Dziś (6.12) weszły w życie przepisy dotyczące „korytarza życia” oraz jazdy zgodnie z zasadą zamka błyskawicznego – tzw. jazdy na suwak. Jak się do nich stosować, tłumaczy policja.
Korytarz życia
Obowiązek tworzenia korytarza życia dotyczy kierowców poruszających się drogami o co najmniej dwóch pasach ruchu w jednym kierunku. W sytuacji wymagającej utworzenia korytarza życia kierujący pojazdami powinni umożliwić swobodny przejazd pojazdom służb ratowniczych poprzez odpowiednie usytuowanie.
Zgodnie z przyjętą zasadą kierujący pojazdami, poruszający się lewym pasem będą musieli zjechać do lewej krawędzi pasa, a pozostali do prawej krawędzi. Sprawne utworzenie korytarza życia będzie szczególnie ważne na drogach wielopasmowych, ponieważ dla służb ratowniczych liczy się każda sekunda. Im szybciej kierujący pojazdami zrobią dla nich miejsce, tym większa szansa na uratowanie życia.
Niezwykle ważnym jest fakt wyznaczenia miejsca na korytarz życia, który w przypadku kilku pasów ruchu zawsze będzie występować po lewej stronie (tj. pomiędzy lewym pasem ruchu i pasem z nim sąsiadującym). Tym samym kierowca nie będzie musiał się zastanawiać, z której strony nadjedzie pojazd uprzywilejowany.
Nowe przepisy zabraniają również pojazdom innym niż uprzywilejowane korzystania z utworzonego korytarza życia. Wyjątkiem są pojazdy zarządców dróg lub pomocy drogowej biorący udział w akcji ratowniczej.
Jazda na suwak
Przepisy dot. "jazdy na suwak” precyzują sposób zachowania kierowców w sytuacji występowania zatoru na drodze, przy jednoczesnym zanikaniu pasa ruchu lub występującej na nim przeszkodzie.
Zgodnie z nowymi przepisami w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z kilkoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie ma możliwości kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu nie będzie miał (jak dotychczas) obowiązku ustępowania pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu (mającym kontynuację), na który zamierza wjechać.
W takiej wyjątkowej sytuacji drogowej kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu (mającym kontynuację) jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu, umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na pas sąsiedni, na którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.
Przywołany wyżej przepis należy czytać zgodnie z intencją ustawodawcy, który miał na celu przede wszystkim zapewnienie większej płynności ruchu na całym przekroju (szerokości) jezdni. Tym samym należy uznać, że kierujący pojazdem znajdujący się na pasie, na którym z różnych względów (zanikanie, przeszkoda) nie można kontynuować jazdy, jest w uprzywilejowanej sytuacji i powinien zostać „wpuszczony” przez kierującego jadącego sąsiednim pasem na pas ruchu, na którym kontynuowanie jazdy jest możliwe.
Jednocześnie należy wskazać, że dla stosowania nowej zasady muszą zaistnieć jednocześnie dwa warunki. Po pierwsze, musi występować znaczne zmniejszenie prędkości, a więc zazwyczaj będzie to spowolnienie „zatorem drogowym”, w którym pojazdy stoją lub poruszają się z niewielką prędkością. Przyczyną zatoru drogowego może być zarówno duże natężenie ruchu, jak również kolizja, bądź awaria pojazdu, itp.,
Warto podkreślić, że zasada „jazdy na suwak” nie znajduje zastosowania w przypadku istotnego zmniejszenia prędkości pojazdów względem prędkości dopuszczalnej, gdy ta zmniejszona prędkość będzie nadal wyższa niż w przypadku zatoru drogowego (np. przypadek spowolnienia ruchu z 90 km/h do 40 km/h). Co istotne, zasada „jazdy na suwak” nie będzie miała zastosowania również w przypadku dojeżdżania do końca pasa włączania (np. na autostradzie), jeżeli nie występuje zator drogowy.
Po drugie, miejsce wjazdu zostało wyraźnie określone jako miejsce (końcowy odcinek pasa ruchu) bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu. Chodzi o to, aby uniknąć próby zmiany pasa ruchu jednocześnie przez kilku kierowców w kilku miejscach, co nie sprzyja niewątpliwie płynności ruchu.
Ustawodawca nową regulacją - przy zachowaniu powyższych warunków - daje niejako „gwarancję”, że kierowca na pasie ruchu, który się kończy, nie musi szukać wcześniej możliwości zmiany pasa ruchu, ponieważ dojeżdżając do samego końca zostanie płynnie wpuszczony na sąsiedni pas. Stosowanie naprzemiennej zasady zapewni równomierne kontynuowanie jazdy kierowcom z dwóch lub trzech pasów ruchu. Należy wyraźnie podkreślić, że przepis nie stanowi zalecenia, tylko wprost reguluje jakie obowiązki spoczywają na kierujących pojazdami. Mimo nowych regulacji nie można zapominać o tym, że kierujący zmieniający pas ruchu w takiej sytuacji nie został zwolniony z obowiązku zachowania szczególnej ostrożności (art. 22 ust. 1 ustawy), dlatego też uwzględniając różne okoliczności, manewr zmiany pasa ruchu powinien być wykonany z zachowaniem warunków bezpieczeństwa.
JANUSZ.3444415:52, 06.12.2019
Przy jeździe n SUWAK ten co ma normalny pas musi ustapic pierszeństwa temu co sie konczy pas :P ciekawe jak bedzie we Włoc chociazby z Michelina w Ul. Kruszynska 15:52, 06.12.2019
Użytkownik16:39, 06.12.2019
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
huj18:53, 06.12.2019
*%#)!& przepisy jakis suaki.bede tak robic by nie wpuszczac *%#)!& ten kraj. 18:53, 06.12.2019
77711:59, 08.12.2019
I Ciebie też. 11:59, 08.12.2019
ciekawek20:24, 06.12.2019
A jak będą wieźli Adriana na narty to też kierowcy muszą tworzyć korytarz życia ? albo jak będą eskortować abp Głodzia na kawę u Adriana na Helu ? 20:24, 06.12.2019
Adrian111:03, 07.12.2019
Wtedy nie. Bo teraz będą gory wozic do Adriana a nie Adriana w gory 11:03, 07.12.2019
Mały absurdzik20:43, 06.12.2019
Jazda ''na suwak'', to najnowszy bubel prawa drogowego, bo nie anulowano prawnego nakazu PRZEPUSZCZANIA POJAZDU SAMOCHODOWEGO , jadącego z prawej strony kierowcy, gdy chcemy zmienić pas jazdy z lewego na prawy! 20:43, 06.12.2019
Mały absurdzik 17:45, 07.12.2019
Tym drogowym ignorantom, którzy ''zminusowali'' mój wpis, proponuję dokładnie obejrzeć w tvn turbo audycję nr 207 o nazwie: ''Stop drogówka''. Może czegoś się nauczą, choć bardzo wątpię. 17:45, 07.12.2019
szarik18:50, 07.12.2019
Mały mózg a czytanie ze zrozumieniem poszło w las
w przypadku gdy nie ma możliwości kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu......., nie będzie miał (jak dotychczas) obowiązku ustępowania pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu (mającym kontynuację), na który zamierza wjechać.
To tyle do twojego ustępowania Polecam książki a nie zakłamane kanały TV 18:50, 07.12.2019
Do szarika hau, hau!21:17, 07.12.2019
do szarik18:50, 07.12.2019
Książki - to sugeruję; możesz sobie czytać w czytelni lub w domu wieczorem do łóżka!
Jeżeli czegoś nie wiesz, to nie wymądrzaj się, bo wychodzisz na głupca większego od szarika!
To jest audycja paradokumentalno - instrukcyjna, to raz.!
Po drugie, chłopcze: bardziej interesujący dla mnie jest kodeks rd, a nie jakaś tam twoja książka!
Współczuje kierowcom, którzy będą blisko twego samochodu w czasie jazdy.
Lepszy mały mózg, który wie więcej niż sieczka, jaką masz w swoim czerepie. 21:17, 07.12.2019
Użytkownik21:02, 06.12.2019
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
wojtecki22:24, 06.12.2019
podaj cennik 22:24, 06.12.2019
Maximvs13:05, 07.12.2019
Jakiś spam:
Przekierowuje do::https://fireads.online/link/14 13:05, 07.12.2019
12356709:07, 07.12.2019
To jest durny przepis, który nic nie ułatwi. Dojdzie do wielu kolizji i niebiezpiecznych sytuacji na skrzyżowaniach. 09:07, 07.12.2019
ad hau, hau... :D 21:20, 07.12.2019
do szarik18:45, 07.12.2019
ale z ciebie ''orzeł''. Wróć do jakiejś szkoły nauki jazdy.
I ty niby wszystko rozumiesz, co przeczytasz ??? ?????
Po co ci oczy, gdy rozum masz kompletnie ślepy? 21:20, 07.12.2019
Daro10:20, 07.12.2019
Zapomnieli dopisać "nie dotyczy kierowców BMW" 10:20, 07.12.2019
Ns16:21, 06.12.2019
13 3
Wtedy nie ma korka wiec jazda na suwak nie obowiazuje. 16:21, 06.12.2019
Kresek13:50, 08.12.2019
2 0
To jest pas włączania, suwak nie obowiązuje. 13:50, 08.12.2019
Jarekp09:48, 09.12.2019
1 0
W sytuacji włączania się do ruchu "suwak" nie obowiązuje. 09:48, 09.12.2019