Zamknij

"Entuzjazm był wielki", ale zabrakło kasy. Teraz stopniowi wodnemu grozi katastrofa budowlana

15:30, 28.09.2020 N.S. Aktualizacja: 17:04, 28.09.2020
Skomentuj Fot. Natalia Seklecka Fot. Natalia Seklecka

Od entuzjazmu do zagrożenia katastrofą budowlaną w 50 lat – tak wygląda historia stopnia wodnego we Włocławku w pigułce. Dziś (28 września) o przeszłości i przyszłości zapory rozmawiali m.in. przedstawiciele Wód Polskich, parlamentarzyści i władze miasta.

Stopień wodny we Włocławku wybudowano w latach 1962-1970. Miał to być pierwszy element kaskadyzacji dolnej Wisły.

- Był wtedy niesamowity entuzjazm, bo mówiono zawsze nie o stopniu wodnym tylko o kaskadzie. W tym czasie, kiedy stopień wodny był przygotowywany do realizacji, jednocześnie trwały prace dla budowy stopnia w Ciechocinku. Tam bardzo dużo zostało zrobione, były prace geologiczne, częściowo wykupione tereny. Ja sam jeździłem i załatwiałem sprawy związane z budową stopnia w Wyszogrodzie, więc entuzjazm był wtedy ogromny

– wspomina Zdzisław Meler, starszy inspektor nadzoru budowy stopnia wodnego we Włocławku.

Entuzjazmu nie brakowało, ale zabrakło pieniędzy. W związku z kryzysem gospodarczym nie powstał żaden z kolejnych siedmiu stopni wodnych, których budowę planowano.

- Włocławek jest przykładem braku konsekwencji jeżeli chodzi o realizację inwestycji w gospodarce wodnej w całym okresie powojennym. Niestety poza kanalizacją górnej Wisły nie udało się zrobić na Wiśle żadnego kompleksowego programu. Przykładem jest tu Włocławek, który miał być jednym z ośmiu stopni wodnych kaskady dolnej Wisły i miał połączyć międzynarodową drogą wodną Warszawę z Gdańskiem

– komentuje Krzysztof Woś, zastępca prezesa Wód Polskich ds. ochrony przed powodzią i suszą.

Efektem zawieszenia realizacji programu kaskadyzacji dolnej Wisły była erozja, w wyniku której doszło do obniżenia poziomu lustra wody. Konieczne było wybudowanie progu podpiętrzającego.

To jednak nie załatwia problemu. Przedstawiciele Wód Polskich mówią otwarcie, że włocławskiej zaporze grozi katastrofa budowlana.

- Mamy problem, ponieważ ten stopień wodny, który stoi 50 lat nie powinien stać samotny. To jest ogromny sukces, że przez 50 lat udało nam się ten stopień wodny utrzymać bezpiecznie

– twierdzi Przemysław Daca, prezes Wód Polskich.

Przedstawiciele Wód Polskich przyznają, że budowa stopnia wodnego poniżej Włocławka jest konieczna. Zapewniają też, że prowadzą intensywne prace i robią wszystko, by zapora w Siarzewie powstała jak najszybciej.

- Stopień wodny we Włocławku to najważniejsza taka zapora na Wiśle. Za każdym razem, kiedy pojawia się zagrożenie powodziowe, mieszkańcy naszego regionu patrzą z niepokojem na stopień wodny we Włocławku. Już czas, żeby powstały kolejne stopnie wodne tak, jak było to planowane

– dodaje Anna Gembicka, przewodnicząca parlamentarnego Zespołu ds. Kaskadyzacji Dolnej Wisły.

O historii stopnia wodnego we Włocławku, a także o jego przyszłości i potencjale turystycznym oraz gospodarczym Wisły przedstawiciele Wód Polskich, parlamentarzyści i eksperci od gospodarki wodnej rozmawiali dziś w czasie konferencji „Potencjał dolnej Wisły”,

[WIDEO]2141[/WIDEO]

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(54)

lollol

36 5

Oby kolejny stopień powstał jak najszybciej. 15:35, 28.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

WieslawekWieslawek

14 14

Zaleje Was i nikt nie zauważy. 16:10, 28.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

elektrownia-wodna-elektrownia-wodna-

1 2

http://inwestycjeenergetyczne.itc.pw.edu.pl/inwestycja/elektrownia-wodna-siarzewo/ 16:14, 28.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ciekaweciekawe

10 5

"Konieczne było wybudowanie progu podpieprzającego." Ciekawe stwierdzenie 16:15, 28.09.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

nartnart

3 3

Czytaj dokładnie gamoniu, jak potrafisz czytać, a jak nie potrafisz, to nie pisz głupot. W tekście wyraźnie jest napisane: "Konieczne było wybudowanie progu podpiętrzającego.". 18:42, 28.09.2020


do nart do nart

4 2

no teraz jest poprawione, ale było napisane tak jak w komentarzu!!! 19:56, 28.09.2020


€£¥₩€£¥₩

2 5

*%#)!& to *%#)!& na ch** drążyć 🙄 16:16, 28.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

XDXD

19 7

niech wody polskie się ogarną.
Najpierw wszystko osuszali rowami, kanałami, betonowaniem rzek. Teraz wszędzie płacz, że susza bo woda za szybko zostaje usuwana z terenu. Inwestycje bez przemyślenia podejmowane pod wpływem chwili... 16:24, 28.09.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

TO  KOMUCHYTO KOMUCHY

6 10

TY SIĘ OGARNIJ CHŁOPCZE LATA 75 - 85 WODY POLSKIE ISTNIAŁY ? 16:31, 28.09.2020


XDXD

2 2

To nie jest problem lat 70-80 tylko współczesny. 21:25, 28.09.2020


????????????????

19 2

Czyżby zbliżały się jakieś wybory ? Zwykle przed wyborami stada nieuków zbierają się na tamie i mówią to co wiedzą a nie to co wiedzieć powinni . 16:26, 28.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PRAWYPRAWY

21 9

TAK RZĄDZIŁY KOMUCHY I TAK LEWACTWO RZĄDZI OBECNIE A CIEMNOTA NA TE GNIDY GŁOSUJE....... 16:28, 28.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MisioMisio

9 4

Próg podpieprzający, pogratulować Autorce 🤣🤣🤣🤣🤣 16:29, 28.09.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

SinSin

2 3

Czytaj dokładnie gamoniu, jak potrafisz czytać, a jak nie potrafisz, to nie pisz głupot. W tekście wyraźnie jest napisane: "Konieczne było wybudowanie progu podpiętrzającego.". 18:44, 28.09.2020


czajkowskiczajkowski

17 16

40 lat rządów lewactwa to efekty gospodarki wodnej ,a gówno znowu sobie płynie,,,, 16:35, 28.09.2020

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

DododjdjDododjdj

8 6

Ty się Czajkowski weź za pisanie muzyki 🙂 16:38, 28.09.2020


DO  WYŻDO WYŻ

Zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


Do wyż Do wyż

Zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


re czajkowskire czajkowski

5 1

Przecież to PO rozlało gówno szamba na Polskę 21:55, 28.09.2020


SIERP  I  MŁOTSIERP I MŁOT

13 9

a niech zatopi ten ciemnogród 16:38, 28.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KATKAT

14 2

Ten artykuł jest o niczym. Nic nie dowiedzieliśmy się z niego. O błędach już nie wspominam. Po co powstał? Czy Pani dziennikarce, nie jest za niego wstyd? 16:41, 28.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZagrożenieZagrożenie

18 3

Zdezolowana i wyboista szosa na tamie powoduje że drgania jakie powstają podczas przejazdu wszelkich pojazdów degradują budowle tamy. Dlatego szczególnie szosa i droga na tamie powinna być idealnie równa, żeby w sposób maksymalny ograniczyć przenoszenie drgań, ale tego jakby włodarze miasta nie brali pod uwagę, bo mimo że Ministerstwo infrastruktury przekazło przeszło rok temu dla miasta miliony zł. na remont szosy na tamie, to jednak żadne działania naprawy nawierzchni szosy na tamie, jak widać nie zostały podjęte 16:48, 28.09.2020

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

qw_qw_

4 3

Gdyby to miało znaczenie, to nikt by w ogóle nie zezwolił na most w ciągu zapory. Drgania to nic w porównaniu do erozji poniżej jazów. 16:53, 28.09.2020


do  zagdo zag

Zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


do qwdo qw

5 2

Tego się bałem że lekceważy się przenoszenie się drgań na tamie powodowane poruszającymi się pojazdami po wyboistej drodze 17:07, 28.09.2020


do zagrozeniedo zagrozenie

5 1

Podobno miasto dostało dotacje z ministerstwa 4 miliony zł. na remont drogi na tamie 17:10, 28.09.2020


qw_qw_

10 3

Kolejny artykuł o niczym, w dodatku siejący strach i propagandę. Obiekt jest na bieżąco sprawdzany. Do 2015r. była wykonana modernizacja, która dała nam kilka ładnych lat na dopięcie tematu zapory w Siarzewie. Oby politycy nie zmarnowali tego czasu. 16:56, 28.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

lośkalośka

1 0

A może nie je.....😐😐😐......e ? 16:58, 28.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Mieszkaniec.Mieszkaniec.

8 0

Co wybory obiecują nowym stopnie, straszą ludzi starym czyli Włocławskim że runie, a nie runie bo jak by było zagrożenie poważne by zlikidowano już go wcześniej, a nawet UE Chciała dofinsować jego likwidacje ale obawiano się tego co na dnie się znajduje. Jakoś ostatnio nie wierze w budowę nowego stopnia z tegpo względu że to już 3 lub 5 raz kiedy obecna władza zmienia termin budowy nowego stopnia w Siarzewie. 17:00, 28.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

felasfelas

10 2

bysta sie wstydzili takie glupoty gadac wy wszyscy nie potrafiliscie przez 10 lat zalatac sera szwajcarskiego na tamie a jakie tam tiry jezdzily budowana byla autostrada a one wozily piasek ze zwirowni nigdzie nie interweniowaliscie ze od tych drgan tama peka bo po co wyleciec ze stanowiska jak sie za duzo gada a teraz mowicie o katastrofie wstyd dla was i wszystkich waszych poplecznikow 17:10, 28.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

usemkausemka

7 2

Która to już rocznica zagrożenia katastrofą budowlaną? 30-40? 17:18, 28.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ale tematale temat

6 1

Nie rozumiem dlaczego Włocławek i włocławian tak bardzo kręci to Siarzewo, któremu znacznie bliżej do Torunia tak jak Ciechocinkowi.Niech się Toruń martwi i załatwia im elektrownię. W razie wysokiej wody tworzą przepusty Słońsk część Ciechocinka zaleją aby ochronić Toruń. 17:27, 28.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ObywatelObywatel

11 2

Pa..rastatkiem w wielki rejs ... nie no żartuje :) w Niemczech promy turystyczne pływają a tu w Polsce nie potrafią wykorzystać Wisły. Sam bym popłynął z Krakowa do Gdańska dla odpoczynku i relaksu. Kiedy rządzący się w końcu obudza ? 17:31, 28.09.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Jan ChałaJan Chała

4 1

Obywatel masz rację!!! Na początek zacznijmy może od Włocławka. Odcinek Wisły poniżej stopnia wodnego jest potencjalnie wspaniałym szlakiem turystycznym. Jednym z ważniejszych walorów tego szlaku mogłyby być zrewitalizowane pozostałości dawnych zamków oraz istniejące zamki w nadwiślańskich miejscowościach. Pierwszym mógłby być właśnie zamek w Bobrownikach, kolejny w Raciążku, Złotorii przy ujściu Drwęcy, następnie zamek Dybowski w Toruniu, zamek w Świeciu, zamek w Gniewie a także najbardziej okazały, położony nad Nogatem (prawa odnoga Wisły) zamek w Malborku . Tak jak funkcjonuje znany szlak zamków nad Loarą we Francji, tak samo możemy mieć szlak zamków gotyckich nad Wisłą. Wspomniane zamki w połączeniu z historycznymi miejscowościami nadwiślańskimi oraz wspaniała pod względem przyrodniczo krajobrazowym rzeka wraz z doliną to unikat w skali europejskiej. Tylko czy my to dostrzegamy i potrafimy odpowiednio wykorzystać? Uważam, że wspólnym wysiłkiem pasjonatów z organizacji pozarządowych, samorządów lokalnych i regionalnych województwa kujawsko pomorskiego i pomorskiego, przy wykorzystaniu funduszy unijnych można spowodować, że Wisła może w ciągu kilkunastu lat stać się niezwykle atrakcyjnym obszarem turystycznym aktywizującym cały region i promującym nasz kraj. Zapytasz czy mogą tutaj pływać statki. Oczywiście, że tak. Wisłą mogą praktycznie przez cały okres letni pływać bocznokołowe statki o zanurzeniu do 0,5m. Takie jednostki, lekkie na bazie kompozytów i aluminium, zabierające ponad 100 osób w kilkudniowe rejsy turystyczne są budowane na świecie. Myślę, że nasi projektanci oraz stocznie doskonale mogą sobie z tym poradzić. Jest tylko jedna ważna rzecz. Trzeba chcieć i konsekwentnie do tego dążyć. Zatem do dzieła!!! 18:12, 28.09.2020


Jan ChałaJan Chała

2 1

Obywatel masz rację!!! Na początek zacznijmy może od Włocławka. Odcinek Wisły poniżej stopnia wodnego jest potencjalnie wspaniałym szlakiem turystycznym. Jednym z ważniejszych walorów tego szlaku mogłyby być zrewitalizowane pozostałości dawnych zamków oraz istniejące zamki w nadwiślańskich miejscowościach. Pierwszym mógłby być właśnie zamek w Bobrownikach, kolejny w Raciążku, Złotorii przy ujściu Drwęcy, następnie zamek Dybowski w Toruniu, zamek w Świeciu, zamek w Gniewie a także najbardziej okazały, położony nad Nogatem (prawa odnoga Wisły) zamek w Malborku . Tak jak funkcjonuje znany szlak zamków nad Loarą we Francji, tak samo możemy mieć szlak zamków gotyckich nad Wisłą. Wspomniane zamki w połączeniu z historycznymi miejscowościami nadwiślańskimi oraz wspaniała pod względem przyrodniczo krajobrazowym rzeka wraz z doliną to unikat w skali europejskiej. Tylko czy my to dostrzegamy i potrafimy odpowiednio wykorzystać? Uważam, że wspólnym wysiłkiem pasjonatów z organizacji pozarządowych, samorządów lokalnych i regionalnych województwa kujawsko pomorskiego i pomorskiego, przy wykorzystaniu funduszy unijnych można spowodować, że Wisła może w ciągu kilkunastu lat stać się niezwykle atrakcyjnym obszarem turystycznym aktywizującym cały region i promującym nasz kraj. Zapytasz czy mogą tutaj pływać statki. Oczywiście, że tak. Wisłą mogą praktycznie przez cały okres letni pływać bocznokołowe statki o zanurzeniu do 0,5m. Takie jednostki, lekkie na bazie kompozytów i aluminium, zabierające ponad 100 osób w kilkudniowe rejsy turystyczne są budowane na świecie. Myślę, że nasi projektanci oraz stocznie doskonale mogą sobie z tym poradzić. Jest tylko jedna ważna rzecz. Trzeba chcieć i konsekwentnie do tego dążyć. Zatem do dzieła!!! 18:42, 28.09.2020


NgkNgk

8 1

Teoretycznie jest ok w życiu codziennym ten kraj to jeden wielki brudny syffffffff bieda i jakokotakosc 17:50, 28.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

obiecankiobiecanki

8 3

Pomówmy o trzecim moście we Włocławku , to ważniejsze aniżeli podtoruńskie Siarzewo. 17:52, 28.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

xxxxxxxx

4 7

To wszystko przez rejestrację CLI to oni rozjeździli Tamę to niech oni płacą za wszystko. Gdzie jest SM powinni zawracać pojazdy cli do domu. 18:00, 28.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

klickklick

4 2

Niech to łupnie i będzie święty spokój z tym bajorem 18:32, 28.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KujawiakKujawiak

7 1

Entuzjazm był wielki ,przygotowywano budowę następnych zapór.I przyszła solidarność z CIA i słynną kolekturą lotto wałęsy. 18:43, 28.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

dewloperdewloper

9 1

Czy to prawda że niektórzy co wcześniej kupili działkę w Siarzewie teraz chcą odprzedać ? 18:56, 28.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GoodGood

6 10

Znowu ta Gębicka. Ręce opadają. Kobieta wyjątkowo oporna na krytykę. Może w Siarzewo będzie zaangażowana fundacja PRO BIZNES z Kaniowa??? 19:02, 28.09.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

jadjad

5 0

Bzdury gadasz i tylko hejt powielasz. Pani Gembicka robi najlepszą robotę ze wszystkich posłów z Włocławka! Tyle dobrego co dla naszego miasta się wydarzyło dzięki pani poseł a ty takie głupoty wypisujesz... Wstyd 15:20, 30.09.2020


KasandraKasandra

10 1

PONURA PRZYSZŁOŚĆ Zaniechanie remontu i naprawy drogi na tamie - spowoduje jej zamknięcie dla ruchu wcześniej jak się spodziewacie, wtedy cały ciężar ruchu i przewozu przejmie most stalowy , ale to przeciążenie spowoduje nieplanowany remont i konieczność ruchu wahadłowego albo całkowite zamknięcia mostu na pewien okres.
Pozostanie do dyspozycji prom w Bobrownikach lub tratwy i pontony. 19:17, 28.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do Kasandrado Kasandra

5 2

Wyobrażam sobie płynięcie tratwą czy pontonem w tym szambie jakie nam zrobili z Wisły kolesie z PO 20:11, 28.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

michumichu

2 1

Pani Gembicka i cały pis dziękujemy że to dzięki Wam mamy tamę,i że do tej pory się nie rozsypała. 21:59, 28.09.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

elel

4 0

No Pani Gembickiej to można za dużo innych rzeczy dziękować akurat, na przykład za wóz strażacki w Raciążku czy wpisanie obwodnic lipna i brześcia na listę projektów. 15:34, 30.09.2020


ekolog2ekolog2

0 0

Maseczki kazdy bojkotuje, a tutaj widze niebywala poslusznosc. To jest prawdziwa polityka przez strach. Skoro planowanych bylo wiele zapór to lepiej ja rozebrac, a nie isc droga Korei Pln., ktora notabene ma zapore w godle.
Katastrofą bedzie wtopienie 3mld w kolejny zbiornik zamiast rozwiazanie TEGO problemu. 08:05, 29.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WłoWło

1 6

Pani Gembicka zna się na wszystkim?, jestem pod wrażeniem. Albo stołeczek dla męża w Siarzewie się wyszykuje, już można pola pilować 😡 17:48, 29.09.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Kazik87Kazik87

3 0

dobrze, że ty się na wszystkim znasz 15:23, 30.09.2020


Kazik87Kazik87

4 0

Gdyby nie Pani Gembicka to:
- do Włocławskiego szpitala nie trafiłoby prawie 800.000 zł
- nie byłoby pieniędzy na narzędzia do usg i kardiologie
- program fabryka stałby w miejscu (jak przez poprzednie lata a teraz mogą być miejsca pracy)
- szkolenia dla emetyrów, rolników

I to wcale nie trzeba śledzić newsów specjalnie, tyle się dzieje, że każdy coś na pewno zauważy 15:28, 30.09.2020


JózefJózef

0 0

Pracowałem przy budowie stopnia wodnego w 1969 r. to już 50 lat ? jak ten czas leci 21:08, 29.09.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

prawdaprawda

5 0

Pani Gembicka dobrze mówi, ta tama wzbudza niepokój co rok... 15:39, 30.09.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

rere

0 0

Nie co rok tylko przed wyborami . 17:40, 05.10.2020


0%