Zamknij

Ponad setka grobów na cmentarzu przy Chopina do likwidacji. Dlaczego to robią?

15:31, 07.06.2018 Aktualizacja: 10:28, 08.06.2018
Skomentuj sta grobów wyznaczonych do likwidacji jest dostępna w siedzibie administracji cmentarza. Fot. DDWloclawek.pl sta grobów wyznaczonych do likwidacji jest dostępna w siedzibie administracji cmentarza. Fot. DDWloclawek.pl

137 grobów znajdujących się na cmentarzu przy Chopina wyznaczono do likwidacji. Chodzi nie tylko o stworzenie miejsc pod nowe pochówki na zapełnionej nekropolii. 

To pierwsza taka operacja od 5 lat. Lista grobów wyznaczonych do likwidacji jest dostępna w siedzibie administracji cmentarza. Według jakiego klucza je wybierano? Zniknąć mają groby, którymi od lat nikt się nie interesuje i nie uiszcza za nie opłat, ze zniszczonymi, grożącymi katastrofą budowlaną nagrobkami. 

- Groby do likwidacji wyznacza administracja Cmentarza Komunalnego, po uprzednim sprawdzeniu w dokumentacji cmentarnej, czy dany grób nie jest opłacony i w jakim stanie jest pomnik. Następnie Archiwum Państwowe bada, czy grób nie należy do osoby zasłużonej dla miasta. Jeżeli pomnik jest w strefie objętej ochroną konserwatorską, taką listę przesyła się do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków celem weryfikacji. Ostatecznie, lista jest przekazywana do Urzędu Miasta celem akceptacji grobów do likwidacji

- tłumaczy Michał Walczewski, rzecznik Miejskiego Zarządu Usług Komunalnych i Dróg, które zarządza miejskimi nekropoliami we Włocławku. 

Szczątki osób zmarłych ze zlikwidowanych grobów mają trafić do cmentarnego ossuarium, czyli zbiorowego grobu usytuowanego w centralnej części cmentarza (kwatera 57/10/174B). Tu trafiały szczątki z poprzednich likwidacji, przeprowadzanych jeszcze przez Zieleń Miejską. 

Ossuarium na cmentarzu przy Chopina. Źródło: http://www.grobonet.mzukid.pl

Grób nie zostanie usunięty, jeśli ktoś uiści za niego opłatę (opłata za grób ziemny, gdzie pochowana jest osoba dorosła wynosi 540 zł, a opłata za grób ziemny dziecinny wynosi 324 zł, wszystkie opłaty wnoszone są na 20 lat, pełen wykaz opłat można znaleźć na stronie www.mzukid.pl w zakładce „cmentarze komunalne”). Wniesienie opłaty za przeznaczony do likwidacji grób nie upoważnia do grzebania tam "swoich" zmarłych. Trzeba jeszcze udowodnić pokrewieństwo z osobami pochowanymi, na przykład przedłożyć akt zgonu.

Jak informuje MZUKiD, likwidacja może zacząć się najwcześniej na przełomie lutego i marca 2019 roku. Miejsca po zlikwidowanych grobach mają zostać przeznaczone pod nowe pochówki. 

Czy popierasz likwidację grobów na cmentarzu przy Chopina?

Ankieta zakończona, dziękujemy za oddane głosy. Wyniki głosowania są widoczne poniżej:
TAK 37%
NIE 56%
NIE MAM ZDANIA 7%
(G.S. )
Dalszy ciąg materiału pod wideo ↓

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(25)

fvfv

89 26

To jest bezczeszczenie zwłok! Zwykłe bandyctwo dla pieniędzy. Sprzedajecie miejsca ze zwłokami obcym ludziom. OPAMIETAJCIE SIE
Każdy ma prawo na wieczność leżeć w swoim grobie. Ziemia jest wspólna nas wszystkich ludzi. To, że przeniesiecie kości nie znaczy, że nie pozostaną tam inne części resztek ciała głęboko w ziemi.

16:57, 07.06.2018
Odpowiedzi:3
Odpowiedz

BlsBls

11 21

Wes nie pier.

19:56, 07.06.2018

BoloBolo

15 11

Gdyby od wieków były w ten sposób traktowane miejsca pochówków, to dziś nie byłoby miasta, tylko jeden wielki cmentarz. Grób jest dla rodziny, aby miała czas na przepracowanie żałoby. Jeśli rodziny nie ma, albo się nie interesuje, a kolejka ludzi szuka miejsca na pochowanie swoich bliskich, to chyba jasne jest, że gdzieś im trzeba znaleźć miejsce.

07:29, 08.06.2018

KlaudiaaazKlaudiaaaz

10 11

Zgadzam się z Tobą.. Jeśli ktoś rozkopie grób dostaje wyrok za bezxzeszczenie zwłok a takim to widać wszystko wolno...

07:50, 08.06.2018

!*!*!*!!#!!!!*!*!*!!#!!!

67 18

Niech tym co będą te groby usuwać niech kiedyś też ktoś ich usunie ze swojego grobu albo tego kto to wymyślił . hieny cmentarne. !!!

17:19, 07.06.2018
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MordaMorda

9 10

Faktycznie kościom przykro będzie, że zostaną przeniesione. Myślisz co piszesz?

07:35, 08.06.2018

upadek obyczajówupadek obyczajów

65 14

Jeszcze 30-40 lat temu był zwyczaj aby zapalić znicz na opuszczonym grobie, dzisiaj ... likwidacja. Też nie jest prawdą , że nie ma miejsc na pochówek do ziemi na cmentarzu przy Szopena , to kwestia .. no wiecie

17:19, 07.06.2018
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MordaMorda

4 9

Nie, nie wiemy.Piętrowo chcesz budować? Może chcesz wpychać trumny do cudzych grobów?

07:31, 08.06.2018

Opłaty.... Opłaty....

58 5

za przedłużenie prawa do grobu są nielegalne!
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 11 marca 2016 roku (sygn. akt III SA/Kr 1360/15)

17:36, 07.06.2018
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

FuneralistaFuneralista

7 3

Bo nie ma opłat za groby!!! Ale jak to wytłumaczyć ignorancji? ! Tak! Ignorancji! To widać ewidentnie w cenniku!

20:55, 07.06.2018

EWA 15EWA 15

0 0

OPŁAT NIE POBIERA SIĘ ZA GROBY MUROWANE, NATOMIAST POBIERA SIĘ OPŁATY DWUDZIESTOLETNIE ZA GROBY ZIEMNE.

15:37, 11.06.2018

eljoteljot

47 10

Nie mogę sobie wyobrazić w jaki sposób szczątki stu trzydziestu siedmiu osób mogą być pochowane w Ossuarium mającym nieco ponad jeden metr kwadratowy?To będzie profanacja zwłok realizowana w celach komercyjnych.Z tego co słyszę miejsce na Cmentarzu przy ul.Chopina kosztuje blisko pięć tysięcy złotych.

18:40, 07.06.2018
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

FuneralFuneral

7 2

Bo to NIE JEST ossuarium lub inaczej: ossarium!

21:00, 07.06.2018

Osoba myśląca Osoba myśląca

26 42

Gdyby nie usuwano zapomnianych grobów, to zamiast nowych osiedli byśmy mieli cmentarze. Jak najbardziej to popieram.

20:14, 07.06.2018
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

josifjosif

6 7

to może kremacja, ale ta z wiadomych względów źle się kojarzy.

20:47, 07.06.2018

12341234

6 3

Po części może i to groby zapomniane, ale też w dużej mierze są to groby osób, które nie posiadały żadnej rodziny, bądź członkowie tych rodzin również nie żyją i co tak wszystkich do jednego kubła?

10:32, 08.06.2018

FuneralistaFuneralista

32 6

Panie Prezydencie! To Pan odpowiada za sprawy cmentarnej! Kierownicy cmentarza, których Pan mianuje na stanowiska nie mają właściwej wiedzy o gospodarce na cmentarzu! Piszę publicznie tutaj (IP komputera łatwe do zidentyfikowania) łamane jest prawo i osoby kierownicze winny ponieść odpowiedzialność. Na cmentarzu są jeszcze wolne miejsca!
To, co jest pokazane na zdjęciu - TO NIE JEST OSSUARIUM! I to jest absolutny dowód kompletnej ignorancji kierownictwa obydwu cmentarzy ! I to trwa od wielu lat!!
Panie Prezydencie!! Czy Urząd Wojewódzki, a potem Okręgowy Sąd Administracyjny w Bydgoszczy nie kwestionowały cennikowego butla? !?
To , co wymyślił jakiś bufon - koliduje z prawem! To jest ewidentny skandal i jestem w stanie powtórzyć to przed wskazanym audytorium. Ps. ludzie nie opłacają grobów!!! Jeżeli ktoś chce kierować administrowaniem nekropolii niech poszerzy wiedzę, a nie szarpie ludziom nerwów - do jasnej anielki! Jeszcześć raz stwierdzam; to niewiedza z dużą dozą ignorancji. I odpowiadam za swoje, tutaj pisane słowa. Ps poprzedniej pani dyrektor ; Dorocie C. wiele, wiele m-cy temu dokładnie i szczegółowo wyjaśniałem różnicę między OSSUARIUM a WSPÓLNĄ MOGIŁĄ, którą niesłusznie określono tak, jak widać na zdjęciu. Jestem dogłębnie zdegustowany tymi godnymi pożałowania działaniami.

20:52, 07.06.2018
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

KtośKtoś

4 7

Panie Stefanie Sz. A może będzie Pan pisał pod swoim nazwiskiem a nie pod nicami i tak zawsze wiadomo kto pisze te komentarze cw24 się kłania jak się Pan zawsze o tych wyrokach sądów wypowiadał z czym wiele osób się nie zgadza jak widać...

21:30, 07.06.2018

POLAK1POLAK1

31 4

"Wieczny odpoczynek racz im dać Panie..." Niedługo będzie " Na opłatę nagrobka racz dać rodzinie Panie...". Za pogrzeb płać, za pochówek płać za miejsce płać. Leży gdzieś może jakiś bohater który walczył w obronie Polski albo Włocławka ale jego grób zaorają bo nikt juz o nim nie pamieta. Rodzina wyjechała, nikt nie zapala zniczy to zaorają a na jego miejscu będzie leżał jakiś bogacz bo miał kasę jak żył.

21:27, 07.06.2018
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

??

40 10

Przykre, zero szacunku dla zmarłych bo tylko kasa się liczy, a moze te groby powinny byc pielęgnowane przez miasto , ale niestety pieniądz rządzi

22:44, 07.06.2018
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MordaMorda

1 0

A może udostępnij trawnik pod domem? Kilka grobów powinno się zmieścić. I jeszcze je pielęgnuj, jeśli rodzina nie będzie chciała.

07:33, 08.06.2018

siwysiwy

35 3

panu prezydentowi już dziękujemy.

23:12, 07.06.2018
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

bolobolo

12 2

Grób "dziecinny"?

07:50, 08.06.2018
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

looklook

12 4

za wysokie opłaty i stąd te problemy..............

07:55, 08.06.2018
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ZzzZzz

1 0

Przecież je obniżyli, za Pałuckiego musiałem zapłacić prawie 900 zł, teraz za drugi grób 540 zł. Nie jest to mało, ale mniej, niż było przez lata.

12:32, 12.06.2018

AXONAXON

13 2

KTO NIE MA PIENIĘDZY, KTO NIE MA RODZINY TO MOŻE OD RAZU WYDAĆ DECYZJĘ POCHÓWKU W PSEUDO OSSUARIUM. TYLKO JAK TO WSZYSTKO MA SIĘ, JEŻELI CHODZI O CMENTARZE ŻYDOWSKIE, NIEMIECKIE PRZECIEŻ ZA NIE TEŻ NIKT NIE PŁACI, A W CAŁEJ POLSCE INIE BRAKUJE TAKICH GROBÓW?

10:21, 08.06.2018
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

UlaUla

16 1

Nie da się tego inaczej nazwać jak dziadostwo, brak poszanowania miejsca wiecznego spoczynku. Oby temu co profanuje to miejsce któregoś dnia właśnie spotkało to i został przeniesiony na śmietnik. Człowiek bez sumienia. Gdzie jest prezydent tego miasta? Niech wywali na zbity pysk tego gościa! Paszoł won z tego miasta ty bezduszny człowieku!

10:57, 08.06.2018
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Osoba myślącaOsoba myśląca

7 6

Wielu waszych krewnych spoczywa w grobach, gdzie leży często wiecej niż jedna osoba. W innym wypadku Wloclawek otoczony byłby cmsntarzami. Do ossuarium trafiaja szczątki, ktore w trakcie przygotowywania grobu do nowego pochowku zostały wydobyte przypadkowo. Stąd w grobach często jest kilka czaszek. Serio, myślałam, ze w tym mieście znajdzie się kilka mądrych osób.

11:06, 08.06.2018
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

aa

5 1

Masz rację , ale w większości ( zachowane na grobach i myślę ,że w dokumentach) te osoby miały imię i nazwisko! Zachowały się dokumenty ,odpowiednie akty! A tam napis OSSUARIUM gdzie reszta z w/w imienia i nazwiska.

11:23, 08.06.2018

no szokno szok

6 9

a wy co teraz się obudziliście ? przecież to nie pierwszy raz, robią tak od kilkunastu lat, po to opłacasz grób na lata aby zabezpieczyć miejsce(poza tym cmentarz musi 'za coś' funkcjonować). chcielibyście by tego nie robili? proszę bardzo, użyczcie swoich miejsc pod balkonami i oknami bo pewnie całe miasto byłoby cmentarzem gdyby nie takie akcje. btw np. w grecji tylko chowają do masowych grobów, zakopują ciała w osobnych tylko na kilka miesięcy jeśli chcesz mieć swoje na stałe płacić w sztabach złota takie mają ceny... tam dopiero byście mieli gdzie się bulwersować.

12:46, 08.06.2018
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

@ no szok@ no szok

3 1

Szokiem jest twoja niewiedza. Pieniądze regulowane do kasy miasta nie są żadną opłatą, lecz WPŁATĄ, w charakterze udziału w kosztach utrzymania cmentarza. OPŁATY - to pieniądze regulowane za usługi (!) cmentarnej jak; wynajem kaplicy, dzwon w czasie pogrzebu i tp. To jest wyraźnie określone w stosownych przepisach, które są bardzo kiepsko znane. Tobie też! !

16:09, 08.06.2018

ktośktoś

1 1

do no szok- za dzwon który biję podczas ostatniej drogi na cmentarzu się nic nie płaci doinformuj się dobrze zanim zaczniesz pisać bzdury i ludzi w błąd wprowadzać !

07:51, 09.06.2018

ZojaZoja

14 0

Chciałam zlikwidować grób prababci-ponad 100 lat temu została pochowana i przenieść do rodzinnego grobu. Cena jaka mi wymieniono to powala z nóg- ponad 3.000zl. Pytam się za co? Zarząd cmentarza jest pazerny.

15:17, 08.06.2018
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MIESZKANKAMIESZKANKA

2 0

KWOTA JAKA PANI PODAJĘ NA PEWNO NIE ZOSTAŁA PODANA PRZEZ CMENTARZ TYLKO FIRMĘ POGRZEBOWĄ Z KTÓRĄ CMENTARZ NIE MAM NIC WSPÓLNEGO ZAPEWNE JEST TO KWOTA ZA CAŁOKSZTAŁT EKSHUMACJI KTÓRA DOKONUJE FIRMA POGRZEBOWA W ADMINISTRACJI CMENTARZ PŁACI SIĘ 108 ZŁ ZA NADZÓR NAD EKSHUMACJĄ JEŚLI GRÓB W CHWILI EKSHUMACJI JEST OPŁACONY I TO WSZYSTKIE KOSZTA WIEM BO OSTATNIO SAMA TAKOWEJ EKSHUMACJI DOKONYWAŁAM WIĘC PROSZĘ PISAĆ PRAWDĘ NO CHYBA ŻE OD 100 LAT PANI BABCI NIE OPŁACAŁA TO WTEDY NIESTETY TAKA KWOTA WYCHODZI ZA 5 OKRESÓW 20 LETNICH POZDRAWIAM

10:55, 09.06.2018

@ no szok@ no szok

5 4

Szokiem jest twoja niewiedza. Pieniądze regulowane do kasy miasta nie są żadną opłatą, lecz WPŁATĄ, w charakterze udziału w kosztach utrzymania cmentarza. OPŁATY - to pieniądze regulowane za usługi (!) cmentarnej jak; wynajem kaplicy, dzwon w czasie pogrzebu i tp. To jest wyraźnie określone w stosownych przepisach, które są bardzo kiepsko znane. Tobie też! !

17:13, 08.06.2018
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AntabaAntaba

6 2

Skandal! Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o kasę.... Mało jeszcze opłat pobieracie?! Zimą miałem pogrzeb babci, mimo tego że grób był opłacony to musiałem zapłacić 108 zł za opiekę nad pochowkiem... Do grobu nie tylko nie można było dojechać z trumną ale i dojść-alejki zasniezone, oblodzone... Nie widziałem ani przed pogrzebem ani w czasie pogrzebu nikogo z administracji sprawujacego jaką kokwiek opiekę! Pogrzeb był o 12:30 był czas żeby odśnieżyc i umożliwić zakładowi pogrzebowemu pracę a rodzinie możliwość dojścia do grobu.... Brak słów! Złodziejstwo i interes na zmarłych ludziach... A mówią że zakłady pogrzebowe cwaniakuja i kradną... Cmentarz to jest przekret... Ciekawe kto będzie mógł być pochowany na nowym miejscu i ile będzie kosztować... Cyrk

23:54, 08.06.2018
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GumaGuma

5 0

... Zamiast likwidować groby należałoby postawić kaplicę gminna... Gdzie rodzina bez opłat może się pożegnać że zmarłym...?!

23:57, 08.06.2018
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ktośktoś

2 3

do no szok- za dzwon który biję podczas ostatniej drogi na cmentarzu się nic nie płaci doinformuj się dobrze zanim zaczniesz pisać bzdury i ludzi w błąd wprowadzać !

07:57, 09.06.2018
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2 1

To jest cmentarz KOMUNALNY , a więc utrzymywany z naszych podatków i z podatków którzy płacili i zmarli .Czy ci zmarli płacili te podatki po to by jakiś partyjny urzedas teraz likwidował ich miejsce spoczynku ?
Gdzie tu szacunek dla zmarłych ? Gdzie realizacja obowiązków wobec podatników i ich rodzin ? Okupanci też likwidowali polskie cmentarze by zatrzeć pamięć o przodkach !!!! Skandal !!!

21:23, 11.06.2018
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Sz. AdministracjoSz. Administracjo

1 1

Byłem dzisiaj z wizytą na cmentarzu przy ul. Chopina i zauważyłem jak starannie pan kosił trawę w kwaterze gdzie chowani są księża. Pomyślałem ,że nareszcie dbają tak o cały cmentarz. Nic bardziej błędnego, przy krzyżowaniu alejek , tam gdzie są tabliczki 100 i 101 potłuczone szkła. Prz kolumbarium kwatera 112 także bałagan, rdzewiejące elementy metalowe na łukach ozdobnych rozbity znicz szkło na chodniku a przecież ludzie chodzą w lekkich butach i ta sytuacja stanowi zagrożenie.

17:13, 15.06.2018
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

PawełekPawełek

0 0

Księża to inna nacja!

06:44, 09.02.2020

loollool

2 0

jakie za wysokie koszta o czym co niektorzy pisza 30zl rocznie to sa wysokie koszta palacz wiecej wydaje na fajki tygodniowo a na oplate grobu nie ma smiech na sali

11:05, 01.11.2019
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Z KrakowaZ Krakowa

3 1

Podłość i bezczeszczenie szczątek po zmarłych. W Małopolsce jest cała masa cmentarzy powojennych, żydowskich i innych nacji. Nikomu nawet nie przyśniło się, by te cmentarze i groby likwidować. Potomni też będą likwidować groby dzisiejszych decydentów o tak podłym zamiarze! Wstyd. Nigdy tego nie było w naszej słowiańskiej tradycji! Michelin też do tej podłej tradycji przymierza się. To zapewne sprawka proboszcza skoro to cmentarz parafialny? Kiedyś jego grób też zostanie zlikwidowany?

06:41, 09.02.2020
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

GlobtroterGlobtroter

0 0

Świat się podli! Smutne!

06:46, 09.02.2020

@@

1 0

Proboszcz w tym przypadku nic do tego nie ma. To jest cmentarz komunalny - miejski i wlascicielem jest miasto.

08:51, 30.11.2022


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ddwloclawek.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%