Podczas wakacji dzieci i młodzież miewają różne pomysły na spędzanie wolnego czasu. Nie zawsze wszystkie koncepcje są bezpieczne. Przed głupimi decyzjami podczas letniego wypoczynku przestrzega rzecznik Praw Dziecka w najnowszej kampanii społecznej „Odwaga ratuje życie”.
Dla nastolatków bardzo duże znaczenie ma akceptacja grupy. Zazwyczaj przywódca narzuca w jaki sposób postępować. Nie zawsze jednak jego decyzje są słuszne, dlatego nie powinno w towarzystwie zabraknąć osoby, która w razie zagrożenia zachowa zdrowy rozsądek i ostrzeże przyjaciół przed popełnieniem tragicznych w skutkach błędów.
Przed ich popełnianiem ostrzega Rzecznik Praw Dziecka w nowej kampanii społecznej. Spot główny wspierają kilkudziesięciosekundowe filmy przedstawiające młode osoby w potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach. Każdy posiada alternatywne zakończenie historii. Uzupełnieniem akcji jest ALFABET KAMPANII, który w hasłowy sposób przypomina o tym, dlaczego odwaga ratuje życie.
- Okazje do wykazania się odwagą, czy wręcz bohaterstwem pojawiają się w najmniej oczekiwanych chwilach. Nie trzeba jednak szklanej kuli, żeby wiedzieć, że skok na płytką wodę może skończyć się tragicznie, a palenie ogniska w lesie jest najczęstszą przyczyną pożarów. Warto mieć w sobie wewnętrzną gotowość, na to, żeby powiedzieć „STOP!”, zareagować właściwie, kiedy grupa przyjaciół chce podjąć niepotrzebne ryzyko – mówi Marek Michalak, Rzecznik Praw Dziecka.
Reżyserem spotu promującego kampanię jest Bartosz Konopka, który w 2010 r. nominowany był do Oskara za krótkometrażowy film dokumentalny „Królik po berlińsku”. Kampania zbiera różne opinie.
- Takich kampanii powinno być więcej. Jeśli dzięki nim uda się uniknąć chociaż jednej tragedii, to śmiało można powiedzieć, że ma to sens. Nie jesteśmy w stanie czuwać nad dziećmi przez całą dobę i pilnować, by nie popełniały głupstw - uważa matka 15-letniej włocławianki.
Nie do wszystkich przemawia jednak przyjęta forma kampanii. Wytykają jej przerysowany charakter.
- Niektóre przedstawione sytuacje są niedorzeczne. Młodzi ludzie robią wiele idiotycznych rzeczy, ale pokazywać, że skoczyłyby w taką przepaść na rowerach, to gruba przesada. Nastolatkowie raczej te filmy wyśmieją, a nie wezmą zastosowane rady do serca - uważa tegoroczny absolwent liceum.
Prezentujemy jeden ze spotów. Wszystkie są dostępne tutaj.
Andrzej Dupa14:34, 07.07.2015
3 4
?Odwaga ratuje życie?
ćwierćwiek (xxiwiek), uratuj czyjeś życie - strzel sobie w łeb, napewno dzięki temu uratujesz wiele istnień ludzkich 14:34, 07.07.2015