Zamknij
REKLAMA

Odżywki białkowe - czym się różnią i jaką wybrać?

12:20, 03.04.2019 | Artykuł partnera

Dużo ćwiczysz i chcesz zwiększyć efekty treningu? Przyda się odpowiednia ilość białka w diecie. Jakie są rodzaje odżywek białkowych i jak je stosować? Czas poszukać odpowiedzi!

Białko w codziennej diecie każdego człowieka jest bardzo ważne, ale osoby aktywne fizycznie, których celem jest redukcja tkanki tłuszczowej na rzecz wzmocnienia i zbudowania silnych mięśni potrzebują go zdecydowanie więcej. Dla osób intensywnie trenujących spożywanie nawet dużej ilości ryb, mięsa, twarogów czy jogurtów naturalnych może nie być wystarczające. W takim przypadku można wspomóc się suplementacją opartą na koktajlach białkowych, które mają wiele zalet, np. wzmacniają ciało i dostarczają mięśniom niezbędnych aminokwasów podczas treningu.

 

Jakie są rodzaje białek serwatkowych?

Jednymi z najpopularniejszych wśród ludzi aktywnych fizycznie są białka serwatkowe, które mają pochodzenie mleczne. Stanowi świetne uzupełnienie diety podczas treningów, ze względu na zawartość 9 aminokwasów, których spożywanie ma pozytywny wpływ na budowę beztłuszczowej masy mięśniowej.

Białka serwatkowe dzielą się na:

  • koncentrat białka serwatkowego oznaczany frakcją WPC,
  • izolat białka serwatkowego o frakcji WPI,
  • hydrolizat białka serwatkowego oznaczany jako WPH.

 

Czym wyróżniają się białka serwatkowe?

Odżywki białkowe są uzyskiwane podczas procesu tworzenia sera z mleka i dzielą na rodzaje w zależności od przyswajalności oraz stężenia białka w produkcie. Pierwszy z nich izolat białka to rodzaj odżywki charakteryzujący się wysoką koncentracją nawet 80-85% białka w mieszance. Ma czysty skład, bez niepotrzebnych dodatków.

Drugi rodzaj białka serwatkowego, czyli koncentrat białka serwatkowego (WPC), jest łatwo trawiony przez organizm człowieka i bardzo popularny wśród sportowców ze względu na przełożenie jakości do ceny. Oprócz skoncentrowanego białka zawiera także węglowodany i tłuszcze w niewielkim stężeniu, co ma wpływ na większą kaloryczność od pozostałych.

Ostatni rodzaj, czyli hydrolizat białka, to natomiast niezwykle skuteczna i wartościowa odmiana białka serwatkowego o stężeniu nawet do 98% białka w zawartości. Posiada śladowe ilości węglowodanów oraz tłuszczów, a jedna porcja to ok. 100 kcal.

 

Jakie białko wybrać?

Przede wszystkim rodzaj białka dostosuj do rodzaju treningu, jaki uprawiasz, a także planowany czas przyjmowania suplementu. Białko serwatkowe jest bardzo szybko absorbowane, dlatego jest bardzo dobre do spożywania po treningu.  Z kolei osobom skupiającym się podczas treningu na redukcji poleca się wybór izolatu lub hydrolizatu serwatki.

Popularnym rozwiązaniem dającym bardzo dobre efekty treningowe jest połączenie koncentratu białka serwatkowego z lecytyną sojową i L-karnityną tak jak np. w odżywce białkowej, która dostarcza mięśniom dawkę protein i aminokwasów.

 

Jak stosować odżywki białkowe?

Odżywki białkowe stosuje się zależnie od indywidualnych potrzeb, jednak jednym z uniwersalnych rozwiązań jest picie koktajli białkowych rano i wieczorem. Wypicie napoju o dużej zwartości białka przed treningiem wzmocni ciało i dostarczy do mięśni potrzebne aminokwasy, które wydłużają możliwości treningowe Twojego ciała, natomiast dostarczone do organizmu po treningu ułatwiają regenerację mięśni. Ważne jest to, aby dostosować ilość i rodzaj spożywanego białka do celu treningowego, jaki chcemy osiągnąć.

 

Pamiętajmy: odżywka białkowa to jedynie uzupełnienie diety, a nie jej zamiennik. Z tego powodu jej rodzaj i ilość powinny być zawsze dobrane w taki sposób, żeby dopełniać to, czego nie udało się dostarczyć organizmowi z posiłkami.

 

Artykuł powstał we współpracy z sport-shop.pl

(Artykuł partnera)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
REKLAMA
© ddwloclawek.pl | Prawa zastrzeżone