Zamknij

Półkolonie ze wsparciem psychologicznym ? dlaczego warto?

00:00, 23.05.2018 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 08:09, 24.05.2018
Zdjęcie ilustracyjne. Fot. depositphotos.com Zdjęcie ilustracyjne. Fot. depositphotos.com

Półkolonie to dobra okazja do tego, aby dzieci w aktywny i ciekawy sposób spędziły czas wakacyjnego odpoczynku, nawiązały nowe znajomości i  uczyły się działać samodzielnie, a jednocześnie, nie musiały rozstawać się rodzicami na długi czas.

Głównym celem Półkolonii organizowanych przez  Ośrodek Wspierania Rozwoju Neuromind jest wzmocnienie kompetencji społecznej uczestników, czyli zdolności  rozpoznawania i odpowiedniego reagowania w różnych sytuacjach społecznych.

Dzięki treningowi, dziecko uzyska „zestaw umiejętności”, które pozwolą mu rozpoznać sytuację i zastosować odpowiednią, wcześniej poznaną  strategię działania. Składają się na nią m.in.: budowanie poczucia własnej wartości i kompetencji, nauka pracy w zespole, trening umiejętności społecznych i kontroli emocji.

W jaki sposób chcemy wzmacniać kompetencje społeczne u dzieci w trakcie naszych zajęć?

Program półkolonii został stworzony tak, aby przez cały czas trwania zajęć dzieci pod okiem terapeutów i psychologów doświadczały zarówno przyjemnych, jak i trudnych sytuacji społecznych aby przy wsparciu specjalistów uczyły się reagować w sposób adekwatny do danej sytuacji.

Obszary, które w sposób szczególny będziemy wzmacniać w trakcie trwania półkolonii:

- Rozpoznawanie, prawidłowe nazywanie i adekwatne wyrażanie uczuć.

To klucz do satysfakcjonującej relacji z otoczeniem, nawiązywanie i utrzymywanie relacji, wygaszanie zachowań trudnych.

- Wyrażanie emocji w adekwatny sposób. 

Ta umiejętność podnosi u dziecka poziom kontroli poznawczej nad przeżywaną sytuacją. Dziecko lepiej rozumie co się dzieje i dzięki temu potrafi prawidłowo zareagować.

W czasie trwania zajęć,  stworzymy dzieciom sytuacje, w których będą mogły wyrazić przeżywane przez siebie emocje. Przy wsparciu terapeuty będą mogły te emocje poprawnie zidentyfikować, nazwać i w adekwatny sposób zakomunikować grupie.

Dzięki nauce łatwych i prostych do zastosowania technik relaksacyjnych dzieci będą miały możliwość  poznania swojego ciała, płynących z niego sygnałów, informujących np. o zmęczeniu, czy przeżywanym przez dziecko stresie. Elementy tych technik dziecko będzie mogło zastosować w sytuacjach społecznych podczas pobytu na półkoloniach jak i po ich zakończeniu w życiu codziennym. W trakcie zajęć aranżować będziemy najczęściej pojawiające się w grupie  problematyczne sytuacje, np. czekanie na swoją kolej, konflikt rówieśniczy, reagowanie na zmiany, przegrania. Dziecko będzie miało możliwość zareagowania,  korzystając ze wsparcia terapeuty, który podpowie właściwe zachowanie lub poprawnie je zamodeluje. Terapeuci będą modelami,  to od nich dzieci uczyć się będą adekwatnych do sytuacji zachowań.

- Elastyczność, reakcja na zmianę, sprawne przechodzenie od jednej aktywności do drugiej.

Dzieci przejawiające schematyzm w zachowaniu, przywiązane do rutyny, mają trudność w  funkcjonowaniu w sytuacjach społecznych, gdyż te mają tendencje do ciągłych, niespodziewanych zmian. Na naszych zajęciach uczyć będziemy;  obserwacji zmian, sygnałów płynących z otoczenia, świadczących o końcu jednej i początku kolejnej aktywności, sygnałów informujących o zmianie aktywności. Gdy zmiana staje się bardziej przewidywalna np. jest zapowiedziana słownie lub wizualnie, dezorientacja i lęk dziecka znacznie maleją.

Modelowanie, nawiązywanie interakcji, przepracowanie trudnej dla dziecka sytuacji ze wsparciem terapeuty, który w taki sposób manipuluje czynnikami środowiskowymi (może np. wcześniej zakończyć zadanie, aby dziecko nie zdążyło zaangażować się w trudne zachowanie), uczy dziecko adekwatnych do sytuacji i akceptowalnych społecznie zachowań  oraz sprzyja nauce elastyczności.

Dzieci, które potrafią zaspokoić swoje podstawowe potrzeby, czują się bezpieczne, są akceptowane, mają przekonanie o swojej wartości podczas angażowania się w nowe sytuacje społeczne. Ponadto czują się swobodnie i pewnie. Przebywając w grupie nastawionej na wsparcie, czują się rozumiane, a kiedy wzmacniane są do angażowania się w trudne dla nich sytuacje, wiedzą, że przy wsparciu  terapeuty mogą odnieść sukces i przenieść daną umiejętność na życie codzienne.

 

mgr Martyna Matuszkiewicz, Dyrektor merytoryczny, psycholog, terapeuta

Ośrodek Wspierania Rozwoju Neuromind

 

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%