Na takie pytanie zadane przez korzystających z ronda Falbanka odpowiadał ostatnio projektant przebudowy al. Jana Pawła II.
Mariusz Andler z firmy MBZ Andler Tomczak, który jest projektantem wielu inwestycji drogowych we Włocławku, brał ostatnio udział w spotkaniu z mieszkańcami Michelina na temat przebudowy al. Jana Pawła II. Nic dziwnego, że kierowcy, którzy codziennie mają do czynienia z rondem na Falbance pytali, czy jest możliwa poprawa sytuacji w tym miejscu.
[ZT]27876[/ZT]
Wielokrotnie na Dzień Dobry Włocławek poruszaliśmy problem łamania przez kierowców przepisów na rondzie Falbanka. Zajeżdżanie drogi przez kierujących, którzy najwyraźniej nie radzą sobie z poruszaniem po tego typu skrzyżowaniu, to tam codzienność.
Jak pamiętamy, zarząd dróg starał się coś z tą sytuacją zrobić - latem 2015 roku liczbę pasów na rondzie zmniejszono z dwóch do jednego. Jednak takie rozwiązanie nic nie dało i wkrótce z niego zrezygnowano.
Dziś najwyraźniej niektórzy włocławianie uważają, że ostatnią deską ratunku dla Falbanki jest rondo turbinowe.
To rozwiązanie komunikacyjne, które przyszło z Holandii i pozwala kierować ruch na rondzie bezkolizyjnie. Kierowcy muszą ustąpić pierwszeństwa tylko wjeżdżając na skrzyżowanie, dalej zaś na rondzie i przy zjeździe z niego pasy ruchu się nie przecinają. Wyeliminowanie przeplatania się strumieni ruchu zmniejsza ryzyko kolizji. Jedyna właściwie trudność polega na tym, że kierowca musi przed wjazdem na skrzyżowanie podjąć decyzję, w którą stronę chce jechać, gdyż na rondzie turbinowym nie ma możliwości zmiany pasa ruchu.
Mariusz Andler przypomniał mieszkańcom Michelina, że rozważano na Falbance budowę ronda turbinowego. Sprawą zajmował się projektant z Bydgoszczy. Plany spełzły jednak na niczym.
- Problemem jest za bliska odległość wlotów względem siebie - szczególnie chodziło o wloty: Fredry, szosa brzeska i ulica Kaliska. Projektantowi po prostu "nie wchodziła" geometria. Tam są po prostu złe kąty. Żeby teraz to zrobić, trzeba wejść dużo dalej, w las. Samo wymalowanie nic nie da - tłumaczył Mariusz Andler.
Czy są szanse na powiększenie ronda Falbanka i w konsekwencji poprawę jego geometrii? Władze miasta na razie nie zabierają głosu w tej sprawie. Przypomnijmy, że ulica Jana Pawła II ma być przebudowywana bez wlotu na rondo.
Pamiętam, jak podczas budowy było krytykowane rondo na Witosa.A okazało się,że to najlepsze rondo we Włocławku.Tam każdy wie jak ma jechać!
to rondo tak naprawdę weryfikuje kierowców,niby "najprostrze"jakie można sobie wyobrazić a jak się okazuje co trzeci "kierowca " ma mokro w kalesonach jak ma tam przejechać. Najlepsi są objeżdżający rondo w koło po zewnętrznym jego obrysie. Ale to u nas standard.
Rondo na Witosa ma jeden ważny element odróżniający. Ma ciągłą linię i strzałki , które podpowiadają z którego pasa gdzie jedziemy. Dlaczego na Falbance nie można zrobić tak prostej rzeczy?
mieszkańcy Michelina! organizować protest! ta inwestycja jest bez sensu, nic to nie ułatwi! szkoda 30 mln złotych
Kolejny wizjoner bez polotu. Jak jest mało miejsca, jeżeli jest potrzeba to trzeba to rondo przesunąć (zmienić lokalizację), już gdzie jak gdzie, ale tu miejsca jest bardzo dużo. A najlepszy przykład to Witosa. Ludzie trochę rozmachu, przebudować tak aby posłużyło kilka dziesięcioleci a nie na kolejne pięć lat.
zgred06:58, 30.01.2018
Pamiętam, jak podczas budowy było krytykowane rondo na Witosa.A okazało się,że to najlepsze rondo we Włocławku.Tam każdy wie jak ma jechać!
on07:14, 30.01.2018
to rondo tak naprawdę weryfikuje kierowców,niby "najprostrze"jakie można sobie wyobrazić a jak się okazuje co trzeci "kierowca " ma mokro w kalesonach jak ma tam przejechać.
Najlepsi są objeżdżający rondo w koło po zewnętrznym jego obrysie.
Ale to u nas standard.
tedi08:12, 30.01.2018
Tak, najlepsi są ci którzy objeżdżają rondo po zewnętrznym, a już zwłaszcza ci, ktorzy zachowują brak empatii wobec jadących po wewnętrznym i wyprzedzają/ przyspieszają uniemożliwiając im zmiane pasa i opuszczenie ronda- stąd biorą się kolizje....z winy (o zgrozo!) jadących po wewnętrznym. Nie ma więc co się dziwić, że kierowcy nie ryzykują jazdy po wewnętrznym
qw_08:42, 30.01.2018
Przyznam szczerze, że często jeżdżę po zewnętrznym. W trakcie nauki i zaraz po na siłę próbowałem jeździć jak się powinno. Jak się to kończyło? Wieloma niebezpiecznymi sytuacjami i sporym czekaniem, bo żaden cebularz nie chciał ustąpić w czasie zjazdu, a raz najbardziej mnie zdziwiło wymuszenie przez kierowcę z ADR-em :D Dodając martwe pole... jazda po tym rondzie w takiej wsi jest bardzo stresująca.
On+12:49, 31.01.2018
Wskaż mądralo gdzie jest zabronione poruszanie się po zewnętrznym pasie ronda
m07:44, 30.01.2018
to co. trzeba parę listów napisać. tak jak mieszańcy bloków, którzy oprotestowali kolejny wlot, albo mieszańców osiedla przy ul. Wodociągowej. Protesty skutecznie poprawiają myślenie ratusza!
zwolennik normalnośc07:55, 30.01.2018
mieszkańcy Michelina! organizować protest! ta inwestycja jest bez sensu, nic to nie ułatwi! szkoda 30 mln złotych
mieszkaniec08:01, 30.01.2018
Zbliżają się wybory, więc rzuca się lotne hasła typu: rondo turbinowe i gawiedź jest zachwycona jakież to światłe umysły zarządzają tym nieszczęsnym podupadłym miasteczkiem.
qw_08:43, 30.01.2018
Uważam, że warto się w to "pakować". Od zawsze jestem zwolennikiem rond turbinowych.
Użytkownik dróg09:12, 30.01.2018
Najprostsze rozwiązanie. Ustawić znaki informacyjne o przebiegów pasów ruchu oraz odpowiednie oznakowanie poziome. Już dawno temat był poruszany.
lol09:15, 30.01.2018
Kolejny wizjoner bez polotu. Jak jest mało miejsca, jeżeli jest potrzeba to trzeba to rondo przesunąć (zmienić lokalizację), już gdzie jak gdzie, ale tu miejsca jest bardzo dużo. A najlepszy przykład to Witosa.
Ludzie trochę rozmachu, przebudować tak aby posłużyło kilka dziesięcioleci a nie na kolejne pięć lat.
Spekulant09:18, 30.01.2018
Rondo na Witosa ma jeden ważny element odróżniający. Ma ciągłą linię i strzałki , które podpowiadają z którego pasa gdzie jedziemy.
Dlaczego na Falbance nie można zrobić tak prostej rzeczy?
MAKARY09:22, 30.01.2018
Nie ważne obwiednia czy turbinowe .
Mam dosyć wyjeżdżających z Kaliskiej i Fredry na BESZCZELNEGO .
Coraz częściej jeżdże po zewnętrznym pasie , bo kmiotki nie pozwalają na
zmianę pasa. Na dodatek od razu pytam zwolenników wjeżdżania lewym pasem żeby jechać na Mielęcin : gdzie są znaki pionowe a w szczególności POZIOME które by zakazywały póżniej jazdy na wprost? Mam dość przekonywania beszczelnych cwaniaczków , że jechałem prawidłowo , a to że IM się śpieszy nie ma wpływu na zasady ruchu drogowego.
bolo 09:54, 30.01.2018
kmiotek to cie zrobił k kerowco bumbowca
zakręcony09:30, 30.01.2018
Rondo turbinowe to tylko jedna z koncepcji rozwiązania, wcale nie musi zostać wdrożona. Projektant zaprojektuje to, co mu zleci inwestor, czyli miasto. A w UM i podległych jednostkach wszyscy mają w głębokim poważaniu jakość opracowanego rozwiązania. Nie dlatego, że są dyletantami (bo są), ale dlatego, że każdy dzień siedzenia cicho to jeden dzień bliżej do emerytury, urlopu, majówki, wypłaty i wielu innych spraw ograniczających pole widzenia pasożytów z UM. Założenia do projektu nigdy nie odzwierciedlają prawdziwego stanu na drodze (dokładne badania natężenia ruchu dla poszczególnych kierunków, miejsca szczególnie narażone na wypadki, ruch rowerzystów i pieszych, wygodne i niekolidujące rozwiązania dla nich), bo odkąd tam się pracuje, to nikt sobie głowy takimi drobiazgami nie zawracał. Nikt też nie powie przed przystąpieniem do eksploatacji jakie cele mają zostać osiągnięte - odpowiedź jest zawsze ta sama "Będziemy obserwować". Zlecimy i wydamy pieniądze, klepniemy wszystko, co nam podsuną, a w razie czego miasto zapłaci za poprawki. Przy przebudowie DK91 same poprawki zlecone w audycie bezpieczeństwa kosztowały ponad 1.100.000 zł i wynikały z niedostosowania nowo tworzonej infrastruktury do obowiązujących przepisów. Plany podpisali Konopczyński z Kolibowskim (dokumenty do wglądu w MZUKiD) i w spokoju pracują sobie do dzisiaj. Podobny popis przy reorganizacji ronda na Falbance zabierając po jednym pasie i co? Jak zaczęli obserwować, to po kilku dniach musieli wszystko zwinąć, bo nie dało się przejechać. Ale premie do wypłaty dostali wszyscy wg rozdzielnika, jakby nic się nie stało. I to jest sednem problemu.
JAFO09:35, 30.01.2018
a ten pan projektant to przypadkiem nie jest ten od "się nie da" na Grodzkiej? Po jaki dzwonek miasto daje kolejną szansę facetowi stwarzającemu problemy?
bigos09:50, 30.01.2018
to rondo jest przede wszystkim przeładowane na maksa już róbcie droge alternatywną za zakladem karnym i nie wlanczajcie jej do ronda falbanka a pozniej remont jana pawla
Walec09:52, 30.01.2018
Nigdy nie miałem problemów na tym rondzie. Na żadnym nie mam.
wiesław wojnar09:59, 30.01.2018
Czytając komentarze dochodzę do wniosku, że skoro zrozumienie tego artykułu sprawia niektórym wiele trudności to nie ma się co dziwić że cebula nie potrafi sobie również z tym prostym rondem poradzić. Przejeżdżam przez Falbankę 2 razy dziennie, zajeżdżanie drogi przy zjeździe na Brześć i Michelin jest niestety nagminne, może przy OBIECYWANEJ budowie drogi łączącej Falbankę z wjazdem na A1 udałoby się przebudować rondo pod turbinę?
qw_10:23, 30.01.2018
Tu już jest problem administracyjny... część drogi należy do miasta, a część do państwa czyt. do GDDKiA. Może być ten sam problem, jak w sprawie dworca tj. gdy miasto chce coś zrobić, to wtedy PKP nie ma kasy, że to powinien być dworzec najniższej kategorii, że to nie węzeł kolejowy itd i na odwrót. A bądź co bądź to nie jest palący problem w skali kraju. Zobacz, ile trwa "budowa" obwodnicy Brześcia Kuj... zanim przebudują DK62 to Włocławek zdąży stracić 20 tys. mieszkańców :)
uygiuyf10:29, 30.01.2018
masakra kurs prawa jazdy sie klania mandaty lepic to naucza sie myslec
po 66 lat11:15, 30.01.2018
nie rozumiem po co przebudowa ronda .Mam 66 lat , prawo jazdy otrzymałam w 1979 roku i nie mam kłopotu z tym rondem .Myślę że wystarczy dla młodych postawić znaki pionowe i poziome z którego pasa można zjeżdżać i sprawa zakończona.Lub gorsza wersja ustawić kamere połączyć z policją i wszyscy będą umieli się poruszać zgodnie z prawem drogowym
Wwww12:19, 30.01.2018
Nie chwal się wiekiem bo cię włocławscy janusze do kościoła wygnają i zmieszają z błotem. Mistrzowie kierownicy co w Toruniu wpadają w panikę widząc tramwaj.
rozwiązanie12:28, 30.01.2018
powinien tam być węzeł DK62 winna być górą na wprost ,a pod nią rozjazdy we wszystkie strony świata
MAKARY12:55, 30.01.2018
Jak bendą tylko rozjazdy to kto zostanie we Włocławku?
bibi b 18:18, 30.01.2018
ty pójdziesz górą a ja doliną ja zakwitnę różą a ty kaliną
krzywy żonkil15:19, 30.01.2018
Najlepsi są ci, co całą Kruszyńska jadą lewym pasem 50km/h żeby przed rondem zjechać na prawy pas, 99% takich Januszy objeżdża rondo prawym pasem i skręca na Michelin. Inna sprawa to rozumiemże wjazd w Kaliską jest jednopasmowy, ale za nic nie potrafię zrozumieć, czemu na zjeździe w las zlikwidowano jeden pas malując powierzchnię wyłączoną z ruchu, podczas gdy zjazdyc na Brześć i w Kruszyńską mają dwa pasy. Ten jeden brakujący pas sprawia najwięcej kłopotu, wtedy kierowcy z lewego pasa ronda mogliby spokojnie zjechać w las, a nie wpychać się na prawy bo 3/4 kierowców nie potrafi zmienić pasa na rondzie i jedzie cały czas prawym pasem.
jaje_bie20:13, 31.01.2018
A mie to sie wydaje rzes pan jest ten co sie mu zawsze wydaje rze jes panem na lewym pasie to sie mu cza usuwac, a to jest taka droga rze cza jechac 50. Na rądzie to morzna jechac jak sie chce bo kierunki nie so wyznaczone to cza ustepywac tym z prawyj. Bym powiedział rześ sam Janusz
rondo216:39, 30.01.2018
Na Falbance proponuję zrobić "rondo magiczne" i wtedy problem zniknie, kierowcy zaczną unikać wogóle tego miejsca.
Daniel M17:18, 30.01.2018
Kolejny pomysł jednak tym razem od razu uznany jako niewykonalny, no i nie trzeba tu było architekta bo gdyby to rozwiązanie było możliwe do wykonania na tak małym rondzie o tylu zjazdach i połączeniach jedno i *%#)!& jezdni było wykonalne to nie trzeba było by żadnej przebudowy i malowania pasów a jedynie prawidłowe oznaczenie znakami drogowymi. Jednak drogi już są i rondo też więc może lepiej powrócić do porzuconego pomysłu budowy nowej drogi alternatywnej dla al. Jana Pawła z wpięciem w ulice Filtrową. Chyba że lepiej wyrzucić w tzw. błoto kilkadziesiąt milionów na "odnowienie" al. Jana Pawła i może jeszcze dorzucić kilka milionów na przebudowę ronda zamiast wykonać coś co ma sens i jest rozwiązaniem które rozwiąże problem komunikacyjny tej części miasta. Zdaję sobie sprawę że to rozwiązanie jest niemile widziane przez mieszkańców ulicy filtrowej i okolic, jednak to cena rozwoju miasta i nie powinno być tak by dla interesu i wygody życia podporządkowywać takie inwestycje woli paru rodzin tam mieszkających. Bo w takim przypadku szykuję się wielki protest mieszkańców Michelina i okolic co do proponowanej przebudowy al. Jana Pawła. I Pan prezydent i reszta świty będzie znowu wymyślać nowe rozwiązanie i płacić za kolejny projekt i tak ktoś znowu zarobi i reszta będzie miała spokój przecież chcieli to zrobić.
zimny drań17:21, 30.01.2018
popieram krzywego żonkila. to by ułatwiło sprawę jadącym na michelin. problemem jest dodatkowy wjazd z ulicy z ulicy fredry, gdzie kierujący ,,na chama" wciskają się przed zderzak. sprawę nieco by ułatwiło bynajmniej przyjezdnym wymalowanie na ul Kruszyńskiej przed rondem oznakowania poziomego i pionowego: z prawego pasa prosto i w prawo , z lewego TYLKO w lewo.
mieszkaniec19:38, 30.01.2018
Przebudować i sygnalizację świetlną zrobić. Nikt się nie pomyli, bo w/g świateł będzie jeździć.
jar20:30, 30.01.2018
źadne rondo niepomoze jak co drugi kierak ma problemy z wrzuceniem kierunku przy zjezdzie
Jandas14:33, 31.01.2018
Za każdym razem zjeżdzając z ronda falbanka w kierunku Michelina zastanawiam się komu przeszkadzały dwa pasy zjazdowe??? Nigdy nie było tam problemu ani wpychania się na zewnętrzny pas jeżeli każdy mógł grzecznie wyjechać z ronda i już na prostej się przegrupować. Po co zakreskowano ten pas???? I dalej co dzień prawie jest tam policja do kolizji i nikt tego nie rozumie???? Wystarczyłoby aby ludzie mający możliwość działania pomyśleli " co mogę zrobić lepiej" Ale prościej jest olać temat bo to nie moja sprawa... Czy nikt nie myśli????
gość18:19, 31.01.2018
TYLKO RONDO DWUPOZIOMOWE Z *%#)!& DO AUTOSTRADY WIDAĆ PROJEKTANT NIE MA WYOBRAŹNI
Mieszkaniec07:18, 01.02.2018
Jestem dobrej myśli, że uda się Panu Mariuszowi i jego współpracownikom rozwiązać problem i znaleźć rozwiązanie. Pamiętajmy ze nigdy nie jest się w stanie każdemu dogodzić
cw22:08, 07.01.2019
Czy ktoś ma filmik z videorejestratora z kolizji na tym rondzie w dn. 27.12.2018r ok 16-17:00.
Policja ma problem z ustaleniem zdarzeń.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ddwloclawek.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Historyczna decyzja Anwilu. Nowym trenerem został włocł
Kolejny stracony sezon.😠
bbolo
13:19, 2025-07-07
Poranne piekło nad Wójtowskim. Płonęły domki i las
mieć blizej 80 lat, ani dziec,i ani wnuków, ani prawa jazdy i jeżdzic o 1 na spotkania przykra starosc
sol darni
13:10, 2025-07-07
Włocławianka zemdlała przed koncertem Smolastego
Była temperatura 30 stopni a on założył czapkę wełnianą i krótkie spodenki. *%#)!& !!!!
Marcin201282
13:04, 2025-07-07
Poranne piekło nad Wójtowskim. Płonęły domki i las
Zamknąć kolejny konsulat !
sikawkowy
12:47, 2025-07-07
6 11
Nie prawda, sporo nie umie jeździć ale tylko dlatego, że są "Polackami". Nawet wczoraj miałem niebezpieczne sytuacje (wymuszenie z wlotu z DK91 i zjazd z wewnątrz po ciągłej z wymuszeniem).