Zamknij
REKLAMA

Plecak czy torba - co jest zdrowsze dla kręgosłupa?

00:00, 15.07.2021 | materiały partnera

Kojarzy nam się ze szkołą, lekcjami i dźwiganiem podręczników. W związku z tym już jako dorośli rezygnujemy z plecaków i na co dzień chętniej wybieramy pojemne torby. Czy to jednak dobrze wpływa na nasz kręgosłup? Co jest dla nas korzystniejsze: noszenie plecaka czy torby? Sprawdźmy.

Czy noszenie torby jest zdrowe?

Według ekspertów waga torby wraz z zawartością nie powinna przekraczać 2 kg. Dlaczego to takie istotne? Podczas noszenia torby ciężar układa się wokół jednego boku ciała. Wieloletnie przyzwyczajenia związane z dźwiganiem zakupów ciągle na tym samym ramieniu mogą sprawić, że kręgosłup i tym samym cała postawa stają się przekrzywione. To niestety defekt nie tylko kosmetyczny – obniżenie ramienia i przechylenie szyi mogą spowodować powstawanie uczucia drętwienia, a w dalszej perspektywie również przewlekłego, ostrego bólu w tym rejonie. Co więcej, regularne noszenie torby na tym samym ramieniu czasami prowadzi do uszkodzenia stawów.

Jak prawidłowo nosić torbę?

Oczywiście, nie oznacza to wcale, że powinniśmy całkowicie zrezygnować z toreb. Po prostu trzeba wiedzieć, jak prawidłowo z nich korzystać. Oto najważniejsze zasady:

  • Jeżeli wybieramy się na zakupy, nie zapominajmy o tym, aby zabrać ze sobą dodatkowe torby. Dzięki temu równomiernie rozłożymy ciężar.
  • Jeśli musimy pokonać większy dystans, jednocześnie niosąc ciężką torbę, starajmy się nie iść zbyt dynamicznie i nie robić zbyt dużych kroków. W takim przypadku szybki chód to dodatkowe obciążenie dla kręgosłupa i stawów.
  • Często przekładajmy ciężar z jednej ręki do drugiej.
  • Torbę najlepiej nosić na pasku przepasanym przez klatkę piersiową. Dzięki temu ciężar będzie rozkładał się bardziej równomiernie.

A może plecak zamiast torby?

Noszenie plecaka okazuje się być znacznie zdrowsze niż używanie torby. W plecaku ciężar rozkłada się równomiernie, nie obciążając nadmiernie żadnej ze stron. Dzięki temu nawet po długim dniu nie grozi nam ból kręgosłupa, ramion czy szyi.

Kluczowe jest jednak to, aby wybrać plecak dobrej jakości, dodatkowo o usztywnionej konstrukcji, która da stabilne podparcie naszym plecom. Zwróćmy też uwagę na wykonanie rączek – powinny być stabilne i szersze, tak aby nie wpijały się w ciało nawet pod wpływem nieco większego ciężaru.

Czy musimy kupować specjalistyczny plecak, np. z linii trekkingowych, aby cieszyć się zdrowym kręgosłupem na dłużej? Absolutnie nie. Egzamin zda dowolny model – o ile będzie wygodny i odpowiednio zaprojektowany, jak np. sportowy plecak Adidas. To nie tylko praktyczne akcesorium, ale także designerski dodatek, który świetnie wpasuje się w różne stylizacje.

Jak prawidłowo nosić plecak?

Podobnie jak w przypadku torby, także noszenie plecaka obwarowane jest pewnymi zasadami. Na nic zda nam się dobrej jakości plecak, jeżeli będziemy powielać stare nawyki.

  • Pamiętajmy, aby nie nosić plecaka na jedno ramię, szczególnie jeżeli mamy w nim spory ciężar.
  • Ciężar należy rozłożyć w plecaku symetrycznie, tzn. cięższe przedmioty bliżej kręgosłupa i środka.
  • Mimo iż noszenie plecaka jest zdrowsze dla kręgosłupa, warto zadbać o to, aby nie był on zbyt ciężki.
  • Jeżeli planujemy dłuższe wycieczki z plecakiem, w harmonogramie podróży koniecznie powinniśmy uwzględnić przerwy.

Plecak czy torba? W przypadku większych ciężarów najlepiej odstawić torbę i sięgnąć po plecak. Kluczowe jest oczywiście to, jak nosimy plecak. Jeżeli jednak wybierzemy dobry model, a ponadto będziemy stosować do kilku podstawowych, wspomnianych reguł, możemy być pewni, że nasz kręgosłup zachowa dobrą kondycję przez długie lata. 

(materiały partnera)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
REKLAMA
0%