Zamknij

Twoje dziecko może lepiej mówić! Zobacz, u kogo szukać pomocy

00:01, 12.12.2019 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 12:16, 12.12.2019

O tym, dlaczego opieka logopedyczna prowadzona w przedszkolach i szkołach jest niewystarczająca oraz jak obecnie najskuteczniej pomaga się dzieciom borykającym się z ADHD, czy zaburzeniami mowy, rozmawiamy z Alicją Mechułą, logopedą, magistrem filologii polskiej i oligofrenopedagogiem, terapeutą ręki I i II stopnia oraz terapeutą terapii taktylnej.

Jak ocenia Pani opiekę logopedyczną w szkołach i przedszkolach? 

Z moich obserwacji wynika, że opieka logopedyczna w szkołach często jest niewystarczająca. Pomocą zazwyczaj obejmowane są dzieci starsze 5-, 6-letnie. Uważam, iż najlepiej prowadzić terapię z dziećmi młodszymi 3-, 4-letnimi, gdyż efekty są najszybciej widoczne. Im dłużej wada utrwalana jest przez dziecko, tym trudniej ją zlikwidować.

Prowadzi Pani terapię ręki. Na czym ona polega?

Terapia ręki polega na usprawnieniu małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców. To nie tylko ćwiczenia dłoni i palców, ale przede wszystkim ćwiczenia całego ciała. Ręka musi spełniać swoje funkcje, ważne jest, żeby podczas terapii nie usprawniać poszczególnych części składowych ręki, ale postrzegać ją całościowo i rozwijać świadomość ciała.

Rozumiem, że terapia ręki to nie tylko zabawa plasteliną, czy rysowanie szlaczków. 

Tak! Terapia ręki nie polega tylko na zabawie masami plastycznymi, czy uzupełnianiu szlaczków w liniaturze zeszytu. To proces terapeutyczny, którego dopiero jednym z ostatnich elementów będzie praca przy stoliku z narzędziem pisarskim w ręku.

A czym jest z kolei terapia taktylna, którą także stosuje Pani u swoich pacjentów? 

Terapia taktylna to rodzaj masażu, który wpływa na rozwój funkcji półkul i kory mózgowej, śródmózgowia i tylnych partii mózgu. W czasie masażu stosuję specjalne techniki stymulacji, które pobudzają oraz przygotowują receptory skóry do prawidłowego odbioru bodźców sensoryczno-motorycznych.

Masaż Taktylny to stymulacja skóry, dzięki temu zostają pobudzone receptory skóry do prawidłowego odbioru bodźców oraz do aktywizacji funkcji mózgowych i całego układu nerwowego. Poprzez to zostaje zwiększona świadomość ciała i regulacja zaburzeń skóry w odbiorze wrażeń dotykowych. Można stosować ją także oddzielnie jako metodę relaksującą i wspierająca rozwój dziecka, a także jako wspomaganie terapii osób dorosłych. 

Dotyk, jak potwierdzają badania, wpływa na rozwój funkcji półkul i kory mózgowej, śródmózgowia i tylnych partii mózgu.

Pośrednio terapeutyka może być skierowana na stymulację układu hormonalnego oraz regulację procesów dojrzewania różnych struktur organizmu i jego funkcjonowanie. Terapia powoduje, że osoba niepełnosprawna akceptuje przytulanie, leżenie na brzuchu, tym samym eliminuje niechęć do dotykania przedmiotów.

Dzieciom borykającym się z jakimi problemami ta metoda pomoże?

Terapię tę stosuję w pracy z dziećmi mającymi różne deficyty rozwojowe, takie jak: trudności w nauce, lęki i fobie, ADHD i ADD, zaburzenia mowy, brak świadomości bólu np.: dziecko jest agresywne, gdyż nie ma świadomości, że uderzenie boli. 

ALICJA MECHUŁA 

logopeda, magister filologii polskiej, oligofrenopedagog, terapeuta ręki I i II stopnia, specjalista terapii taktylnej. 


Gabinet Logopedyczny
ul. Łęgska 3
87-800 Włocławek
tel. 517 911 162
 

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%