Co jakiś czas mieszkańcy postulują o zlikwidowanie pomnika z Placu Wolności. Sprawdziliśmy, jak ten pomysł oceniają polityczki związane z Włocławkiem.
W cyklu Kobieca perspektywa prezentujemy w nim komentarze sześciu kobiet z włocławskiego świata polityki. Co tydzień wypowiadają się na temat bieżących spraw polityczno-społecznych oraz Włocławka i istotnych dla niego wydarzeń.
Pytanie: Czy, jak sugerują niektórzy mieszkańcy, pomnik na Placu wolności we Włocławku, powinien zostać zlikwidowany?
Joanna Borowiak, posłanka PiS:
Od wielu lat, szczególnie przy okazji uroczystości odbywających się na Placu Wolności, toczy się dyskusja nad likwidacją znajdującego się tam pomnika - a dokładnie ukrytego wewnątrz pomnika wdzięczności Armii Czerwonej. Niektórzy uważają, że jest to sprawa „drugorzędna”, ale ja nie zgadzam się z tym stwierdzeniem. Pomnik pierwotnie został zbudowany, by upamiętnić żołnierzy Armii Czerwonej, jako symbol wdzięczności włocławian za wyzwolenie miasta. Stojąc w samym sercu Włocławka stał się - niezależnie od tego, czy chcieliśmy aby tak się stało, czy nie - wizytówką miasta. Patrząc na monument nie da się zapomnieć o jego niechlubnych powiązaniach z sowieckim reżimem. Należy przypomnieć, że włocławski pomnik, choć został objęty ustawą dekomunizacyjną, wciąż stoi w centralnym miejscu naszego miasta i jest niczym radziecka ,,matrioszka” ukrywająca w środku niechlubną niespodziankę - relikt komunistycznych czasów, w których polskie władze okazywały wdzięczność narodowi radzieckiemu. Nieuregulowana do dzisiaj przez kolejnych włodarzy naszego miasta kwestia pomnika nabiera szczególnego znaczenia teraz, w kontekście bestialskiej i niczym nie sprowokowanej agresji Rosji na Ukrainę. Wciąż wiele mówi się o prowadzeniu odpowiedzialnej narracji historycznej i o usuwaniu z przestrzeni publicznej wątpliwych ,,pamiątek” ery komunizmu. Uważam, że powinniśmy jak najszybciej podjąć działania zmierzające do likwidacji wnętrza pomnika. Z drugiej strony naszą powinnością i wyrazem wdzięczności powinno być odpowiednie i godne uhonorowanie we Włocławku Żołnierza Polskiego, który przelewał krew za Ojczyznę, za nasze miasto, bronił polskich granic i polskiej tożsamości. Nie ukrywam, że od pewnego czasu prowadzę na ten temat rozmowy z IPN i mam nadzieję na pomyślny finał sprawy, do czego potrzebne jest jednak zaangażowanie włocławskiego samorządu.
Anna Gembicka, posłanka PiS, sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi:
Nie udzieliła odpowiedzi na to pytanie.
Joanna Hofman-Kupisz, nauczycielka i włocławska radna:
Nieznane są mi argumenty mieszkańców Włocławka dotyczące likwidacji Pomnika na Placu Wolności. Wprawdzie czasy powstania pomnika kojarzą się nam z przykrym dla Polski okresem historii, to współcześnie jest on miejscem, na którym odbywają się najważniejsze miejskie uroczystości związane z historią Polski. Napis na pomniku ,, Tobie Polsko żołnierski trud” nawiązuje do poświęcenia polskiego żołnierza, najgłębszego patriotyzmu i jego oddania w imię wolnej ojczyzny. Moim zdaniem pomnik powinien pozostać w tym miejscu, gdyż jest częścią naszej najnowszej historii i miejscem które łączy pokolenia.
Aneta Jędrzejewska, członkini Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego:
Nie udzieliła odpowiedzi na to pytanie.
Domicela Kopaczewska, zastępczyni prezydenta Włocławka:
Nie udzieliła odpowiedzi na to pytanie.
Agata Wojtkowska, członkini Zarządu Powiatu Włocławskiego:
Nie udzieliła odpowiedzi na to pytanie.
*Kolejność nazwisk alfabetyczna. Rozmówczynie są stałymi gośćmi tego cyklu.
Od wielu lat, szczególnie przy okazji uroczystości odbywających się na Placu Wolności, toczy się dyskusja nad likwidacją znajdującego się tam pomnika - a dokładnie ukrytego wewnątrz pomnika wdzięczności Armii Czerwonej. Niektórzy uważają, że jest to sprawa „drugorzędna”, ale ja nie zgadzam się z tym stwierdzeniem. Pomnik pierwotnie został zbudowany, by upamiętnić żołnierzy Armii Czerwonej, jako symbol wdzięczności włocławian za wyzwolenie miasta. Stojąc w samym sercu Włocławka stał się - niezależnie od tego, czy chcieliśmy aby tak się stało, czy nie - wizytówką miasta. Patrząc na monument nie da się zapomnieć o jego niechlubnych powiązaniach z sowieckim reżimem. Należy przypomnieć, że włocławski pomnik, choć został objęty ustawą dekomunizacyjną, wciąż stoi w centralnym miejscu naszego miasta i jest niczym radziecka ,,matrioszka” ukrywająca w środku niechlubną niespodziankę - relikt komunistycznych czasów, w których polskie władze okazywały wdzięczność narodowi radzieckiemu. Nieuregulowana do dzisiaj przez kolejnych włodarzy naszego miasta kwestia pomnika nabiera szczególnego znaczenia teraz, w kontekście bestialskiej i niczym nie sprowokowanej agresji Rosji na Ukrainę. Wciąż wiele mówi się o prowadzeniu odpowiedzialnej narracji historycznej i o usuwaniu z przestrzeni publicznej wątpliwych ,,pamiątek” ery komunizmu. Uważam, że powinniśmy jak najszybciej podjąć działania zmierzające do likwidacji wnętrza pomnika. Z drugiej strony naszą powinnością i wyrazem wdzięczności powinno być odpowiednie i godne uhonorowanie we Włocławku Żołnierza Polskiego, który przelewał krew za Ojczyznę, za nasze miasto, bronił polskich granic i polskiej tożsamości. Nie ukrywam, że od pewnego czasu prowadzę na ten temat rozmowy z IPN i mam nadzieję na pomyślny finał sprawy, do czego potrzebne jest jednak zaangażowanie włocławskiego samorządu.
Nie udzieliła odpowiedzi na to pytanie.
Nie udzieliła odpowiedzi na to pytanie.
Nie udzieliła odpowiedzi na to pytanie.
Nie udzieliła odpowiedzi na to pytanie.
WYRÓŻNIONE KOMENTARZE
21 20
Młodzież zapewne nie wie że ten pomnik to symbol przepoczwarzenia PRL-u w tzw lewicę postępowową .Dlaczego ? Wystarczy podnieść zewnętrzne osłony z pomnika i już będzie jak w PRL-u .
7 6
A ty podnosiłaś te osłony ???
7 9
Wejdź sobie na stopnie pomnika i podnieś kieckę. Dopiero będzie PRL, przypomnisz sobie młodość
37 17
Pomnik żolnierzy polskich zły ??? A jaki byłby dobry: smoleński, Pana Jawła II, czy wyklętych ???
27 38
Ten pomnik jest dowodem uciemiężenie i prześladowania narodu polskiego po 2 wojnie światowej już dawno powinien byc zlikwidowany kojarzy się ze Stalinem i oprawcami radzieckimi
6 2
I tym Ziemiami Zachodnimi i Północnym na które Churchill nie chciał się zgodzić "Dać Polakom Ziemie Zachodnie
[Śląsk] to jak jak dać małpie brzytwę." W.Churchill
10 10
Ciekawe kto cię tak uciemiężył. Chyba milicja jak zbierała nierobów z pod budki z piwem lub barów.
4 6
Prędzej SPOD szkoły komuchu.
21 6
Tyle lat stoi, więc niech stoi, a pomnik nie został zliwkidowany bo niema symboli minionego okresu czyli PRL. Tak naprawdę jeżeli ktoś się uprze to zawszę będzie przeszkadzać coś nawet nie tak dawno chciano zmieniać nazwę Plac Wolności ale już nie podano nazwy na jaką nazwę z Nowym Rynkiem niema do znaczenia bo chandu z leżaka już coraz mniej. Plac Saski, ogrodu saskiego też niema ani drzewek owocowych. Wydmucho ale to centrum, a nie obrzeża miasta. Naprawdę zajmijcie się sprawami przyziemnymi bo drogii wyglądają jak ser szwajcarski i nawet nie wiadomo co z niby tą samowolką na Wiśle z dziurami chodnika po jednej stronie i końca sprawy nie widać, a most jest w coraz gorszym stanie.
3 0
Zachowajmy to co juz mamy! Zajmijmy sie czyms naglacym i zyjmy zasobni oraz spokojni!
22 8
Ten kto chce usuniecia pomnika powinien jednak uzmyslowic o jaka pamiatke chodzi .
Kto wyzwalal Polske w roku 1945 - Rosjanie nie Anglicy nie Amerykanie ,
Nie bylo nas w Jalcie ani w Teheranie. Status qo ktore z tego wyniklo bylo konsekwencja owczesnego
ukladu sil na swiecie a ze Stalin ogral wszystkich tak tez sie stalo.
Ad rem pomnik pozostawic i nie ruszac bo jest takim samym symbolem dla Wloclawka jak Palac kultury
dla Warszawy.
A Pania Borowiak poprosze o samoreasumpcje -bo czasem sluchac chadko.
4 4
Przyjechali, wyzwolili tylko zapomnieli wrócić .
Pozostałe komentarze
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
14 23
Włocławianie jak się z denerwują to sami usunął ten pomnik i nikt mi nie przeszkodzi.
Zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
0 0
analfabeta
10 13
Nie udzieliła odpowiedzi na pytanie, i następna nie dzieliła odpowiedzi na pytanie i następna.... Co to za artykuł, że niby polityczki się wypowiedziały na temat tego pomnika. A ja udzielę odpowiedzi na to pytanie: przenieść ten pomnik z centrum miasta a w jego miejsce postawić coś innego co będzie wyraźnie wizytówką naszego miasta i będzie ściśle z nim związane np. może coś w tematyce fajansu z którego Włocławek był znany.
0 0
Ktoś walną cię w łeb
10 5
Nie żyją już ci którzy widzieli jak wyzwoliciele wywozili pociągami z Polski to czego nie ukradli niemcy .I niewielu żyje z tych których wyzwoliciele wywieźli do ,,sanatoriów'' na Kołyme , za Ural w celu wyprostowania światopoglądu o ,,ludziach radzieckich '' .
PRL na polecenie KPZR zadbała o to by pamięć historyczna nie została utrwalona wśród Polaków .
0 0
*%#)!& wyjątkowo. Skażony jadem podłej prawicy i komunistycznego PiSu!
13 18
Dawno powinni ten pomnik w centrum miasta na Pl Wolności zburzyć albo przenieść gdzieś nad Wisłę
9 14
Jednak wyzwolili Rosjanie Włocławek - i jakaś wdzięczność w postaci skromnego pomnika Rosjanom się chyba należy .
3 1
Na cmentarzu komunalnym jest pomnik żołnierzy radzieckich z gwiazdą w alei zasłużonych idź i sprawdź zrób zdjęcie dla potomnych pomnik z placu wolności też tam powinien się znaleźć
7 2
Niby racja , tylko dlaczego dziadkowie i rodzice w swoich wspomnieniach zawsze akcentowali : ,,jak weszli ruskie to najpierw postawili wszystkich pod scianą z rękami do góry i zabrali z domu wszystkie zapasy i rzeczy wartościowe ,pozabijali drób nawet kozie nie darowali ...'' Takie są wspomnienia ..o wyzwolicielach złodziejach .
1 0
Zburzyć,zniszczyć bo przypomina morderców ruskich,zawsze byli tacy a teraz jeszcze gorsi ,to nie ludzie ,to nawet nie zwierzęta
19 2
Z przykrością zauwazam, że w Polsce, po przemianach ustrojowych, najwięcej mówi się o niszczeniu, a nie o budowaniu.
Dotknąło to bardzo Włocławek, co wielu "mądrych" zrzuca na "komunę". Przypomnę tylko, że po "komunie" nikt jakoś nie kwapił się posprzątać. Wszyscy krzyczeli o puszczaniu w skarpetkach, pozbawiania praw do niektórych świadczeń i honorów, no i tak ogólnie o "dekomunizacji".
Nikt tego nie zrobił, bo wszyscy, włącznie z bardzo zacietrzwionymi bojownikami podziemnej opozycji, byli w tym szambie po samą szyję. Jeżeli nie sami, to członkowie ich rodzin.
Tak tylko dla przypomnienia i porównania - kto w krajach byłego bloku "komunistycznego" (poza Polską), mówi jeszcze o postkomunie? Wszystkie kraje sprawę dekomunizacji załtwiły w pierwszym okresie, po robiciu tego bloku. Tylko jedynie Polska pielęgnuje "komunę" jak najświętszą relikwię.
Czołowym "antykomunistom" - tj. PiS-owi, jest to bardzo potrzebne wtedy, gdy zbliżają się wybory lub gdy wychodzą jakieś ich brudy, lub nieudolne działania, żeby "wrzucić" temat zastępczy.
Wyskakuje wtedy jakiś "mądry inaczej" i drze się, że poskomuna chce odebrac im władzę, lub szkaluje uczciwych nieudaczników, którzy doprowadzili do zabagnienia obronności, szkolnictwa, służby zdrowia, że o "obiektywnych" mediach publicznych nie wspomnę.
Tych, którzy chcą burzyć ten pomnik, chociaż nie symbolizuje już tego, po co został wniesiony, zapytam - gdzie byli alianci, że "nie zdążyli" wyzwolić Włocławka. Otóż - w uproszczeniu - mieli gdzieś Polskę i jej wyzwalanie. Dla nich wtedy ważniejsze było, żeby armia czerwona się wykrwawiła.
Krótko mówiąc - odczepcie się od burzenia pomnika i zajmijcie się pożyteczniejszymi sprawami.
Na temat wypowiedzi pani tzw. posłanki, nie będę się wypowiadał, bo znów chce zabłysnąć.
4 0
A ja się wypowiem . W jaki sposób dokształcała się , będąc nędznym nauczycielem muzyki w szkole podstawowej we Włocławku po prymitywnej uczelni w Bydgoszczy ,mając problem ze słuchem muzycznym jako nauczyciel ?. Kiedy i w jakim czasie brała udział w zajęciach w uczelniach , brylując non stop w podrzędnych mediach włocławskich i TVP-PiS oraz obowiązkowym udziale w posiedzeniach Sejmu RP , Komisjach . n/w ukończone studia podyplomowe ?.
Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, Pedagogika zdolności i twórczości (2018) - studia podyplomowe.
Wyższa Szkoła Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu, Relacje Międzynarodowe i Dyplomacja (2018) - studia podyplomowe.
komisje sejmowe:
Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży 13-11-2019
Podkomisja stała do spraw nauki i szkolnictwa wyższego 08-01-2020
Podkomisja stała do spraw jakości kształcenia i wychowania 08-01-2020
Podkomisja stała do spraw kształcenia zawodowego 08-01-2020
Podkomisja nadzwyczajna do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo oświatowe (druk nr 464) 26-11-2020 23-02-2021
Komisja Polityki Senioralnej 13-11-2019 przewodniczący
Komisja Polityki Społecznej i Rodziny 13-11-2019
Podkomisja stała do spraw osób niepełnosprawnych 23-01-2020
Tak otrzymują posłowie wykształcenie ,że przed wyboru byli mgr .obecnie dr.
Jest tylko jedna nadzieja ,że te ścierwa pisowskie nie zostaną ponownie wybrani do sejmu i samorządów, że zostaną rozliczeni.
5 7
Postawić tam takie zardzewiane kułka jak na mielencinie, i dórzo ławkuf rzebym mieli gdzie usiońść z kolegami pszy pifku
15 3
nie którym przeszkadza pomnik który został przykryty płytami betonowymi jakieś uprzedzenie do tych co tu zgineli mieli rozkaz to byli żołnierze chcecie wydawać pieniądze na burzenie pomnika zacznijcie od swoich grobów rodzinnych pomniki w Wołyniu też powinni polikwidować zgineło tam ponad 100.000 ludzi .zamordowanych przez bandy UPA ale co tam to nie ważne, to byli polacy
10 6
Jeden pomnik jest już na cmentarzu komunalnym we Włocławku w alei zasłużonych dla radzieckich żołnierzy na cokole z gwiazdą czy to nie wystarczy
14 8
Dlaczego to miasto wygląda tak obskurnie?
Bo większość mieszkańców ma przeżarte komuną umysły.
2 2
BO CBŚ ZA MAŁO PRZYJEZDZA DO WŁOCŁAWKA ;)
17 8
już nic w tym mieście nie zostanie, a pomnik ma zostać.. łapy precz
7 6
wywiercic w nim dziure od gory wlozyc rure doprowadzic wode i naokolo z granitu zrobic ogrodzenie i fontanna gotowa bez zadnego milionowego projektu bedzie najwyzsza fontanna w polsce beda przyjezdzac turysty
10 1
"Polityczki"? Jakim trzeba być tumanem,żeby tak pisać.Pewnie to ta od"rowerówek". Nikt nie spodziewa się górnych lotów od wiejskiego portaliku ale do diabła są jakieś granice!!!
7 10
Żadna to atrakcja i wielki zabytek. Brzydka, architektura. Przestrzeń można wykorzystać lepiej i pozbyć się jarmarcznych kolorów w postaci banerów
3 8
Przecież można tam postawić pomnik Lecha Aleksandra, np. w postaci schodów.
6 1
Po rozpoczęciu przez ah planu Barbarossa czyli napaści trzeciej rzeszy na zsrr w czerwcu 1941, sytuacja na wschodzie Europy zmieniła się i stalin przystąpił do koalicji antyhitlerowskiej, w zsrr utworzono armię gen Andersa, ci co nie zdążyli z syberii zaciągnęli się do 1 i 2 armii WP, państwa zachodnie w ramach land lease pomagały zsrr śląc konwoje do Murmańska i organizując dostawy sprzętu od strony Iranu, wielu marynarzy amerykańskich i brytyjskich spoczywa w związku z tym w północnym atlantyku czy morzu arktycznym z uwagi na działania wilczych stad ubotów doenitza (bitwa o Atlantyk trwała najdłużej a pomagano) , toczono walki na wielu frontach z okupantem, uważam, że tamtego okresu nie powinno się mieszać z tym co się działo 45 roku i obecnie z ideologią komunistyczną, na terenach Polski spoczywa ok 600 tys żołnierzy armii radzieckiej, więc groby tych żołnierzy powinny być uszanowane, tak samo jak groby żołnierzy września 1939, ofiar nazizmu, żołnierzy 1 i 2 armii WP, co do pomnika to nie ma znaczenia czy on jest czy go nie będzie
7 0
Kamienica przy ul kościuszki 26 była miejscem kazni i śmierci wloclawiakow podczas ll WS. Jest tam tablica upamietniajaca ich śmierć. Nadal na tej tablicy jest stwierdzenie, że oddali swe życie za wolność i socjalizm? Kilka tygodni jeszcze było. Dla kolegi pytam.
3 1
Odezwała się wielka posłanka , nie znająca historii , zawłaszczając udokumentowaną prawdę. Ile miałaś lat (ur. 20-08-1967), kto ci dał dyplom ukończenia uczelni . Mózg zlasowany propagandą PIS ,który wszystkich i wszystko osądza negatywnie, zakłamując historię Polski. Kobieto jak możesz być tak bezczelną ,ohydną ,prostaczką urodzoną 22 lata po wyzwoleniu kwestionującą historię wyzwolenia Włocławka . Odnieś się do przekrętów Porozumienia Centrum i PIS ,obecnego prezesa NBP zasłużonego w krętactwach PC. Pierwsza prezydent Włocławka z zarządem ,radą postanowili ,że pomnik zmienił oblicze a wy podpalacze razem z byłym komunistą , sekretarzem oddziałowej PZPR w Manometrach w trakcie protestów pracowniczych wspierał komunę , obecnie wielki przewodniczący klubu radnych PIS jesteście wyłącznie mącicielami. Pamiętaj że posłem się bywa i na pewno nie zostaniesz ponownie.
0 0
kobiety gdzie wy macie Boga w sercu taka zawzietosc , zarozumialosc i buta od was bije , iddzcie do kosciola do spowiedzi i zmiencie swoj charakter pomagajcie ludziom biednym i starszym a pomniki pobudojcie nowe ale z wlasnych funduszy stac was na to
0 0
kobiety gdzie wy macie Boga w sercu taka zawzietosc , zarozumialosc i buta od was bije , iddzcie do kosciola do spowiedzi i zmiencie swoj charakter pomagajcie ludziom biednym i starszym a pomniki pobudojcie nowe ale z wlasnych funduszy stac was na to
2 0
Polityczka to taka mała polityka? Czy chodzi o wiele tyczek?
2 0
sie rozpedzą i to ochydztwo w warszawie na placu piłsudzkiego te schody wybużą
1 0
Gdyby w Rzymie myślano w takich kategoriach jak PiSuary, to nie byłoby tam co zwiedzać. (w tym obiekt męczęńskiej śmierci tysięcy ludzi - Koloseum). Historia bywa zmienna, ale jest historią. Bo jeśli komuś przeszkadza komunistyczny dar - Pałac Kultury, to dlaczego nie zlikwidować odświerzonych pomników w typie obozów koncentracyjnych. Przecież też przypominają o....
1 0
Już dawno powinien zostać zburzony, najlepiej w 1989. Ale kto ma to zrobić? PO, SLD, PIS? Wszystkie te partie rządziły we Włocławku, miały swoich prezydentów. Nikt tego nie zrobił i mogę napisać z dużym prawdopodobieństwem, że nie zrobi.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ddwloclawek.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz