Spodziewano się poprawy, jednak bezpieczeństwo na polskich drogach stoi pod znakiem zapytania. Eksperci proponują rewolucyjne zmiany w celu walki z niepokojącym trendem.
Rok 2022 przyniósł Polsce zdecydowanie dobry wynik w dziedzinie bezpieczeństwa drogowego. Liczba wypadków i ofiar śmiertelnych wówczas gwałtownie spadła, a nasz kraj zaskoczył pozytywnie, przewyższając Włochy czy Belgię pod względem liczby zgonów na milion mieszkańców. Oczekiwania na kontynuację tej tendencji w 2023 roku okazały się jednak niewłaściwe.
Wstępne dane Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na rok 2023 pokazują, że liczby wypadków (21 145) oraz ofiar śmiertelnych (1892) były niemal identyczne jak w 2022 roku. Choć statystyki wciąż są relatywnie dobre w porównaniu z poprzednimi latami, zatrzymanie spadkowej tendencji budzi obawy.
Wprowadzone zmiany w przepisach drogowych mogą być jednym z kluczowych czynników wpływających na ten stan rzeczy. W styczniu 2022 roku w życie weszły nowe, surowsze mandaty, podnoszące maksymalną karę z 500 zł na 2500 zł.
We wrześniu tego samego roku dodatkowo wprowadzono zasadę podwajania mandatu za recydywę oraz zaostrzony taryfikator punktów karnych.
Kluczowym momentem było również przywrócenie kursów redukujących punkty karne we wrześniu 2023 roku, miesiąc przed wyborami parlamentarnymi. Zgodnie z danymi, to w tym okresie zaczęła rosnąć liczba ofiar śmiertelnych wypadków.
Ekspert ds. bezpieczeństwa drogowego, Sylwester Pawłowski, zauważa, że mandaty i punkty karne były efektywnym "straszakiem" dla kierowców, zmuszając ich do przestrzegania przepisów. Jednak skuteczność kursów redukujących punkty karne jest kwestią dyskusyjną.
- Kursy redukujące punkty karne mogłyby być skuteczne, jeśli byłyby prowadzone w atrakcyjnej formie, przez profesjonalistów, dysponujących nowoczesną wiedzą i materiałami edukacyjnymi. Powinny one uświadamiać biorącym w nich udział kierowcom konsekwencje łamania przepisów, zbyt szybkiej jazdy, podpowiadać, jak jeździć, by nie narażać innych uczestników ruchu i najważniejsze - motywować do zmiany złych nawyków - zaznacza ekspert.
Politycy powinni zatem podejść poważnie do zbadania bieżącej sytuacji na drogach. Zamiast podnosić wysokość mandatów, powinni skupić się na lepszym egzekwowaniu już istniejących przepisów, zwłaszcza poprzez automatyczny nadzór ruchu drogowego.
Fotoradary, urządzenia do karania za przejazd na czerwonym świetle czy pomiary średniej prędkości mogą wpłynąć na większą świadomość kierowców i zmotywować ich do bezpiecznej jazdy.
Podczas obrad Sejmu w dniu 7 lutego 2024 roku posłowie zapoznawali się z danymi o wypadkach drogowych w Polsce za rok 2022. Jednak, aby skutecznie zarządzać problemem, politycy powinni sięgnąć po najnowsze dane i skierować działania na poprawę długofalową bezpieczeństwa na polskich drogach.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ddwloclawek.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Nowy rozdział dla pacjentów. W PCZ wielka feta i sprzęt
O matko, kiedyś wszystko miało dopisek 3D. Teraz zesr@ć się chcą z AI🤦🏻♂️
Czuczu
23:02, 2025-06-30
MON wdraża procedury na wypadek wojny
Można być spokojnym, poczta potrzebuje w normalnym trybie na dostarczenie listu poleconego dwa tygodnie a priorytetu 4 do 6 dni. Tak że spokojnie nie wyglądał bym listonosza z pilną przesyłką.
Anty poczta
22:57, 2025-06-30
Maryla zagrała we Włocławku i… została na noc. Wiemy, g
Jeśli spała w RIVERSIDE to znaczy, że w miejscu w którym zaczynała śpiewać. Tak to wtedy Maryla śpiewała w Deku na 3-go Maja i w Kujawcu!
Pamietający
22:56, 2025-06-30
Z Południa odchodzi wikary, nowego nie będzie
Jest strona Diecezji wloclawskiej i tam są aktualności dla osób zainteresowanych.
.......
22:30, 2025-06-30
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz