Podwłocławski fragment A1 jest jednym z 46 odcinków dróg szybkiego ruchu w Polsce, na których Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad testuje projekt nowego oznakowania.
GDDKiA opracowała projekt zmian oznakowania dróg szybkiego ruchu. Wkrótce chce ogłosić przetarg na przeprowadzenie badania opinii wśród kierujących pojazdami czy eksperymentalne oznakowanie jest intuicyjne i czytelne.
Oznakowanie eksperymentalne zostało już wdrożone na 46 odcinkach dróg - jednym z nich jest fragment A1 pod Włocławkiem, między węzłami Toruń Południe i Kowal.
Nowe oznakowanie opracowali naukowcy. Polega na umieszczeniu m.in. numerów węzłów oraz ich nazw. Ma to ułatwić zapamiętywanie określonych zjazdów, szczególnie dla zagranicznych kierowców. Właściwy wybór pasa (np. do skrętu) wskazują strzałki umieszczone nad tablicami kierunkowymi, które znajdują się bezpośrednio nad pasami ruchu. Są jednakowej wielkości, a umieszczone strzałki są odniesieniem do określonych pasów ruchu.
Kompleksowa propozycja nowego oznakowania jest w końcowej fazie uzgodnień z innymi służbami, m.in. Państwową Strażą Pożarną, Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego, Policją oraz MSWiA. Na zadaniach realizowanych w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych wiele elementów nowego oznakowania już zostało zastosowane.
- Jeszcze w I kwartale 2020 roku planujemy ogłosić postępowanie przetargowe na wykonanie analizy i badania na szerokiej grupie kierowców w zakresie intuicyjności i ujednolicenia oznakowania dróg szybkiego ruchu. Wyniki będą podstawą do optymalizacji oznakowania, które będzie bardziej czytelne dla kierowców w każdej sytuacji na drodze - informuje GDDKiA.
GDDKiA dodaje, że wspólnie z policją opracowuje ujednolicenie praktyki stosowania zasad korzystania z bram, wyjazdów i przejazdów awaryjnych na drogach szybkiego ruchu. Wypracowywane i ujednolicone schematy działań mają pomoc w szybszym podejmowaniu decyzji podczas akcji ratowniczych, w tym w zakresie wyprowadzenia pojazdów zatrzymanych na trasie z powodu wypadku bądź kolizji. Chodzi o wypracowanie wspólnych mechanizmów działania w sytuacjach, kiedy dochodzi do zdarzenia, w wyniku którego nie ma rokowań na szybkie udrożnienie drogi i puszczenie ruchu.
W ramach tego projektu badawczego ma zostać przygotowana „księga objazdów”, czyli kompleksowe wyznaczenie stałych objazdów dla wszystkich dróg szybkiego ruchu. Pozwoli to podejmować optymalne decyzje w dynamicznie zmieniającej się sytuacji i ułatwić kierowcom opuszczenie miejsca zdarzenia, kiedy udrożnienie drogi w krótkim czasie nie jest możliwe.
qw_07:01, 15.02.2020
Przecież to oznakowanie testowe jest już od momentu wybudowania tego odcinka... beja. 07:01, 15.02.2020
Malgola07:24, 15.02.2020
Tylko między Łodzi a Kowalem nie numerów zjazdów. Łódź ma, Kowal ma a w środku czarna dziura. ? 07:24, 15.02.2020
proika08:39, 15.02.2020
Czytelne może i jest,ale przy szybkości 50km/h 08:39, 15.02.2020
UWAGA 09:05, 15.02.2020
Ta autostrada to bubel , nawierzchnia od nowości jest zbyt śliska i przy deszczu wiadomo co się dzieje. 09:05, 15.02.2020
brawo DD, brawo GS10:16, 15.02.2020
OddziałyGDDKiAArchiwum 2013
Nowoczesne oznakowanie na Autostradzie A1
29-11-2013
W ramach budowy Autostrady A1 od Czerniewic do Kowala, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy wprowadza pilotażowy program dostosowania oznakowania autostradowego do standardów europejskich.
Węzły drogowe otrzymają teraz numerację i nowe nazewnictwo, natomiast tablice drogowskazowe wraz ze strzałkami zostaną rozmieszczone nad właściwymi pasami ruchu. Nowe rozwiązania wpłyną niewątpliwie na poprawę bezpieczeństwa i staną się bardziej wygodne dla użytkowników drogi. Przyczynią się do podniesienia standardów oznakowania, poprawią też jego postrzegalność i czytelność. 10:16, 15.02.2020
amen12:20, 15.02.2020
Po co kombinować jak koń pod górę i wymyślać coraz to nowe oznakowania. Wystarczy wysłać tych drogowców do Niemiec, niech zobaczą jak powinno wyglądać oznakowanie autostrad. Jest bardzo intuicyjne nawet dla osób nie znających języka. 12:20, 15.02.2020
Maniekk12:28, 15.02.2020
Naukowcy doktoranci hihi widocznie byli na wycieczce w Europie i dopatrzyli się takiego rozwiązania od stu lat.Co mogli w życiu widzieć z okna uniwersytetu.Tylko wrony na gałęziach.Ale dzięki za bystrość i dalsze odwiedzanie Europy. 12:28, 15.02.2020
...13:10, 15.02.2020
Trzeba ogłosić przetarg... wykonać analizy. Tymczasem coś takiego w Niemczech działa od lat. Ale ważne, żę Polska wstaje z kolan. W Polsce wiemy najlepiej.
13:10, 15.02.2020
dość złodziejstwa19:16, 15.02.2020
wystarczyło zobaczyć i wprowadzić dokładnie to co jest od kilkudziesięciu lat sprawdzone w Niemczech, za co te pieniądze i przetargi? ????? 19:16, 15.02.2020
Zygmund22:07, 15.02.2020
Wina Tuska 22:07, 15.02.2020
Bogdan08:24, 16.02.2020
Trzeba być jakimś baranem, żeby testować coś co funkcjonuje od lat i jest super. Zróbcie testerom wyjazd autokarem, będzie taniej na zachód. Wyniki testów gotowe. Testerzy niech wezmą się za oznakowanie innych dróg. Jadąc do Włocławka od strony Raciąża, Sierpca to nie uświadczysz żadnego znaku o Włocławku. 08:24, 16.02.2020
Nico09:31, 16.02.2020
Jakie A1? Przecież to skrzyżowanie w kowalu przy tartaku 09:31, 16.02.2020
x3020:36, 16.02.2020
no wlasnie do zjazdu a 1 to jeszcze moze 4 km
20:36, 16.02.2020
Zdziwiony 17:14, 16.02.2020
To żeby postawić czytelne oznakowanie potrzebni są naukowcy? Masakra... 17:14, 16.02.2020
eeeeech21:21, 19.02.2020
0 0
Mają kolegów,rodziny, za poparcie wyborcze trzeba zapłacić ,więc szuka się możliwości dania zarobić kolegom ,kuzynom itp.Pozdrawiam 21:21, 19.02.2020