Zamknij

Rodzaje reklamy zewnętrznej i jej zalety

09:48, 15.10.2021 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 09:51, 15.10.2021

Choć mogłoby się wydawać, że w dobie powszechnej cyfryzacji jedyną słuszną opcją na promocję firmy jest marketing internetowy, reklama zewnętrzna, której początków możemy doszukiwać się już w starożytnym Egipcie, wciąż stanowi około 6% całego rynku reklam w naszym kraju. Wszystko za sprawą jej naturalności, bezpośredniości w odbiorze oraz stosunkowo niskich kosztów. Czym więc ona tak właściwie jest i jakie formy reklamy zewnętrznej wyróżniamy?

Jak jest definicja reklamy zewnętrznej?

Reklama zewnętrzna, określana także jako outdoor advertising lub out-of-home advertising, to nic innego jak wszelkiego rodzaju formy reklamy, które spotykane są w przestrzeni publicznej, poza miejscem zamieszkania klientów docelowych. Za jej pomocą można dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, w tym także tych, którzy pozostają odporni na inne przekazy reklamowe, takie jak spoty radiowe czy telewizyjne. 

Najczęściej reklamy zewnętrzne montowane są w miejscach, gdzie występują duże skupiska ludzi, takich jak centrum miasta, dworce kolejowe, parkingi, a nawet środki transportu publicznego. Ciekawostką jest to, że pierwsza reklama zewnętrzna pojawiła się w Polsce w 1991 roku na zlecenie firmy IBM, wkraczającej ze swoimi produktami do naszego kraju. Kampania ta okazała się tak dużym sukcesem, że rynek reklam zewnętrznych eksplodował, a popyt na nie, nie spada po dziś dzień.

Co wyróżnia reklamy zewnętrzne?

Głównym wyróżnikiem reklamy zewnętrznej jest jej nienachalność oraz generowanie częstego kontaktu z potencjalnymi odbiorcami, jednak bez atakowania ich przekazem reklamowym, który i tak mimowolnie utrwala się w ich pamięci, za każdym razem, kiedy go widzą. Jej celem może być natomiast zarówno promocja danej oferty firmy, jak i budowanie świadomości marki i jej pozycji na rynku, poprzez częsty kontakt z nią, który sprawia, że klienci nabierają zaufania do firmy. 

Aby reklama zewnętrzna była skuteczna musi ona jednak spełniać określone warunki bazujące na metodzie oceny jej atrakcyjności G-wert, wśród których wyróżnia się: 

  • minimalną ilość przekazywanych informacji,
  • czytelność,
  • przyciągający uwagę projekt,
  • odpowiednio dobraną lokalizację i umiejscowienie w niej reklamy,
  • właściwie dobrany rodzaj reklamy zewnętrznej. 

Jakie są rodzaje reklamy zewnętrznej?

Jak już wspomniano w powyższym akapicie na skuteczność reklamy zewnętrznej, a więc także zwiększenie za jej sprawą przychodów firmy w dużej mierze wpływa jej rodzaj, który powinien być dopasowany do miejsca montażu i przekazu. Wśród rodzajów reklamy zewnętrznej, które może wykonać dla firm między innymi producent reklam bonowych DRW Studio, wyróżniać się więc przede wszystkim 4 z poniższych. 

Szyldy reklamowe 

Pierwszym rodzajem reklamy zewnętrznej i jednocześnie najpopularniejszym są wszelkiego rodzaju szyldy, przybierające najczęściej formę prostokątnych tablic, na których umieszczane jest logo firmy oraz dotyczące jej lub jej oferty informacje. Wykonywane mogą być one z trwałego PCV, plexi, aluminium oraz dibondu wykończonych w niemal dowolnych kolorach o połyskującej lub matowej fakturze. Ten rodzaj reklamy bardzo często stosowany jest na budynkach, w których znajduje się siedziba lub oddział reklamującej się firmy.

Kasetony reklamowe

Kolejnym rodzajem reklamy zewnętrznej, który łączy w sobie zarówno bodźce wizualne, jak i świetlne są kasetony reklamowe. Wykonywane są one najczęściej z dibondu i mogą mieć postać jedno lub dwustronnych, trójwymiarowych obiektów podświetlanych za pomocą diod LED. Ich podstawową zaletą jest to, że wyróżniają się one na tle innych reklam, przyciągając uwagę podświetleniem znajdujących się na nośniku informacji, w związku z tym pozostają także czytelne nocą. Oznacza to więc, że oddziałują one na potencjalnych klientów przez 24 godziny. Kasetony reklamowe bardzo często spotykane są, jako forma reklamy w galeriach handlowych, nad wejściami do sklepów. Ich zaletą jest trwałość i stosunkowo niskie koszty wykonania w porównaniu do efektów jakie pozwalają uzyskać. 

Plakaty 

Plakaty, będące jedną z najstarszych, jednak wciąż skutecznych form reklamy zewnętrznej, umieszczane są najczęściej na drzwiach obiektów komercyjnych, tablicach ogłoszeniowych czy specjalnych słupach ulokowanych w przestrzeni publicznej przy ciągach komunikacyjnych. Ich wadą jest jednak ich ograniczona trwałość i podatność na uszkodzenia w wyniku czynników atmosferycznych czy aktów wandalizmu. 

Billboardy 

Zaliczane do najpowszechniejszych form reklamy — billboardy, to nic innego jak specjalne tablice reklamowe umieszczane na słupach, sprawiających, że są one widoczne nawet z dużej odległości. Wymagają one jednak nie tylko poniesienia nakładów finansowych na wykonanie umieszczanej na nich reklamy, ale także związanych z wynajęciem powierzchni billboardów. 

Oprócz powyższych rodzajów reklamy zewnętrznej wyróżnia się także: 

  • citylighty, 
  • car wrapping, 
  • reklamy mobilne. 

Jak więc widać form reklamy zewnętrznej jest naprawdę wiele, przez co każdy reklamodawca może dobrać jej rodzaj do swoich potrzeb oraz budżetu. Przy czym warto pamiętać, że najtrwalszym rodzajem reklamy są szyldy i kasetony reklamowe. Bez względu jednak na wybór rodzaju reklamy zewnętrznej za każdym razem z jej użyciem uzyskuje się efekt w postaci zwiększenia popularności firmy oraz jej oferty, przekładające się na większe przychody. 

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%