Zamknij

Planujesz urlop? Przestrzegaj kilku prostych zasad. Pomogą Ci uniknąć stresu i straty pieniędzy

09:00, 27.06.2017 .
Skomentuj Urzędnicy przypominają konsumentom, o czym powinni pamiętać podczas planowania wakacyjnych wyjazdów. Fot. depositphotos Urzędnicy przypominają konsumentom, o czym powinni pamiętać podczas planowania wakacyjnych wyjazdów. Fot. depositphotos

Już po raz ósmy ponad 40 instytucji wspólnie przypomina konsumentom, o czym pamiętać w czasie urlopu. Uczestnicy akcji informacyjnej „Przed wakacjami – co warto wiedzieć” udzielają osobom planującym letni wypoczynek praktycznych porad, informują m. in. o użytecznych aplikacjach, rodzajach ubezpieczeń, bezpieczeństwie, prawach i obowiązkach kupujących.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów każdego roku wpływają skargi na usługi turystyczne. Przede wszystkim dotyczą spraw indywidualnych, takich jak zły standard hotelu czy nieodpowiednia organizacja wyjazdu. W ich rozwiązaniu pomagają rzecznicy konsumentów. Urzędnicy otrzymują także zgłoszenia, które są podstawą do wszczęcia postępowań. Dotyczą one m. in. zmiany godzin wylotu bądź przylotu, przez co wycieczka trwa krócej nawet o dwa dni.

- Poważny problem, z którym mamy do czynienia, to proces składania reklamacji w biurze podróży. Ustawa o usługach turystycznych zostawia tutaj dużą dowolność organizatorowi turystyki. My jako UOKiK pilnujemy, żeby te wymogi nakładane przez organizatorów nie godziły w zbiorowe interesy konsumentów. To znaczy, żeby skargi czy reklamacje nie były odrzucane z powodów formalnych, np. dlatego że ktoś nie wysłał ich listem poleconym – mówi Maciej Czapliński z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Urząd analizuje również praktyki pośrednika sprzedającego bilety. Ze zgłoszeń konsumentów wynika, że jeden z portali może stosować niejasne zasady dotyczące kosztu bagażu w trakcie rezerwacji biletu. Dodatkowo zastrzeżenia wzbudza to, że do ceny biletu automatycznie doliczane jest ubezpieczenie, a klient, który nie jest tym zainteresowany, musi samodzielnie odznaczyć tę opcję.

Aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, warto więc właściwie przygotować się do urlopu. UOKiK sugeruje, by bez względu na to, czy wybieramy wyjazd za granicę, czy wypoczynek w kraju, pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

  1. Wejdź na: www.turystyka.gov.pl i sprawdź biuro podróży, z którym chcesz wyjechać na wakacje.
  2. Sprecyzuj ogólne pojęcia. Wyjaśnij zwroty, takie jak: blisko plaży, zaciszna okolica, spokojny hotel. Dla ciebie i biura podróży mogą to być zupełnie inne określenia.
  3. Przeczytaj umowę. Patrz nie tylko na cenę, ale na: godziny wylotu i przylotu, standard i położenie hotelu, wycieczki fakultatywne, ubezpieczenie. Gdy się zmienią, możesz zrezygnować z wyjazdu i odzyskać wpłacone pieniądze.
  4. Masz prawo do reklamacji wtedy, gdy biuro podróży nie wywiązuje się z ustaleń. Nieprawidłowości zgłoś na miejscu rezydentowi lub w ciągu 30 dni od powrotu organizatorowi wyjazdu w dowolnej formie – np. telefonicznie, mailowo, pisemnie.
  5. Gdy składasz reklamację, żądaj obniżenia ceny za wyjazd. Jeżeli nie wiesz, o jaką obniżkę możesz się ubiegać, skorzystaj z Tabeli frankfurckiej. Przykładowo za brak balkonu możemy żądać do 10 proc., za hałas w nocy do 40 proc., a za brak wyżywienia do 50 proc. niższej ceny. Tabela frankfurcka nie jest jednak dokumentem oficjalnym, ale jedynie pomocnym konsumentowi w oszacowaniu odszkodowania.

Gdzie spędzisz urlop?

Ankieta zakończona, dziękujemy za oddane głosy. Wyniki głosowania są widoczne poniżej:
W kraju 28%
Za granicą 50%
W domu 22%

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

AdamAdam

0 0

Ja wybieram się do Zajazdu Jurajskiego w Podlesicach gdy chcę wypocząć i nigdy nie musiałem się stresować podczas wyjazdu. Zawsze było super ;) 12:23, 04.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo
0%