Zamknij

Eksperyment pod Włocławkiem. Jest odcinku autostrady między Kowalem a Toruniem jest nowe oznakowanie

06:00, 15.02.2020 GDDKiA/G.S. Aktualizacja: 17:17, 15.02.2020
Skomentuj Fot. GDDKiA. Fot. GDDKiA.

Podwłocławski fragment A1 jest jednym z 46 odcinków dróg szybkiego ruchu w Polsce, na których Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad testuje projekt nowego oznakowania. 

GDDKiA opracowała projekt zmian oznakowania dróg szybkiego ruchu. Wkrótce chce ogłosić przetarg na przeprowadzenie badania opinii wśród kierujących pojazdami czy eksperymentalne oznakowanie  jest intuicyjne i czytelne.

Oznakowanie eksperymentalne zostało już wdrożone na 46 odcinkach dróg - jednym z nich jest fragment A1 pod Włocławkiem, między węzłami Toruń Południe i Kowal. 

Nowe oznakowanie opracowali naukowcy.  Polega na umieszczeniu m.in. numerów węzłów oraz ich nazw. Ma to ułatwić zapamiętywanie określonych zjazdów, szczególnie dla zagranicznych kierowców. Właściwy wybór pasa (np. do skrętu) wskazują strzałki umieszczone nad tablicami kierunkowymi, które znajdują się bezpośrednio nad pasami ruchu. Są jednakowej wielkości, a umieszczone strzałki są odniesieniem do określonych pasów ruchu.

  

Kompleksowa propozycja nowego oznakowania jest w końcowej fazie uzgodnień z innymi służbami, m.in. Państwową Strażą Pożarną, Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego, Policją oraz MSWiA. Na zadaniach realizowanych w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych wiele elementów nowego oznakowania już zostało zastosowane.

- Jeszcze w I kwartale 2020 roku planujemy ogłosić postępowanie przetargowe na wykonanie analizy i badania na szerokiej grupie kierowców w zakresie intuicyjności i ujednolicenia oznakowania dróg szybkiego ruchu. Wyniki będą podstawą do optymalizacji oznakowania, które będzie bardziej czytelne dla kierowców w każdej sytuacji na drodze - informuje GDDKiA. 

GDDKiA dodaje, że wspólnie z policją opracowuje ujednolicenie praktyki stosowania zasad korzystania z bram, wyjazdów i przejazdów awaryjnych na drogach szybkiego ruchu. Wypracowywane i ujednolicone schematy działań mają pomoc w szybszym podejmowaniu decyzji podczas akcji ratowniczych, w tym w zakresie wyprowadzenia pojazdów zatrzymanych na trasie z powodu wypadku bądź kolizji. Chodzi o wypracowanie wspólnych mechanizmów działania w sytuacjach, kiedy dochodzi do zdarzenia, w wyniku którego nie ma rokowań na szybkie udrożnienie drogi i puszczenie ruchu.

W ramach tego projektu badawczego ma zostać przygotowana „księga objazdów”, czyli kompleksowe wyznaczenie stałych objazdów dla wszystkich dróg szybkiego ruchu. Pozwoli to podejmować optymalne decyzje w dynamicznie zmieniającej się sytuacji i ułatwić kierowcom opuszczenie miejsca zdarzenia, kiedy udrożnienie drogi w krótkim czasie nie jest możliwe.

(GDDKiA/G.S.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(15)

qw_qw_

16 2

Przecież to oznakowanie testowe jest już od momentu wybudowania tego odcinka... beja. 07:01, 15.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

MalgolaMalgola

8 3

Tylko między Łodzi a Kowalem nie numerów zjazdów. Łódź ma, Kowal ma a w środku czarna dziura. ? 07:24, 15.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

proikaproika

13 3

Czytelne może i jest,ale przy szybkości 50km/h 08:39, 15.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

UWAGA UWAGA

16 4

Ta autostrada to bubel , nawierzchnia od nowości jest zbyt śliska i przy deszczu wiadomo co się dzieje. 09:05, 15.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

brawo DD, brawo GSbrawo DD, brawo GS

2 4

OddziałyGDDKiAArchiwum 2013
Nowoczesne oznakowanie na Autostradzie A1
29-11-2013
W ramach budowy Autostrady A1 od Czerniewic do Kowala, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy wprowadza pilotażowy program dostosowania oznakowania autostradowego do standardów europejskich.
Węzły drogowe otrzymają teraz numerację i nowe nazewnictwo, natomiast tablice drogowskazowe wraz ze strzałkami zostaną rozmieszczone nad właściwymi pasami ruchu. Nowe rozwiązania wpłyną niewątpliwie na poprawę bezpieczeństwa i staną się bardziej wygodne dla użytkowników drogi. Przyczynią się do podniesienia standardów oznakowania, poprawią też jego postrzegalność i czytelność. 10:16, 15.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

amenamen

13 0

Po co kombinować jak koń pod górę i wymyślać coraz to nowe oznakowania. Wystarczy wysłać tych drogowców do Niemiec, niech zobaczą jak powinno wyglądać oznakowanie autostrad. Jest bardzo intuicyjne nawet dla osób nie znających języka. 12:20, 15.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ManiekkManiekk

7 1

Naukowcy doktoranci hihi widocznie byli na wycieczce w Europie i dopatrzyli się takiego rozwiązania od stu lat.Co mogli w życiu widzieć z okna uniwersytetu.Tylko wrony na gałęziach.Ale dzięki za bystrość i dalsze odwiedzanie Europy. 12:28, 15.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

......

6 0

Trzeba ogłosić przetarg... wykonać analizy. Tymczasem coś takiego w Niemczech działa od lat. Ale ważne, żę Polska wstaje z kolan. W Polsce wiemy najlepiej.
13:10, 15.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

dość złodziejstwadość złodziejstwa

3 0

wystarczyło zobaczyć i wprowadzić dokładnie to co jest od kilkudziesięciu lat sprawdzone w Niemczech, za co te pieniądze i przetargi? ????? 19:16, 15.02.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

eeeeecheeeeech

0 0

Mają kolegów,rodziny, za poparcie wyborcze trzeba zapłacić ,więc szuka się możliwości dania zarobić kolegom ,kuzynom itp.Pozdrawiam 21:21, 19.02.2020


ZygmundZygmund

1 0

Wina Tuska 22:07, 15.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BogdanBogdan

1 0

Trzeba być jakimś baranem, żeby testować coś co funkcjonuje od lat i jest super. Zróbcie testerom wyjazd autokarem, będzie taniej na zachód. Wyniki testów gotowe. Testerzy niech wezmą się za oznakowanie innych dróg. Jadąc do Włocławka od strony Raciąża, Sierpca to nie uświadczysz żadnego znaku o Włocławku. 08:24, 16.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

NicoNico

1 0

Jakie A1? Przecież to skrzyżowanie w kowalu przy tartaku 09:31, 16.02.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

x30x30

0 0

no wlasnie do zjazdu a 1 to jeszcze moze 4 km
20:36, 16.02.2020


Zdziwiony Zdziwiony

0 0

To żeby postawić czytelne oznakowanie potrzebni są naukowcy? Masakra... 17:14, 16.02.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%