Liceum Marii Konopnickiej przez kilka miesięcy przekonywało swoich uczniów, że kierunki humanistyczne mogą być furtką do ciekawej kariery zawodowej i dobrych zarobków. Szkoła właśnie zakończyła realizację projektu Humanistyka praktyczna.
LMK jako jedyna placówka w mieście i regionie podpisała umowę patronacką z Wydziałem Filologicznym UMK w Toruniu, co dało jej zupełnie nowe możliwości. Przede wszystkim uczniowie należą do elitarnego grona, przed którym uniwersytet otwiera swe podwoje. Tegoroczna maturzystka, Julia Cieślak, od 1 października poza realizowaniem programu szkolnego uczęszcza na zajęcia akademickie w Toruniu wraz ze studentami i innymi wybitnie zdolnymi licealistami, których Wydział Filologiczny UMK zaprosił do siebie na wykłady i ćwiczenia.
Kolejną korzyścią wynikającą ze współpracy z toruńskim uniwersytetem jest prowadzenie warsztatów przez pracowników naukowych Wydziału Filologicznego, którzy od lat odwiedzają Liceum Marii Konopnickiej we Włocławku. W tym roku współpraca została rozszerzona dzięki projektowi „Humanistyka praktyczna”, na który szkoła otrzymała grant od Fundacji ANWIL dla Włocławka.
[ZT]25322[/ZT]
Dzięki środkom pozyskanym przez Fundację grupa osiemdziesięciu uczniów o zainteresowaniach humanistycznych brała udział w sześciu wyjazdach do Torunia, które obfitowały w atrakcje naukowo-kulturalne, a przede wszystkim umożliwiały licealistom zapoznanie się z dydaktykami Wydziału Filologicznego UMK. Młodzież odwiedziła też toruńskie planetarium, wystawę interaktywną, Teatr im. Wilama Horzycy, w którym obejrzała spektakl „Poskromienie złośnicy” według komedii Szekspira w toruńskim Teatrze im. Wilama Horzycy oraz dwukrotnie Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”, którego pracownicy przygotowali dla młodych włocławian specjalne warsztaty dotyczące filmu.
- Jednym z kluczowych założeń projektu Humanistyka praktyczna było również obalenie popularnych ostatnimi czasy, a szkodliwych mitów narosłych wokół wykształcenia humanistycznego. Zajęcia przygotowane i prowadzone przez naukowców z UMK miały za zadanie przede wszystkim uświadomić młodzieży praktyczny wymiar humanistycznego wykształcenia oraz szeroki wachlarz możliwości, jakie otwierają się na rynku pracy przed absolwentem legitymującymi się dyplomami kierunków związanych z wiedzą o człowieku i społeczeństwie – mówi Miłosz Kłobukowski, polonista z LMK.
Rozwijanie kreatywnego myślenia, redagowanie tekstów, sztuka i praktyka słowa w czasie rewolucji cyfrowej, warsztaty w tworzeniu blogów, kreatywność nazewnicza, warsztaty scenariuszowe, warsztaty parateatralne, podstawy typografii, zagadnienia kultury wizualnej, podstawy copywritingu, językowe mechanizmy reklamy, twórcze pisanie tekstów – to tylko niektóre propozycje z przebogatej oferty zajęć przygotowanych specjalnie dla włocławskich licealistów przez pracowników naukowych UMK w Toruniu. Zajęcia miały obudzić kreatywność i poszerzyć horyzontów intelektualne uczniów, a także uświadomić im, że wykształcenie humanistyczne – wbrew obiegowym opiniom – nie skazuje wcale na bycie bezrobotnym.
Bob15:13, 15.10.2017
Dokładnie :)
Nawet połowa społeczeństwa nie pracuje w swoim zawodzie.
W zakładach rzemieślniczych czy w usługach jest sporo nauczycieli, pediatrów, geografów..
I co bądź zarabiają, żyją - nic im nie jest :) 15:13, 15.10.2017
Bolo14:29, 17.10.2017
Pewnie, że nie muszą być bezrobotni. Przecież w Lidlu lub Biedronce zatrudniają do wykładania towaru nawet humanistów. 14:29, 17.10.2017
re Bolo15:59, 17.10.2017
Podobno na zmywaku u pakistanczyka w Anglii i na truskawkach w Holandii humaniści z zielonej wyspy sa niezastąpieni ? Szef PE może być dumny z zielonowyspiarzy . 15:59, 17.10.2017
nie przesadzaj16:19, 15.10.2017
2 0
...że pediatra czyli lekarz pracuje jako czeladnik w jakmś zakładzie rzemieślniczym?;/ Może być właścicielem formalnie ale na tym się kończy 16:19, 15.10.2017