Większość działań MOPS ma na celu zapewnienie mieszkańcom gminy minimalnego poziomu bezpieczeństwa socjalnego. Obejmuje to między innymi taką pomoc, jak udzielanie schronienia i posiłku osobom tego pozbawionym, a także przyznawanie i wypłacanie świadczeń pieniężnych.
Osoby w trudnej sytuacji finansowej mogą więc zgłosić się do MOPS po pomoc, sporządzając w tym celu odpowiedni wniosek.
Wypłata świadczeń pieniężnych to jedno z zadań własnych gminy. Wśród świadczeń o charakterze obowiązkowym wylicza się:
Z kolei do zadań fakultatywnych zalicza się realizację tych działań, które wynikają z potrzeb mieszkańców i które są wykonalne z punktu widzenia możliwości finansowych gminy. Na przykład:
Osoby w trudnej sytuacji materialnej mogą zgłaszać się ze swoimi problemami do MOPS, które zdecyduje o formie i wysokości pomocy, jakiej może udzielić w danym przypadku.
Wysokość wypłacanych świadczeń uzależniona jest przede wszystkim od budżetu, jakim dysponuje organ. O przyznaniu świadczeń decyduje natomiast treść wniosku zainteresowanego, a niekiedy również wywiad środowiskowy, przeprowadzany w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia.
Aby uzyskać pomoc finansową z MOPS, należy wystąpić z wnioskiem zaadresowanym do ośrodka pomocy społecznej, właściwego ze względu na miejsce zamieszkania.
Do pisma z prośbą o wsparcie materialne trzeba dołączyć dokumenty, które potwierdzają trudną sytuację majątkową, w tym na przykład:
Na wsparcie finansowe ze strony MOPS mogą liczyć osoby, których miesięczny dochód nie przekracza:
Ośrodek pomocy społecznej powinien wydać pisemną decyzję w sprawie przyznania środków lub odmowy realizacji wniosku.
Jeśli decyzja będzie negatywna, to osobie zainteresowanej przysługuje jeszcze możliwość odwołania się od niej. W przypadku, kiedy MOPS rozpatrzy wniosek pozytywnie, może zadecydować o przyznaniu wnioskodawcy zasiłku:
Warto wiedzieć również, że przyznane środki można też utracić. Są one odbierane (lub zamieniane na pomoc niematerialną) osobom, które: