Zamknij

Znika kolejna XIX-wieczna włocławska fabryka. Przy przy Wyszyńskiego będzie rozbiórka

10:50, 20.05.2021 G.S. Aktualizacja: 14:41, 20.05.2021
Skomentuj Wytwórnia wyrobów higienicznych działała tu od 1993 roku. Wcześniej (od 1952 roku) był to Zakład nr 2 włocławskiej Celulozy. Fot.  RR. Wytwórnia wyrobów higienicznych działała tu od 1993 roku. Wcześniej (od 1952 roku) był to Zakład nr 2 włocławskiej Celulozy. Fot. RR.

Rozpoczyna się rozbiórka dawnej Fabryki Wyrobów Higienicznych "Rolls" przy ul. Wyszyńskiego. Wcześniej w tym miejscu działał drugi wydział Fabryki Celulozy zwany Papiernią Drugą.

Pół roku temu teren po będącej w upadłości firmie "Rolls" kupił lokalny deweloper.

Wytwórnia wyrobów higienicznych działała tu od 1993 roku. Wcześniej (od 1952 roku) był to Zakład nr 2 włocławskiej Celulozy.

Pierwszą fabryką, która istniała w tym miejscu (wtedy jeszcze była to ulica Toruńska), była założona na początku XX wieku papiernia Altmana.

Z Gminnej Ewidencji Zabytków Miasta Włocławek dowiadujemy się, że w skład zespołu budynków przy Wyszyńskiego 26 wchodzą: komin ceglany z 1898 roku, wieża ciśnień, dawna kotłownia i budynki produkcyjne z 1892 i magazyn z 1901.

Wkrótce wszystkie znikną. 

[FOTORELACJA]14410[/FOTORELACJA]

-  Właściciel terenów po Rollsie wystąpił z wnioskiem o decyzję pozwolenie na rozbiórkę. Decyzja zostanie wydana po uzyskaniu opinii konserwatora zabytków

 - informuje Angelika Wyrąbkiewicz, rzecznik prasowy prezydenta Włocławka. 

- Budynki są w stanie grożącym katastrofą budowlaną. Zostały zapuszczone przez poprzedniego właściciela. Niestety została wydana opinia uzgadniająca rozbiórkę

- mówi Ewa R. Kowalewska, kierownik włocławskiej delegatury Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. 

[WIDEO]2356[/WIDEO]

Choć burzone, ponad stuletnie obiekty niewątpliwie mają wartość historyczną, nie były ujęte w rejestrze zabytków co dawałoby im ochronę. Trafiły jedynie do ewidencji, która nie daje organom konserwatorskim uprawnień do ingerowania w uprawnienia właściciela, jak w przypadku zabytków wpisanych do rejestru.

(G.S.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(53)

??

44 3

Czy to jest wiadomość dla naiwnych ? Przecież wiadomo że sytuacja wygląda inaczej . 11:04, 20.05.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Tzn…Tzn…

4 1

Jak? Możesz napisać coś więcej? 17:15, 20.05.2021


PKPPKP

16 0

Dlaczego niszczycie zabytki???
Browar też był ruiną!!
A jest perełką.😡😡😡
Deweloper wiedział co kupuje. Powinien wkomponować stary obiekt w nowoczesne architekturę.
Magister konserwator pozwolił zniszczyć zabytek fabryk smoły na Kaliskiej.
Zabytki może ieć tylko Toruń i Bydgoszcz nad Brdą 19:34, 20.05.2021


reo

Nowa Nowa

52 3

Szkoda...wszystko co wartościowe we Włocławku popada w ruinę a później do rozbiórki... 11:41, 20.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Ja1234Ja1234

25 0

A co to za nowy właściciel? 11:42, 20.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MazurMazur

22 3

TI Investment wywodzi się z Tartaku Izbica działającego w branży drzewnej od 1955 roku... (źródło DDWlockawek).
Firma ta stawia lub wybudowała kolejny budynek we Włocławku, Słowackiego 11, Stodólna 54, Kaliska 54, 41, Kilińskiego.
Gdzie leży ta Izbica? Czy to ta na trasie do Koła (Brześć Kujawski, Lubraniec)?
Czyli raczej już po kominie... 11:52, 20.05.2021

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

SpekulantSpekulant

11 20

Czyli Twój marny wpis sugeruje że Wojtkowski (Lubraniec) ma coś z tym wspólnego....

Weź sobie ten komin do ogródka wstaw 12:13, 20.05.2021


SprawdzcieSprawdzcie

20 6

Marek ma dwie posady, ma 3 zastępców, a mimo to zarabia więcej z pensji prezydenta, dodatkowo nie pilnuje gwarancji i pomaga deweloperowi. Dlaczego Wy jeszcze nie dajecie tematu do mediow tv w Polsce?!? Dlaczego mówią o mieście tylko jak kogoś zabija albo zgwałcą, a innych tematów nie ma,jakby tu nie było mafii Marka?!? 12:16, 20.05.2021


MazurMazur

11 3

Do Spekulanta...
Nic takiego nie sugeruję! To jakaś Twoja marna prowokacja. Zwyczaj je pytam... 12:19, 20.05.2021


KretyniKretyni

53 5

Kpina!!!
Tutaj należy zostawić te budynki, to są prawdziwe zabytki!!! Na miarę chociażby fabryki Poznańskiego w Łodzi!

Niszczenie historii i potencjału, dlaczego nie można jak w Toruniu!?! Tam by powstało centrum wiedzy i przemysł, Energia dla Włocławka, idealne miejsce, blisko bulwarów, powinno być miejsce dla restauracji, dla odpoczynku, można zrobić jakieś mieszkania ale nie niszczyć tego zabytku!!! Patrzcie na Toruń albo Łódź jak wygląda cały odbudowa fabryk XVIII i XIX wiecznych na nowe cele!!! 12:04, 20.05.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

RyjekRyjek

17 0

Tak sobie myślę...
Jakie plany na tą działkę miała firma kupująca tą nieruchomość? Skoro wyłożyła duże pieniądze na zakup działki, a jest to firma developerska, to chyba nie po to, aby ratować włocławskie zabytki... 12:10, 20.05.2021


GifGif

14 2

Budynki należało odpowiednio zaadaptować, blisko Bulwary, można tu tworzyć odpowiedni sposób rozwiązania dla pozytywny odzew dla ludzi i zarobić, mieszkania też muszą wyglądać dobrze, trzeba chcieć, A nie mieć mentalności komunisty albo "wieśniaka" albo innego prostaka . 12:13, 20.05.2021


Zgłaszacie i WyZgłaszacie i Wy

32 1

Jak na Łubnej i Wiejskiej taka ruderę remontowali, która

Po pierwsze była ruderą i żadnym zabytkiem
Po drugie leżała w pasie przyszłej drogi między osiedlowej Alei Kazimierza Wielkiego

To miasto wydało kilka milionów na remont tego g... Także jeden metr kosztował tyle co w Warszawie.

A jak zaprzyjaźnić się z deweloperem to wyburzą nawet zabytkową fabrykę, unika w w Polsce i w Europie!!!

Po południu zacznę dzwonić do różnych redakcji tv w Polsce, trzeba zainteresować media ogólnopolskie, co można zburzyć to można ale nie coś co jest ewidentnie zabytkiem! 12:11, 20.05.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

sossos

11 0

masz rację... mogliby chociaż komin zostawić 13:48, 20.05.2021


A to dobreA to dobre

10 41

Najlpeiiej zadzwoń do TVP pisiorku przebrzydły. 12:18, 20.05.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

AltaxAltax

10 4

TVP się nie zainteresuje, bo PiS ma interes z Markiem ponad podziałami. Zobacz na opozycję tych z PiSu u już wiesz wszystko, popatrz chociażby naposlanke katechetkę i już wiesz dlaczego taka cisza. 13:02, 20.05.2021


milusiamilusia

41 1

A dlaczego znikają wszystkie zabytki we Włocławku? Można przecież wyremontować. 12:29, 20.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZnikajaZnikaja

17 0

Znikaja bo nikt nie chce pomagać w ich remontowaniu.
Konserwator dokłada 5% i kazdy mysli ze sie to komukolwiek oplaca i ma cale zycie potem konserwatora na glowie.Totalny bezsens z punktu widzenia prywatnego obywatela czy przedsiebiorcy.
Miasto w sytuacji gdy ma ogromny budzet i pomysł jako samorzad moze to robic i ma to sens. 12:40, 20.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KornikKornik

47 2

Mnóstwo kasy na łunerf, przebudowę Piwnej, a to co wartościowe, historyczne, zabytek materialny dziedzi też Włocławka znika! 12:45, 20.05.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

sossos

13 0

masz rację bo rzadzi wieś lub raniec 13:46, 20.05.2021


Wisła FabrykaWisła Fabryka

32 3

Mysle ze nasz towarzysz Krzysztof Grzadziel nie wyburzy swojego sasiedniego terenu tylko stworzy tam kolejny dom samotnej matki, tylko z malym szczególem ze bez matki. 12:47, 20.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

bnghbngh

12 6

Ta dom samotnej matki bez matki .Nie obrazajac samotnych matek pewnie niektore sprowadzałayby tam gachów .g 13:09, 20.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

vb vb vb vb

19 1

Co to za obora .Zburzyć .Ale ciekawe jak Grzadziela teren to sprzątaja elegancko A jak maisto sie za to bierze to proces długi i mozolny tak jak było z Drumetem Ursusua dalej nie sprzątnieto gruz został ..Straszne to żeby tyle lat *%#)!& zakładu Ursusa dalej tam gruz i ruina 13:11, 20.05.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

GamoniuGamoniu

1 6

przecież to nie tereny miasta głuptasie 13:37, 20.05.2021


HitHit

7 6

Pewnie im cegieł braknie na budowę nowego dworca PKP dlatego budynek rozbiorao 13:14, 20.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

HitHit

10 5

Pewnie im cegieł braknie na budowę nowego dworca PKP dlatego budynek rozbiorao 13:14, 20.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

tojesttojest

24 13

To SKUTEK dzialania Balcerowicza i PZPR !!!!! Dlaczego Ci oprawcy sa jeszcze na Wolnosci !!!! 13:23, 20.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

S.O.S.S.O.S.

25 3

Żal....... ostatnio to samo zrobiono na Smolnej... deweloper skasował wszystko a powinien zostawić chociaż komin i budynek zdaje się po smołowni - taki fikuśny budyneczek i dość ładny... może aby tam można było ciekawą świetlicę zrobić.......... 😥 13:45, 20.05.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

SmolowniSmolowni

5 0

Była wcześniej wizualizacja, właśnie z tym budynkiem smolowni. Niestety zniknęła, jeżeli ktoś ma dostęp, proszę dodać tutaj link 17:03, 20.05.2021


RychuRychu

25 1

To nie całkiem prawda, że konserwator nie ma prawa ingerować w sprawie zabytków znajdujących się w ewidencji zabytków, a nie w rejestrze, trzeba tylko chcieć. Można wpisać do rejestru zabytków, można żądać dodatkowych opinii technicznych, można wreszcie dążyć do zachowania chociażby elementów najbardziej charakterystycznych, jak chociażby komina. Nie widać tu żadnego specjalnego zaangażowania ze strony konserwatora, a raczej pozytywne nastawienie do włocławskiej patodeweloperki. 13:45, 20.05.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

sossos

11 2

masz racje... wieś lub raniec rządzi Włocławkiem i im nie żal 13:47, 20.05.2021


Zawiślok.Zawiślok.

6 0

Także miasta. 14:08, 20.05.2021


Zawiślok.Zawiślok.

31 1

Takie relikt przyszłość powinno się zachować dla przyszłych pokoleń, powinno się przerobić wnętrze na jakiś budynek ale cóż, pewnie powstanie kolejny market na tym placu.
JÓZEF PIŁSUDSKI POWIEDZIAŁ: „KTO NIE SZANUJE I NIE CENI SWEJ PRZESZŁOŚCI, NIE JEST GODZIEN SZACUNKU TERAŹNIEJSZOŚCI ANI PRAWA DO PRZYSZŁOŚCI” 14:07, 20.05.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

KONSERWA.T.O.RKONSERWA.T.O.R

4 3

Przecież to jest nieruchomość prywatna! Nie oczekujmy, że prywatny właściciel właduje olbrzymie pieniądze w taką ruinę, dodatkowo skażoną chemikaliami tylko dlatego że to stare i trochę ludzi ma do tego sentyment! Alternatywą dla wybudowania czegoś nowego jest coraz bardziej podupadająca ruina będąca siedliskiem patologii i zagrożeniem dla zdrowia i życia. Mało mamy takich przykładów niszczejących "zabytków" mamy we Włocławku. Jeśli kochamy zabytki i historię miasta to ratujmy to co naprawdę wartościowe., nie zapominają o zasadzie, że zabytek musi spełniać trzy podstawowe zasady: posiadać wartość historyczną, posiadać walory estetyczne oraz być sprawny technicznie. Inaczej będzie tylko ruiną przynosząca wstyd dla lokalnej społeczności. Ponadto potrzebna duża kasa, a gdzie ulice bez dziur i darmowe mieszkania??? 19:36, 20.05.2021


KONSERWA.T.O.RKONSERWA.T.O.R

1 3

Przecież to jest nieruchomość prywatna! Nie oczekujmy, że prywatny właściciel właduje olbrzymie pieniądze w taką ruinę, dodatkowo skażoną chemikaliami tylko dlatego że to stare i trochę ludzi ma do tego sentyment! Alternatywą dla wybudowania czegoś nowego jest coraz bardziej podupadająca ruina będąca siedliskiem patologii i zagrożeniem dla zdrowia i życia. Mało mamy takich przykładów niszczejących "zabytków" mamy we Włocławku. Jeśli kochamy zabytki i historię miasta to ratujmy to co naprawdę wartościowe., nie zapominają o zasadzie, że zabytek musi spełniać trzy podstawowe zasady: posiadać wartość historyczną, posiadać walory estetyczne oraz być sprawny technicznie. Inaczej będzie tylko ruiną przynosząca wstyd dla lokalnej społeczności. Ponadto potrzebna duża kasa, a gdzie ulice bez dziur i darmowe mieszkania??? 19:36, 20.05.2021


czemu kłamiecie?czemu kłamiecie?

28 0

Wyszyńskiego 26 Fabryka Papierów Altmana:
Komin ceglany
Budynek biurowy
Wieża ciśnień
Magazyn papieru
Magazyn
Kotłownia
Magazyn paliw
Budynki produkcyjne
1882-1932r. zabytek
14:31, 20.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Szkoda Szkoda

13 2

Szkoda, fajne dobre czasy mam z tym zakładem, nikt na nikogo nie gadał, radio hit grało zespół zgrany i wypić też się dało zwłaszcza na nocce 😉 15:31, 20.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MisioMisio

13 2

Wszystko jest kwestią ceny... 16:18, 20.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Werka1Werka1

28 0

A co z zabytkowymi żarnami do mielenia makulatury? Z tego co słyszałam to jedyne w Polsce - tak kiedyś mi babcia opowiadała. Czy one jeszcze tam są? 16:35, 20.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Historia.Historia.

20 0

Naród bez historii jest martwy.Ale czy dzisiaj to kogo interesuje, liczy się biznes i tylko.Pani konserwator w układach i wszystko jasne.Smutek i żal dla historii włocławskiego przemysłu.Co na to Pan Dziki,który się tą problematyką zajmował,oto jest pytanie. 17:34, 20.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

I dobrzeI dobrze

2 8

Bardzo dobra wiadomosc
Gdyby jakiemuś dziecku stała się krzywda w tym miejscu bo dla *%#)!& chcących poganiać po ruinach żadne zabezpieczenia nie są w stanie zadziałać
To byłby dopiero lament i płacz. I szukanie winnego. Druga sprawa to bardzo dobrze ze w tej części bulwarow coś się mądrego wybuduje bez patologii i obawy o życie po godz. 20 tak jak po drugiej stronie Mostu. 18:26, 20.05.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

No cóż. No cóż.

7 0

Od tego żeby dziecku się nie stała krzywda i żeby nie walesało się po dwudziestej po fabrycznych terenach, są mądrze i odpowiedzialnie wychowujący rodzice. 18:46, 20.05.2021


Tylko pytam. Tylko pytam.

9 0

A ta buda mieszkalna ze stajenkami w pobliżu Lidla na Wyszyńskiego, którą od Lidla oddziela nowoczesny, nie używany budynek, kiedy będzie rozebrana? Szpeci okropnie, czas coś z tym zrobić. 18:43, 20.05.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

rere

5 0

Na razie trwa likwidacja trasy komunikacyjnej ulicy Piwnej od ul. Wyszyńskiego , jakby jeszcze dało się z jeden sarkofag z placu betonowego koło Fary zwany fontanną przenieść na ul. Piwną bo na pewno dałoby się go jakoś wcisnąć. 20:54, 20.05.2021


AxiAxi

8 1

Z 1982 r budynki nie są zabytkiem, konserwator nic do tego nie ma, tylko dlaczego konserwator nie pozwolił na zmianę koloru ram okiennych, w budynku z 1900 r., a który musiał być remontowany pod jego nadzorem, nic nie wolno było zmienić samemu. Jedni mogą rozwalać takie zabytki, a drudzy nie. Kto to kupił, że od razu może przystąpić do rozbiórki. To prawo jest różne dla różnych ludzi 19:12, 20.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AxiAxi

7 1

Z 1982 r budynki nie są zabytkiem, konserwator nic do tego nie ma, tylko dlaczego konserwator nie pozwolił na zmianę koloru ram okiennych, w budynku z 1900 r., a który musiał być remontowany pod jego nadzorem, nic nie wolno było zmienić samemu. Jedni mogą rozwalać takie zabytki, a drudzy nie. Kto to kupił, że od razu może przystąpić do rozbiórki. To prawo jest różne dla różnych ludzi 19:12, 20.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AxiAxi

5 0

Z 1982 r budynki nie są zabytkiem, konserwator nic do tego nie ma, tylko dlaczego konserwator nie pozwolił na zmianę koloru ram okiennych, w budynku z 1900 r., a który musiał być remontowany pod jego nadzorem, nic nie wolno było zmienić samemu. Jedni mogą rozwalać takie zabytki, a drudzy nie. Kto to kupił, że od razu może przystąpić do rozbiórki. To prawo jest różne dla różnych ludzi 19:12, 20.05.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Zawiślok.Zawiślok.

3 0

Bo prawo jest tylko dla biednych, a kto bogatemu zabroni. Teren był dobry pod zabudowę blisko Wisły z pięknym widoczkiem blisko rozrywka i do parku, więc trzeba było bloki wybudować. Są miasta gdzie taka fabryka to dla dewelopera są wielkim kąskiem, a mieszkania w nich do nich do najtanszych nie należą w takich Loftach nie każdy zamieszka ze względu na cenę oraz imicz. 21:25, 20.05.2021


CiekawyCiekawy

15 2

A jaki zakład produkcyjny jaką fabrykę koledzy z PO wybudowali we Włocławku , czy tylko rozwalili i zlikwidowali co wcześniejsze pokolenia wybudowały. 20:49, 20.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

K. AjkaK. Ajka

8 0

Niech cudze strony chwali kto inny , Ja swe zagrody i dom rodzinny , dźwięk ojców mowy , rodzinna strzecha i umysł zdrowy jest mą uciechą. 21:46, 20.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

UrbanUrban

0 8

A ja mam to w D UU PIE
22:02, 20.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Leszke ŚmieszkeLeszke Śmieszke

6 0

Wielka szkoda, że aktualny właściciel to ewidentnie ktoś bez wyobraźni i polotu. Znakomitą większość tych budynków można uratować bo wcale nie są w agonalnym stanie. W normalnym kraju, o ratowanie takich budynków się walczy, a inwestorzy wiedzą, że to tylko podnosi wartość nieruchomości. Można by zrobić świetne lofty, plus na pozostałej części postawić nowe budynki dopasowane architektonicznie. Ale nie, u nas najlepiej zburzyć, w zamian postawić generyczne bloki, wyglądające gorzej niż te z lat 80. 07:34, 21.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Kot123Kot123

1 0

I zaraz Patologia DEWELOPERSKA przejmie teren i nastawia bloków,będzie blok koło bloku stał,a sąsiedzi będą sobie w okna patrzeć. 18:23, 23.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%