Zamknij

Ogromna kara dla sieci komórkowej Plus. Za oszukiwanie klientów muszą teraz zapłacić prawie 40 mln zł!

Daniel WiśniewskiDaniel Wiśniewski 20:20, 06.06.2019 . Aktualizacja: 16:00, 07.06.2019
Skomentuj W związku z nieprawidłowościami na operatora sieci telefonii komórkowej Plus UOKiK nałożył wysoką karę finansową. Zdjęcia ilustracyjne. Fot. depositphotos.com W związku z nieprawidłowościami na operatora sieci telefonii komórkowej Plus UOKiK nałożył wysoką karę finansową. Zdjęcia ilustracyjne. Fot. depositphotos.com

Polkomtel, operator sieci telefonii komórkowej Plus, stosował dziewięć praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Za każdą z praktyk Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtel karę. W sumie spółka musi teraz zapłacić 39 457 264 zł.

Zastrzeżenia UOKiK dotyczyły dziewięciu usług, których koszt nie był wliczany do kwoty abonamentu. Opłaty były przez Polkomtel automatycznie uruchamiane przy podpisywaniu umowy. Co prawda, przez pierwszy miesiąc lub dwa były one bezpłatne, ale potem konsument musiał albo z nich zrezygnować, albo uiszczać dodatkowe opłaty, które wynosiły nawet 20 zł za każdą z usług. To nie spodobało się urzędowi.

- Przepisy ustawy o prawach konsumenta wymagają, aby przedsiębiorca przed podpisaniem umowy uzyskał wyraźną zgodę klienta na każdą dodatkową płatność. W tym przypadku chodzi o opłaty za usługi, które nie były objęte abonamentem. Część z nich miała charakter rozrywkowy, inne wiązały się np. z bezpieczeństwem. Informacje na temat zlecenia aktywacji tych usług i opłat za nie znajdowały się w odrębnych od umowy dokumentach, czyli regulaminach promocji. Klient podpisując umowę, akceptował również treść ogólnego oświadczenia wskazującego, że zapoznał się z dokumentami składającymi się na umowę. Jak wynika z reklamacji, część konsumentów nawet nie była świadoma, że co miesiąc dodatkowo płaciła np. za „Czasoumilacz” – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

W związku z nieprawidłowościami na operatora sieci telefonii komórkowej Plus UOKiK nałożył wysoką karę finansową. Za każdą z praktyk urząd zasądził na Polkomtel grzywnę, która w sumie wynosi 39 457 264 zł. Okazuje się jednak, że to nie wszystko. Zaraz po uprawomocnieniu się decyzji Polkomtel musi też zawiadomić o niej konsumentów poprzez wstawianie informacji na swoją stronę internetową. Plus musi też zamieścić komunikat w dwóch ogólnopolskich dziennikach oraz wysłać listy polecone do wszystkich abonentów, od których choć raz pobrał opłatę za którąkolwiek z automatycznie aktywowanych usług. 

To nie pierwszy taki przypadek dotyczący kar nałożonych na sieci komórkowe w Polsce. W grudniu 2016 r. UOKiK nałożył 15 mln zł kary na T-Mobile Polska. Najnowsza decyzja dotycząca spółki nie jest jeszcze prawomocna. Polkomtel może się od niej odwołać w ciągu miesiąca. 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(3)

traftraf

9 0

firmy telekomunikacyjne wymagają tzw. zgód marketingowych, jeżeli chociażby nie zostanie wyrażona zgoda na jedną z nich to doliczają stosowną kwotę - co ma wspólnego zgoda marketingowa z usługą telekomunikacyjną ? 22:20, 06.06.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

ZdunekZdunek

1 0

W "pomarańczce" tez bylo ze jak się zgodziło na pakiet tv za darmo na iles miechow i się nie odstąpiło to sie płaciło. Co prawda od poczatku bylo wiadomo ze takie pakiety sa wlaczone ale mi udalo sie dopiero za 3 zgłoszeniem odstąpić od pakietów pomimo ze bylem informowany w kazdym zgłoszeniu ze zostaje przekierowane do realizacji... Oczywiscie za czas używania pakietów w tym czasie pieniazki sie naliczały 11:30, 07.06.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BoloBolo

2 0

Polkomtel sieroto jak mi ciebie szkoda :) 18:29, 07.06.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%