Na takie pytanie zadane przez korzystających z ronda Falbanka odpowiadał ostatnio projektant przebudowy al. Jana Pawła II.
Mariusz Andler z firmy MBZ Andler Tomczak, który jest projektantem wielu inwestycji drogowych we Włocławku, brał ostatnio udział w spotkaniu z mieszkańcami Michelina na temat przebudowy al. Jana Pawła II. Nic dziwnego, że kierowcy, którzy codziennie mają do czynienia z rondem na Falbance pytali, czy jest możliwa poprawa sytuacji w tym miejscu.
[ZT]27876[/ZT]
Wielokrotnie na Dzień Dobry Włocławek poruszaliśmy problem łamania przez kierowców przepisów na rondzie Falbanka. Zajeżdżanie drogi przez kierujących, którzy najwyraźniej nie radzą sobie z poruszaniem po tego typu skrzyżowaniu, to tam codzienność.
Jak pamiętamy, zarząd dróg starał się coś z tą sytuacją zrobić - latem 2015 roku liczbę pasów na rondzie zmniejszono z dwóch do jednego. Jednak takie rozwiązanie nic nie dało i wkrótce z niego zrezygnowano.
Dziś najwyraźniej niektórzy włocławianie uważają, że ostatnią deską ratunku dla Falbanki jest rondo turbinowe.
To rozwiązanie komunikacyjne, które przyszło z Holandii i pozwala kierować ruch na rondzie bezkolizyjnie. Kierowcy muszą ustąpić pierwszeństwa tylko wjeżdżając na skrzyżowanie, dalej zaś na rondzie i przy zjeździe z niego pasy ruchu się nie przecinają. Wyeliminowanie przeplatania się strumieni ruchu zmniejsza ryzyko kolizji. Jedyna właściwie trudność polega na tym, że kierowca musi przed wjazdem na skrzyżowanie podjąć decyzję, w którą stronę chce jechać, gdyż na rondzie turbinowym nie ma możliwości zmiany pasa ruchu.
Mariusz Andler przypomniał mieszkańcom Michelina, że rozważano na Falbance budowę ronda turbinowego. Sprawą zajmował się projektant z Bydgoszczy. Plany spełzły jednak na niczym.
- Problemem jest za bliska odległość wlotów względem siebie - szczególnie chodziło o wloty: Fredry, szosa brzeska i ulica Kaliska. Projektantowi po prostu "nie wchodziła" geometria. Tam są po prostu złe kąty. Żeby teraz to zrobić, trzeba wejść dużo dalej, w las. Samo wymalowanie nic nie da - tłumaczył Mariusz Andler.
Czy są szanse na powiększenie ronda Falbanka i w konsekwencji poprawę jego geometrii? Władze miasta na razie nie zabierają głosu w tej sprawie. Przypomnijmy, że ulica Jana Pawła II ma być przebudowywana bez wlotu na rondo.
zgred06:58, 30.01.2018
Pamiętam, jak podczas budowy było krytykowane rondo na Witosa.A okazało się,że to najlepsze rondo we Włocławku.Tam każdy wie jak ma jechać!
on07:14, 30.01.2018
to rondo tak naprawdę weryfikuje kierowców,niby "najprostrze"jakie można sobie wyobrazić a jak się okazuje co trzeci "kierowca " ma mokro w kalesonach jak ma tam przejechać.
Najlepsi są objeżdżający rondo w koło po zewnętrznym jego obrysie.
Ale to u nas standard.
tedi08:12, 30.01.2018
Tak, najlepsi są ci którzy objeżdżają rondo po zewnętrznym, a już zwłaszcza ci, ktorzy zachowują brak empatii wobec jadących po wewnętrznym i wyprzedzają/ przyspieszają uniemożliwiając im zmiane pasa i opuszczenie ronda- stąd biorą się kolizje....z winy (o zgrozo!) jadących po wewnętrznym. Nie ma więc co się dziwić, że kierowcy nie ryzykują jazdy po wewnętrznym
qw_08:42, 30.01.2018
Przyznam szczerze, że często jeżdżę po zewnętrznym. W trakcie nauki i zaraz po na siłę próbowałem jeździć jak się powinno. Jak się to kończyło? Wieloma niebezpiecznymi sytuacjami i sporym czekaniem, bo żaden cebularz nie chciał ustąpić w czasie zjazdu, a raz najbardziej mnie zdziwiło wymuszenie przez kierowcę z ADR-em :D Dodając martwe pole... jazda po tym rondzie w takiej wsi jest bardzo stresująca.
On+12:49, 31.01.2018
Wskaż mądralo gdzie jest zabronione poruszanie się po zewnętrznym pasie ronda
m07:44, 30.01.2018
to co. trzeba parę listów napisać. tak jak mieszańcy bloków, którzy oprotestowali kolejny wlot, albo mieszańców osiedla przy ul. Wodociągowej. Protesty skutecznie poprawiają myślenie ratusza!
zwolennik normalnośc07:55, 30.01.2018
mieszkańcy Michelina! organizować protest! ta inwestycja jest bez sensu, nic to nie ułatwi! szkoda 30 mln złotych
mieszkaniec08:01, 30.01.2018
Zbliżają się wybory, więc rzuca się lotne hasła typu: rondo turbinowe i gawiedź jest zachwycona jakież to światłe umysły zarządzają tym nieszczęsnym podupadłym miasteczkiem.
qw_08:43, 30.01.2018
Uważam, że warto się w to "pakować". Od zawsze jestem zwolennikiem rond turbinowych.
Użytkownik dróg09:12, 30.01.2018
Najprostsze rozwiązanie. Ustawić znaki informacyjne o przebiegów pasów ruchu oraz odpowiednie oznakowanie poziome. Już dawno temat był poruszany.
lol09:15, 30.01.2018
Kolejny wizjoner bez polotu. Jak jest mało miejsca, jeżeli jest potrzeba to trzeba to rondo przesunąć (zmienić lokalizację), już gdzie jak gdzie, ale tu miejsca jest bardzo dużo. A najlepszy przykład to Witosa.
Ludzie trochę rozmachu, przebudować tak aby posłużyło kilka dziesięcioleci a nie na kolejne pięć lat.
Spekulant09:18, 30.01.2018
Rondo na Witosa ma jeden ważny element odróżniający. Ma ciągłą linię i strzałki , które podpowiadają z którego pasa gdzie jedziemy.
Dlaczego na Falbance nie można zrobić tak prostej rzeczy?
MAKARY09:22, 30.01.2018
Nie ważne obwiednia czy turbinowe .
Mam dosyć wyjeżdżających z Kaliskiej i Fredry na BESZCZELNEGO .
Coraz częściej jeżdże po zewnętrznym pasie , bo kmiotki nie pozwalają na
zmianę pasa. Na dodatek od razu pytam zwolenników wjeżdżania lewym pasem żeby jechać na Mielęcin : gdzie są znaki pionowe a w szczególności POZIOME które by zakazywały póżniej jazdy na wprost? Mam dość przekonywania beszczelnych cwaniaczków , że jechałem prawidłowo , a to że IM się śpieszy nie ma wpływu na zasady ruchu drogowego.
bolo 09:54, 30.01.2018
kmiotek to cie zrobił k kerowco bumbowca
zakręcony09:30, 30.01.2018
Rondo turbinowe to tylko jedna z koncepcji rozwiązania, wcale nie musi zostać wdrożona. Projektant zaprojektuje to, co mu zleci inwestor, czyli miasto. A w UM i podległych jednostkach wszyscy mają w głębokim poważaniu jakość opracowanego rozwiązania. Nie dlatego, że są dyletantami (bo są), ale dlatego, że każdy dzień siedzenia cicho to jeden dzień bliżej do emerytury, urlopu, majówki, wypłaty i wielu innych spraw ograniczających pole widzenia pasożytów z UM. Założenia do projektu nigdy nie odzwierciedlają prawdziwego stanu na drodze (dokładne badania natężenia ruchu dla poszczególnych kierunków, miejsca szczególnie narażone na wypadki, ruch rowerzystów i pieszych, wygodne i niekolidujące rozwiązania dla nich), bo odkąd tam się pracuje, to nikt sobie głowy takimi drobiazgami nie zawracał. Nikt też nie powie przed przystąpieniem do eksploatacji jakie cele mają zostać osiągnięte - odpowiedź jest zawsze ta sama "Będziemy obserwować". Zlecimy i wydamy pieniądze, klepniemy wszystko, co nam podsuną, a w razie czego miasto zapłaci za poprawki. Przy przebudowie DK91 same poprawki zlecone w audycie bezpieczeństwa kosztowały ponad 1.100.000 zł i wynikały z niedostosowania nowo tworzonej infrastruktury do obowiązujących przepisów. Plany podpisali Konopczyński z Kolibowskim (dokumenty do wglądu w MZUKiD) i w spokoju pracują sobie do dzisiaj. Podobny popis przy reorganizacji ronda na Falbance zabierając po jednym pasie i co? Jak zaczęli obserwować, to po kilku dniach musieli wszystko zwinąć, bo nie dało się przejechać. Ale premie do wypłaty dostali wszyscy wg rozdzielnika, jakby nic się nie stało. I to jest sednem problemu.
JAFO09:35, 30.01.2018
a ten pan projektant to przypadkiem nie jest ten od "się nie da" na Grodzkiej? Po jaki dzwonek miasto daje kolejną szansę facetowi stwarzającemu problemy?
bigos09:50, 30.01.2018
to rondo jest przede wszystkim przeładowane na maksa już róbcie droge alternatywną za zakladem karnym i nie wlanczajcie jej do ronda falbanka a pozniej remont jana pawla
Walec09:52, 30.01.2018
Nigdy nie miałem problemów na tym rondzie. Na żadnym nie mam.
wiesław wojnar09:59, 30.01.2018
Czytając komentarze dochodzę do wniosku, że skoro zrozumienie tego artykułu sprawia niektórym wiele trudności to nie ma się co dziwić że cebula nie potrafi sobie również z tym prostym rondem poradzić. Przejeżdżam przez Falbankę 2 razy dziennie, zajeżdżanie drogi przy zjeździe na Brześć i Michelin jest niestety nagminne, może przy OBIECYWANEJ budowie drogi łączącej Falbankę z wjazdem na A1 udałoby się przebudować rondo pod turbinę?
qw_10:23, 30.01.2018
Tu już jest problem administracyjny... część drogi należy do miasta, a część do państwa czyt. do GDDKiA. Może być ten sam problem, jak w sprawie dworca tj. gdy miasto chce coś zrobić, to wtedy PKP nie ma kasy, że to powinien być dworzec najniższej kategorii, że to nie węzeł kolejowy itd i na odwrót. A bądź co bądź to nie jest palący problem w skali kraju. Zobacz, ile trwa "budowa" obwodnicy Brześcia Kuj... zanim przebudują DK62 to Włocławek zdąży stracić 20 tys. mieszkańców :)
uygiuyf10:29, 30.01.2018
masakra kurs prawa jazdy sie klania mandaty lepic to naucza sie myslec
po 66 lat11:15, 30.01.2018
nie rozumiem po co przebudowa ronda .Mam 66 lat , prawo jazdy otrzymałam w 1979 roku i nie mam kłopotu z tym rondem .Myślę że wystarczy dla młodych postawić znaki pionowe i poziome z którego pasa można zjeżdżać i sprawa zakończona.Lub gorsza wersja ustawić kamere połączyć z policją i wszyscy będą umieli się poruszać zgodnie z prawem drogowym
Wwww12:19, 30.01.2018
Nie chwal się wiekiem bo cię włocławscy janusze do kościoła wygnają i zmieszają z błotem. Mistrzowie kierownicy co w Toruniu wpadają w panikę widząc tramwaj.
rozwiązanie12:28, 30.01.2018
powinien tam być węzeł DK62 winna być górą na wprost ,a pod nią rozjazdy we wszystkie strony świata
MAKARY12:55, 30.01.2018
Jak bendą tylko rozjazdy to kto zostanie we Włocławku?
bibi b 18:18, 30.01.2018
ty pójdziesz górą a ja doliną ja zakwitnę różą a ty kaliną
krzywy żonkil15:19, 30.01.2018
Najlepsi są ci, co całą Kruszyńska jadą lewym pasem 50km/h żeby przed rondem zjechać na prawy pas, 99% takich Januszy objeżdża rondo prawym pasem i skręca na Michelin. Inna sprawa to rozumiemże wjazd w Kaliską jest jednopasmowy, ale za nic nie potrafię zrozumieć, czemu na zjeździe w las zlikwidowano jeden pas malując powierzchnię wyłączoną z ruchu, podczas gdy zjazdyc na Brześć i w Kruszyńską mają dwa pasy. Ten jeden brakujący pas sprawia najwięcej kłopotu, wtedy kierowcy z lewego pasa ronda mogliby spokojnie zjechać w las, a nie wpychać się na prawy bo 3/4 kierowców nie potrafi zmienić pasa na rondzie i jedzie cały czas prawym pasem.
jaje_bie20:13, 31.01.2018
A mie to sie wydaje rzes pan jest ten co sie mu zawsze wydaje rze jes panem na lewym pasie to sie mu cza usuwac, a to jest taka droga rze cza jechac 50. Na rądzie to morzna jechac jak sie chce bo kierunki nie so wyznaczone to cza ustepywac tym z prawyj. Bym powiedział rześ sam Janusz
rondo216:39, 30.01.2018
Na Falbance proponuję zrobić "rondo magiczne" i wtedy problem zniknie, kierowcy zaczną unikać wogóle tego miejsca.
Daniel M17:18, 30.01.2018
Kolejny pomysł jednak tym razem od razu uznany jako niewykonalny, no i nie trzeba tu było architekta bo gdyby to rozwiązanie było możliwe do wykonania na tak małym rondzie o tylu zjazdach i połączeniach jedno i *%#)!& jezdni było wykonalne to nie trzeba było by żadnej przebudowy i malowania pasów a jedynie prawidłowe oznaczenie znakami drogowymi. Jednak drogi już są i rondo też więc może lepiej powrócić do porzuconego pomysłu budowy nowej drogi alternatywnej dla al. Jana Pawła z wpięciem w ulice Filtrową. Chyba że lepiej wyrzucić w tzw. błoto kilkadziesiąt milionów na "odnowienie" al. Jana Pawła i może jeszcze dorzucić kilka milionów na przebudowę ronda zamiast wykonać coś co ma sens i jest rozwiązaniem które rozwiąże problem komunikacyjny tej części miasta. Zdaję sobie sprawę że to rozwiązanie jest niemile widziane przez mieszkańców ulicy filtrowej i okolic, jednak to cena rozwoju miasta i nie powinno być tak by dla interesu i wygody życia podporządkowywać takie inwestycje woli paru rodzin tam mieszkających. Bo w takim przypadku szykuję się wielki protest mieszkańców Michelina i okolic co do proponowanej przebudowy al. Jana Pawła. I Pan prezydent i reszta świty będzie znowu wymyślać nowe rozwiązanie i płacić za kolejny projekt i tak ktoś znowu zarobi i reszta będzie miała spokój przecież chcieli to zrobić.
zimny drań17:21, 30.01.2018
popieram krzywego żonkila. to by ułatwiło sprawę jadącym na michelin. problemem jest dodatkowy wjazd z ulicy z ulicy fredry, gdzie kierujący ,,na chama" wciskają się przed zderzak. sprawę nieco by ułatwiło bynajmniej przyjezdnym wymalowanie na ul Kruszyńskiej przed rondem oznakowania poziomego i pionowego: z prawego pasa prosto i w prawo , z lewego TYLKO w lewo.
mieszkaniec19:38, 30.01.2018
Przebudować i sygnalizację świetlną zrobić. Nikt się nie pomyli, bo w/g świateł będzie jeździć.
jar20:30, 30.01.2018
źadne rondo niepomoze jak co drugi kierak ma problemy z wrzuceniem kierunku przy zjezdzie
Jandas14:33, 31.01.2018
Za każdym razem zjeżdzając z ronda falbanka w kierunku Michelina zastanawiam się komu przeszkadzały dwa pasy zjazdowe??? Nigdy nie było tam problemu ani wpychania się na zewnętrzny pas jeżeli każdy mógł grzecznie wyjechać z ronda i już na prostej się przegrupować. Po co zakreskowano ten pas???? I dalej co dzień prawie jest tam policja do kolizji i nikt tego nie rozumie???? Wystarczyłoby aby ludzie mający możliwość działania pomyśleli " co mogę zrobić lepiej" Ale prościej jest olać temat bo to nie moja sprawa... Czy nikt nie myśli????
gość18:19, 31.01.2018
TYLKO RONDO DWUPOZIOMOWE Z *%#)!& DO AUTOSTRADY WIDAĆ PROJEKTANT NIE MA WYOBRAŹNI
Mieszkaniec07:18, 01.02.2018
Jestem dobrej myśli, że uda się Panu Mariuszowi i jego współpracownikom rozwiązać problem i znaleźć rozwiązanie. Pamiętajmy ze nigdy nie jest się w stanie każdemu dogodzić
cw22:08, 07.01.2019
Czy ktoś ma filmik z videorejestratora z kolizji na tym rondzie w dn. 27.12.2018r ok 16-17:00.
Policja ma problem z ustaleniem zdarzeń.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ddwloclawek.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
6 11
Nie prawda, sporo nie umie jeździć ale tylko dlatego, że są "Polackami". Nawet wczoraj miałem niebezpieczne sytuacje (wymuszenie z wlotu z DK91 i zjazd z wewnątrz po ciągłej z wymuszeniem).