Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie przeciwko spółce P4, operatorowi sieci Play. Zarzut dotyczy karania konsumentów utratą rabatu za e-fakturę w sytuacji, gdy nie opłacili oni w terminie abonamentu lub innych opłat wskazanych na rachunku.
Abonenci sieci Play, którzy zrezygnowali z papierowych faktur, mogą skorzystać z rabatu za e-fakturę i terminowe płatności. Wynosi on 5 zł miesięcznie.
Regulaminy promocji przewidują utratę tej zniżki na kolejnej fakturze, gdy konsument spóźni się z płatnością za poprzednią. Na fakturach oprócz abonamentu uwidocznione są m.in. opłaty z tytułu różnych usług dodatkowych – nieuiszczenie ich w terminie także powoduje, że zniżka przepada. Konsument ponownie uzyskuje rabat dopiero, gdy uiści zaległe płatności oraz terminowo opłaci aktualną e-fakturę. Jeśli tego nie zrobi, to po raz kolejny nie otrzyma zniżki.
Niezależnie od tego spółka może naliczać konsumentom odsetki za opóźnienie.
- Utrata rabatu za nieopłacenie faktury w terminie ma charakter kary umownej. Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, przedsiębiorcy mogą zastrzegać tego rodzaju sankcje jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych. Dlatego wszcząłem postępowanie przeciwko P4 – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W ocenie Prezesa UOKiK taka praktyka może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Operator zastrzegł sobie możliwość podwójnego karania abonentów, którzy nie uiszczają płatności w terminie. Po pierwsze, poprzez odsetki za opóźnienie.
Po drugie, poprzez utratę rabatu, którego wysokość może przewyższać dozwolone prawem w takiej sytuacji odsetki. Spółka może odnosić też dodatkową korzyść – nadal nie ponosi kosztów związanych z wystawianiem i wysyłką papierowych faktur, chociaż abonent stracił zniżkę z tego tytułu. Konsumenci w przypadku utraty rabatu z powodu nieterminowej płatności zwykle nie wycofują zgody na e-fakturę.
Jeśli zarzut się potwierdzi, przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.
To nie jedyne działania Prezesa UOKiK w tym obszarze. W toku są postępowania wyjaśniające dotyczące CANAL+, Netii, T-Mobile oraz Vectry, w których Urząd sprawdza, na jakich zasadach operatorzy zastrzegają utratę jakiegokolwiek rabatu w związku z nieopłaceniem faktury w terminie.
no16:00, 07.12.2022
Canal plus ma tak samo, złodzieje.
lol 19:39, 07.12.2022
Play to oszuści 👎, za każdym razem kiedy wracałem z zagranicy oszukiwali na roamingu.
marek7720:41, 07.12.2022
UOKiK powinien się przyjrzeć myjnią na stacjach BP. W programie Premium MAX jest podane ,,Trzykrotne mycie" natomiast zauważyłem, że mycie jest tylko dwukrotne. Czyli oszukują klientów na jednym myciu.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ddwloclawek.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Nowy rozdział dla pacjentów. W PCZ wielka feta i sprzęt
O matko, kiedyś wszystko miało dopisek 3D. Teraz zesr@ć się chcą z AI🤦🏻♂️
Czuczu
23:02, 2025-06-30
MON wdraża procedury na wypadek wojny
Można być spokojnym, poczta potrzebuje w normalnym trybie na dostarczenie listu poleconego dwa tygodnie a priorytetu 4 do 6 dni. Tak że spokojnie nie wyglądał bym listonosza z pilną przesyłką.
Anty poczta
22:57, 2025-06-30
Maryla zagrała we Włocławku i… została na noc. Wiemy, g
Jeśli spała w RIVERSIDE to znaczy, że w miejscu w którym zaczynała śpiewać. Tak to wtedy Maryla śpiewała w Deku na 3-go Maja i w Kujawcu!
Pamietający
22:56, 2025-06-30
Z Południa odchodzi wikary, nowego nie będzie
Jest strona Diecezji wloclawskiej i tam są aktualności dla osób zainteresowanych.
.......
22:30, 2025-06-30