Znany brazylijski przewoźnik stanął w obliczu poważnego kryzysu finansowego. Trwa walka o przetrwanie, przyszłość planowanej fuzji i zaufanie inwestorów.
Jeden z największych przewoźników lotniczych w Brazylii – Azul Airlines – ogłosił rozpoczęcie formalnego postępowania ochronnego przed upadłością. Firma, która od dłuższego czasu zmaga się z narastającymi problemami finansowymi, złożyła wniosek o ochronę w Stanach Zjednoczonych, korzystając z przepisów tzw. Rozdziału 11.
Z danych przekazanych przez spółkę wynika, że jej całkowite zadłużenie sięgnęło 5,6 miliarda dolarów. Pomimo wcześniejszych prób porozumienia się z partnerami branżowymi, w tym z takimi firmami jak United Airlines czy AerCap, Azul nie zdołał ustabilizować sytuacji finansowej.
Obecnie firma planuje przeprowadzenie gruntownej restrukturyzacji, która miałaby objąć redukcję zobowiązań o około 2 miliardy dolarów. Chodzi m.in. o koszty leasingu samolotów. W trakcie trwania procesu linia zabezpieczyła 1,6 miliarda dolarów tymczasowego finansowania, a po jego zakończeniu planuje zdobyć kolejne 950 milionów.
Decyzja o skorzystaniu z ochrony przed wierzycielami rzuca cień na plany połączenia Azul z innym dużym graczem brazylijskiego rynku – linią Gol. Fuzja miała stworzyć największą linię lotniczą w regionie, obsługującą większość krajowych połączeń. Dziś jednak los tej transakcji pozostaje niepewny.
Prezes Azul, John Rodgerson, zapewnia, że firma podjęła działania z myślą o przyszłości, a celem jest zakończenie procesu do końca roku. Mimo tych zapowiedzi, inwestorzy pozostają ostrożni – akcje spółki notowane w USA straciły już ponad 70% wartości od początku roku.
Problemy Azul wpisują się w szerszy kontekst kryzysu branży lotniczej w Ameryce Łacińskiej. W ostatnich latach o ochronę przed bankructwem wnioskowały już takie linie jak Avianca, LATAM, Aeromexico czy Gol. W tle są m.in. brak stabilnego wsparcia rządowego, wahania kursów walut i rosnące koszty prowadzenia działalności.
Choć Azul był przez lata postrzegany jako dynamicznie rozwijający się przewoźnik regionalny, pandemia i globalne zawirowania mocno nadwyrężyły jego pozycję.
Ostateczny wynik procesu zależy od skuteczności prowadzonych działań naprawczych i poziomu zaufania, jakim Azul zdoła jeszcze obdarzyć rynek.
Te rzeczy dostaną drugie życie. W SP23 będzie się dział
Jutro masz, wybór między wujem Nawrockim a ciotką Trzaskowską. Twój los w Twoich rękach, proletariacki Włocławku.
A'propos wy
20:25, 2025-05-30
Te rzeczy dostaną drugie życie. W SP23 będzie się dział
Wygra Trzaskowski to chłopaki szykujcie się na wojnę w Ukrainie dokąd Unia chce wysłać unijnych żołnierzy. Ubywająca armia zawodowych żołnierzy będzie uzupełniania wojskiem z poboru od 18 do 60 roku życia. I tak Wam dopomóż Donald Tusk.
Pułkownik w rezerwie
20:22, 2025-05-30
CPK szuka wykonawcy terminala. Znamy planowany termin z
A może coś w stylu garażu dworcowego we Włocławku z niedziałającą windą od początku smrodem w tunelu i w ubikacjach ....obiekt reprezentacyjny ...
proPOzycja
19:33, 2025-05-30
Rekordowa frekwencja i wielka wygrana. Oto Markowy Loka
Tzn ktorego Marka -tego co donosił czy tego co donosi ?
Markowy ?
19:31, 2025-05-30
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz