Internetowi oszuści znowu podszywają się pod Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wysyłają fałszywe maile o zaległych składkach, by wyłudzić poufne dane.
ZUS poinformował o tym, że po raz kolejny zauważono aktywność oszustów, którzy próbują wyłudzić dane, podszywając się pod Zakład.
- W ostatnich dniach niektórzy z klientów ZUS, w różnych częściach kraju otrzymało maile z informacją o pilnej konieczności spłaty zaległości składkowych. Część maili wskazywała by ponowne wypełnić formularz zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych ZUS ZUA, który został umieszczony w załączniku. Takie maile trafiły m.in. do klientów w Pszczynie i w Bielsku Białej, w naszym regionie póki, co nie
– informuje Krystyna Michałek, rzecznik regionalny ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Fałszywe wiadomości na pierwszy rzut oka wydają się być korespondencją z ZUS. Gdy jednak przyjrzymy się dokładnie adresowi nadawcy, widać, że korespondencja elektroniczna nie pochodzi z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Obecnie oszuści posługują się dwoma adresami: skł[email protected] i [email protected]. ZUS podkreśla, że żaden z tych adresów nie ma stosowanego przez Zakład rozwinięcia „zus.pl”. Dodaje, że nie stosuje też w swoich adresach mailowych rozwinięcia „gov.pl”, które pojawiało się przy wcześniejszych próbach oszustw.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega, by w żadnym przypadku nie odpowiadać na maile, które wydają się być korespondencją z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
- Dokładnie zwracajmy uwagę na adres, z którego przychodzą maile. Jeśli otrzymamy taki mail, najlepiej od razu go skasować, ale przede wszystkim – pod żadnym pozorem – nie otwierać załączonego pliku. Otwarcie załączników z maila grozi zainfekowaniem komputera i kradzieżą danych wrażliwych – ostrzega Michałek.
Warto pamiętać również o tym, że ZUS nie kieruje do swoich klientów drogą mailową informacji o zaległościach składkowych. Informację o swoich rozliczeniach w ZUS można uzyskać w najbliższej jednostce terenowej Zakładu, u doradcy płatnika składek. Stan swoich rozliczeń może również sprawdzić na swoim profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Kontakt elektroniczny jest możliwy jest w sytuacji, gdy klient posiada profil na Platformie Usług Elektronicznych i wyraził zgodę na taki kontakt.
Osoby, które mają wątpliwości co do nadawcy otrzymanej wiadomości powinni skontaktować się z najbliższa placówką ZUS lub z Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem: 22 560 16 00.
Z U S.....18:35, 19.10.2019
4 0
CIEMNOGRÓD WŁOCŁAWSKI ZAWSZE KTOŚ NACIĄGNIE ,NAWET TYCH OŚWIECONYCH....... 18:35, 19.10.2019