Od entuzjazmu do zagrożenia katastrofą budowlaną w 50 lat – tak wygląda historia stopnia wodnego we Włocławku w pigułce. Dziś (28 września) o przeszłości i przyszłości zapory rozmawiali m.in. przedstawiciele Wód Polskich, parlamentarzyści i władze miasta.
Stopień wodny we Włocławku wybudowano w latach 1962-1970. Miał to być pierwszy element kaskadyzacji dolnej Wisły.
- Był wtedy niesamowity entuzjazm, bo mówiono zawsze nie o stopniu wodnym tylko o kaskadzie. W tym czasie, kiedy stopień wodny był przygotowywany do realizacji, jednocześnie trwały prace dla budowy stopnia w Ciechocinku. Tam bardzo dużo zostało zrobione, były prace geologiczne, częściowo wykupione tereny. Ja sam jeździłem i załatwiałem sprawy związane z budową stopnia w Wyszogrodzie, więc entuzjazm był wtedy ogromny
– wspomina Zdzisław Meler, starszy inspektor nadzoru budowy stopnia wodnego we Włocławku.
Entuzjazmu nie brakowało, ale zabrakło pieniędzy. W związku z kryzysem gospodarczym nie powstał żaden z kolejnych siedmiu stopni wodnych, których budowę planowano.
- Włocławek jest przykładem braku konsekwencji jeżeli chodzi o realizację inwestycji w gospodarce wodnej w całym okresie powojennym. Niestety poza kanalizacją górnej Wisły nie udało się zrobić na Wiśle żadnego kompleksowego programu. Przykładem jest tu Włocławek, który miał być jednym z ośmiu stopni wodnych kaskady dolnej Wisły i miał połączyć międzynarodową drogą wodną Warszawę z Gdańskiem
– komentuje Krzysztof Woś, zastępca prezesa Wód Polskich ds. ochrony przed powodzią i suszą.
Efektem zawieszenia realizacji programu kaskadyzacji dolnej Wisły była erozja, w wyniku której doszło do obniżenia poziomu lustra wody. Konieczne było wybudowanie progu podpiętrzającego.
To jednak nie załatwia problemu. Przedstawiciele Wód Polskich mówią otwarcie, że włocławskiej zaporze grozi katastrofa budowlana.
- Mamy problem, ponieważ ten stopień wodny, który stoi 50 lat nie powinien stać samotny. To jest ogromny sukces, że przez 50 lat udało nam się ten stopień wodny utrzymać bezpiecznie
– twierdzi Przemysław Daca, prezes Wód Polskich.
Przedstawiciele Wód Polskich przyznają, że budowa stopnia wodnego poniżej Włocławka jest konieczna. Zapewniają też, że prowadzą intensywne prace i robią wszystko, by zapora w Siarzewie powstała jak najszybciej.
- Stopień wodny we Włocławku to najważniejsza taka zapora na Wiśle. Za każdym razem, kiedy pojawia się zagrożenie powodziowe, mieszkańcy naszego regionu patrzą z niepokojem na stopień wodny we Włocławku. Już czas, żeby powstały kolejne stopnie wodne tak, jak było to planowane
– dodaje Anna Gembicka, przewodnicząca parlamentarnego Zespołu ds. Kaskadyzacji Dolnej Wisły.
O historii stopnia wodnego we Włocławku, a także o jego przyszłości i potencjale turystycznym oraz gospodarczym Wisły przedstawiciele Wód Polskich, parlamentarzyści i eksperci od gospodarki wodnej rozmawiali dziś w czasie konferencji „Potencjał dolnej Wisły”,
[WIDEO]2141[/WIDEO]
lol15:35, 28.09.2020
Oby kolejny stopień powstał jak najszybciej. 15:35, 28.09.2020
Wieslawek16:10, 28.09.2020
Zaleje Was i nikt nie zauważy. 16:10, 28.09.2020
elektrownia-wodna-16:14, 28.09.2020
http://inwestycjeenergetyczne.itc.pw.edu.pl/inwestycja/elektrownia-wodna-siarzewo/ 16:14, 28.09.2020
ciekawe16:15, 28.09.2020
"Konieczne było wybudowanie progu podpieprzającego." Ciekawe stwierdzenie 16:15, 28.09.2020
€£¥₩16:16, 28.09.2020
*%#)!& to *%#)!& na ch** drążyć 🙄 16:16, 28.09.2020
XD16:24, 28.09.2020
niech wody polskie się ogarną.
Najpierw wszystko osuszali rowami, kanałami, betonowaniem rzek. Teraz wszędzie płacz, że susza bo woda za szybko zostaje usuwana z terenu. Inwestycje bez przemyślenia podejmowane pod wpływem chwili... 16:24, 28.09.2020
TO KOMUCHY16:31, 28.09.2020
TY SIĘ OGARNIJ CHŁOPCZE LATA 75 - 85 WODY POLSKIE ISTNIAŁY ? 16:31, 28.09.2020
XD21:25, 28.09.2020
To nie jest problem lat 70-80 tylko współczesny. 21:25, 28.09.2020
????????16:26, 28.09.2020
Czyżby zbliżały się jakieś wybory ? Zwykle przed wyborami stada nieuków zbierają się na tamie i mówią to co wiedzą a nie to co wiedzieć powinni . 16:26, 28.09.2020
PRAWY16:28, 28.09.2020
TAK RZĄDZIŁY KOMUCHY I TAK LEWACTWO RZĄDZI OBECNIE A CIEMNOTA NA TE GNIDY GŁOSUJE....... 16:28, 28.09.2020
Misio16:29, 28.09.2020
Próg podpieprzający, pogratulować Autorce 🤣🤣🤣🤣🤣 16:29, 28.09.2020
Sin18:44, 28.09.2020
Czytaj dokładnie gamoniu, jak potrafisz czytać, a jak nie potrafisz, to nie pisz głupot. W tekście wyraźnie jest napisane: "Konieczne było wybudowanie progu podpiętrzającego.". 18:44, 28.09.2020
czajkowski16:35, 28.09.2020
40 lat rządów lewactwa to efekty gospodarki wodnej ,a gówno znowu sobie płynie,,,, 16:35, 28.09.2020
Dododjdj16:38, 28.09.2020
Ty się Czajkowski weź za pisanie muzyki 🙂 16:38, 28.09.2020
DO WYŻ16:56, 28.09.2020
Zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Do wyż 17:28, 28.09.2020
Zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
re czajkowski21:55, 28.09.2020
Przecież to PO rozlało gówno szamba na Polskę 21:55, 28.09.2020
SIERP I MŁOT16:38, 28.09.2020
a niech zatopi ten ciemnogród 16:38, 28.09.2020
KAT16:41, 28.09.2020
Ten artykuł jest o niczym. Nic nie dowiedzieliśmy się z niego. O błędach już nie wspominam. Po co powstał? Czy Pani dziennikarce, nie jest za niego wstyd? 16:41, 28.09.2020
Zagrożenie16:48, 28.09.2020
Zdezolowana i wyboista szosa na tamie powoduje że drgania jakie powstają podczas przejazdu wszelkich pojazdów degradują budowle tamy. Dlatego szczególnie szosa i droga na tamie powinna być idealnie równa, żeby w sposób maksymalny ograniczyć przenoszenie drgań, ale tego jakby włodarze miasta nie brali pod uwagę, bo mimo że Ministerstwo infrastruktury przekazło przeszło rok temu dla miasta miliony zł. na remont szosy na tamie, to jednak żadne działania naprawy nawierzchni szosy na tamie, jak widać nie zostały podjęte 16:48, 28.09.2020
qw_16:53, 28.09.2020
Gdyby to miało znaczenie, to nikt by w ogóle nie zezwolił na most w ciągu zapory. Drgania to nic w porównaniu do erozji poniżej jazów. 16:53, 28.09.2020
do zag16:59, 28.09.2020
Zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
do qw17:07, 28.09.2020
Tego się bałem że lekceważy się przenoszenie się drgań na tamie powodowane poruszającymi się pojazdami po wyboistej drodze 17:07, 28.09.2020
do zagrozenie17:10, 28.09.2020
Podobno miasto dostało dotacje z ministerstwa 4 miliony zł. na remont drogi na tamie 17:10, 28.09.2020
qw_16:56, 28.09.2020
Kolejny artykuł o niczym, w dodatku siejący strach i propagandę. Obiekt jest na bieżąco sprawdzany. Do 2015r. była wykonana modernizacja, która dała nam kilka ładnych lat na dopięcie tematu zapory w Siarzewie. Oby politycy nie zmarnowali tego czasu. 16:56, 28.09.2020
lośka16:58, 28.09.2020
A może nie je.....😐😐😐......e ? 16:58, 28.09.2020
Mieszkaniec.17:00, 28.09.2020
Co wybory obiecują nowym stopnie, straszą ludzi starym czyli Włocławskim że runie, a nie runie bo jak by było zagrożenie poważne by zlikidowano już go wcześniej, a nawet UE Chciała dofinsować jego likwidacje ale obawiano się tego co na dnie się znajduje. Jakoś ostatnio nie wierze w budowę nowego stopnia z tegpo względu że to już 3 lub 5 raz kiedy obecna władza zmienia termin budowy nowego stopnia w Siarzewie. 17:00, 28.09.2020
felas17:10, 28.09.2020
bysta sie wstydzili takie glupoty gadac wy wszyscy nie potrafiliscie przez 10 lat zalatac sera szwajcarskiego na tamie a jakie tam tiry jezdzily budowana byla autostrada a one wozily piasek ze zwirowni nigdzie nie interweniowaliscie ze od tych drgan tama peka bo po co wyleciec ze stanowiska jak sie za duzo gada a teraz mowicie o katastrofie wstyd dla was i wszystkich waszych poplecznikow 17:10, 28.09.2020
usemka17:18, 28.09.2020
Która to już rocznica zagrożenia katastrofą budowlaną? 30-40? 17:18, 28.09.2020
ale temat17:27, 28.09.2020
Nie rozumiem dlaczego Włocławek i włocławian tak bardzo kręci to Siarzewo, któremu znacznie bliżej do Torunia tak jak Ciechocinkowi.Niech się Toruń martwi i załatwia im elektrownię. W razie wysokiej wody tworzą przepusty Słońsk część Ciechocinka zaleją aby ochronić Toruń. 17:27, 28.09.2020
Obywatel17:31, 28.09.2020
Pa..rastatkiem w wielki rejs ... nie no żartuje :) w Niemczech promy turystyczne pływają a tu w Polsce nie potrafią wykorzystać Wisły. Sam bym popłynął z Krakowa do Gdańska dla odpoczynku i relaksu. Kiedy rządzący się w końcu obudza ? 17:31, 28.09.2020
Jan Chała18:12, 28.09.2020
Obywatel masz rację!!! Na początek zacznijmy może od Włocławka. Odcinek Wisły poniżej stopnia wodnego jest potencjalnie wspaniałym szlakiem turystycznym. Jednym z ważniejszych walorów tego szlaku mogłyby być zrewitalizowane pozostałości dawnych zamków oraz istniejące zamki w nadwiślańskich miejscowościach. Pierwszym mógłby być właśnie zamek w Bobrownikach, kolejny w Raciążku, Złotorii przy ujściu Drwęcy, następnie zamek Dybowski w Toruniu, zamek w Świeciu, zamek w Gniewie a także najbardziej okazały, położony nad Nogatem (prawa odnoga Wisły) zamek w Malborku . Tak jak funkcjonuje znany szlak zamków nad Loarą we Francji, tak samo możemy mieć szlak zamków gotyckich nad Wisłą. Wspomniane zamki w połączeniu z historycznymi miejscowościami nadwiślańskimi oraz wspaniała pod względem przyrodniczo krajobrazowym rzeka wraz z doliną to unikat w skali europejskiej. Tylko czy my to dostrzegamy i potrafimy odpowiednio wykorzystać? Uważam, że wspólnym wysiłkiem pasjonatów z organizacji pozarządowych, samorządów lokalnych i regionalnych województwa kujawsko pomorskiego i pomorskiego, przy wykorzystaniu funduszy unijnych można spowodować, że Wisła może w ciągu kilkunastu lat stać się niezwykle atrakcyjnym obszarem turystycznym aktywizującym cały region i promującym nasz kraj. Zapytasz czy mogą tutaj pływać statki. Oczywiście, że tak. Wisłą mogą praktycznie przez cały okres letni pływać bocznokołowe statki o zanurzeniu do 0,5m. Takie jednostki, lekkie na bazie kompozytów i aluminium, zabierające ponad 100 osób w kilkudniowe rejsy turystyczne są budowane na świecie. Myślę, że nasi projektanci oraz stocznie doskonale mogą sobie z tym poradzić. Jest tylko jedna ważna rzecz. Trzeba chcieć i konsekwentnie do tego dążyć. Zatem do dzieła!!! 18:12, 28.09.2020
Jan Chała18:42, 28.09.2020
Obywatel masz rację!!! Na początek zacznijmy może od Włocławka. Odcinek Wisły poniżej stopnia wodnego jest potencjalnie wspaniałym szlakiem turystycznym. Jednym z ważniejszych walorów tego szlaku mogłyby być zrewitalizowane pozostałości dawnych zamków oraz istniejące zamki w nadwiślańskich miejscowościach. Pierwszym mógłby być właśnie zamek w Bobrownikach, kolejny w Raciążku, Złotorii przy ujściu Drwęcy, następnie zamek Dybowski w Toruniu, zamek w Świeciu, zamek w Gniewie a także najbardziej okazały, położony nad Nogatem (prawa odnoga Wisły) zamek w Malborku . Tak jak funkcjonuje znany szlak zamków nad Loarą we Francji, tak samo możemy mieć szlak zamków gotyckich nad Wisłą. Wspomniane zamki w połączeniu z historycznymi miejscowościami nadwiślańskimi oraz wspaniała pod względem przyrodniczo krajobrazowym rzeka wraz z doliną to unikat w skali europejskiej. Tylko czy my to dostrzegamy i potrafimy odpowiednio wykorzystać? Uważam, że wspólnym wysiłkiem pasjonatów z organizacji pozarządowych, samorządów lokalnych i regionalnych województwa kujawsko pomorskiego i pomorskiego, przy wykorzystaniu funduszy unijnych można spowodować, że Wisła może w ciągu kilkunastu lat stać się niezwykle atrakcyjnym obszarem turystycznym aktywizującym cały region i promującym nasz kraj. Zapytasz czy mogą tutaj pływać statki. Oczywiście, że tak. Wisłą mogą praktycznie przez cały okres letni pływać bocznokołowe statki o zanurzeniu do 0,5m. Takie jednostki, lekkie na bazie kompozytów i aluminium, zabierające ponad 100 osób w kilkudniowe rejsy turystyczne są budowane na świecie. Myślę, że nasi projektanci oraz stocznie doskonale mogą sobie z tym poradzić. Jest tylko jedna ważna rzecz. Trzeba chcieć i konsekwentnie do tego dążyć. Zatem do dzieła!!! 18:42, 28.09.2020
Ngk17:50, 28.09.2020
Teoretycznie jest ok w życiu codziennym ten kraj to jeden wielki brudny syffffffff bieda i jakokotakosc 17:50, 28.09.2020
obiecanki17:52, 28.09.2020
Pomówmy o trzecim moście we Włocławku , to ważniejsze aniżeli podtoruńskie Siarzewo. 17:52, 28.09.2020
xxxx18:00, 28.09.2020
To wszystko przez rejestrację CLI to oni rozjeździli Tamę to niech oni płacą za wszystko. Gdzie jest SM powinni zawracać pojazdy cli do domu. 18:00, 28.09.2020
klick18:32, 28.09.2020
Niech to łupnie i będzie święty spokój z tym bajorem 18:32, 28.09.2020
Kujawiak18:43, 28.09.2020
Entuzjazm był wielki ,przygotowywano budowę następnych zapór.I przyszła solidarność z CIA i słynną kolekturą lotto wałęsy. 18:43, 28.09.2020
dewloper18:56, 28.09.2020
Czy to prawda że niektórzy co wcześniej kupili działkę w Siarzewie teraz chcą odprzedać ? 18:56, 28.09.2020
Good19:02, 28.09.2020
Znowu ta Gębicka. Ręce opadają. Kobieta wyjątkowo oporna na krytykę. Może w Siarzewo będzie zaangażowana fundacja PRO BIZNES z Kaniowa??? 19:02, 28.09.2020
jad15:20, 30.09.2020
Bzdury gadasz i tylko hejt powielasz. Pani Gembicka robi najlepszą robotę ze wszystkich posłów z Włocławka! Tyle dobrego co dla naszego miasta się wydarzyło dzięki pani poseł a ty takie głupoty wypisujesz... Wstyd 15:20, 30.09.2020
Kasandra19:17, 28.09.2020
PONURA PRZYSZŁOŚĆ Zaniechanie remontu i naprawy drogi na tamie - spowoduje jej zamknięcie dla ruchu wcześniej jak się spodziewacie, wtedy cały ciężar ruchu i przewozu przejmie most stalowy , ale to przeciążenie spowoduje nieplanowany remont i konieczność ruchu wahadłowego albo całkowite zamknięcia mostu na pewien okres.
Pozostanie do dyspozycji prom w Bobrownikach lub tratwy i pontony. 19:17, 28.09.2020
do Kasandra20:11, 28.09.2020
Wyobrażam sobie płynięcie tratwą czy pontonem w tym szambie jakie nam zrobili z Wisły kolesie z PO 20:11, 28.09.2020
michu21:59, 28.09.2020
Pani Gembicka i cały pis dziękujemy że to dzięki Wam mamy tamę,i że do tej pory się nie rozsypała. 21:59, 28.09.2020
el15:34, 30.09.2020
No Pani Gembickiej to można za dużo innych rzeczy dziękować akurat, na przykład za wóz strażacki w Raciążku czy wpisanie obwodnic lipna i brześcia na listę projektów. 15:34, 30.09.2020
ekolog208:05, 29.09.2020
Maseczki kazdy bojkotuje, a tutaj widze niebywala poslusznosc. To jest prawdziwa polityka przez strach. Skoro planowanych bylo wiele zapór to lepiej ja rozebrac, a nie isc droga Korei Pln., ktora notabene ma zapore w godle.
Katastrofą bedzie wtopienie 3mld w kolejny zbiornik zamiast rozwiazanie TEGO problemu. 08:05, 29.09.2020
Wło17:48, 29.09.2020
Pani Gembicka zna się na wszystkim?, jestem pod wrażeniem. Albo stołeczek dla męża w Siarzewie się wyszykuje, już można pola pilować 😡 17:48, 29.09.2020
Kazik8715:23, 30.09.2020
dobrze, że ty się na wszystkim znasz 15:23, 30.09.2020
Kazik8715:28, 30.09.2020
Gdyby nie Pani Gembicka to:
- do Włocławskiego szpitala nie trafiłoby prawie 800.000 zł
- nie byłoby pieniędzy na narzędzia do usg i kardiologie
- program fabryka stałby w miejscu (jak przez poprzednie lata a teraz mogą być miejsca pracy)
- szkolenia dla emetyrów, rolników
I to wcale nie trzeba śledzić newsów specjalnie, tyle się dzieje, że każdy coś na pewno zauważy 15:28, 30.09.2020
Józef21:08, 29.09.2020
Pracowałem przy budowie stopnia wodnego w 1969 r. to już 50 lat ? jak ten czas leci 21:08, 29.09.2020
prawda15:39, 30.09.2020
Pani Gembicka dobrze mówi, ta tama wzbudza niepokój co rok... 15:39, 30.09.2020
re17:40, 05.10.2020
Nie co rok tylko przed wyborami . 17:40, 05.10.2020
nart18:42, 28.09.2020
3 3
Czytaj dokładnie gamoniu, jak potrafisz czytać, a jak nie potrafisz, to nie pisz głupot. W tekście wyraźnie jest napisane: "Konieczne było wybudowanie progu podpiętrzającego.". 18:42, 28.09.2020
do nart 19:56, 28.09.2020
4 2
no teraz jest poprawione, ale było napisane tak jak w komentarzu!!! 19:56, 28.09.2020