W tym roku tabor MPK ma wzbogacić się o aż 7 nowych autobusów. Możliwe, że nie będzie wśród nich żadnego solarisa, ale autosany, albo ursusy, czy many.
Tabor MPK składa się aktualnie z 63 autobusów, w tym trzech 12-metrowych hybryd o napędzie spalinowo-elektrycznym. Spółka sukcesywnie wycofuje pojazdy mające na liczniku ponad milion kilometrów, bo ich eksploatacja zaczyna przewyższać koszty autobusu zakupionego w kredycie czy leasingu.
[ZT]27253[/ZT]
W tym roku MPK chce kupić z własnych środków cztery autobusy z silnikami Diesla. Zakupy będą większe niż w poprzednich latach, do tej pory przewoźnik pozwalał sobie na kupno najwyżej dwóch nowych pojazdów rocznie.
Nowe autobusy - każdy warty około 95 tys. zł, mają mieć klasę MAXI, długość od 11,8 do 12,2 m, mają być całkowicie niskopodłogowe i spełniać najwyższe normy czystości spalin Euro 6. Do tego klimatyzowana przestrzeń pasażerska (na razie w taborze MPK są tylko dwa autobusy z klimatyzacja dla pasażerów).
Przetarg został już ogłoszony przez MPK. Składanie ofert ma porwać do 20 marca, a nowe pojazdy miałyby trafić do Włocławka w ciągu 9 miesięcy od podpisania umowy.
[ZT]27187[/ZT]
Kolejne trzy autobusy, ale już elektryczne, chce w tym roku kupić dla MPK miasto. Każdy to koszt ok. 2 mln zł. Na razie nie wiadomo, kiedy ratusz ogłosi przetarg.
Damian Chełminiak, pracownik MPK i miejski radny zwraca uwagę, że tegoroczne przetargi na zakup nowych autobusów mogą oznaczać zmierzch prymatu solarisów we Włocławku. Ostatnimi laty tabor MPK wzbogacał się tylko o pojazdy tej marki.
- Można się spodziewać, że Solaris w żadnym włocławskim przetargu nie weźmie udziału, bo ma już wystarczającą ilość zamówień, żeby zbyć produkcje do końca pierwszego kwartału przyszłego roku - tłumaczy Damian Chełminiak. - Jest wielki boom na autobusy elektryczne. Dziś mało którego producenta interesuje produkcja autobusów Euro 6 o wartości 950 tys. zł, czy nawet hybryd za 1,5 mln, kiedy można zarobić prawie 2 mln zł na autobusie elektrycznym z dopłatami unijnymi, gdzie środki są pewne.
Alternatywa dla Solarisa to Autosan, Ursus i Man. Autobusy wszystkich tych marek w zeszłym roku testowano we Włocławku. - Solaris to wysoka półka, ale pozostałe są bardzo blisko i tańsze - komentuje Damian Chełminiak.
StopSolaris06:56, 14.02.2018
Bardzo dobrze, ze będzie coś innego jak Solaris 06:56, 14.02.2018
Pasazer06:58, 14.02.2018
Super trzeba dać szansę innym ja jeździłem Autosanem i jeżeli nie lepszy to porównywalny do Solarisa nie ma co przepłacać 06:58, 14.02.2018
MieszkaniecMieszkani07:00, 14.02.2018
Nareszcie bez kombinowania wygra coś innegoinnego 07:00, 14.02.2018
Busiarz 07:00, 14.02.2018
Czy za elektryki będzie płacić miasto czy Unia? 07:00, 14.02.2018
Do Busarz07:04, 14.02.2018
Z tego co wiem to 85% dofinansowania z UE resztę z miasta 07:04, 14.02.2018
Zenon9907:17, 14.02.2018
"Nowe autobusy - każdy warty około 95 tys. zł, mają mieć klasę MAXI" - nic tylko kupować. Skoro cena tak atrakcyjna :) 07:17, 14.02.2018
P.S.18:09, 14.02.2018
950 TYS ZŁ , AUTOR TEKSTU SIĘ POMYLIŁ 18:09, 14.02.2018
Bolo07:40, 14.02.2018
Czytałem kiedyś forum dla pracowników Solarisa i ujrzałem obraz nędzy i rozpaczy.
Zakład, który jest technicznie przygotowany do produkcji 700-800 autobusów rocznie, dziś produkuje 1400. Nikt się nie martwi, że auta są budowane na szybko, bez niezbędnej kontroli na zasadzie "najwyżej wróci na gwarancji". O jakości Solarisa można było mówić kilka-kilkanaście lat temu, póki zdobywał rynek i dbał o jakość. Dziś niestety idzie na ilość. Mimo zwiększonej produkcji, zyski wcale nie są proporcjonalnie większe, gdyż część pojazdów wraca na lawetach np. z Włoch do poprawki - płaci oczywiście producent. Pani Prezes jest za to jedną z najbogatszych osób w Polsce, ale częściej można ją spotkać na Kanarach, niż w firmie. Ot, taka typowa polska firemka - dorobić się i dać sobie spokój. 07:40, 14.02.2018
Tina07:51, 14.02.2018
"MPK z własnych środków zakupi cztery autobusy z silnikami Diesla" - do miasta z silnikami diesla? a gdzie ograniczanie emisji spalin. 07:51, 14.02.2018
Bolo07:18, 15.02.2018
W radio słyszałem, że diesle montowane w autobusach spełniają takie wymogi, że spaliny są czystsze od powietrza, które jest zasysane. Innymi słowy, autobusy stanowią mobilne oczyszczalnie powietrza w mieście :) 07:18, 15.02.2018
Hmm08:00, 14.02.2018
Pod wzgledem ekonomicznym zroznicowanie w taborze moze powodowac wyzsze koszty serwisowe.
Taniej bedzie kupic czesci do 20 autobusow od jednego dostawcy niz troche od tego troche od tamtego 08:00, 14.02.2018
Hans08:38, 14.02.2018
Tylko Man ja dla mnie 08:38, 14.02.2018
Hans209:04, 14.02.2018
Dokładnie Hansie, tylko Man. W Toruniu ich trochę jeździ i wypadają jakościowo dużo lepiej niż "solarki". Kierowcy ciężarówek też sobie chwalą samochody tej marki. W końcu porządny niemiecki sprzęt, "nie do zdarcia" :) 09:04, 14.02.2018
aja10:00, 14.02.2018
Niemiecki sprzęt to był niezawodny w latach 80-tych nie teraz. Kierowcy TIR-owcy w większości chwalą Scanie za niezawodność i przede wszystkim spalanie. 10:00, 14.02.2018
Hans211:17, 14.02.2018
Masz rację, z tymże od ok. 5-ciu lat Niemcy ponownie wracają do jakości jaka była w latach 90-tych. Nie jest już jednak to samo jak wtedy, ale dużo lepiej niż w latach 2005-2010. 11:17, 14.02.2018
P.S.18:12, 14.02.2018
W ALPACH CZY DOLOMITACH SKIBUSY JEŻDŻĄ TYLKO MERCEDESY . TO O CZYMŚ ŚWIADCZY )) 18:12, 14.02.2018
M09:06, 14.02.2018
O, już widzę od 7 jakaś wazelina. A tym tytułem to co sugerujecie? Bo to oznacza, że Solarisów MPK nie kupi. 09:06, 14.02.2018
wiesław wojnar10:20, 14.02.2018
To ile w końcu kosztują te konwencjonalne autobusy, 95 czy 950 tysięcy? Weź Grażka sprawdź i popraw, bo trochę siara. 10:20, 14.02.2018
blady10:20, 14.02.2018
Śmieszne jest to że Chełminiak wypowiada się na temat autobusów ekspert samochodowy, żenada. 10:20, 14.02.2018
Gość11:00, 14.02.2018
fajnie jest mieć autobusy od 3 różnych producentów... często 3 różne technologie, 3 różne pakiety szkoleń pracowników, 3 różne magazyny części zamiennych.. koszty obsługi x3... bogate mamy mpk.. nie twierdzę, że solarisy są najlepsze (bo to konstrukcyjnie zbitka części mechanicznych różnych marek w budzie solarisa) ale strategicznie lepiej związać się z 1 marką niż z kilkoma... bo eksploatacja generuje zwykle większe koszty niż sam zakup... 11:00, 14.02.2018
Bolo07:20, 15.02.2018
Niby tak, ale kupujesz 3 różne autobusy na próbę. Pojeździsz rok, wybierzesz najlepszy, nabędziesz doświadczenia i na tej podstawie dokonasz wyboru dostawcy większej ilości. 07:20, 15.02.2018
Lovestory11:55, 14.02.2018
Mpk powinno skonczyc romans z chelminiakiem czy mezalians... nie wiem jak to sie nazywa :) 11:55, 14.02.2018
molo12:41, 14.02.2018
Tylko URSUS ! 12:41, 14.02.2018
Remes14:25, 14.02.2018
Co tu duzo mówić popatcie sobie po innych miastach i to nawet mniejsze od wloclawka tam ktos mysli bo wykorzystuje unijne dofinansowanie i nie kupuja 2 lub 3 autobusy tylko po 30,40 elektrycznych gdzie jest zerowa emisja spalin a u nas niema ludzi kompetentnych zeby skorzystac z dofinansowania tylko wypowiada sie taki co dostal ciepla posadke w mpk i sie wiele mądrzy bo jest w koalicji prezydenta ktory przed wyborami jechal po nich jak po szmacie 14:25, 14.02.2018
Wlocek36915:25, 14.02.2018
Z tego co mi wiadomo do tej pory w tym roku ani w całym zeszłym roku nie testowano żadnego man-a. Tylko Autosana, Volvo, Solarisa a niedawno Ursusa ale żadnego man-a (ostatni man był testowany wiele lat temu) 15:25, 14.02.2018
Prawda 20:17, 14.02.2018
W Bydgoszczy jeździ Volvo, ciche i bardzo ekonomiczne. Pan Chełminiak niech się tak nie lansuje, wkrótce jesienią nastąpi zmiana- głosujemy na PiS. 20:17, 14.02.2018
A dlaczego nie?21:13, 14.02.2018
...a dlaczego nie na kogoś, kto nie ma na rękach kajdanek partyjnych? 21:13, 14.02.2018
Wykształcenie?21:24, 14.02.2018
Ale ten radny ma wiedzę na temat autobusów! Czy ktoś zna jego wykształcenie, tzn. jaką ukończył uczelnię, specjalność? Kim ten człowiek jest z wykształcenia? Ponoć zajmował się wieloma rzeczami, wszystko mu dobrze wychodziło, ale jakie jest jego prawdziwe kierunkowe wykształcenie? Skąd ten Pan jest taki kumaty? 21:24, 14.02.2018
Piotras22:29, 14.02.2018
Jeśli nie Solarki to tylko Man, żadne Ursusy, lub Autosany 22:29, 14.02.2018
pilot10:15, 15.02.2018
Miasto lepiej niech zadba o pracownikow ktorzy maja prowadzic te cacuszka bo jak narazie to udaja ze płacą a kierowcy udaja ze pracuja!!!! 10:15, 15.02.2018
lusia123406:13, 16.02.2018
NAJLEPIEJ TO NOWE TRAMWAJE Z PESSY ALBO BUSY ŁAMAŃCE NIE MOŻNA PARĘ ICH WPROWADZIĆ SZCZEGÓLNIE W GODZINACH SZCZYTOWYCH JAKO TROJKA CZY 16 I PROSZĘ MI PSZYWRÓCIĆ KURS JEDYNKI W SOBOTY NIEDZIELE I ŚWIĘTA NA GODZ.06.06 RANO BO NIE MAM TROJKI I SZESNASTKI DO ANWILU BYŁA TO KTOŚ JA ZABRAŁ 06:13, 16.02.2018
juli11:35, 16.02.2018
pod uwagę powinno się brać autobusy wyprodukowane w Polsce ! 11:35, 16.02.2018
Włocławiak z Micheli15:32, 16.02.2018
Niech MPK weźmie za sponsora też Jacentego, który nic nie robi tylko publikuje artykuły sponsorowane chwalące Jego zasługi, których nie miał i nie ma. Jego przedsiębiorstwo dobrze stoi to i może też starczy na samochody dla włocławskiego przewodnika. Należałoby też przy okazji zainteresować się tym czy na te artykuły nie podbiera Jacenty czasem kasy ze spółki, w której jest tylko figurantem chodzącym ostatnio na dożywianie do SLD. 15:32, 16.02.2018
Kolejny ciul09:31, 14.02.2018
7 4
Twój dziadek będzie płacił! 09:31, 14.02.2018
rew10:21, 14.02.2018
8 0
Unia czy miasto - zapłacą podatnicy. 10:21, 14.02.2018