Zaproszenia pod fałszywym pretekstem, wprowadzanie w błąd co do nagród, utrudnianie odstąpienia od umowy – takie nieuczciwe praktyki mogła stosować firma Med Professional.
Spółka Med Professional z Wysogotowa (obecnie w likwidacji) organizowała spotkania handlowe w hotelach, restauracjach czy domach kultury. Sprzedawała podczas nich m.in. maty masujące, oczyszczacze powietrza, odkurzacze.
- Postawiłem Med Professional zarzuty wprowadzania konsumentów w błąd co do celu spotkania, otrzymywania nagród, przysługującego prawa do odstąpienia od umowy, a także zarzut niezwracania wpłaconej kwoty w sytuacji skutecznego odstąpienia od umowy. Takie nieetyczne działania miały skłonić konsumentów, często osoby starsze, aby kupili oferowane produkty po cenach znacznie wyższych niż rynkowe – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
UOKiK stawia kilka zarzutów spółce. Chodzi o nieprawdziwe informacje o celu spotkania, wprowadzanie w błąd co do nagród, sugerowanie, że konsumenci nie mogą odstąpić od umowy oraz niezwracanie wpłaconej kwoty.
- Konsumenci byli zapraszani na akcje społeczne mające na celu ratowanie miejsc pracy lub wsparcie polskiej gospodarki albo na promocję nowej sieci sklepów. Telemarketerzy obiecywali też wartościowe prezenty za samo przyjście. Na miejscu okazywało się, że prowadzona jest sprzedaż produktów ze stałej oferty spółki - wskazuje UOKiK.
Jeśli zarzuty się potwierdzą, spółce za każdą stosowaną praktykę grozi kara do 10 proc. obrotu.
Konsekwencje finansowe może także ponieść osoba zarządzająca - prezes Med Professional, a obecnie jej likwidator. Za umyślne dopuszczenie do naruszeń zbiorowych interesów konsumentów grozi mu kara do 2 mln zł.
Od nowego roku – dzięki inicjatywie Prezesa UOKiK – obowiązują bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące pokazów i wycieczek, podczas których prowadzona jest sprzedaż.
- Nowe prawo ma ukrócić wiele nieuczciwych praktyk, do których dochodziło podczas pokazów. Firmy nie mogą już przyjmować płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy. Dzięki temu seniorzy nie będą musieli walczyć o odzyskanie wpłaconych pieniędzy w sytuacji, gdy przemyślą zakup i z niego zrezygnują odstępując od umowy w ustawowym terminie – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Zabronić raz na zaws19:16, 07.02.2023
4 0
A prym w popieraniu tych złodziei i zapewne spore korzyści wiedzie właściciel knajpy Impresja ! Co drugi telefon zaprasza do Impresji. 19:16, 07.02.2023