Zamknij

Burza wokół elektrociepłowni, która miała powstać na Papieżce. Mówili m.in. o "haraczu" na rzecz miasta

11:55, 02.03.2021 N.S. Aktualizacja: 18:16, 03.03.2021
Skomentuj Elektrociepłownia na słomę nie powstanie. Fot. Natalia Seklecka/archiwum Elektrociepłownia na słomę nie powstanie. Fot. Natalia Seklecka/archiwum

Elektrociepłownia opalana słomą, która miała powstać przy ul. Papieżka – choć ostatecznie nie powstanie – wciąż budzi we Włocławku wielkie emocje. Temat wrócił w czasie sesji rady Miasta. Mówiono m.in. o „haraczu”, którego miasto miało zażądać od firmy TergoPower.

O tym, że zakończono negocjacje w sprawie budowy elektrociepłowni przy ul. Papieżka, informowaliśmy w ubiegłym tygodniu (TUTAJ).

Po naszym artykule skontaktował się z nami przedstawiciel firmy TergoPower, który twierdził, że jest ona wciąż zainteresowana realizacją inwestycji we Włocławku. Wyjaśnił również, że brak porozumienia w negocjacjach wynika z tego, że – choć firma miała zaproponować miejskiej ciepłowni odsprzedawanie ciepła do MPEC-u po atrakcyjnych cenach – miasto przedstawiło „dodatkowe oczekiwania finansowe”.

Konkretnie chodziło o to, by firma TergoPower wpłaciła do miejskiej kasy 10 mln zł w pierwszym roku funkcjonowania elektrociepłowni i po 3 mln zł przez kolejnych 15 lat (razem 55 mln zł).

Radni pytają o „haracz”

Podobne wyjaśnienia firma TergoPower wysłała do miejskich radnych. W związku z tym na dzisiejszej sesji kilku rajców poruszyło temat zerwanych negocjacji i opłat, których miasto żądało od inwestora. Jeden z radnych nazwał je nawet „haraczem”.

Prezydent Marek Wojtkowski przyznał, że rzeczywiście miasto i inwestor doszli do „konsensusu” w kwestii cen ciepła.

- A skąd wydatki na rzecz miasta? Jeśli by rzeczywiście inwestycja doszło do skutku, byłaby potrzeba budowy drogi. Koszt 10 mln zł. Potrzebna byłaby przebudowa ronda na al. Jana Pawła II. Koszt to kleje kilka milionów złotych. Później ciężki sprzęt przejeżdżający przez miasto to coroczne koszty remontów dróg. Dla mnie jest normalne, że firma powinna w tym partycypować. Dlaczego my, jako miasto, mielibyśmy wykonywać dodatkowe remonty na rzecz jednego inwestora?

– pytał w czasie posiedzenia Rady Miasta.

Zdaniem prezydenta Włocławka firma nie powinna uzależniać utrzymania niskich cen ciepła od kosztów ponoszonych na koszt miasta. Dodał, że wg jego wiedzy budowa elektrociepłowni miałaby zwrócić się inwestorowi w ciągu siedmiu lat, a dodatkowe opłaty na rzecz miasta nie wpłynęłyby drastycznie na wydłużenie tego czasu.

- Myślę, że gdyby ten koszt inwestycji był obliczony na 8-9 lat, nic wielkiego by się nie stało – dodał.

Prezydent Włocławka wyjaśnił również, że zerwanie rozmów było spowodowane rezygnacją nie samej firmy TergoPower, ale funduszu , który miał sfinansować budowę elektrociepłowni.

Zerwanie negocjacji w sprawie elektrociepłowni nie będzie wiązać się dla miasta z żadnymi kosztami.

Co dalej?

Jeszcze do kwietnia obowiązuje umowa na dzierżawę terenu przy ul. Papieżka, na którym miała powstać elektrociepłownia. Po upływie jej ważności miasto będzie chciało wydzierżawić ją innej firmie. Jak stwierdził prezydent Marek Wojtkowski, chętnych nie brakuje.

Jeśli natomiast chodzi o pozyskiwanie ekologicznego ciepła na potrzeby Miejskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej, trwają rozmowy o wybudowaniu we Włocławku spalarni odpadów. Inwestycja zyskała już poparcie Ministerstwa Klimatu.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(50)

MazurMazur

77 10

30 lat po upadku komuny, a tu nadal ta sama mentalność...
Wszystkie, powtarzam wszystkie miasta w Polsce rozkwitają, łapią swoją szansę na rozwój, a to miasto wygląda nadal jak kloaka, jak po ostrzale Stalingradu!
Drogi urywają koła, kafle odpadają z budynków, betonuje się centrum miasta...
A ciemny lud od 30 lat nadal głosuje na tych samych ludzi!
Chyba na nic więcej nie zasługujecie, wiec... pozdrawiam cieplutko. 12:12, 02.03.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

covidcovid

0 3

te mazur wsadź se w d..ę pazur. 09:44, 03.03.2021


ja samja sam

0 0

Mazur piszesz o włocławku czy o polsce bo się pogubiłem ? 12:27, 03.03.2021


reo

do Mazurdo Mazur

47 11

Komuna nigdy nie upadła - vide, 'Okrągły stół" Tam z PZPR-u - potworzyły się nowe formacje udające zmiany ustrojowe i w istocie UW , AWS , PO , SLD - to jest to samo komunistyczne przepoczwarzenie - a więc komuchy chyba bardziej bezczelne i zakłamane mocno czerwone oblicze. 12:27, 02.03.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

oo7oo7

14 4

Masz rację i powiem więcej że żadna Solidarność a tym bardziej jakiś Wałęsa do upadku się nie przyczynili , okrągły stół był zdradą i oszustwem dla ciemnego Narodu , to dzieci sekretarzy obalili tamten ustrój , ludzie wykształceni z ogromną kasą i układami, kasa była ale nie było gdzie i jak wydać , czy pomnożyć , lepszym autem tez nie wypadało jeżdzić , to zwracał się synek do tatusia - towarzyszu ojcze pozwól żyć , i poszło . 12:39, 02.03.2021


Jarosław Wielki :)Jarosław Wielki :)

2 3

Zapomniałeś o moim PiS !!!!! 18:22, 02.03.2021


oo7oo7

43 6

... no kużżwa obudził się chłop , od początku ta cała inwestycja potrzebna nam jak jeszcze jedna dziura w doopie , ale wycieczka fajna była , a że taka działka która powinna dla miasta przynosić profity odłogiem leży a - " chętnych nie brakuje " - jak sam mówi , to ciekawe naa coo czeka ?
Platforma i sp-ka się sypie , bronić się samemu będzie trzeba , a tu by się chciało ale i strach wielki .
12:30, 02.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

oo7oo7

20 4

I tu masz rację i powiem więcej że żadna Solidarność a tym bardziej jakiś Wałęsa do upadku się nie przyczynili , okrągły stół był zdradą i oszustwem dla ciemnego Narodu , to dzieci sekretarzy obalili tamten ustrój , ludzie wykształceni z ogromną kasą i układami, kasa była ale nie było gdzie i jak wydać , czy pomnożyć , lepszym autem tez nie wypadało jeżdzić , to zwracał się synek do tatusia - towarzyszu ojcze pozwól żyć , i poszło . 12:41, 02.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

CiepłoCiepło

14 6

Tergo Power w zamian za inwestycje dla włocławka podobno miał włocławkiwi zapewnić finabsując fundusz na zakup działki na Marsie o podobnym obszarze jaki Włocławek posiada obecnie.I wcale nie było to *%#)!& posunięcie.Bo teraz jest koniunktura na tego typu negocjacje na Marsie są niskie ceny za hektar planety.Szkoda że inwestycja nie dojdzie do skutku. 12:42, 02.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

NiesamowiteNiesamowite

32 3

Markowi, to Anglicy podczas tej słynnej wycieczki powiedzieli, że trzeba będzie naprawiać drogi i niech woła dodatkową kasę od inwestora, czy sam taki mądry? 13:01, 02.03.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

re re

6 0

W Anglii odchodzi się od ciepłowni opalanych słomą peletem i innym pseudoekologicznym paskudztwem .Anglia ma elektrownie atomowe i wierci geotermię . 19:19, 02.03.2021


Kłamczuch?Kłamczuch?

28 3

W ostatnim przekazie Prezydent twierdził, że ceny ciepła zaproponowane przez inwestora są za wysokie. Teraz stwierdził, że jest konsensus w sprawie cen ciepła, ale nie ma zgody w kwestii benefitów dla Miasta. Gdyby tak jeszcze bardzie pogrzebać, pewnie nowe kwestie ujrzałyby światło dzienne. Ja już nie ufam temu Panu. 13:21, 02.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

adalbertadalbert

27 3

A to bardzo ciekawe co prezydent mówi. Jakoś od innych inwestorów ( Wzorcownia, Castorama) nikt nie domagał się "haraczu " na budowę ani remont dróg. Aż tu taka zmiana, no, no.
13:48, 02.03.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MazurMazur

14 1

Pójdę dalej, można nawet wybudować rondo i nową ulicę...
Wszystko zależne od tego, kto w okolicy planuje postawić jakaś inwestycje 😜 14:11, 02.03.2021


adalbertadalbert

10 5

A to bardzo ciekawe co prezydent mówi. Jakoś od innych inwestorów ( Wzorcownia, Castorama) nikt nie domagał się "haraczu " na budowę ani remont dróg. Aż tu taka zmiana, no, no.
13:50, 02.03.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

lollol

9 1

I to jest złe,
firmy powinny partycypować np. w przebudowie skrzyżowań, tyle że to powinno dotyczyć wszystkich. 14:27, 02.03.2021


barunbarun

5 2

masz racje bo kilinskiego spartolili ci co budowali wzorcownie i teraz nie ma winnych miasto musi zaplacic grubr miliony za naprawe ulicy 15:42, 02.03.2021


geotermia geotermia

9 7

Energia geotermalna Niemiec - CIRE.plwww.cire.pl › pliki › wnig_07_2018_14_14
Tam widzą przyszłość w geotermii a nie w słomie i śmieciach .
13:51, 02.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

utonie?utonie?

17 0

Dyskusyjna jest sprawa wymuszania na potencjalnym inwestorze konieczności poniesienia dodatkowych nakładów niekoniecznie związanych z jego zamierzeniem. Jeśli do tego w grę wchodzą pieniądze w kwocie 55 milionów zł, to zasadnym staje się pytanie, w czyim imieniu łapówki może żądać: instytucja, osoba ją reprezentująca lub osoba indywidualna. Odpowiedzi powinna dostarczyć pewna wyspecjalizowana służba.
A popuszczając wodze fantazji i mówiąc po ludzku - obiecujemy ile tylko się da, załatwiamy wszystkie formalności i na sam koniec stawiamy warunki nie do przyjęcia. Całość objęta tajemnicą handlową i do czasu sfinalizowania umowy nikt nie puszcza pary z ust. Kontrahentowi mięknie rura, dogadujemy się pod stołem na 10% i jakieś śrubki dla miasta - niech się dołożą do jakiegoś ronda, zjazdu z drogi na swoją posesję, skrzyżowanie, cokolwiek i obwieszczamy sukces w negocjacjach. Wszyscy zarobieni i zadowoleni.
Ale norweski fundusz nie będzie załatwiał niczego pod stołem, takie są własnie standardy cywilizowanego świata. Formaty żywcem przeszczepiane od kombinatorów podczepionych pod Tuska niestety z takimi ludźmi nie przejdą. I sprawa się rypła.
A CBA już węszy. 13:53, 02.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

lollol

15 1

.....Dlaczego my, jako miasto, mielibyśmy wykonywać dodatkowe remonty na rzecz jednego inwestora?
Jeżeli to prawda to OK , tylko o tym trzeba było mówić wprost, a nie udzielać pokrętnych informacji. 14:25, 02.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

weronawerona

26 2

to nie miasto chciało haraczu tylko PREZYDENT !!! 14:29, 02.03.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

lollol

11 1

A to jest inna inszość. 14:30, 02.03.2021


mgrmgr

15 1

I bardzo dobrze , bo Włocławek byłby cały w słomie. A tak będziemy spalać śmieci bo w Machnaczu
już brakuje miejsca na składowanie. 15:00, 02.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

wwwwww

29 1

referendum w sprawie odwołania Wojtkowskiego zorganizować 15:01, 02.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

wwwwww

24 1

to jest szczyt bezczelności Wojtkowskiego żeby przy okazji budowy elektrociepłowni która miała by być ekologiczna i obniżać koszty produkcji ciepła żądać jeszcze haracz dla dla Miasta w kwocie 6 mln złotych .Jakim taki pajac może szantażować inwestorów dziadostwo jakie świat nie widział . No ale potrzebna jest kasa na lans to trzeba ją gdzieś sobie zabezpieczyć. Odwołać dziada zaplutego kłamcę 15:06, 02.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

TomykTomyk

28 0

Wspaniale Panie Prezydencie!! Teraz proszę jeszcze powiedzieć ile do budżetu miasta wpłaci właściciel Centrum Handlowego Kujawia przy Kapitulnej. Tam chyba też tiry muszą dojechać !! A może są równi i równiejsi ? A w kwestii ciepła, to jak ma być tanie ciepło dla Włocławka skoro podnosi Pan jego koszt o wpłaty do budzetu miasta. W efekcie producent podniesie stawki i zapłacimy MY wszyscy odbiorcy. Wspaniała ekonomia. Jacek K potrafił wybudować 4km ciepłociągu na Michelin w 2 lata. Pan w 6 lat nie potrafisz dogadać się z Anwilem żeby właczyć go w sieć miejską. Szkoda gadać ... 15:07, 02.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

gosćgosć

23 1

Spalarnia śmieci na Papieżce? Na terenie miasta! W sąsiedztwie osiedli?!!! 15:44, 02.03.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

SpekulantSpekulant

0 3

A MPEC palący węglem nie przeszkadza? 19:13, 02.03.2021


re re

1 0

ekologiczna taka , jak tegowna z Szajki ... 22:44, 02.03.2021


SocjoloSocjolo

20 2

Dlaczego jak obserwujemy i to wszędzie w całym Kraju, ludzie z PO są mało asertywni żeby nie powiedzieć nierozgarnięci ? Za to mają tupet są butni i bezczelni i jest ich wszędzie pełno i robią wokół zamęt i szum medialny. 15:55, 02.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

doktor od energetykidoktor od energetyki

19 1

ciekawe że nikt na tej sesji nie zapytał o ceny ciepła dla mieszkańców i ile wzrosną jak powstanie spalarnia - bo kto za to niby zapłaci? a ciężarówki ze śmieciami z innych miast nie będą niszczyć dróg Włocławka ? ciekawe ile dopłacą prezydentowi do kasy miasta... 15:57, 02.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

boloyangboloyang

20 0

Agata wycieczka do Chin odwołana- Marek 16:16, 02.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

nulignulig

17 3

Paranoja jakaś. Widać dążenie do tego by powstała tam spalarnia śmieci. Mało mamy jeszcze zanieczyszczone powietrze. Coś tu śmierdzi i nie są to tylko śmieci... 16:23, 02.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

xxxxxxxx

10 4

koszty można obniżyć zatrudniając SZERPÓW będą se chłopaki z Andów nosić beleczki ze słomą na łebkach z dajmy przykład Kowala lasami i tak będzie taniej niż transport samochodowy. Był tusk w Andach pojedzie i mareczek. 16:27, 02.03.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

piotrasspiotrass

0 0

Szerpowie to raczej Nepal i Himalaje 09:53, 03.03.2021


Polska SPolska S

21 1

Po prostu nie dali łapówki. 16:28, 02.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Kochaj albo...Kochaj albo...

11 0

"Łapówki chce."
Kargul do Pawlaka w filmie pt. Kochaj albo rzuć. 16:38, 02.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BysioBysio

18 0

Czy Wojkowskiego popieprzylo spalarnie niech wybuduje kolo swojego domu.
Ciekawe jak by mu sie mieszkalo przy smrodach?
Bo ja bym nie chciał!!!
BANDA JEDNYM SLOWEM. 18:25, 02.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

jhgfjhgf

7 0

referendum 19:07, 02.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GeniuszGeniusz

18 0

Najbardziej w w swoim życiuyciu podziwiam historyków zajmujących się inwestycjami energetycznymi. 19:12, 02.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Dyplomy w PO Dyplomy w PO

16 1

A jeden z dyplomem historyka z PO - to w programie publicystycznym w TV oświadczył że Powstanie warszawskie wybuchło w 1989 roku . Inna dziwiła się brakiem inspiratorów w szpitalach a nie zauważyła że to ferajna PO zlikwidowała i sprzedała zakłady farmaceutyczne produkujące inspiratory, a jeszcze inny wykształcony z PO opowiadał o samolotach bezgłowych / chyba o dronach / 19:54, 02.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

traftraf

10 0

co to za koncepcje kolejnych spalarni ?- a to śmieci, a to słomy, nie lepiej podłączyć miasta do spalarni zwłok 20:33, 02.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

rrrrrrrrrrrrrrrrrr

9 1

Ile czasu jeszcze będą myśleć o tym cieple ?? Pod nosem się marnuje tyle ogrzewania z Anwilu na które kiedyś były zakusy aby z niego korzystać i do tej pory nic a nic 22:25, 02.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WekcuaWekcua

9 0

REFERENDUM 06:39, 03.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

brodabroda

12 0

pochwalcie się czereśniaki włocławsko lubranieckie swoją strefą gospodarczą....komuchy o b e s r a n e
07:07, 03.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SpekulantSpekulant

5 0

To jakby ktoś się zastanawiał dlaczego Brześć się obstawia inwestycjami a Włocławek nie.
Brześć daje wszystko gratis a Włocławek chce na wszystkim zarobić.
Nie wiem, która droga jest słuszna.... 11:51, 03.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SpekulantSpekulant

5 0

I jeszcze jedno. Afera to będzie jak trzeba będzie przyłaczyć do MPEC nowy budynek , a ta ciepłownia na dzisiaj nie spełnia wymogów opisanych w warunkach technicznych 2021 r w zakresie zużycia Energii Pierwotnej przez budynek nowo -projektowanych czy rozbudowywany. Takie warunki dałoby się spełnić gdyby ciepło w MPEC było częściowo produkowane z energii odnawialnej (słońce, wiatr, pelet , słoma)

Siadam z popcornem i będę patrzył co zrobią jak będą się brać za swoje budownictwo społeczne i gdzie je przyłączą. Powodzenia 11:58, 03.03.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Re Re

5 0

Tak samo zrobią jak odebrali halę ze spadająca szklaną elewacją ... ile zostało do końca kadencji ? 12:27, 03.03.2021


franticfrantic

5 0

Teraz wiecie dlaczego we Włocławku nie ma żadnych nowych inwestorów, zawsze to samorząd zabiega o to żeby dana inwestycja powstała w jego granicach, buduje drogi, uzbraja teren, ogólnie POMAGA, a Włocławek no cóż to stan umysłu... a jakiego dopowiedzcie sobie sami. 14:27, 03.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

żenadażenada

5 1

chciejstwo prezydenta doprowadzi mieszkańców do wysokich rachunków albo palenia śmieci we własnych piecykach a nie w spalarni - ciekawe czym będziemy potem oddychać w mieście.... 14:43, 03.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%