzi światłych i prawych,którzy rozumieją co to znaczy,że coś jest złe ze swej natury,wewnętrznie{patrz filozofia,teologia moralność}.Komunizm,socjalizm i wsio podobne,to złe rzeczy,złe moralnie systemy,nawet jeśli znajdujemy w nich wiele pozytywnych cech a fabryk jest tysiące.Niestety zobaczyć to wewnętrzne zło systemu kiedy się było na wczasach w Bułgarii czy na prlowskich koloniach, mogli tylko ci ze światłym umysłem i kręgosłupem moralnym a nie zjadacze kaszanki, z uśmiechniętą gębą twierdzący po obejrzeniu kroniki filmowej,"ŻE JEST FAJNIE I DOBRZE"! Nie szukaj więc kolejnych przykładów broniących tych systemów,[turbiny czy inna śmieszna rzecz]bo co byś nie powiedział,mylisz się i nic nie rozumiesz z braku szerszej perspektywy Twego postrzegania rzeczywistości. 23:45, 25.07.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BabciaBabcia

6 1

A może zrobić 21 stycznia.Dobrze się skojarzy Z DNIEM BABCI. 23:06, 26.07.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BabciaBabcia

3 0

Zróbcie ulice 21 stycznia.Skojarzy się z Dniem Babci. 23:09, 26.07.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

halinahalina

4 0

Pamiętam mrożny ,śnieżny pierwszy dzień wolności bez Niemców. Byłam dzieckiem, mama niosła mnie na plecach. To był ranek 20 stycznia, mam o tym zapomniec,ze wszyscy dorośli wtedy powtarzali w kółko,, szwaby w nocy uciekli z miasta" ??
14:35, 27.07.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Gerbusia@gmail.com [email protected]

2 2

To są takie *%#)!& że aż ręce opadają. Wszystko po to aby każdy zakątek kraju nosił nazwę L. i M. Kaczyńskich, albo któregoś z nich :( 21:06, 28.07.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%