Zamknij

Czy dyrektor szkoły może obniżyć wymiar czasu pracy na jednym ze stanowisk niepedagogicznych, aby stworzyć nowe stanowisko pracy

08:30, 08.03.2019 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 08:31, 08.03.2019
Skomentuj

Czy dyrektor ma prawo zabrać godziny z całego etatu sekretarce, by stworzyć dodatkowe stanowisko dla kadrowej?

Odpowiedź:

Można zmienić umowę o pracę w części dotyczącej wymiaru czasu pracy. Jeżeli zmiana następuje w formie wypowiedzenia warunków umowy, konieczne jest uzasadnienie decyzji pracodawcy.

Uzasadnienie:

Wymiar czasu pracy stanowi element treści umowy o pracę. Zmiana w tym zakresie powinna mieć formę pisemną (art. 29 § 1 i 4 Kodeksu pracy).

W opisanej sytuacji pracodawca zamierza obniżyć wymiar czasu pracy na stanowisku sekretarki, aby stworzyć nowe stanowisko pracy. Zmiana taka może nastąpić za zgodą pracownika w każdym czasie, w formie porozumienia stron. Jeżeli jednak pracownik nie wyrazi zgody na obniżenie wymiaru etatu, pracodawca będzie mógł dokonać zmiany jednostronnie – w drodze wypowiedzenia warunków umowy o pracę. Wypowiedzenie musi zawierać uzasadnienie (art. 30 § 4 w zw. z art. 42 § 1 Kodeksu pracy). Uzasadnieniem może być zmiana organizacji pracodawcy. Wypowiedzenie warunków pracy lub płacy uważa się za dokonane, jeżeli pracownikowi zaproponowano na piśmie nowe warunki.

W razie odmowy przyjęcia przez pracownika zaproponowanych warunków pracy lub płacy, umowa o pracę rozwiązuje się z upływem okresu dokonanego wypowiedzenia. Jeżeli pracownik przed upływem połowy okresu wypowiedzenia nie złoży oświadczenia o odmowie przyjęcia zaproponowanych warunków, uważa się, że wyraził zgodę na te warunki; pismo pracodawcy wypowiadające warunki pracy lub płacy powinno zawierać pouczenie w tej sprawie. W razie braku takiego pouczenia, pracownik może do końca okresu wypowiedzenia złożyć oświadczenie o odmowie przyjęcia zaproponowanych warunków (art. 42 Kodeksu pracy).

W przypadku zmiany umowy w drodze wypowiedzenia, nowe warunki będą obowiązywały po upływie okresu wypowiedzenia. Okres wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony i umowy o pracę zawartej na czas określony jest uzależniony od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy i wynosi:

  1. 2 tygodnie, jeżeli pracownik był zatrudniony krócej niż 6 miesięcy;
  2. 1 miesiąc, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 6 miesięcy;
  3. 3 miesiące, jeżeli pracownik był zatrudniony co najmniej 3 lata.

(art. 36 § 1 Kodeksu pracy).

W opisanej sytuacji pracodawca może więc dokonać zmian w umowie o pracę sekretarki. Jeżeli wyrazi zgodę na obniżenie wymiaru etatu, zmiany zaczną obowiązywać w terminie ustalonym w porozumieniu. Jeżeli sekretarka nie wyrazi zgody na zmianę umowy, konieczne będzie wypowiedzenie warunków pracy i płacy. Dyrektor musi uzasadnić swoją decyzję, a uzasadnienie musi być konkretne i rzeczywiste. W takim wypadku, jeżeli pracownica nie odrzuci zaproponowanych warunków, zmiana w umowie zacznie obowiązywać z upływem okresu wypowiedzenia.

Zapamiętaj!

Zmiany w umowie o pracę mogą być dokonane za porozumieniem stron lub jednostronnie przez pracodawcę. W tym drugim przypadku pracodawca musi uzasadnić swoją decyzję, a zmiany wchodzą w życie z upływem okresu wypowiedzenia.

Podstawa prawna:

  • ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. 2018 r., poz. 917 ze zm.) - art. 30 § 4, art. 42, art. 36 § 1.

Dariusz Dwojewski
Doktor nauk prawnych, specjalista prawa pracy i prawa oświatowego, autor wielu publikacji w tej tematyce, wykładowca na kursach, szkoleniach i studiach podyplomowych z zakresu prawa pracy w szkołach i placówkach oświatowych, prowadzi kancelarię prawną zajmującą się m.in. obsługą prawną jednostek oświatowych
Ekspert Portalu Oświatowego
www.PortalOswiatowy.pl

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%