Zamknij

M. Korpolak-Komorowska: "Staramy się , aby paraliż miasta był jak najmniejszy" [WYWIAD]

06:00, 17.12.2017 .
Skomentuj Fot. Łukasz Daniewski Fot. Łukasz Daniewski

Korki związane z remontami na włocławskich drogach oznaczają utrudnienia dla kierowców, ale są też sygnałem, że miasto nie stoi w miejscu. O inwestycjach drogowych i nie tylko rozmawiamy z Magdaleną Korpolak-Komorowską, zastępcą prezydenta Włocławka ds. rozwoju i inwestycji.

DDWloclawek.pl: Na liście tegorocznych miejskich inwestycji związanych z transportem i łącznością znajduje się ponad 20 zadań dotyczących m. in. budowy lub przebudowy dróg, chodników oraz ścieżek rowerowych. Niektóre są na etapie projektowania (np. budowa przejścia podziemnego dla pieszych pod torami kolejowymi w rejonie ul. Radosnej czy budowa trasy średnicowej od ul Toruńskiej), część z nich już się natomiast zakończyła (m. in. przebudowa ul. Starodębskiej, budowa ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Wienieckiej czy przebudowa chodników w ciągu ul. Łubnej i Dziewońskiej), ale kilka jest obecnie w trakcie realizacji. Jak niedawno pisaliśmy na naszym portalu, niektórzy kierowcy narzekają, że z powodu prac prowadzonych w kilku rejonach miasta, tworzą się spore korki....

Magdalena Korpolak-Komorowska: Jak zobaczyłam państwa artykuł (tekst znajduje się tutaj) i tę mapę utrudnień, pomyślałam, że jako mieszkaniec odebrałabym ją w dwojaki sposób. Po pierwsze jako utrudnienia w kilku ciągach komunikacyjnych, a po drugie, że w mieście dużo się dzieje, a więc inwestycje drogowe są realizowane.

Bez względu na to, czy prace są prowadzone teraz, czy będą realizowane w innym okresie roku, to te utrudnienia i tak będą. My, jako samorząd, staramy się tak realizować inwestycje drogowe, aby uniknąć paraliżu, ale wiemy, że nie unikniemy utrudnień. Nie jest możliwe przeprowadzenie remontu, przebudowy czy budowy samej drogi bez chociażby częściowych utrudnień. Staramy się organizacją ruchu tak przekierować ciąg samochodów, aby były one minimalne, bądź aby ich zakres nie powodował paraliżu miasta. Stwierdzenie, że tak źle jeszcze nie było, nie jest prawdziwe. To jest normalna sytuacja, gdy prowadzi się tyle zaplanowanych inwestycji w mieście.

Bardzo dużo mówi się o utrudnieniach na ul. Zachodniej i Grodzkiej oraz na moście Edwarda Śmigłego-Rydza i terminowości inwestycji...

Pozwolę sobie dodać, ponieważ mieliśmy ostatnio sygnały od mieszkańców i ul. Grodzkiej i ul. Zachodniej, którzy narzekają, że nie widać, żeby na tych inwestycjach coś w ogóle się działo. Dlaczego tak jest?

Jeżeli chodzi o realizację inwestycji drogowych w terenach zurbanizowanych, jest ona bardzo trudna, zwłaszcza tam, gdzie – jak w przypadku ul. Grodzkiej – realizujemy nie tylko przebudowę nawierzchni, ale inwestycję w szerszym zakresie. Mam na myśli pozostałą infrastrukturę drogową: chodniki, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe, azyle, a oprócz tego również infrastrukturę towarzyszącą drodze, czyli sieć kanalizacji deszczowej i przebudowę linii napowietrznej niskiego napięcia oraz oświetlenia drogowego kolidującego z infrastrukturą drogową.

Wchodząc w taki teren, bazujemy na dokumentach takich jak inwentaryzacja. Jeżeli projektant bezpośrednio z mapy czyta i widzi kolizje z siecią zlokalizowaną w głębi ziemi, projektuje jej przebudowę i uzgadnia ją z gestorem sieci. Dzieje się jednak tak, że wykonawca odkrywa kolizje dopiero w trakcie realizacji prac. Bez względu na to, czy to jest sieć wodociągowa, kanalizacyjna, gazowa czy teletechniczna jeżeli odkryjemy kolizję, niezinwentaryzowaną – mimo że jako zarządca drogi jesteśmy właścicielem pasa drogowego – każda jej przebudowa, wiąże się z uzgodnieniami z gestorem sieci. Te uzgodnienia czasem trwają tydzień, dwa, a nawet trzy tygodnie. Gestor sieci musi przyjechać, z właścicielami urządzenia zlokalizować kolizję, wydać warunki przebudowy, ustalić, kto ma w obowiązku przebudować – czy będziemy to my w ramach inwestycji. Wówczas odcinek z kolizją na ten czas jest wyłączony z realizacji, a my musimy poczekać na zezwolenie na likwidację kolizji.

A skąd biorą się te rozbieżności pomiędzy tym, co znajduje się w dokumentacji, na podstawie której tworzony jest projekt, a stanem faktycznym?

Zdarza się, że sieci nadziemne były układane kilkanaście a nawet kilkadziesiąt lat temu. Często w czynie społecznym. Zdarzają się też błędy pracowni, które dokonują inwentaryzacji, np. wykonane urządzenia nie były naniesione na mapy, a w związku z tym nie są zinwentaryzowane. Właśnie takie sytuacje mieliśmy na ul. Zachodniej. Mieliśmy tam kilka, jeśli nie kilkanaście, kolizji. To samo dotyczy ul. Grodzkiej.

Często mieszkańcy myślą, że inwestycja stanęła, ponieważ pracownicy zeszli z tego odcinka i przeszli na inny. Nie możemy jednak wykonywać pewnych rzeczy bez zgody gestora sieci, stąd wynikają opóźnienia i nieterminowość wykonywania zadań inwestycyjnych. Nie jest to spowodowane niechęcią zamawiającego czy wykonawcy. To są tzw. siły wyższe, które w przypadku inwestycji związanych z remontami, budową, przebudową dróg tkwią pod ziemią.

Przejdźmy do inwestycji, z realizowania której Urząd Miasta na razie zrezygnował. Mam na myśli budowę trasy alternatywnej dla al. Jana Pawła II. Co państwo planują? Czy są szanse, żeby mieszkańcy Michelina zyskali alternatywne połączenie z pozostałą częścią miasta?

Dla nas alternatywna trasa z Michelina jest bardzo ważna. Prezydent mówił o tej drodze od dawna. To ma być prawdziwa alternatywa, czyli osobna droga z Michelina w kierunku centrum. Chodzi nam o zupełnie nową nitkę sieci komunikacyjnej. Nie może być ona wpięta w al. Jana Pawła II.

Odstąpiliśmy od tego projektu na pewien czas, do momentu przebudowy al. Jana Pawła II. Wykonujemy obecnie dokumentację na przebudowę alei w kategorii drogi wojewódzkiej. Uzgadniamy dokumentację projektową i w przyszłym roku ruszy gruntowna przebudowa. Al. Jana Pawła II całkowicie zmieni swój obecny układ komunikacyjny.

Dopiero po przebudowie al. Jana Pawła II wrócimy do projektowania przebiegu alternatywnej trasy z Michelina, ale jeszcze raz zapewniam mieszkańców, że nie zamierzamy włączać tej drogi w al. Jana Pawła II. Chcemy stworzyć zupełnie nową nitkę komunikacyjną, która będzie stanowiła połączenie lokalne.

Czy będą państwo brali pod uwagę także krytykowany przez niektórych mieszkańców ul. Filtrowej, wariant poprowadzenia tej drogi właśnie przez tę ulicę?

My się nie odżegnujemy od żadnego z wariantów. Rezygnujemy z rozpatrywania tylko włączenie się w al. Jana Pawła II.

Na jakim etapie jest przebudowa hali OSiR? Kiedy obiekt zostanie oddany do użytku?

Wykonawca inwestycji zgodnie z zawartą umową ma uzyskać pozwolenie na użytkowanie. Przed uzyskaniem tego dokumentu musi mieć pozytywne protokoły odbiorowe m.in. od Państwowej Straży Pożarnej oraz Państwowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej. Po odbiorach i po przeprowadzeniu kontroli przez Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego ma zostać wydana decyzja o pozwoleniu na użytkowanie obiektu. Już niedługo powinniśmy oddać obiekt do użytkowania.

A co z basenem Delfin? Data oddania go do użytku zmieniała się kilka razy. Czy ten ostatni termin, czyli lato 2018 roku, wciąż obowiązuje?

Tak, to ma być dokładnie 1 sierpnia 2018 roku. Jak państwo obserwują, prace w tym obiekcie trwają, w tej chwili są to roboty rozbiórkowe. Rozbieramy elewację i pokrycie dachowe, ponieważ na budynku zostanie przeprowadzona kompleksowa termomodernizacja. Obecnie trwa też wykonywanie ławy fundamentowej, ponieważ obiekt będzie rozbudowany w kierunku ul. Górskiego. Zabezpieczyliśmy niecki basenowe, bo one nie będą remontowane i przebudowywane. W obiekcie będzie natomiast zastosowana zupełnie nowa technologia. Będzie też nowy wystrój i rozbudowa o część rekreacyjną.

Na ten moment prace trwają. Póki co nie mogę powiedzieć, czy przewidujemy opóźnienia. 1 sierpnia 2018 powinna zostać wydana decyzja na użytkowanie i tego terminu będziemy się trzymać.

Skoro już rozmawiamy o terminach, w przypadku kilku inwestycji przesuwano je, ponieważ nie udawało się rozstrzygnąć przetargów. Skąd biorą się te nierozstrzygnięte przetargi?

W obecnym czasie realizowanie inwestycji jednorocznych jest bardzo trudne. Lepiej jest w przypadku zadań wieloletnich. Cały proces inwestycyjny to procedura administracyjno-prawna, czyli wszystkie dokumentacje projektowo-kosztorysowe, uzgodnienia, decyzje a później sam proces budowy związany z wyłonieniem wykonawcy i jej realizacją. Jeśli chodzi o inwestycje jednoroczne, problemem jest to, że samo wykonanie dokumentacji, uzyskanie pozwolenia i wyłonienie wykonawcy, zajmuje prawie pół roku. W przypadku gdy wykonawcę wyłonimy w pierwszym przetargu pozostała część roku pozostaje na realizacje. Spotykają się z tym wszystkie samorządy, nie tylko samorząd miasta Włocławka. Z przekazów medialnych wiemy również, że to dotyczy także inwestycji rządowych.

Podczas spotkań na forach samorządowych rozmawiamy o tym, że wszyscy borykamy się z brakiem wykonawców. Po prostu nie ma na rynku firm. Przedsiębiorcy, którzy działają w branży budowlanej, nie mają z kolei ludzi do pracy. Kiedy ogłaszamy przetargi, co można sprawdzić, śledząc naszą stronę internetową, dostajemy jedną, dwie, czasem trzy oferty. Z reguły one są powyżej kosztorysów inwestorskich. One są wykonywane na podstawie średnich cen Sekocenbudu [Ośrodek Wdrożeń Ekonomiczno-Organizacyjnych zajmuje się gromadzeniem i publikowaniem informacji o cenach w budownictwie - przyp. red.] . Niestety ograniczony rynek wykonawców powoduje to, że proponowane przez nich ceny są nawet o 40% wyższe niż kosztorys inwestorski. Podsumowując, przyczyna leży w braku wykonawców na rynku.

Ponieważ pojawił się już projekt uchwały budżetowej, na koniec wybiegnijmy trochę w przyszłość. Jakie są plany inwestycyjne na najbliższy rok?

Wszystko jest na razie w fazie projektu i oceny przez radnych. Projekt jest poddawany pod obrady poszczególnych komisji. O planowanych inwestycjach będziemy mogli rozmawiać, kiedy budżet zostanie już uchwalony.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(34)

zenekbenenekzenekbenenek

45 3

Nikt nie ma pretensji że jest remont tylko w jaki sposób jest wykonywany . Zapraszam w sobotę na podziwianie widoków z mostu podczas pól godzinnego stania w korku . Jeszcze pytanko : czy wyjaśniło się jak wyglądać będzie odcinek Grodzkiej który został błędnie zaprojektowany i jest za wąski ? Mam nadzieje że jest na bieżąco robiona dokumentacja gdzie jest jaki kabelek i rurka żeby w przyszłości uniknąć kłopotów . Wesołych Świąt życzę . 06:58, 17.12.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

MieszkaniecMieszkaniec

6 29

Róbmy, każda wyremontowana rzecz nawet mała to zysk dla mieszkanca 07:33, 17.12.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PlockaPlocka

22 15

Więcej ścieżek rowerowych , , nareszcie ktoś pomyślał o Płockiej, ale jeszcze ważna wzdłuż jedynki na wikaryjke. Czekamy 07:34, 17.12.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

??????

9 1

Po pierwsze inwestycje drogowe tak, po drugie nie wszystkie w jednym czasie, po trzecie co za *%#)!& zarzadzaja tym miastem. 09:41, 17.12.2017


Mieszkancy GrodzkiejMieszkancy Grodzkiej

24 9

A właśnie Grodzka było zebranie , była Pani czekamy na efekt mamy nadzieję korzystny dla nas, pozdrawiamy 07:36, 17.12.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

TytusTytus

12 18

Wiadomo, że utrudnienia byly i beda podczas inwestycji drogowych tego nie przeskiczymy. Jednak rola przedstawicieli miasta jest zadbanie aby zadbac o jak najmniesze utrudnienia. Popieram mysl ze jak widze remont tzn. cos sie dzieje i miasto cos robi. Dalej pracować i bedzie dobrze. Wesolych Świat. 07:37, 17.12.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SwojakSwojak

7 33

Bardzo dobrze w końcu coś się robi dla mieszkańców 07:41, 17.12.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SwojSwoj

7 23

Wesołych Świat dla Pani Prezydent. Dziękujemy ul.Hoża. 08:37, 17.12.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

obserwattorobserwattor

33 1

Czemu w sobotę na moscie kiedy jest duży ruch nie ma panów kierujących ruchem. Chociaż w godz. 8-15 . 08:57, 17.12.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

CzytelnikCzytelnik

12 5

a gdzie jest ulica Dziewońska??? 09:20, 17.12.2017

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

m w kubeł m w kubeł

5 3

Jak głosowaliście na "swoich"tak macie ulicę Dziewońską 09:25, 17.12.2017


eljoteljot

3 4

Już myślałem,że znakomity aktor Edward Dziewoński ma wa Włocławku swoją ulicę pomimo tego,że urodził się w Moskwie. 11:00, 17.12.2017


wielbicielwielbiciel

29 3

staramy się ... ale nam nie wychodzi.... i co ja zrobię .... za rok jest po was 09:31, 17.12.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MielecinMielecin

35 12

Paluckiemu nie dorastaja do piet. 09:51, 17.12.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

PolPol

15 3

Porownajcie ilosc wyremontowanych dróg. 12:49, 17.12.2017


wesołych świątwesołych świąt

30 1

Każdy urzędnik ZAWSZE znajdzie uzasadnienie dla swojej decyzji, nawet najgłupszej. I na tej samej zasadzie będzie krył swoich wspólników - innych *%#)!& 09:57, 17.12.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

gospocha gospocha

29 2

Dla porządku . Czy jakaś inwestycja albo remont w tej kadencji został ukończony w terminie zawartym w podpisanej umowie ? 10:12, 17.12.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

lollol

28 0

Najbardziej denerwuje mnie fakt jak taki urzędniczyna robi z ludzi wariatów.
Jedno pytanie i proszę o jedną sensowną odpowiedź. Dlaczego na Lipnowskiej 24, 26 i 28 (dotyczy remontu Grodzkiej) rozebrano chodnik ponad 2,5 miesiąca temu, i jak np. dzieciaki mają bezpiecznie przejść do szkoły. Zapraszam panią wice niech i to mieszkańcom zaprezentuje. 10:16, 17.12.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

bardbard

20 5

Ale wam to nie wychodzi, wiadomo Platforma. 10:17, 17.12.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

lollol

17 12

a cha, pochwalę was za decyzję wstrzymania dogi w lesie i w pierwszej kolejności przebudowę J.Pawła II. Tylko nie zepsujcie tego. 10:22, 17.12.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ZawiszaZawisza

2 0

Juz zepsuli bedzie tylko jedna jezdnia. 17:13, 18.12.2017


iglomixiglomix

23 2

Żeby jakość dróg nie tylko w mieście , ale w gminach , powiatach , województwie się poprawiła trzeba zacząć od wymiany wszystkich, ludzi którzy dokonują odbioru jakości tych dróg. Moim zdaniem w tych miejscach może dochodzić do korupcji i trzeba być ślepym, żeby nie zauważyć dlaczego drogi w woj. kujawsko-pomorskim są dużo dużo gorsze niż w takim wielkopolskim. Mniej polityki więcej fachowców na takich stanowiskach! 10:29, 17.12.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Wloclawek na nowoWloclawek na nowo

3 22

Nie martwić się dla wloclawian zawsze wszystko jest źle to norma. Brak chodnika zrobiony to źle że zrobiony. 10:51, 17.12.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

FranekFranek

3 10

Dzięki swój. Hoża nam robi, nikt tym od tyłu lat się nie interesował a ona robi i dobrze a reszta mnie nie interesuje.0 11:09, 17.12.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WirrelWirrel

12 0

Idealnymi terminami są miesiące zimowe z ciekawymi przyśpieszeniami w tym okresie akurat.Od wiosny szpadel przysłowiowy wbić i byle do grudnia 13:13, 17.12.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AsaAsa

17 2

"Fachowcy" u sterów, okręt na mieliźnie. Więcej ludzi po PWSZ i innych śmiesznych szkołach w lokalnych władzach. 14:01, 17.12.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

qw_qw_

19 3

Jedynym plusem działań MZD jest to, że odchodzi od stosowania kostki na ścieżkach rowerowych. 14:11, 17.12.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

korek od winakorek od wina

3 0

Hehe ... najlepsze stwierdzenie to: "oznacza też, że miasto nie stoi w miejscu ;] " . a ja odpowiem, że jak są korki to właśnie STOI ;] 09:14, 18.12.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

pogodna69pogodna69

2 3

ul. Hoża serdecznie dziękuje i prosi o przedłużenie w str. dzięki 09:45, 18.12.2017

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

PoinformowanyPoinformowany

2 0

A nie wiecie dlaczego ten remont? Właście dlatego, o czym wspomina pogodna69. Będzie przedłużenie Hożej do Toruńskiej (za pętlą autobusową) i cały ruch ze "średnicówki" pójdzie przez Hożą i Radosną do Promiennej - zobaczcie, jak grubo asfaltu kladą. Na to, żeby ruch szedł pod kościołem i na lokalizację pętli autobusowej przed pawilonami od strony torów, nie zgodzili się i proboszcz i właściciele pawilonów. A ilu niezadowolonych właścicieli aut z Promiennej protestowało! Bo stracą parking. A tu wyjście okazuje się jest. Teraz użyjecie. Nie chcieliście mieć "średnicówki" 70 metrów od bloku, to będziecie mieli pod. Pozdro. 14:24, 18.12.2017


poinformowany 2poinformowany 2

1 0

No. mi się to tez o uszy obiło. I że ponoć mają być zakazy zatrzymywania po stronie Hoza 1 żeby ruch nie był zablokowany. Tylko w zatokach parkowanie. 14:33, 18.12.2017


...tak przy okazji.....tak przy okazji..

3 0

...proponuję dobrze śledzić oddane niedawno kamery monitoringu miejskiego, w szczególności skrzyżowanie Długiej i Prostej, ze szczególnym uwzględnieniem parkowania na tej ostatniej... Czasem nie sposób tam przejechać.... 13:51, 18.12.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZawiszaZawisza

8 0

Ta wladza z Panem Wojtkowskim nie jest w stanie wybudowac ulic dwujezdniowych.
Jana Pawla bedzie w odcinku lesnym jednojezdniowa.
Zwezyli Grodzka w kierunku mostu zamiast dwa zrobili jeden pas
Strach pomysles co oni jeszcz wymysla
17:19, 18.12.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

lollol

5 0

Zawisza17:19, 18.12.2017 na szczęście ta władza już nie zdąży rozpocząć tego remontu. Pozostało tylko liczyć że następcy będą mieli więcej polotu. 17:57, 18.12.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%