Zamknij

Czytelnik portalu DDWloclawek.pl o "rosyjskiej ruletce" na 3 Maja: - Dostanę mandat czy nie?

15:30, 18.07.2016 Ł.D
Skomentuj Jeszcze dziś rano znaki wzajemnie się wykluczały. Rzeczniczka MZUKiD zapowiada, że w najbliższych dniach się to zmieni. fot. nadesłane Jeszcze dziś rano znaki wzajemnie się wykluczały. Rzeczniczka MZUKiD zapowiada, że w najbliższych dniach się to zmieni. fot. nadesłane

Znów zamieszanie ze znakami drogowymi w centrum Włocławka. - Jak mam parkować, żeby nie dostać mandatu? - pyta pan Krzysztof z Zazamcza

Chodzi o zmianę sposobu parkowania spowodowaną wprowadzeniem nowego oznakowania poziomego na ul. 3 Maja. Do tej pory wzdłuż niemal całej ulicy (z wyjątkiem odcinka między placem Wolności a Piekarską) dopuszczalne było parkowanie skośne. 
[ZT]21162[/ZT]

Kilka dni temu Miejski Zarząd Usług Komunalnych i Dróg rozpoczął malowanie oznakowania poziomego, które wyraźnie wskazuje na to, że od teraz trzeba parkować równolegle do jezdni. Tymczasem znaki pionowe wciąż informują o starym sposobie parkowania auta. Kierowcy są zdezorientowani.

- Ktoś urządził nam istną rosyjską ruletkę, jeden znak mówi jedno, drugi wręcz odwrotnie - mówi pan Krzysztof, który zadzwonił do naszej redakcji. - Czy malując białe linie nie można było od razu postawić poprawnych znaków? 

Podobny problem ma Czytelnik, który napisał do DDWloclawek.pl na platformę Alert24. - Zostały namalowane linie parkingowe na 3 Maja, nie zostały jednak zmienione znaki drogowe nakazujące parkowanie skośne. Namalowane linie wyznaczają parkowanie równoległe, część aut stoi równolegle, część skośnie - pisze mężczyzna, który jednocześnie ubolewa, że zmniejszyła się liczba miejsc, w których można pozostawić tam auto.

O komentarz do uwag Czytelników poprosiliśmy rzeczniczkę Miejskiego Zarządu Usług Komunalnych i Dróg, która przyznała, że również i przy tej ulicy wprowadzony został równoległy do jezdni sposób parkowania.

- W najbliższych dniach zostaną zawieszone tabliczki wskazujące postój zgodny z oznakowaniem poziomym - zapewnia Jolanta Wujkowska z MZUKiD.

O zmianach w Strefie Płatnego Parkowania we Włocławku informowaliśmy na DDWloclawek.pl już wiosną, gdy służby miejskie po kontroli przeprowadzonej przez służby wojewody wykonały w różnych częściach Śródmieścia oznakowanie poziome, które najczęściej zmieniało sposób parkowania ze skośnego na równoległy. Zabieg ten spowodował niestety zmniejszenie się przestrzeni na pozostawienie samochodu. W niektórych miejscach nawet o połowę.
[ALERT]1468843702897[/ALERT]

(Ł.D)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(15)

RyszardRyszard

68 6

Tak to jest jak sie z sekretarki robi dyrektora oto ekipa naszego prezydenta profesjonalizm i logika poraża 15:57, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

miecz.gralmiecz.gral

42 1

Są to efekty obsadzania chyba "swojaków" na stanowiskach gdzie najpierw należy pomyśleć a potem wykonać. Jak widać "swojakom" zawsze wszystko uchodzi na sucho w myśl zasady "Jak sie ludziom nie spodoba to podpowiedzą co należy jeszcze zrobić" i po co tu myśleć!!!! 16:26, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

marszałekmarszałek

13 19

Nie bronię urzędasów,ale trzeba patrzeć na znaki a nie na pamięć jeździć.PS a co od urzędasów humanistów wymagać myślenia chcieliście. 16:50, 18.07.2016

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

janIIIjanIII

4 0

Na jakie znaki mam patrzeć? Pionowe czy poziome? 18:12, 18.07.2016


DdDd

24 1

W tej chwili zaparkować problem,ścieżką jechać niebezpiecznie,spacerować też nie wiadomo gdzie,wolna amerykanka,ani jezdnia,ani deptak,takie rzeczy tylko u nas.Ile lat jeszcze upłynie ,Anin zrobimy z tym porządek,główna ulica miasta..... 17:03, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ewadrugaewadruga

27 11

3 Maja powinno być przywrócone jako deptak. Przecież teraz to jest parking mieszkańców i pracowników sklepów. To nie ma nic wspólnego z ułatwieniem robienia zakupów. Zresztą na 3 Maja co można kupić wymagającego ciężkiego transportu? Ślubną kieckę? Loda? Buty i torebkę? 18:15, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

wilk alfa wilk alfa

11 2

Jedne i drugie obowiązują. W pierwszej kolejności te pionowe.Najlepiej wcale nie kupować biletu na parkowanie,w tej sytuacji. Niech mi zrobią fotkę bez biletu i jednocześnie z tym oznakowaniem,bardzo proszę, śmiało. 18:30, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SowaSowa

4 7

Ale z czym ludzie macie problem?A może przypomnijcie sobie,które oznaczenia mają pierwszeństwo.W kodeksie drogowym jest to napisane. 22:36, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

czyżby?czyżby?

1 0

Do redakcji Tygodnika Prawo Drogowe@News napisał instruktor nauki jazdy kat. B z 2,5 letnim stażem, uczestnik kursu podstawowego na egzaminatora, z pytaniem:

Pomimo, iż wiele wątpliwości, co do oznakowania pionowego i poziomego, tzw. hierarchiczności pojawia się w środowisku instruktorskim, temat przeniósł się na jeden z bloków podczas kursu na który aktualnie uczęszczam. Mianowicie egzaminator prowadzący odniósł się do hierarchii w przepisach ruchu drogowego, gdzie najważniejsze są polecenia dawane przez osobę kierujące ruchem, sygnały świetlne, znaki pionowe, znaki poziome oraz ogólnie przyjęte zasady. Pomimo, iż jego staż w egzaminowaniu jest większy, aniżeli ja mam lat (mimo że jest już 3 z przodu:)), to nie mogę się zgodzić z wyższością znaków pionowych na poziomymi.
Art. 5.1 ustawy PRD mówi:
"Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne luz znaki drogowe". Ustawa PRD nie nawiązuje w żaden sposób do podziału na znaki pionowe i poziome, jedynie do tej kwestii odnosi się "Rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych" z 2002 roku, które mówi w § 1.3: na drogach stosuje się następujące znaki i sygnały drogowe:
1) znaki pionowe w postaci tarcz, tablic z napisami lub symbolami, które występują również w postaci znaków świetlnych,
2) znaki poziome w postaci linii, napisów i symboli umieszczonych na nawierzchni drogi.
Egzaminator odniósł się do podziału w rozporządzeniu, ale w żaden sposób nie mówi on o hierarchii, stąd też nasz "spór merytoryczny". Pomimo, iż niejednokrotnie na naszych drogach istnieje niespójność w oznakowaniu pionowym i poziomym co jest niezgodne z § 2.6 rozporządzenia (znaki poziome odzwierciedlają znaki pionowe ostrzegawcze lub zakazu stanowią powtórzenie zastosowanych znaków pionowych), winy należy upatrywać po stronie zarządcy drogi, który jest odpowiedzialny za oznakowanie, czy odnosić się jeszcze do innych aktów prawnych lub wyroków sądowych?
Mam nadzieję, że doświadczenie Państwa ekspertów w sposób jednoznaczny pozwoli rozwiać wszelkie wątpliwości co do tej tematyki oraz liczę na kontakt w późniejszym okresie, ponieważ jestem pewien, iż jeszcze niejednokrotnie na kursie pojawią się sytuacje sporne, a moja dociekliwość nie pozwoli na pozostawienie problemu bez rozwiązania :)
Serdecznie pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź. Tomasz Feliński

Nie wiem na jakiej podstawie egzaminator prowadzący szkolenie oparł zacytowane w liście wyjaśnienie dotyczące "hierarchii" znaków drogowych (tekst podkreślony), ponieważ żadne przepisy - ani ustawa Prawo o ruchu drogowym, ani rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych nie ustalają pierwszeństwa pomiędzy znakami drogowymi pionowymi i poziomymi.

Zasady pierwszeństwa w stosowaniu się do poleceń osób oraz wskazań znaków i sygnałów drogowych są określone w art. 5 ust 2 i 3 ustawy. Przytaczam go, łącznie z ust. 1, dla umożliwienia porównania całości tej regulacji i wskazania, że ust. 1. nie określa tego pierwszeństwa, jak to jest niekiedy interpretowane. Ust. 1 nakłada jedynie obowiązek stosowania się do wymienionych tam wskazań.

Art. 5.
1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe.
2. Polecenia i sygnały dawane przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli mają pierwszeństwo przed sygnałami świetlnymi i znakami drogowymi.
3. Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu.

Jak łatwo zauważyć w grupie znaków drogowych nie są wyodrębnione znaki pionowe i poziome; te drugie mają taki charakter, że nie można im przypisać pierwszeństwa nad pionowymi. Zwykle precyzują (uzupełniają) wskazania przepisów lub znaków pionowych, co nie oznacza, iż kierujący ma stosować się do nich w ?drugiej? kolejności. Na przykład znaki poziome na zakrętach dróg dwukierunkowych *%#)!& precyzują przestrzeganie przepisu o zakazie wyprzedzania na zakrętach (art. 24 ust. 7 pkt 2). Podwójna linia ciągła wskazuje odcinki jezdni, na których nie wolno wyprzedzać jadącym w obu kierunkach, zaś linie ciągłe z przerywanymi, na odcinkach poprzedzających, wskazują odpowiednio, że przy wjeżdżaniu na łuk drogi wyprzedzanie jest już zabronione, a przy wyjeżdżaniu, gdy widoczność drogi się poprawia ? dozwolone.

Podobnie, przed wlotami na skrzyżowanie znaki na jezdni w postaci strzałek kierunkowych (P-8) uzupełniają znaki pionowe (F-10) wskazujące zastosowaną na skrzyżowaniu organizację ruchu.

Dość znamiennym przykładem uzupełniania znaków pionowych znakami poziomymi jest wyznaczanie linii zatrzymania przed skrzyżowaniami, jako konkretyzującymi miejsce, w którym należy pojazd zatrzymać w związku z ustawieniem znaków B-20 ?stop?, B-32 ?stój? lub A-7 ?ustąp pierwszeństwa?. Określa to wyraźnie § 89 rozporządzenia, który w ust. 1 i 2 stanowi, że:

1) znak P-12 ?linia bezwzględnego zatrzymania - ?stop? wskazuje miejsce zatrzymania pojazdu w związku ze znakami pionowymi B-20 lub B-32.
2) znak P-13 ?linia warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów ? wskazuje miejsce zatrzymania pojazdu w celu ustąpienia pierwszeństwa wynikającego ze znaku pionowego A-7.

A zatem obowiązek zatrzymania pojazdu i/lub ustąpienia pierwszeństwa wynika nie ze znaku poziomego lecz pionowego. Same znaki poziome nie mogą o tym decydować, gdyż w niektórych okolicznościach (niekorzystne warunki atmosferyczne, zaśnieżenie jezdni lub starcie znaku) mogą być niewidoczne.

Jeżeli zaś chodzi o swego rodzaju hierarchię dotyczącą znaków poziomych to można ją wyróżnić ale tylko wewnątrz tej grupy znaków. Wynika to z art. 85 ust 3 rozporządzenia ustalającego, że jeżeli na drodze są umieszczone znaki [poziome] barwy białej i żółtej, wskazujące różny sposób zachowania się, to kierujący jest obowiązany stosować się do znaków barwy żółtej. A więc mają one swego rodzaju pierwszeństwo. Chociaż na drogach spotykamy się z różnego rodzaju błędami oznakowania, to na pewno nie należy do nich podany tu przykład ze znakami o dwóch barwach.Ta sprzeczność jest celowo dopuszczona.

fot. Jolanta Michasiewicz
fot. Jolanta Michasiewicz
Oczywiście spotykamy się również z błędami niezamierzonymi, zwłaszcza przy oznakowaniu tymczasowym. Na przykład, gdy podczas prowadzenia robót, znakiem pionowym B-21 wprowadzono zakaz skręcania w lewo, a na lewym pasie ruchu pozostawiono strzałki kierunkowe wskazujące możliwość takiego skręcania. Jak w takiej sytuacji ma postąpić kierujący? Powinien uwzględnić występujące okoliczności, np. ograniczenia wynikające z prowadzonych robót oraz tymczasowy sposób umieszczenia znaku B-21, i zaniechać skręcenia, jednak takie zachowanie nie powinno wynikać z zasady pierwszeństwa znaku pionowego przed poziomym, bo takiej zasady nie ma, lecz ze zdrowego rozsądku, którego wymaga się od każdego kierującego.

Zdrowym rozsądkiem należy również kierować się, gdy przed skrzyżowaniem znajduje się linia zatrzymania, o której już była mowa, natomiast brak odpowiedniego znaku pionowego. Taka sytuacja w sposób bardzo prawdopodobny oznacza zniszczenie znaku, a więc linię zatrzymania należy traktować także jako wskazanie znaku pionowego.

Zasadę bezpiecznej jazdy zawsze należy traktować jako nadrzędną.

Zbigniew DREXLER,
ekspert z zakresu prawa o ruchu drogowym, autor książek 22:46, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Natan Natan

2 8

Jak zwykle czepiacie się szczegółów 23:27, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

abcdabcd

10 4

całkowity zakaz parkowania!!!to jest deptak a nie parking dla 20 letnich aut z wyciekającym olejem mieszkańców okolicznych ruder 23:27, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

joejoejoejoe

8 3

W ogóle jaka to durna decyzja była, żeby samochody mogły jeździć 3-go maja... 02:24, 19.07.2016

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

tojotojo

0 0

dlaczego nie ulica jak inne 05:13, 19.07.2016


SugarfreeSugarfree

7 0

Z Sekretarki Dyrektora
Z Deptaku Parking
ot cała historyja. 07:38, 19.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Włocławianic  Włocławianic

2 2

co do artykułu o pesto to jak artykuł sponsorowany to nie można się wystawić komentarza mało to jak sponsorowany czyli pesto potrzebuje reklamy bo interes idzie słabo po za tym byłem w tym barze i niestety pizza nie powala na kolana jadałem lepsze nawet mrożone z hipermarketów ale jak artykuł płatny to wiadomo narzekać nie można bo klient płaci redakcji z reklamę a nie za opinię klientów 07:50, 19.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%