Zamknij

Audyt użyteczności UX - dopasuj się do klienta

14:45, 30.07.2018 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 14:47, 30.07.2018
Skomentuj

Wszyscy, którzy wychodzą ze swoim produktem do potencjalnych klientów, muszą brać pod uwagę ich potrzeby. Jeśli dobrze je poznają i odpowiednio się do nich odniosą, mogą być pewni sukcesu. O tym, jak to osiągnąć i dlaczego to takie ważne, traktuje poniższy tekst.

UX – co to takiego?

Zanim będzie można przejść do tematu sukcesu w sprzedaży i bicia konkurencji na głowę, trzeba zacząć od podstaw. Co więc kryje się za skrótem UX? Otóż jego rozwinięciem jest termin user experience, który – nawet w wolnym tłumaczeniu – oznacza wszystkie doświadczenia i odczucia użytkownika w zetknięciu z danym produktem. Co się tyczy samego produktu, określenie user experience odnosi się do styczności potencjalnego użytkownika ze stronami internetowymi, oprogramowaniem bądź sprzętem elektrycznym. Sam audyt UX to analiza tych właśnie wrażeń użytkownika, która – w dużym uproszczeniu – ma doprowadzić do tego, że produkt będzie lepiej dostosowany do jego potrzeb.

Czemu i jak to służy?

Głównym celem przeprowadzenia audytu UX jest oczywiście poznanie potrzeb oraz przyzwyczajeń użytkownika danego produktu, by kolejna jego odsłona możliwie jak najbardziej wpisywała się w jego oczekiwania względem produktu. Wyklucza się w ten sposób słabsze strony produktu, czego następstwem jest oczywiście lepsza jego sprzedaż.

Aby rzeczywiście zrozumieć sposób myślenia potencjalnego klienta, trzeba przeprowadzić szeroko zakrojone działania. Audyt UX obejmuje więc kilka sfer, które składają się na całość wrażenia odbiorcy. Są nimi elementy wizualne (w tym rozmieszczenie elementów graficznych), funkcje oraz oczywiście sama treść.

Dogłębna analiza

Żeby móc stwierdzić, że audyt UX rzeczywiście może przynieść efekt, trzeba przeprowadzić co najmniej dwie z trzech założonych analiz. Pierwszą z nich jest analiza heurystyczna (heuristic evaluation), której głównym zadaniem jest sprawdzenie interfejsu na bazie pewnych zasad. Najczęściej tę analizę opiera się o 10 heurystyk użyteczności autorstwa Nielsena i Molicha, choć istnieją też inne zbiory „złotych zasad”, którymi warto się kierować w przeprowadzaniu audytu UX. Druga konieczna do przeprowadzenia analiza to tzw. wędrówka poznawcza (cognitive walkthrough). Ta część audytu UX ma bardzo praktyczny charakter – w ramach takiej analizy testuje się dany produkt i próbuje spojrzeć na niego z punktu widzenia użytkownika, do którego docelowo ma trafić. Przeprowadzając audyt UX warto też sporządzić listę kontrolną (usability checklist), która jest trzecią częścią analizy. Jak sama nazwa wskazuje, wykonanie jej to po prostu wypunktowanie w formie szczegółowej listy wszystkich elementów, które produkt powinien zawierać czy kryteriów, które powinien spełniać, by mógł być uznany za atrakcyjny przez użytkownika.

Owoce audytu UX

Jeżeli audyt został przeprowadzony profesjonalnie i każda analiza była dokładna, można spodziewać się, że po wprowadzeniu w życie wszystkich wniosków tej analizy produkt zacznie wpisywać się w wyobrażenie odbiorcy. Wprawdzie audyt taki nie jest absolutną koniecznością i w mniejszym czy większym stopniu można polegać w projektowaniu na swojej intuicji, to jednak nie można zapominać, że konkurencja na rynku jest ogromna i równie wielkie są oczekiwania i wymagania klienta.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%