W ciągu miesiąca po Włocławku będą jeździły pierwsze cztery z jedenastu nowych, elektrycznych autobusów kupionych przez MPK na początku tego roku. - Rozpoczęła się procedura odbioru - poinformował Krzysztof Kukucki.
Chodzi o elektryczne autobusy klasy maxi kupione przez MPK dzięki największej w historii miejskiej komunikacji we Włocławku dotacji, którą prawie rok temu przyznał przewoźnikowi Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Przetarg na dostawę 11 pojazdów wygrała firma MAN.
Koszt autobusów to około 34 mln zł. Dofinansowanie z NFOŚiGW w ramach programu Zielony Transport Publiczny wyniosło 24,5 mln zł.
Pierwsze nowe elektryki, zgodnie zawartą z firmą MAN umową, pojawią się we Włocławku tej jesieni. Całość zamówienia ma być zrealizowana do końca 2023 r.
Ostatnio zastępca prezydenta Włocławka Krzystzof Kukucki był w fabryce MANa w Starachowicach i informował, że rozpoczęła się procedura odbioru pierwszych czterech autobusów elektrycznych dla MPK.
- Na ulicach Włocławka pojawią się one do końca października. Autobusy te zaprojektowane i budowane są w Starachowicach w jednej z największych takich fabryk w Europie. Nasze nowe autobusy wyposażone będą m.in. w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz porty USB do ładowania telefonów. Producent udzielił 8 lat gwarancji na baterie, co jest szczególnie istotne w autobusach elektrycznych
- komentował wizytę w Starachowicach Kukucki.
Nowe elektryki zastąpią najbardziej wysłużone autobusy MPK.
Jasio 06:19, 05.10.2022
Najważniejsze, że produkcji doglądał osobiście Pan Krzysztof, jeszcze ważniejsze jest to, że autobusy będą miały porty USB do ładowania telefonów 🤣🤣
pol06:35, 05.10.2022
A będą pieniądze na ich ładowanie?
Kostek08:53, 05.10.2022
Pieniądze będą ładowane przez pasażerów ;)
tak jest12:42, 05.10.2022
Nie , bo naczelny nierób i jego klika szykują sobie podwyżki , co najmniej 8 tys. miesięcznie .
sana13:18, 05.10.2022
Przecież to pasażerowie będą ładować przez porty USB!!!
ddkrzysiupl06:55, 05.10.2022
Znowu lans. Po co on tam pojechał do tej fabryki? Zna się na motoryzacji? Nie, tylko po to, żeby zrobić sobie fotkę na fejsa. Oczywiście wycieczka była na pewno za nasze pieniądze, bo przecież nie za jego prywatne. A o ile mi wiadomo takie wycieczki nie leżą w kompetencjach zastępcy w tym przypadku rezydenta wioski.
Oss07:21, 05.10.2022
Żeby nie było tak, że niedługo staną pod płotem bo prąd będzie zbyt drogi.
Mazur7507:48, 05.10.2022
I wmówili za pieniądze z Kremla, że te elektryczny szmelc jest ekologiczny 🙈
To jeżdżąca tablica Mendelejewa, emitująca u ciągu swojego całego życia (od wytwórni) dużo więcej CO2 niż diesel!
Ktoś 07:56, 05.10.2022
Na ma pieniędzy na oświetlenie ulic w mieście a będą na ładowanie tych autobusów?
xD10:54, 05.10.2022
Tak geniuszu, będą to te pieniądze, które nie zostaną wydane na paliwo woooooow
re 07:57, 05.10.2022
Czy to ekonomia polityczna ? Przecież przy tych cenach energii i kosztach serwisu te wynalazki stają się nieopłacalne .Tak wynika z publikacji zamieszczanych na Onecie .
Miasto zadłużone i zadłuża się nadal a samorząd kupuje takie drogie zabawki bez zgody podatników ?
re ja13:40, 05.10.2022
jak napiszą na Onecie ,że masz łupież w gardle to będzie prawda?
Ekonom08:08, 05.10.2022
To potężny wydatek finansowy. Zakup energii do ładowania + koszt wymiany zestawu toksycznych akumulatorów co kilka lat!
Mam przypominać ekonomom z UM ile procent kosztu pojazdu to koszt akumulatorów?
Współczuję mechanikom MPK - poczytajcie o oparach które powstają w trakcie użytkowania tego sprzętu. Jeszcze jedna poradnia onkologiczna będzie potrzeba w mieście!
Leszek Miler08:08, 05.10.2022
Główną wadą samochodów z silnikiem elektrycznym jest proces produkcji energii. O ile sam samochód spalin nie emituje, to w polskich warunkach energia produkowana jest głównie w oparciu o spalanie paliw kopalnych. Do zakupu zniechęcają też duża masa wpływająca na parametry pojazdu i wysoka cena akumulatorów oraz ograniczona ich żywotność.
Kolejnym wyzwaniem, przed którym stawia nas branża samochodów elektrycznych jest utylizacja lub recykling zużytych akumulatorów. Akumulatory litowo-jonowe zawierają toksyczne substancje niebezpieczne dla środowiska. Do ich produkcji wydobywa się rzadkie pierwiastki, takie jak nikiel, kobalt, mangan czy lit.
Kiedy liczba samochodów elektrycznych wzrośnie, trzeba będzie utworzyć cały przemysł recyklingu baterii. Do tej pory odbywa się on ręcznie i nie jest zautomatyzowany. W tym momencie w produkcji akumulatorów opłaca się bardziej korzystać z nowo wydobywanych surowców niż z tych odzyskanych w procesie recyklingu.Przyjęło się, że średnim interwałem wymiany akumulatorów będzie okres 10 lat. Teoretycznie oznacza to potrzebę wyprodukowania nowych baterii i zutylizowanie tych starych. Dochodzi kwestia transportu, który także generuje uszczerbek na ekosystemie. Okres wspomnianych 10 lat to temat otwarty i jest zależny od kilku czynników.. Obecnie dostępne dane Tesli, dotyczące utraty pojemności w akumulatorach, informują, że spadek na poziomie 10% następuje po około 160 000 przejechanych kilometrów, co nie nie jest złym wynikiem. Pozostaje jeszcze kwestia pozyskania surowców potrzebnych do wyprodukowania takich akumulatorów. Złoża litu występują obficie na całym świecie (około 230 miliardów ton), co sprawia, że jego cena nie będzie tak niestabilna, jak zarządzanej przez kartele ropy. Najnowsze analizy, uwzględniając zapotrzebowanie na lit, sugerują, że jego złoża nigdy się nie skończą. Oczywiście można się z tym nie zgodzić, ale prawdopodobieństwo, że za jakiś czas przesiądziemy się na grafen lub technologię atomową, każe wierzyć, że na obecne i przyszłe potrzeby, litu jest wystarczająco dużo.
Gorzej ma się sytuacja z kobaltem i innymi metalami stosowanymi w akumulatorach. Otóż w tym przypadku ograniczenia występują, a jego wydobycie ma negatywny wpływ na krajobrazy. Problemem kopalni w tzw. Trzecim Świecie jest także wyzysk i wykorzystywanie dzieci przy wydobyciu. Obecnie przemysł motoryzacyjny jest na tyle rozwinięty, że producentów stać na etyczne pozyskiwanie surowca. Dla przykładu BMW będzie kupować kobalt bezpośrednio z kopalni, aby uniknąć wykorzystywania dzieci przez pośredników.
Antykomuszek7508:21, 05.10.2022
Uwaga, uwaga... coś do pracowników MPK! Info o akumulatorach i to nie są wiadomości z Pudełka!
Komisja Europejska jeszcze w tym miesiącu chce zająć się projektem wpisania niektórych pochodnych litu na listę toksyn. I to nie byle jakich toksyn, tylko od razu zaliczyć je do kategorii najbardziej niebezpiecznych substancji. Co ciekawe swoją decyzję KE opiera na badaniach przeprowadzonych na grupie ludzi w latach 1980 oraz 1990.
Producenci baterii trakcyjnych do aut elektrycznych wysłali w tej sprawie list otwarty, w którym stwierdzili, że takie sklasyfikowanie pochodnych litu może doprowadzić do licznych protestów przeciw ich wykorzystywaniu oraz do spowolnienia lub wręcz zablokowania rozwoju pojazdów elektrycznych.
Wnioski dotyczą węglanu, wodorotlenku i chlorku litu. Zdaniem lobbystów rynku EV ujęcie tych substancji na równi z toksynami rakotwórczymi, może przynieść tylko negatywne skutki dla branży EV.
PEDRO08:28, 05.10.2022
Ciągle tylko nie i nie. Przynajmniej przyciągają wzrok.
technozibi08:59, 05.10.2022
Kupowanie elektrycznych pojazdów na początku wodorowej rewolucji która nasta pi w najbliższych latach jest co najmniej głupotą i stratą pieniędzy.
tedch14:42, 05.10.2022
przeciez nikt madry nie podejmowal decyzji o zakupie tylko wlodaze nieudolni z wloclawka , teren ma madrych wlodazy dlatego takich aut nie kupuje , prezydenci wloclawka zniszczyli nasze miasto niczym putin ukraine
asa09:11, 05.10.2022
pogadamy za rok.....
lol09:21, 05.10.2022
Najważniejsze że jest port usb do ładowania telefonów. Gimbaza już się cieszy.
auto09:22, 05.10.2022
Niemieckie samochody są Über Alles to znaczy nie mają sobie równych.
Helmut Miller11:35, 05.10.2022
Was is problem?
adalbert09:30, 05.10.2022
Co to za jakaś mania, takie, tyle, te, tędy? Kto to pisze?
M10:08, 05.10.2022
WP/O2
Tyśąc09:45, 05.10.2022
Autobus elektryczny zużywa średnio 140kWh/100 km. 140 x 2,5 zł/kWh = 350 zł za 100 km.
2,5 zł to cena prądu dla przedsiębiorstw.
Autobus spalinowy 35 L/100 km. 35 x 7 zł/litr ON = 245 zł.
Nie dosyć, że autobus elektryczny jest dużo droższy, ma krótszy żywot, to jeszcze przejazd każdych 100 km jest 100 zł droższy.
Z tego powodu samorządy zaczynają się wycofywać z autobusów elektrycznych.
Pasażer 10:28, 05.10.2022
Dzisiaj mówią w tv że autobusy elektryczne w ilości 18 sztuk w Inowrocławiu staną pod ścianą bo użytkowanie jest droższe niż popularnych silników spalinowych.....brawo wy 💪.... najważniejsze że interes się kręci.... pozdrawiam
Qik10:46, 05.10.2022
Wezmą najtańsze wersję z maleńka szybką zamiast kabiny ale zato są ładowarki usb
Edward11:23, 05.10.2022
Cos ci nie pasuje nie musisz jezdzic autobusem masz wlowery
Nic wam nie pasuje
ciekawe10:57, 05.10.2022
1 autobus to koszt 3 milionów złotych?
Edward11:22, 05.10.2022
Pewnie tak a co zal ci???
Oss12:45, 05.10.2022
Pewnie poza granicami Polski taki sam autobus jest o połowę tańszy niż u nas.
super11:01, 05.10.2022
ekolodzy się wypowiadający prorosyjscy niech po prostu zamkną mordy a ja jako użytkownik bardzo się cieszę bo w tych elektrycznych przynajmniej jest klima i latem się przyjemnie jeździ
twój n12:44, 05.10.2022
tylko biletu nie zapomnij kupić
Qik 12:23, 05.10.2022
Do edka coś taki nerwowy nachlaj się melisy
orbis12:44, 05.10.2022
K.K był w Starachowicach , mówią że podróże kształcą , nie w jego przypadku .
Podatnik13:01, 05.10.2022
A korki na moście i tamie jak są tak są. Linie polikwidowane, autobusy jak na lekarstwo, gadki nie ma o nowym moście, żeby podatnikom ułatwić życie na Ch te autobusy eko jak u nas miejska firma transportowa unika klientów??? Widocznie za mało jeszcze ich tam siedzi, bo widać, że niema tam człowieka, który znałby się na tematyce transportu zbiorowego, sami statyści w nadmiernej ilości. Niby nowoczesne czasy, komputery itp. a biurokracji coraz więcej...ciekawe, bardzo ciekawe.
tak jest13:04, 05.10.2022
To wszystko jest nic , grunt to 8 tys. podwyżki w kieszeni za doprowadzenie Włocławka do ruiny i *%#)!& uśmiech na wrednej łysej gębie do zdjęcia .
Taka Prawda13:30, 05.10.2022
Czyli w MPK od 30 lat bez zmian. W tym mieście nie ma KOMUNIKACJI MASOWEJ , a taka jest właśnie potrzebna. Niech te autobusy nie będą tak nowoczesne, niech nie będą najmłodsze, ale niech jeżdżą. ciągle zmieniamy autobusy, ciągle kupujemy nowe i najnowsze, a nie zmienia się CZĘSTOTLIWOŚĆ kursowania . Autobusów na mieście jak na lekarstwo, kursują zdecydowanie rzadziej niż PKS w PRL-u. Zamiast wydawać pieniądze na coraz to nowsze autobusy, zwiększcie wreszcie częstotliwość ich kursowania. Tego oczekują mieszkańcy - komunikacji masowej. Ja wiem że główny decydent w tym mieście tego nie rozumie, bo z przyczyn oczywistych ma wizje małomiasteczkowe, gdzie 2 kursy PKS w zupełności wystarczają.
re re ja14:40, 05.10.2022
Oczywiście przecież totalna opozycja tylko z Onetu czerpie swoje rewelacje -Onet - CAŁA PRAWDA CAŁĄ DU...Ą . A ty w to nie wierzysz ?
wloclawianin112324314:52, 05.10.2022
Tylko po co ta klimatyzacja Dosc czesto jezdzilem w te wakacje autobusami mpk i nawet w najwieksze upaly klimatytzacja nie byla właczona.Nigdy nie jechalem autobusem we wloclawku w upaly z wlaczona klima
Bogaty18:00, 05.10.2022
Dlaczego tak często kupowane są nowe autobusy, czy te co były zakupione to szmelc. Ciągle czytam, że nowe, nowe, ale czy nas stać na ciągle zmiany autobusów, to bardzo wątpię
Krzychu G21:05, 05.10.2022
Nie ladnie Kukucki dorabiać niemiecki przemysł zamiast Polski nie ładnie wstyd i chleba.
kieerowcachenió23:29, 05.10.2022
Zajezdnia na tumskiej 4 czeka na nowy sprzęt
Sławomir 08:32, 09.10.2022
Kuku trala la la la la.
re Tyśąc09:19, 09.10.2022
Prezentujesz wiedzę , która dla wf-istów historyków i filozofów jest czarną magią .Oni nadal posługują się ekonomią polityczną autorstwa dwóch brodaczy i łysego syfilityka , a ostatnio ekologią polityczną produkowaną przez timermansów w Brukseli , a w nich 2+2 nadal =5 .
Szkoda ze nie ma prz10:34, 22.11.2022
Same mało pojemne te autobusy za prawie 2mln. Czemu nie ma chociaż z 15 busów 18metr?
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ddwloclawek.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
0 8
kukucki to wyjatkowo nie myslacy zastepca prezydenta ,, dlaczego wojtkowski tak go promuje , czyzby z polecenia grzadzela. kuku podejmuje ciagle bledne decyzje jak ten zakup , przy dziurawych ulicach i zadluzeniu miasta , podnosi przez to podatek drogowy i ceny biletow dla biednych ludzi a sam jezdzi sluzbowymi autami. dlaczego sasiednie gminy maja madrych wlodazy a wloclawek ciagle niudolnych , slugusow grzadziela
0 7
kukucki to wyjatkowo nie myslacy zastepca prezydenta ,, dlaczego wojtkowski tak go promuje , czyzby z polecenia grzadzela. kuku podejmuje ciagle bledne decyzje jak ten zakup , przy dziurawych ulicach i zadluzeniu miasta , podnosi przez to podatek drogowy i ceny biletow dla biednych ludzi a sam jezdzi sluzbowymi autami. dlaczego sasiednie gminy maja madrych wlodazy a wloclawek ciagle niudolnych , slugusow grzadziela