Zamknij

Jest decyzja IPN w sprawie Włocławka. Pomnik przy ul. Kilińskiego do likwidacji. Co zrobi ratusz?

14:47, 12.12.2018 G.S. Aktualizacja: 11:19, 13.12.2018
Skomentuj Tablica ma zniknąć, ale głaz pozostanie. Fot. N. Seklecka Tablica ma zniknąć, ale głaz pozostanie. Fot. N. Seklecka

Instytut Pamięci Narodowej orzekł, że pomnik-głaz znajdujący się przy ul. Kilińskiego propaguje komunizm i powinien zostać usunięty. Wiemy, co ratusz zamierza z tym zrobić. 

O tym, że ratusz wreszcie otrzymał od IPN decyzję w sprawie pomnika-głazu znajdującego się przy ul. Kilińskiego poinformował ostatnio prezydent Włocławka Marek Wojtkowski

- Mamy opinię IPN. To rzeczywiście jest symbol propagujący treści komunistyczne. Trwa już procedura usunięcia tej tablicy, oczywiście nie jej zniszczenia, ale przeniesienia do muzeum. Ta sprawa zostanie uregulowana - powiedział prezydent podczas ostatniej sesji rady miejskiej.

Tablica trafi do muzeum. Fot. N. Seklecka

Rzeczniczka ratusza Angelika Żychlewicz precyzuje, że zanim tablica trafi do muzeum, sprawą musi zająć się rada miasta.

  - Na najbliższej sesji, najprawdopodobniej jeszcze w grudniu, radnym zostanie przedstawiony projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na usunięcie pomnika. Taka jest procedura. Kiedy uchwała zostanie podjęta, tablicę będziemy mogli przenieść do Muzeum Historii Włocławka - mówi Angelika Żychlewicz. 

Sam głaz ma pozostać przy Kilińskiego. Od rzeczniczki prezydenta usłyszeliśmy, że pojawi się na nim nowa tablica. Z jaką treścią? - Stanowisko w tej sprawie zajmie Komisja ds. nazewnictwa ulic, placów i innych obiektów - odpowiada Angelika Żychlewicz.

Na likwidację budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej propagujących komunizm lub inny ustrój totalitarny samorządy miały czas do końca marca. Nakazywała to ustawa dekomunizacyjna. Los tablicy z Kilińskiego odroczył wniosek do IPN.

(G.S.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(70)

mm

103 23

żałosne, w końcu i ich ktoś usunie a ich wzorem zacznie burzyć kościoły... 15:10, 12.12.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

AA

19 15

Meczety, synagogi też? 17:58, 12.12.2018


reo

z innej z innej

7 13

beczki ,Ciekawe czy ktoś jeszcze dawał łapówy , bo od wielu lat tylko SOLARISY kupowali
https://epoznan.pl/news-news-91024-Zatrzymano_pracownikow_podpoznanskiego_producenta_autobusow._W_tle_800_tys._euro_lapowki 15:12, 12.12.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MM

8 6

Ilu ludzi w Polsce miało/ma dzięki temu pracę? Wolałbyś dorabiać zagraniczne? 16:02, 12.12.2018


Urszula.339^^^Urszula.339^^^

76 28

a może w końcu dymisja prezydenta RP?
taki prawnik a łamie prawo jak rzadko który 15:28, 12.12.2018

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

PerPer

14 30

Napisz gdzie złamał konkretnie prawo blondynko. 17:43, 12.12.2018


DudaPREZYDENTEMnieKADudaPREZYDENTEMnieKA

34 12

złamał konstytucję chociażby ułaskawiając Mariusza Kamińskiego 17:49, 12.12.2018


Grzegorz12Grzegorz12

114 24

Jeżeli IPN jest PiS-owski to proponuję rozebrać Urząd Miasta /to też relikt komunizmu/ Azoty też były budowane za czasów Edwarda Gierka,zaporę wodną i spuścić wszystkich z PiS-u na czele z tow.MAZIARSKIM 15:30, 12.12.2018

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

wlodekwlodek

19 5

zgadzam sie z toba 21:10, 12.12.2018


starystary

2 0

to jeszcze pół Polski wybuzyc bo to relikt komunizmu a i nowogrodzką. 09:23, 17.12.2018


BogdanBogdan

89 4

Wielce czcigodna rada będzie debatowała, bardzo ale to bardzo przejmujący temat. Może niech ruszą d..y i zobaczą jak wygląda ul. Kilińskiego. Może czas zająć się nawierzchnią, same doły. Wstyd. 15:44, 12.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Konto usunięteKonto usunięte

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


Kaj tyKaj ty

2 2

Od tyłu to się czyta kajwajuk co oznacza wysoki do Nieba a *%#)!& jak trzeba. 17:46, 12.12.2018


JuzewJuzew

54 7

Przywiążta se ten kamień do szyi i skoczta z mostu . 17:00, 12.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KPRPKPRP

25 19

Komunistyczna Partia Robotnicza Polski ? partia komunistyczna założona 16 grudnia 1918 na zjeździe połączeniowym SDKPiL i PPS-Lewicy, rozwiązana przez Komintern 16 sierpnia 1938 w ramach wielkiej czystki w ZSRR. Jej celem strategicznym była rewolucja społeczna, która wiązała się z likwidacją państwa polskiego i wcieleniem jego terenów do ZSRR jako republiki sowieckiej. 18:10, 12.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

XDXD

79 9

Usuwanie niewygodnej historii... nie tak to działa. Powinniśmy o wszystkim pamiętać i uczyć się aby tego nie powtórzyć. 18:15, 12.12.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ZadzioraZadziora

5 3

Właśnie powtarzamy. Od 3-ch lat. 10:31, 13.12.2018


Ola90Ola90

22 47

Wysyp lewactwa szkoda patrzeć na sieczkę intelektualna. 18:50, 12.12.2018

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

coloradocolorado

16 4

intelektualistka pisowska się znalazła , podstawówkę zaocznie już skończyłaś ? 08:36, 13.12.2018


Grzegorz 1Grzegorz 1

5 1

Lepiej być lewakiem niż być faszystą spod znaku pis 09:58, 14.12.2018


Konto usunięteKonto usunięte

48 10

Dzięki włocławskim politykom(jakże utalentowanym i pracowitym) niedługo po Włocławku nie zostanie kamień na kamieniu.A ja oczekiwałem od tych miernot rozbudowy Anwilu,nowego mostu,rewitalizacji Śródmieścia,itd.itp.,rozwoju i lepszego życia w tym mieście.Znowu się strasznie zawiodłem.Jednak włocławskie podwórko polityczne to sama patologia.Patole i nieudacznicy. 18:54, 12.12.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

politykpolityk

7 9

Patole i nieudacznicy nie spełnią twoich oczekiwań. Musisz przeorientować kierunek swoich zapatrywań. 19:38, 12.12.2018


NorbisNorbis

73 8

Co wam pamiątkowy pomnik przeszkadza?!!! Wzieli byście się za dworzec bo i ten syf wokół niego bo to dopiero wstyd dla miasta!!! 18:55, 12.12.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

KapslarzKapslarz

5 0

Niestety, jak zawsze tu wszystko od d..py strony... 14:20, 13.12.2018


XdXd

58 12

Naprawdę nie ma w tym mieście ważniejszych spraw? Ten głaz tak wpisał się z krajobraz miasta , że jest wręcz jego symbolem ! 18:56, 12.12.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

TenTen

14 1

Kamień to historia. Historii nie można usun?ć. 00:50, 13.12.2018


ParanojaParanoja

57 12

A skwerek koło urzędu miasta co propaguje kaczynizm stoi ten głaz tyle lat co komu przeszkadza qqnie mogę już znieść tej propagandy wrrr 19:16, 12.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Stały czytelnik.Stały czytelnik.

34 8

Usuną ten kamień, co odnosi się do spotkania się PPS Lewicy, do którego należał też Piłsudski, ale tej niby prawicy, populistycznej jak PIS, K-15, która przeinacza historie dla własnej korzyści. Ciekawe, kogo pomnik postawią tam L. Kaczyńskiego, którego ważniejsze było zaistnieć na arenie między narodowej niż los własnych obywateli. Ustawy emisji Co2 i krzyczał Nice albo śmierć. 20:21, 12.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Konto usunięteKonto usunięte

24 4

Blokada za "popisowe antypolskie psy"? A co jest złego w brutalnej prawdzie? 20:42, 12.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KomuszkowoKomuszkowo

11 28

Usunąć i postwić w tym miejscu stacje do wypożyczeczeń rowerów. 21:12, 12.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

nieco starszynieco starszy

25 5

Każda epoka ma swój porządek i ład... 21:13, 12.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

hihihihi

24 3

a we Warszawie będą wracać co niektóre stare nazwy ulic z "komuny" 21:36, 12.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BladyBlady

15 36

Wpieprzyć te symbole bolszewickie z tego czerwonego Włocławka, wszędzie komuna poniosła klęskę, a tu wybierają komunistów. 22:19, 12.12.2018

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

HhhHhh

7 7

Włocławek był jest i będzie czerwony. Czeczenia. 06:23, 13.12.2018


ZadzioraZadziora

7 1

A kto Ci kazał głosować na PiS ? 10:35, 13.12.2018


TesciowaTesciowa

14 27

Niech kukucki razem z chełminiakiem zawiezie ten symbol bolszewizmu do dgs-u 22:23, 12.12.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

zięćzięć

1 0

zawsze mówiłem, że teściowa to wredna instytucja. 21:23, 13.12.2018


K ockK ock

27 2

Ale zajecia mają kamienie usuwają.Banda prykow pieniadze za takie cos dostaje.jak dzieci w piaskownicy bawia sie 00:40, 13.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BojąBoją

17 2

Się kamienia. 00:48, 13.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

IPN doIPN do

28 10

IPN do likwidacji..
06:08, 13.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

polpol

33 7

Biedny ten naród , który niszczy swoją historię !. 07:02, 13.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RychuRychu

27 3

Moim zdaniem ten głaz to pomnik przyrody i nie wolno go niszczyć! 07:38, 13.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AntykomuszekAntykomuszek

14 17

Oj wyprane mózgi maja niestety mieszkańcy tego miasta! Po co nieuki wypowiadacie się na tematy, o których nic nie wiecie!
Dla was to tylko kamień, płyta... Nie pomyślicie o tym, że ten twór który czci ten kamień, dążył do wcielenia Polski do ZSRR?
Nie wiecie, że członkowie tej organizacji walczyli z Polakami w wojnie polsko-bolszewiciej po stronie wroga!
Co wy chcecie czcić! zdrajców?! Kim trzeba być, by gloryfikować takich bandytów, kiedy na wzgórzu szpetalskim są mogiły mieszkańców Włocławka, patriotów,którzy zginęli, żebyście mogli po Polsku mówić!
Dzicz!
08:15, 13.12.2018

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

komuchowokomuchowo

7 5

Dziwisz się?
Przecież kałmuckie nasienie gdzieś kapło, to i masz efekty.
Dla nich to fajny kamyk, przy którym można sobie zdjęcie zrobić. 08:42, 13.12.2018


Wolny człowiekWolny człowiek

4 5

Patrze na te komentarze i się nadziwić nie mogę, jak to możliwe, że jeszcze jest tyle osób, które popierają ten zbrodniczy komunistyczny ustrój. Paskudny kamień poluch z tablicą, która nic nie hołduje chcą zostawić. Przecież napis na tej tablicy obraża inteligencje tego co to czyta. Kamień upamiętniający wybór komitetu? Ludzie, bądźcie poważni. Chcecie nowoczesności, europejskości, a myślenie z poprzedniej epoki. Ten PiSoski ciemnogród, jak go nazywają, jest bardziej postępowy. Ręce opadają. 16:02, 13.12.2018


KnickKnick

3 3

Ale dinozaur z ciebie typowy nawiedzony pisior wojujacy non dtop z komuna 18:03, 13.12.2018


ObiektywnieObiektywnie

22 0

Historia narasta, powinniśmy się z niej uczyć a nie usuwać ślady po niej. Wg mnie komuś teren jest potrzebny i tyle.
Alternatywnie dla potomności postawić tabliczkę wyjaśniającą wątek historyczny. Brak wyciągania logicznych wniosków z historii owocuje tym co mamy teraz (patrz np.: władze Włocławka). 08:41, 13.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mmmmmmmm

18 1

żeby ten IPN nie musiał w przyszłości likwidować "ozdóbek i wymysłów czcigodnie nam panujących" , a wszystko do tego zmierza!!!!! 09:19, 13.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

aaaaaa

12 1

Ja *%#)!& co za cyrk:) A jak już ten oszołom chce umieszczać nowy napis w tym miejscu to już lepiej niech zostanie sam głaz bo patrząc na jego"dokonania" w poprzedniej kadencji to aż się boję co wymyśli!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 09:46, 13.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

q1q1

16 6

Może przy okazji zburzyć osiedla mieszkalne, wszak to zbudowane za komuny ???? 11:54, 13.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Don VitoDon Vito

14 7

Takie "jaja"tylko w Polsce.
Nawet w Niemczech to co niby ma związki z komunizmem jest nadał szanowane-to historia.Nawet w Berlinie nadał pozostawiono ul.Marchlewskiego.
Ciemnogród 13:21, 13.12.2018

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

CwaniaczkuCwaniaczku

6 5

A pomnik Hitlera, czy innego nazisty tam jest? 14:10, 13.12.2018


włocławiakwłocławiak

14 5

Historii się nie niszczy tylko ją się szanuje. Komu przeszkadza ta tablica. Należy wszystkie pomniki zostawić dla potomnych. Naród, który nie szanuje swojej historii kiedyś przestanie istnieć. Taka jest prawda. 13:45, 13.12.2018

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

??

3 3

jakiej historii komuchu 15:25, 13.12.2018


Wolny człowiekWolny człowiek

2 3

Hahaha, bardzo zabawne, polny kamień i tablica upamiętniająca zebranie komitetu to historia? Czyja? Chyba ruskich onuc. No, sorry ale moje dzieci nie muszą pamiętać, że była w mieście chałupa, gdzie się kilka komuchów spotkało i knuło na Polaków. 16:06, 13.12.2018


Nie muszą Nie muszą

1 0

ad Wolny człowiek

Masz rację! Twoje WOLNE dzieci nie muszą pamiętać. Nawet o tobie, gdy starość w oczy ci zajrzy!!! 11:32, 16.12.2018


m,mmmm,mmm

9 2

Bardzo kontrowersyjny temat.Jak legenda głosi w Łęczyckim Kościele jego fundamencie jest ogromny kamień podobno z pazurami diabła który chciał obalić ten Kościół no i nie dał rady a kamień wraz z wrytymi pazurami pozostał i żaden proboszcz go nie usunoł.To jak nasz kamień ma się do Łęczyckiego łącznie z tablicą na której są wyryte symbole komunizmu.Czy w amerykańskich europejskich slamsach obecnie to są ofiary komunizmu obecnie ze wszystkimi bezdomnymi.Więc może by na tym kamieniu postawić monument dzisiejszego bezdomnego To jest adekwatne do dzisiejszych czasów w kontraście komunizmu.Znaczy również ze diabeł i tak jest przypisany ludzkości po wsze czasy za pewne rzeczy powinni wstydzić się wszyscy ludzie każdej generacji. 15:03, 13.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Stały czytelnik.Stały czytelnik.

4 1

Tylko że Piłsudskiemu chcą wybudować pomnik, a czemu Polskę dzielny na tzw.
Po drugie, istnieje zdecydowane podobieństwo pomiędzy piłsudczykami przedwojennymi i PiS-em dotyczące pewnej mentalności politycznej tzn. takiego bardzo charakterystycznego, głośnego patriotyzmu połączonego z niedocenianiem roli ciężkiej pracy i niedocenianiem roli tej pracy charakterystycznej dla społeczeństwa mieszczańskiego. Jest to bardziej wiara w czyn, szczególnie czyn zbrojny, bohaterski, a nie w walor ciężkiej pracy. To jest charakterystyczne dla obu mentalności. Dodatkowo przyjrzyjmy się osobom decydującym o programie i działaniu sanacji:
Józef Piłsudski - od 1892 członek Polskiej Partii Socjalistycznej i jej przywódca w kraju, twórca Organizacji Bojowej PPS
Walery Sławek - Członek Polskiej Partii Socjalistycznej i jej Organizacji Bojowej, jeden z najbliższych współpracowników Józefa Piłsudskiego, lider obozu sanacyjnego (tzw. grupy pułkowników), jeden z głównych twórców założeń konstytucji kwietniowej.
Felicjan Sławoj Składkowski- Od 1905 należał do Polskiej Partii Socjalistycznej, działał w związanej z PPS ?Spójni?. Od 1906 był członkiem PPS ? Frakcji Rewolucyjnej. 08:20, 14.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Anna43Anna43

9 1

Ludzie przecież to jest częśc naszej historii.Jak widać nie ma sensu wydawac kasy i wciaz je stawiac ,nowe,bo za jakiś czas przyjdzie kolejna władza i te terazniejsze pójdą w zapomnienie.Jak dla mnie zwykła głupota. 10:22, 14.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

bogdanbogdan

7 1

A na miejscu tej tablicy pojawi się nowa chwaląca np czyny Pana Prezydenta Kaczyńskiego czy coś w tym rodzaju. Po zmianie , znowu się zdejmie i przyklei jeszcze nowszą , Coś takiego jak na Pl Wolności. Podoba mi się takie podejście do sprawy. Ekonomiczne myślenie. 10:37, 14.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kanclerzkanclerz

0 7

A gdyby tak przywrócić nazwę ulicy 3 Maja z okresu II wojny światowej, czyli Adolf Hitler Strasse. Przecież to też jest część historii tego miasta. 21:57, 14.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kacperekkacperek

6 1

Po tych dzisiaj rządzących też kiedyś czas zatrze ślad , a po ich dokonaniach przejedzie walec i wyrówna... bo tak właśnie dbamy o naszą historię. 10:04, 15.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

złyzły

6 1

Głupota goni głupotę. Jeden przez drugiego, kto da więcej, kto coś wymyśli bardziej *%#)!& Jak ma się krosty na mózgu, to efekt myślenia jest taki jaki widzimy. Pytam się, komu to przeszkadza (pomnik) z tym kamieniem i tablicą umieszczoną na nim. To jest chore co wymyślają osoby mogące coś zmienić we Włocławku. Zajmijcie się tymi sprawami, do których zostaliście wybrani, a jak Wam się nie podoba to " fora ze dwora" 12:29, 15.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

pelagiapelagia

2 1

dlaczego zajmujecie sie takimi *%#)!& niema na co tracić czasu i pieniedzy rozebrać urząd miejski bo to też pomnik komuny zajmijcie się'' wycinką'' lasów i porządkiem na ulicach nie widzicie tego bo nie chodzicie pieszo po ulicach wsiadacie do swoich drogich aut i do domów pod włocławkiem 11:59, 16.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DziuniaDziunia

5 1

Szkoda że ten cały ipn nie podjął uchwały w sprawie samorozwiązania.
A na tablicy opisać bohaterką śmierć prezydęta co to meldunki składał... 16:40, 16.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

wwwlllwwwlll

4 0

Piłsudski też należał do PPS i co należy zniszczyć jego pomniki? 16:52, 16.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

LuxusLuxus

2 2

I - nstytut
P - oniżania
N - arodowego. 22:15, 16.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Chłopak z miastaChłopak z miasta

0 1

Precz z komuną! 14:34, 17.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

hehe hehe

0 1

a ja to bym ten pomnik zostawił tak jak jest tyle żebym dorobił kanalizę i taki miejski szalet na siku bym zrobił.Można by było i potrzebę załatwić a i komuchy by miały gdzie się pomodlić 19:59, 17.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SiSSiS

0 0

Do Antykomuszek ,Wolny człowiek ,komuchowo , prostactwo o was daje znać . J. Piłsudski to jeden z przywódców, załorzycieli PPS a nie anty komuch . Co do mieszkańców miasta to nie wycieraj swojej mordy bo(ch)aterze - antykomuchu , PiS_ski patolu.Do niedawna chodziłeś i twoi produktorzy *%#)!& za stodołę , dziś udajesz mieszczucha. Ustawa również totyczy wsztkich tych , którym komunistyczna reforma rolna zagrabiła grunty byłym właścicielom ziemskim na mocy wydanego przez PKWN dekretu o reformie rolnej, z 6 września 1944. 08:27, 18.12.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%