Zamknij
REKLAMA

Nie chcesz stracić renty? Sprawdź, co musisz szybko zrobić!

17:11, 09.08.2019 | D.W.
Skomentuj
Zdjęcie ilustracyjne. Fot. depositphotos.com

W Polsce wielu uczniów i studentów, po śmierci rodziców kontynuuje naukę i w związku z tym otrzymuje rentę rodzinną. Bardzo często zapominają jednak o tym, aby powiadomić ZUS o kontynuowaniu nauki lub jej zaprzestaniu. To może z kolei doprowadzić do zawieszenia wypłacenia świadczenia. 

Renta rodzinna przyznawana jest po śmierci jednego lub dwojga rodziców. Przysługuje dzieciom do ukończenia przez nie 16. roku życia. Jednak gdy kontynuują naukę mogą ją otrzymywać aż do 25 roku życia. Chyba, że urodziny te przypadają w trakcie ostatniego roku studiów. Wówczas świadczenie przysługuje do końca roku akademickiego

Gdy uprawniony do renty rodzinnej uczeń, student uczy się to renta wypłacana jest przez rok szkolny oraz wakacje. ZUS wypłaca świadczenie za okres wskazany w zaświadczeniu, które powinna wydać placówka, w której dziecko, student się uczy - informuje Krystyna Michałek, rzecznik regionalny ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.

ZUS informuje kiedy złożyć wniosek o dalszą wypłatę świadczenia rodzinnego. Uczniowie szkół ponadpodstawowych powinni to zrobić zaraz po letnich wakacjach, bądź jeszcze w trakcie ich trwania. Pismo powinno zostać zaadresowanie na Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Do wniosku o dalszą wypłatę świadczenia powinno zostać dołączone zaświadczenie o dalszej nauce.

- Do ukończenia przez dziecko 16 roku życia nie trzeba przynosić do ZUS żadnego zaświadczenia ze szkoły. Bez konieczności potwierdzania nauki, renta rodzinna przysługuje również dzieciom które jeszcze w trakcie nauki, a przed 25 rokiem życia, stały się całkowicie niezdolne do pracy. Natomiast studenci termin na dostarczenie dokumentów mają do końca października. Chcąc by renta wypłacana była bez przerwy, należy zadbać, by najpóźniej w ciągu miesiąca od ostatniej wypłaty złożyć do ZUS-u wniosek wraz z zaświadczeniem o kontynuowaniu nauki - dodaje Krystyna Michałek.

ZUS informuje także, że uczeń, który zdał maturę i dostał się na studia do końca września musi dostarczyć do ZUS zaświadczenie o tym, że dostał się na studia, a w październiku już tylko donieść zaświadczenie o byciu studentem. Studenci powinni też pamiętać o poinformowaniu zakładu o zaprzestaniu nauki. Jeśli tego nie zrobią, świadczenie będzie nadal wypłacane. Nienależne pieniądze trzeba będzie jednak później zwrócić, wraz z wysokimi odsetkami.

REKLAMA
(D.W.)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
© ddwloclawek.pl | Prawa zastrzeżone