Włocławski ratusz ma nowy pomysł na usprawnienie komunikacji rowerowej w mieście. Zamierza tworzyć na ulicach m.in. pasy rowerowe. Takiego rozwiązania we Włocławku jeszcze nie było. Co na to rowerzyści?
Pomysł na wytyczenie szlaków dla jednośladów urzędnicy przedstawili podczas konsultacji, które odbyły się we wtorek (19.11.) w ratuszu. Opowiedzieli uczestnikom o pomyśle tworzenia pasów i śluz rowerowych oraz wykorzystania w oznakowaniu ulic znaku P27 (patrz zdjęcie powyżej). Przeanalizowali też, na których ulicach mogłyby one powstać w najbliższej przyszłości.
- W tę stronę chcielibyśmy powoli iść, m.in.,. ze względu na to, że moglibyśmy wykorzystywać do tego istniejącą infrastrukturę. W przypadku pasa rowerowego, śluzy rowerowej czy znaku P27 po prostu korzystamy z tego, co już mamy i mieścimy się w pasie jezdni, która istnieje. Nie wydajemy pieniędzy na przesuwanie krawężników i inne inwestycje, tylko zmieniamy organizację ruchu, bazując na wymalowaniu pasa rowerowego
– tłumaczy Dominik Cieślikiewicz z Wydziału Dróg, Transportu Zbiorowego i Energii.
Pasy rowerowe są zawsze jednokierunkowe i mają półtora metra szerokości (z dopuszczeniem w odpowiednich przypadkach jednego metra). We Włocławku urzędnicy chcieliby, aby ta część jezdni była również wydzielona kolorem – na każdym osiedlu innym – i odseparowana od pasa jezdni. Dzięki temu nowy pas ruchu zwracałby uwagę kierowców i zwiększał bezpieczeństwo cyklistów.
Urzędnicy przeanalizowali możliwości tworzenia pasów i śluz rowerowych. Musieli wziąć pod uwagę m.in. klasę każdej rozpatrywanej drogi, ponieważ od nie zależy, jak szeroki musi być pas jezdni.
- Np. ul. Wiejska to droga powiatowa o klasie G. Obecnie pas jezdni ma szerokość 4,5 m. Chcemy go zwęzić do 3,5 m i ten metr, który zostanie zagospodarować na pas rowerowy. Wtedy bez problemu poprowadzimy ruch samochodów czy autobusów i będziemy mieli bezpieczne miejsce dla rowerzystów, wydzielone separatorami ruchu lub innymi elementami, które fizycznie oddzielą jezdnię od pasa rowerowego – tłumaczy Cieślikiewicz.
Podczas konsultacji przeprowadzonych przez ratusz rowerzyści pozytywnie zareagowali na pomysł tworzenia pasów rowerowych. Mieli sugestie dotyczące włączenia do przedstawionej sieci niektórych ulic nieuwzględnionych przez urzędników, np. ul. POW. W specjalnej ankiecie mogli natomiast wskazać, na których ulicach pasy rowerowe powinny powstać w pierwszej kolejności.
Wydział Dróg Transportu Zbiorowego i Energii chce jak najszybciej wprowadzać nowe rozwiązania. Na razie nie wiadomo, kiedy dokładnie może pojawić się pierwszy pas rowerowy. Wszystko będzie zależało od tego, jak będzie ukształtowany miejski budżet, a konkretnie – jakie fundusze będą dostępne na ten cel.
rower15:45, 21.11.2019
Dobry pomysł, tylko po co pas rowerowy oddzielać separatorami? Nie wystarczy malowanką tak jak w większych ośrodkach, gdzie infrastruktura rowerowa jest na wyższym poziomie? Polecam nie kombinować. 15:45, 21.11.2019
KRETYNI RZĄDZĄ15:54, 21.11.2019
tylko u nas durnowate pomysły a miasto kona i co jeszcze ,może rondo w centrum? 15:54, 21.11.2019
Hal__ka16:01, 21.11.2019
Popiram...co do ul.Wiejskiej! 16:01, 21.11.2019
cwl16:04, 21.11.2019
Przy kulturze naszych kierowców nalezy współczuć rowerzystom. 16:04, 21.11.2019
do kretynów16:11, 21.11.2019
dziury załatać ........ a potem malować.. ..może buspasy? 16:11, 21.11.2019
Rozważniej .16:11, 21.11.2019
Na chodnikach są wypadki samochodowo-rowerowe , a na ulicach będzie o wiele więcej śmiertelnych.
Ścieżki w wielu miejscach są w fatalnym stanie lub z rozbitym szkłem . Każdy kto korzysta ze ścieżek w mieście wie ile razy miał przebite koła. 16:11, 21.11.2019
lol16:29, 21.11.2019
Nie ma co słuchać malkontentów, w innych miastach są i się sprawdziły więc dlaczego i u nas miały by się nie sprawdzić.
Słuchajcie urzędniki, tu nie ma co odkrywać Ameryki, przyglądać się na dobre rozwiązania w innych miastach i je wprowadzać. Proste, proste. 16:29, 21.11.2019
Pszedewszystkim17:07, 21.11.2019
Szlaki rowerowe maja naeierzchniasfaltowa z barwa czerwona jak ma Gdansk Gdynia czy Krakow w Zakopanym. jest tez tak jak do kolei linowej sie idzie 17:07, 21.11.2019
Rowerzysta17:21, 21.11.2019
Na Pińczatę takie coś by było przydatne. 17:21, 21.11.2019
puknij się17:50, 21.11.2019
Wzmacnianie pozycji rowerzystów w mieście - jak najbardziej, ale jako jeden punktów reorganizacji ruchu.
Ulicą Wiejską, panie Dominik, to za chwilę będą jeździć ciężarówki z zaopatrzeniem dla Castoramy, Agaty itd., więc jeśli chce pan błysnąć, to tylko propozycją przekształcenia chodnika po jednej stronie w zwykłą ścieżkę rowerową, z pełną separacją od ruchu samochodowego, a chodnik dla pieszych druga stroną. Chyba, że ma to być kontynuacja dobrych pomysłów w typie przejście/przejazd na K. Wielkiego za wiaduktem. Wtedy pełna zgoda i puszczać rowery z małymi dziećmi między TIRy przejeżdżające przez środek osiedla.
17:50, 21.11.2019
._.17:54, 21.11.2019
Na tych ciasnych ulicach pasy rowerowe.... co za pomysły. 17:54, 21.11.2019
LEKKO18:12, 21.11.2019
Panie ładowarka jakie ma Pan doświadczenie i wykształcenie, aby takie rozwiązania wdrażać? Jest Pan kolejnym mało kompetentnym w tych sprawach urzędnikiem. Prezydent i cała świta powinna zostać natychmiast odwołana. 18:12, 21.11.2019
To19:14, 21.11.2019
odwołaj ... 19:14, 21.11.2019
dno18:34, 21.11.2019
tak chyba poje..ba..lo.Pasy rowerowe jak w holandii a kultura jazdy jak w polsce.za wczesnie na takie pomysly.moze za 50 lat jak polska przestanie byc bagnem.na razie polska w porowaniu do innych krajow to dno.ulice dziurawe zarobki marne .dno!! 18:34, 21.11.2019
Dzień18:50, 21.11.2019
pracownika socjalnego i komentarze zablokowane . jak bardzo oni się troszczą o potrzebujących . widać na załączonych fotkach .
tyłu tych opiekunów, że wystarczyłby jeden na każdego podopiecznego . w opisie zabrakło jedynego słowa na ich określenie : hipokryzja 18:50, 21.11.2019
tako19:13, 21.11.2019
robta co chceta.mam wyje()bane na wasz kraj i tak. 19:13, 21.11.2019
kat20:50, 21.11.2019
na wąskich, dziurawych ulicach, gdzie samochody większe maja problem się minąć? Czy ktoś w urzędzie myśli, czy tylko za wszelką cenę coś robić, choćby niezbyt mądrego? 20:50, 21.11.2019
m.mmm22:16, 21.11.2019
Ten metr lepiej wykorzystać na ciuchcię elektryczną a rowery jedną ze stron chodnika dla pieszych. 22:16, 21.11.2019
Asa22:57, 21.11.2019
Trzeba uspokajać ruch samochodowy. Dziś każdy burak może mieć samochód, ale nie każdemu chce się jeździć rowerem. Krok w dobrą stronę! Oby tak dalej to dogonimy zachód. 22:57, 21.11.2019
***09:41, 22.11.2019
Tylko bez trwałych separatorów! I tak jest ciasno. Gdzie ma "uciec" samochód np przed karetką na sygnale? 09:41, 22.11.2019
rowerzystka11:08, 22.11.2019
Takie spotkania były robione w roku 2016 i ustalenia do tej pory nie zostały zrealizowane bo urzędnicy mieli już swoje zdanie na ten temat. Takie spotkania to pic na wodę... żeby oczy tylko zamydlić 11:08, 22.11.2019
ewik18:19, 22.11.2019
i tak piesi będą chodzić o ścieżce choć obok będzie chodnik (po czerwonych też się super chodzi) a rowerzyści i tak wolą jeździć chodnikiem niż ścieżką, wolna amerykanka, szkoda pieniędzy, może lepiej jakieś szkolenia 18:19, 22.11.2019
wieczność19:11, 21.11.2019
6 2
pojedziesz tam szybciej jak myślisz.... 19:11, 21.11.2019