Zamknij

Radny Lewicy broni pomnika na placu Wolności. "Odczucie dużej części mieszkańców"

06:00, 30.09.2022 N.S. Aktualizacja: 11:35, 30.09.2022
Skomentuj

Włocławek ma obecnie ważniejsze problemy niż wymiana pomnika na Placu wolności - przekonuje Piotr Kowal, przewodniczący Rady Miasta. Dodaje, że podobnego zdania jest wielu mieszkańców miasta. 

Dyskusja na temat usunięcia Pomnika Żołnierza Polskiego z Placu Wolności toczy się od wielu lat, ale niedawno nabrała tempa. 

Posłanka Anna Gembicka wraz z zastępczynią prezydenta Włocławka Moniką Jabłońską spotkały się w sierpniu z prezesem Instytutu Pamięci Narodowej (na późniejszym etapie włączyła się również posłanka Joanna Borowiak), by omówić ewentualną współpracę przy usuwaniu monumentu, który powstał na bazie Pomnika Wdzięczności Armii Czerwonej. W efekcie miasto wystąpiło z formalną prośbą o podjęcie działań przez IPN. 

Jak informowaliśmy na DDWloclawek.pl, prezydent Marek Wojtkowski zaproponował w piśmie do szefa IPN, by Pomnik Żołnierza Polskiego został rozebrany i zastąpiony Pomnikiem Wolności

“Nie najlepszy moment”? 

Nie wszyscy włocławscy politycy zgadzają się co do tego, czy pomnik powinien zniknąć z Pl. Wolności i czy dyskusja na ten temat powinna być prowadzona akurat teraz, kiedy miasto boryka się z problemami takimi jak rosnące ceny węgla i prądu. 

Nie jest to najlepszy moment, żeby zmieniać ten pomnik. Po pierwsze, jaki damy sygnał mieszkańcom, że dzisiaj zmagamy się z dużymi problemami, a zajmuje nas kwestia pomnika? Po drugie pomnik, wydaje mi się, że nie jest sporny. To jest Pomnik Żołnierza Polskiego. Oczywiście moglibyśmy dyskutować nad jego nową warstwą wizualną, ale np. kiedy byśmy dokonywali przebudowy Pl. Wolności. Wówczas byłoby to uzasadnione, żeby w ten nowy koncept architektoniczny, ten nowy pomnik się wpisywał. Póki co tego nie robimy, więc wydaje mi się, że potrzeby zmiany pomnika na Pl. Wolności nie ma i wydaje mi się, że takie jest również odczucie dużej części mieszkańców

- stwierdził Piotr Kowal (Lewica), przewodniczący Rady Miasta w czasie jej ostatniego posiedzenia. 

Na wątpliwości radnego odpowiedział prezydent Marek Wojtkowski. 

Zgadzam się, że to nie jest w tej chwili kwestia pierwszorzędna. Ale w rozmowie z prezesem IPN i posłanką Anną Gembicką zaproponowano, że IPN może to sfinansować. Jeśli tak będzie, nie widzę przeciwskazań. Bo jeśli mielibyśmy podjąć decyzję o wyasygnowaniu 200-300 tys. zł na budowę naszego pomnika z naszego budżetu, też byłbym bardzo sceptyczny i mocno bym się zastanawiał

- podkreślił. 

Prezydent dodał, że obecnie nie ma stuprocentowej pewności, że usunięcie Pomnika Żołnierza Polskiego i budowa nowego monumentu znajdą się w budżecie Instytutu Pamięci Narodowej. Jego prezes zapewnia jednak, że tak się stanie.

Czytaj także:

Czy pomnik powinien zostać zlikwidowany?

Ankieta zakończona, dziękujemy za oddane głosy. Wyniki głosowania są widoczne poniżej:
Tak! Wszystkie pokomunistyczne `pamiątki` trzeba usunąć. 37%
Nie. Po co go ruszać? 61%
Trudno powiedzieć... 2%

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(62)

KsKs

41 10

Posłanka Anna na spotkaniu z okazji rocznicy ITD bardzo często patrzyła czy kamera ją nagrywa , tu nie chodzi o to żeby się pokazywać że się jest . Jak tam nowy most we Włocławku , zdążycie ? Pewnie pomnik będzie jednym z filarów nowego mostu . 06:17, 30.09.2022

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

skkskk

9 5

pomnik nie powinien byc usuwany , w pierwszej kolejnosci to nalezaloby usunac poslanki gebicka i bor0wiak , ktoe nic nie zrobily dla wloclawka tylko przecinaja bezmyslnie wstegi i sie goszcza za nasze pieniadze , lans , lans i glupota . dla wloclawka i naszej Ojczyzny Polski sa wazniejsze sprawy , tak beznadziejnych poslow jeszcze wloclawek nie mial , one sa podobne do tuska tylko niszcza nasz wloclawek . wloclawianie usunimny te kobiety z naszego miasta , niech ida do domu sprzatac , ich bezmyslnosc moze zniszczyc nasz wloclawek ., sam jestem z PIS ale to sa bezmyslne poslanki nie dajmy im niszczyc wloclawka Pan Kowal ma sluszna racje co im przeszkadza podstawa pomnika postawiona wczesniej , one tez maja chwiejny charakter i gembicka kieruje kler wujek , ona nie nadaje sie na minister , dno, dno nic wiecej dlaczego nie pomaga swojej wiosce ??? anka obudz sie z letargu obudz nie niszcz wloclawka zajmij sie rodzina 12:24, 30.09.2022


skkskk

6 4

pomnik nie powinien byc usuwany , w pierwszej kolejnosci to nalezaloby usunac poslanki gebicka i bor0wiak , ktoe nic nie zrobily dla wloclawka tylko przecinaja bezmyslnie wstegi i sie goszcza za nasze pieniadze , lans , lans i glupota . dla wloclawka i naszej Ojczyzny Polski sa wazniejsze sprawy , tak beznadziejnych poslow jeszcze wloclawek nie mial , one sa podobne do tuska tylko niszcza nasz wloclawek . wloclawianie usunimny te kobiety z naszego miasta , niech ida do domu sprzatac , ich bezmyslnosc moze zniszczyc nasz wloclawek ., sam jestem z PIS ale to sa bezmyslne poslanki nie dajmy im niszczyc wloclawka Pan Kowal ma sluszna racje co im przeszkadza podstawa pomnika postawiona wczesniej , one tez maja chwiejny charakter i gembicka kieruje kler wujek , ona nie nadaje sie na minister , dno, dno nic wiecej dlaczego nie pomaga swojej wiosce ??? anka obudz sie z letargu obudz nie niszcz wloclawka zajmij sie rodzina 12:24, 30.09.2022


fksfks

0 0

przyszedl najlepszy moment do wymiany poslanki gebickiej tej nieudolnej wiesniaczki , niech idzie do domu i stawia pomniki na podworku za swoje finanse . anka moze zaliczyc kosmetyczke , fryzjera i krawcowa 21:40, 01.10.2022


fksfks

1 0

przyszedl najlepszy moment do wymiany poslanki gebickiej tej nieudolnej wiesniaczki , niech idzie do domu i stawia pomniki na podworku za swoje finanse . anka moze zaliczyc kosmetyczke , fryzjera i krawcowa 21:40, 01.10.2022


reo

ddmarekplddmarekpl

34 12

Wydaje miliony na niepotrzebne muzeum, s byłby sceptyczny jakby miał wydać 300 tysięcy na pomnik. Chyba tylko frajer mu jeszcze wierzy. 06:18, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ToloTolo

39 3

Albert Einstein : demokracja ma jedną wadę, mogą w niej rządzić g łupki, ale skoro g łupki ich wybierają.... 06:37, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

gitesgites

29 6

i w takich sytuacjach brakuje narzędzia o których zwykle mówić paweł kukiz. REFERENDA !!!! 07:22, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

spie....ćspie....ć

38 25

Miss kobiecego nie wdzięku i nie urody Gębicka i specjalistka od powtórnego głosowania Borowiak won od pomnika . Gębicka , zobacz czy masz krowy wydojone ty ........... 07:34, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ulikulik

37 24

wredne babska odczepcie się od pomnika nie burzy się tego co jest symbolem walki nigdy was nie lubiłem grubaskę i krasnalka 07:47, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

2.5 miliona 2.5 miliona

38 2

Obiekt ze spadającą elewacją szklaną -to jest pomnik marnotrawstwa podatków obecnego samorządu . Kiedy uroczyste odsłonięcie ? 07:58, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

lollol

31 29

Symbole i post-komuchy won z tego miasta. 08:00, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

zdziwionazdziwiona

23 5

Przecież partyja rządząca to neokomuna. Dlaczego chcą usunąć pomnik? Bo się boją konkurencji. 08:31, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WrrrWrrr

20 12

Stawianie pomników kojarzy mi się z ZSRR, Koreą i innymi komunistami. Teraz też kaczka na pominkach wygląda na Kima . Tak samo te ławeczki. To jest po prostu marnowanie kasy. Jest tyle innych potrzebnych rzeczy np *%#)!& kosze na śmieci... 09:16, 30.09.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

WłocławiakWłocławiak

3 4

Masz rację tylko sepleniący kaczor Donald może być na pomnikach. 12:17, 30.09.2022


tak jesttak jest

9 8

Flirtują z PiSmem, pomagają Wojtkowskiemu degradować Włocławek a przed wami udają Lewicę. 09:17, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Czy naprawdę?Czy naprawdę?

29 8

Czy naprawdę nie ma większych problemów w tym mieście?
Panie G. i B chcą wejść jeszcze głębiej w d… wiadomo komu. ***** *** 09:21, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kamykkamyk

21 11

Pomnik im. Braci Kaczyńskich i P. Joasia i Anna będą szczęśliwe , spełnią się ich marzenia . Raz w tygodniu przyjedzie delegacja rządowa będą kwiaty , przemówienia , ordery dla naszych . Parada wojskowa i batalion chłopaków ubranych na niebiesko z pałami dla porządku. Co wam się nie podoba Żołnierz Polski ? materiał ? . Jak przywiozą betoniarkę betonu i przyczepę nowych cegieł to będzie patriotycznie . Więcej zaangażowania w zaopatrzenie miasta w węgiel i energię obiecaną przez kurdupla i mateusza , a mniej w *%#)!& . 09:33, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KtośKtoś

23 15

W momencie stawiania pomnika decyzja była właściwa. W komunie stawiano bloki i tzw. bloki" szafy " . Może też je zburzyć ? Przecież to relikt przeszłości i działalność niesławnej epoki. A mieszkańcy niech idą do posłanek po nowe lokum. 09:36, 30.09.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

tosstoss

6 1

poslanki i ich rodzice wybudowali sie za komuny , chodzily do przedszkola i szkoly tez wtedy , dlacxego nie angazuja sie w pomoc chorym i biednym , chorym onkologicznie , a chca wydawac pieniadze na pomniki , . przeciez byl on poswiecony przez biskupa , wiec gdzie u nich kult do historii i kosciola , gdzie patriotyzm . dlaczego mloda gebicka zieje nienawiscia i brakiem szacunku do Boga ///dlaczego niszczy finanse panstwa i wloclawka ??jej brakuje odrobiny patrityzmu do ojczyzny , kocha pieniadze i je marnotrawi pon znajomosci zajmuje kilka etatow i jej maz o innym nazwisku a mlodzi musza pracowac za grosze lub poza ojczyzna 16:34, 30.09.2022


lewica lewica

27 6

,, wielu mieszkańców miasta. ...? Kto ciebie upoważnił do zabierania głosu w imieniu mieszkańców miasta ? Tylko referendum jest obiektywną opinią mieszkańców w demokratycznym państwie a nie wypowiedzi jakiegoś partyjnego karierowicza ! 10:04, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Re ktosRe ktos

21 10

Masz rację zburzyć bloki budowane w PRL u, szkoły, uczelnie, przedszkola, teatry itp. Z fabrykami nie będzie problemu, bo większość zburzona 🤣 10:04, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

YARO do kamykaYARO do kamyka

5 3

Pomysł szalenie mi się podoba . Uwielbialiśmy grać w kosza / ze względu na wzrost , skoczność i parcie na obręcz / . Więc pomnik w te klimaty byłby cudowny a Włocławek to przecież stolica kosza więc 2 w 1 10:22, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do Re ktośdo Re ktoś

19 11

Fabryki załatwili nieodwracalnie zaś; szkoły, uczelnie, przedszkola, teatry i inne instytucje państwa zdegenerowali kolesie z UW i PO - pod kierunkiem Lewandowskiego, Buzka, Balcerowicza i Tuska 10:33, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

re re

10 16

Na dodatek w 2015 roku za rządów Tuska strzelali do górników , którzy bronili kopalnie przed zamknięciem na polecenie Brukseli (Berlina ). 10:47, 30.09.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

taaa, jasnetaaa, jasne

3 1

Ale ciebie wtedy jeszcze na świecie nie było, więc idż już spać. 19:03, 30.09.2022


PomnikPomnik

7 13

Jako wykształcony gimnazjalista z rodziny ormowców i szmundków komunistycznych protestuje przed likwidacją pomnika na Pl. Wolności jednocześnie uważam że na ul. Tumską na Starym Rynku musi wrócić pomnik patrona naszego miasta Juliana Marchlewskiego 10:48, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Jak jaJak ja

5 3

Wydaje mi się że Kamyk to pewnie tak jak wykształcony po gimnazjum na podbudowie 13-tki i pochodzi z rodziny komunistycznych szmundków i ormowców. 10:54, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

CytCyt

12 19

Lewackie ścier...bronią ruskiego pomnika jak niepodleglosci 10:58, 30.09.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Co byłoby, gdyby...Co byłoby, gdyby...

5 1

Twój mózg w myśleniu jest na poziomie mojego zadka. Pomnik był postawiony przez Polaków i jest polski sznurowadłem! Napisz też do Czarnka - szczurojeżu, że na pewnym zdjęciu historycznym, zrobionym w Berlinie, tuż po jego wyzwoleniu
jest "SKANDALICZNY" obraz Bramy Brandenburskiej, na murach której - JAKO JEDYNE powiewają dwie flagi wojsk zwycięskich w Berlinie!!
Flaga POLSKA obok RADZIECKIEJ!
Wojska alinckie jakoś nie zdążyły wyzwolić Berlina i zadać klęskę hitlerowcom!
Proponuję zostawić na tym zdjęciu tylko naszą, polską flagę WYMAZAĆ radziecką (francuskiej, angielskiej i amerykańskiej tam na Bramie nie było).
Wbrew - niestety - historycznym faktom. 17:32, 30.09.2022


do Pomnikdo Pomnik

6 6

Chenió i Adek oczekują na pomnik Juliana Marchlewskiego na Tumskiej zamierzają go przyjąć z wielką pompą wzmocnioną pampą 11:17, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

re do re ktośre do re ktoś

12 6

Ale instytucje państwowe i użyteczności publicznej wstają z kolan pod przewodnictwem kurdupla . Szkolnictwo- Czarnek , sądy Kryśka , Stasiek z TK , Kryży sędziowie stanu wojennego i ich szef mniej niż ZERO , Służba zdrowia Szumowski który zakupił 4 wagony maseczek ,tak potrzebnych do obsługi betoniarek i wagon respiratorów które tak ciekawią pacjentów co to Qr ... jest ? Doskonale działa program Rodzina pisu na swoim / żona posła Sobolewskiego w 6 spółkach skarbu państwa biedactwo tak haruje / Mają 70 nowych milionerów w partii . Komuna miała hasło 1000 szkół na 1000 lecie państwa Polskiego a pis 1000 milionerów na 25 lecie partii
Z poważaniem Lucciola 11:20, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KropkaKropka

9 7

POMNIK na PL Wolności - postawiony został ku czci wyzwolicieli żołnierzom ARMII CZERWONEJ 11:54, 30.09.2022

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

bolszewikbolszewik

5 5

To pomnik postawiony przez Kraso Armiejców 12:16, 30.09.2022


rere

2 1

Te bolszewik nie przez tylko dla 12:38, 30.09.2022


sorrysorry

1 0

Rozum masz Ameby albo mniejszy :-((( 19:01, 30.09.2022


DexaDexa

15 2

Kowal jak długo będziesz oszukiwał że mieszkasz we Włocławku ? A w rzeczywistości mieszkasz w Wieńcu !!!!! 12:05, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ObronaObrona

10 9

Uważam że obrona pomnika jest obowiązkiem Lewicy jako spadkobierców post sowieckiej bolszewickiej PZPR 12:37, 30.09.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Czyli :Czyli :

3 1

Skoro wg ciebie jednokomórkowcu Lewica jest posbolszewicka, to prawica jest faszystowska ? Tak to starasz sie zrozumieć ? 19:09, 30.09.2022


Historia zweryfikujeHistoria zweryfikuje

16 1

Losy pomników zawsze niepewne. Kto wie, niedługo mogą zacząć znikać pomniki które w ostatnich latach narzucił PIS, oraz wiele pomników wielkiego Polaka o którym coraz więcej brzydkich rzeczy wychodzi na jaw. Ale jedno jest pewne pomiki żołnierzy polskich będą zawsze. 12:50, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

patriota patriota

7 3

niech chociarz ci psiaze z pisu uszanuja pamiec tych ,ktorzy zgineli ,i zostawia ten pomnik ,okropne typy ,brzydze sie takimi ,gdzie chodzenie do kosciola na mzse .,i siadanie przed wyborami w katedrze na pierwszej lawce ,nie znam tam osob z ambicja ,tylko ped do wladzy . 13:06, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

patriota patriota

2 3

niech chociarz ci psiaze z pisu uszanuja pamiec tych ,ktorzy zgineli ,i zostawia ten pomnik ,okropne typy ,brzydze sie takimi ,gdzie chodzenie do kosciola na mzse .,i siadanie przed wyborami w katedrze na pierwszej lawce ,nie znam tam osob z ambicja ,tylko ped do wladzy . 13:06, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

patriota patriota

3 5

niech chociarz ci psiaze z pisu uszanuja pamiec tych ,ktorzy zgineli ,i zostawia ten pomnik ,okropne typy ,brzydze sie takimi ,gdzie chodzenie do kosciola na mzse .,i siadanie przed wyborami w katedrze na pierwszej lawce ,nie znam tam osob z ambicja ,tylko ped do wladzy . 13:06, 30.09.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

re re

0 0

,,patrioto'' tak nie nada , tu już nie RWPG i KPZR - tu Polska ! 11:29, 02.10.2022


Radny Radny

6 2

Wszystkie argumenty jakie pan podnosi są powtarzane po innych. Ktoś był szybszy od pana. Odgrzewane kotlety 13:54, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JBLJBL

8 7

Sowiecka Lewica zawsze będzie broniła swoich korzeni 16:00, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PrawdaPrawda

7 6

Popieram Piotra a pisiorów kopnąć w zad i wygnać z tego miasta na szczaw. Pisiorów mamy dosyć...to zaraza. 16:07, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

vcdvdsvgsfbvcdvdsvgsfb

3 1

Natalia skąd masz taki wiejski kapelusz z przeceny ??? albo zapytam ile ważył :-) 16:53, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do patriotado patriota

4 7

Tych co zginęli przenieść na cmentarz a pomnik zlikwidować 17:07, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Sprawiedliwy Sprawiedliwy

4 1

W centrum każdego miasta powinien być pomnik Lecha Kaczyńskiego, ale taki prawdziwy pomnik duży.Powinnismy walczyć o taki pomnik nie koniecznie na placu wolności, ale gdzieś w centrum .Pomnik ten nam się należy. 17:55, 30.09.2022

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

najlepiejnajlepiej

0 1

na cmentarzu , a prawdziwym to ty jesteś burakiem taaaaakim dużym i tobie należy się pomnik ,jak psu łańcuch 23:11, 30.09.2022


Do najlepiejDo najlepiej

2 0

Sam jesteś burak 13:33, 01.10.2022


fdbgfnbfdbgfnb

3 1

Obawiam się ze Nancy bedzie chciał by na srodku stał pomnik Sp Kaczynskiego ..Powinny te posłanki pomyslec co postawic w miejscu zburzonego pomnika .Bo jesli zburza a nie będzie nic to tęz kijowo 17:57, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do Sprawiedliwydo Sprawiedliwy

3 3

Włocławek jest czerwony i powinien mieć pomnik jakieś szmundka czy jakiegoś cwaniaczka komunistycznego 22:27, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

re Prawdare Prawda

4 1

Na szczaw to wysyłał ten z PO od fasolki po bretońsku Aron Nuselbaum vel Stefek Niesiołowski 22:30, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

re Radnyre Radny

3 0

O tych argumentach to już w Dubaju jest głośno 22:51, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

zkzk

3 0

A może tak odsłonić oryginał, niech młodzież w końcu zobaczy te wspaniałe płaskorzeźby, potraktowane jeszcze wspanialej czerwoną farbą. Kiedy, jak nie teraz? 23:20, 30.09.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

 a b c ..... a b c .....

2 0

lewica od 1990 roku wszystko negowała, nawet starania Polski w sprawie wejścia do nato, wtedy to była socjaldemokracja, zmienili zdanie dopiero gdy Polskę opuściły wojska rosyjskie (1994) do tego czasu mówili to samo co komuniści i puczyści w Rosji, rządy lewicy skończyły się aferami i do dzisiaj nie mogą się pozbierać i dogadać między sobą, ponadto Pan Prezydent A Kwaśniewski wywodzący się z lewicy w 1998 roku ratyfikował konkordat, to się niczego nie trzyma 12:35, 01.10.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

gospodarka!gospodarka!

4 0

wolnosc.pl
11:16, 02.10.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DominoCieciukiewiczDominoCieciukiewicz

3 0

Najpierw trzeba usunąć wojtkowskiego i jego szkodliwą klike od rzadów, potem czas na pomniki! 11:41, 02.10.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

red spiderred spider

2 0

W tym miescie lenin nadal wieczie żywy ... 12:27, 02.10.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

gośćgość

1 0

Z WYPOWIEDZI GAWIEDZI WYNIKA , ZE TRZEBA W MIEJSCE TEGO MONUMENTU POSTAWIĆ POMNIK LENINA , STALINA I JESZCZE TAM KOGOŚ BOBRAĆ 14:06, 02.10.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%