Zamknij

PiS i prezydent Marek Wojtkowski się kłócą, więc ulica w centrum została bez nazwy

06:00, 04.09.2017 G.S., N.S.
Skomentuj Chodzi o dzielącą plac Wolności ulicę, która jeszcze niedawno nazywała się 20 stycznia. Fot. Ł. Daniewski Chodzi o dzielącą plac Wolności ulicę, która jeszcze niedawno nazywała się 20 stycznia. Fot. Ł. Daniewski

Chodzi o dzielącą plac Wolności ulicę, która jeszcze niedawno nazywała się 20 stycznia. Prezydent Marek Wojtkowski zaproponował żeby nazwać ją 20 stycznia 1945, ale na to nie zgodzili się radni PiS.  Dlatego ulica została bez nazwy. 

Ulica nie mogła nazywać się 20 stycznia, bo to niezgodne z nową ustawą o zakazie propagowania komunizmu lub innego ustroju totalitarnego przez nazwy budowli, obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Data ta upamiętnia bowiem wkroczenie do miasta Armii Czerwonej. 

Rezygnacja z nazwy nie sprawiła naszemu samorządowi problemów. Rada miasta na ostatniej sesji zagłosowała za, formalnie nazywa się to uchwaleniem uchwały uchylającej uchwałę z 2005 roku, która nadawała ulicy nazwę 20 stycznia. 

[ZT]25778[/ZT]

Potem zaczęły się schody. Prezydent Marek Wojtkowski tuż przed sesją zaproponował, żeby rezygnując z nazwy 20 stycznia od razu nazwać ulicę 20 stycznia 1945. Sprytnie, bo uchwała o dekomunizacji nie zakazuje daty z rokiem, ale "fortel" prezydenta rozsierdził radnych Prawa i Sprawiedliwości.   

- Jestem zdziwiony, że pan, jako historyk, wbrew innym historykom i wbrew sobie, bo przecież mówił pan, że jako prezydent nie będzie uczestniczył w świętowaniu wyzwolenia Włocławka 20 stycznia przez Armię Czerwoną. Jestem zdziwiony tym fortelowym zachowaniem - mówił na sesji Janusz Dębczyński szef klubu radnych PiS. 

W efekcie radni w ogóle nie zgodzili się na wprowadzenie do porządku obrad głosowania w sprawie nowej nazwy. 

Natomiast podjęta uchwała dotycząca rezygnacji z nazwy 20 stycznia już weszła w życie. Ulica już jest bez nazwy, w piątek miejskie służby dostały dyspozycję, aby usunąć oznaczenia w terenie. 

Prezydent Marek Wojtkowski w rozmowie z Dzień Dobry Włocławek zapowiada, że nie zrezygnuje z nazwy 20 stycznia 1945. 

- Ta data dotyczy faktu z lokalnej historii, osobiście jestem do tego przywiązany. Tłumaczę wszystkim adwersarzom, że to nie jest czczenie wkroczenia  Armii Czerwonej do Włocławka, ale wyzwolenie miasta spod okupacji hitlerowskiej, i tak na ten fakt patrzmy i nie wypaczajmy historii - przekonuje prezydent. 

Jednocześnie jednak prezydent zaznacza, że nie ma zamiaru wracać do organizowania miejskich uroczystości z okazji 20 stycznia, których zaniechano za czasów koalicji z PiS. Ten fakt historyczny nadal ma być wspominamy w maju przy okazji święta Dnia Zwycięstwa. 

Wobec tego należy się spodziewać, że prezydent na jednej z najbliższych sesji znów zaproponuje radzie głosowanie w sprawie nazwy 20 stycznia  1945.

Przy bezimiennej aktualnie ulicy jest zlokalizowany tylko przystanek MPK. 

(G.S., N.S. )

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(48)

wloclawiakwloclawiak

48 47

wojtkowski odpusc chlopie bo cie na taczkach wywioza zmien nazwe tej ulicy mam nawet typ dla ciebie ulica NIEUDACZNIKA 06:45, 04.09.2017

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

AntoniAntoni

9 10

Pewnie jesteś włocławianin ?, ale Ty nie odróżniasz tych subtelności, cóż tak mają nieudacznicy językowi. 10:31, 04.09.2017


propozycjapropozycja

3 5

ANTONI TY STARY ESBEKU . Twoja subtelnosc jezykowa jest wybitna. wsadz sobie ja w dupe jesli ja jeszcze masz komuchu.
16:57, 04.09.2017


reo

12341234

48 43

Lepiej nazwać ulicę "pomazańcy z PIS-u" 07:21, 04.09.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

precz z ruskimiprecz z ruskimi

0 1

1234 zrob lepiej loda paluckiemu a potem wojtkowskiemu 06:23, 05.09.2017


KIMDZONGTUSKKIMDZONGTUSK

52 9

Tak, tak ! Największym problemem Włocławka są nazwy ulic.
Ludzie przyssani do budżetowego koryta sądzą, że pieniądze w budżecie dla nich biorą się znikąd a samo mieszanie spowoduje, że herbata będzie słodsza. Jakoś nie słyszalem. żeby równie burzliwe dyskusje odbywały się np. w kwestii inwestycji czy tworzenia miejsc pracy. 07:29, 04.09.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

re .....re .....

19 9

A może w takim razie ul. ,,300 miejsc pracy rocznie '' ? 08:16, 04.09.2017


eljoteljot

35 22

Ta ulica powinna nazywać się "Obrzydliwego 20-go stycznia".Wtedy już chyba nie powinna propagować. 07:37, 04.09.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

co zrobić?co zrobić?

25 12

Albo powróćmy do dawnej nazwy tej ulicy czyli KALISKA (wystarczy cofnąć numerację budynków) albo ulica STYCZNIOWA , taka ulica jest przecież w wielu polskich miastach. Nazwy te nie powinny budzuć sprzeciwów , gdyż są całkowicie apolityczne. Pozdrawiam 08:38, 04.09.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

to prawdato prawda

36 24

Pan prezydent ma rację ale Dębczyński i jego kompani chcą podsuwać problemy zastępcze a później powie , że prezydent nic nie robi . 08:50, 04.09.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Wielbiciel historiiWielbiciel historii

25 12

Pierwszy raz muszę pochwalić prezydencika. Nareszcie, jako historyk zrozumiał, że ta data dotyczy konkretnego wydarzenia jakim było wyzwolenie naszego miasta spod okupacji hitlerowskiej. Co było później to już wiadomo - konsekwencja Jałty, czyli sprzedania Polski przez sprzymierzonych zdrajców z Wielkiej Brytanii, USA i stojących za ich plecami francuzów.
(ukłony dla moich nauczycieli historii z SP 6, TM i TE) 10:14, 04.09.2017

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

szarikszarik

5 0

A najlepsze w tym wszystkim jest fakt, że nadal ciągną politycy do USA i UK Do tych co nas w 1945 sprzedali :/ 11:49, 04.09.2017


słaboHistorieZnaszsłaboHistorieZnasz

9 4

Jako wielbiciel historii powinieneś wiedzieć,że 20 stycznia 1945r kacapy nie po to wyzwolili Włocławek aby jego mieszkańcy byli wolnymi ludzmi,tylko po to aby na kolejne 45 lat zainstalować swoją sowiecką okupacje.Dzień 20 styczeń 1945r nie jest dla Włocławka żadnym wyzwoleniem,a jedynie zmianą okupanta.Jałta drogi miłośniku historii była miesiąc pózniej w lutym 45r i była tylko przyklepaniem ustaleń z Teheranu z roku 43.A więc stalin 'wyzwalając'Włocławek 20 stycznia 1945 roku,doskonale wiedział,że to on będzie następnym okupantem,super wyzwolenie.Twoi nauczyciele historii z SPnr6 powinni się leciuchno zawstydzić... 12:05, 04.09.2017


GlupiemiastoGlupiemiasto

21 25

Yepac komunistów!!!
Chwała Polskim bohaterom 10:36, 04.09.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

włocławek 1960włocławek 1960

4 2

*%#)!& - chciałam zauważyc ze komunisci to teraz rządzą . W stolicy pełno ich -tylko teraz nazywają się pis 19:40, 04.09.2017


marcomarco

26 24

wystarczy nadać nazwę "pisowskich deb...." wszyscy to zrozumią i wszyscy zaakceptują...proste rozwiązanie. 10:36, 04.09.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

lollol

35 4

W jakich czasach przyszło nam żyć. Ulice bez nazw, politycy bez mózgu itd. itd. 10:59, 04.09.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KoloKolo

16 18

Można by rozpisać konkurs na nazwę ulicy - wybierając nazwę z jakiś osiągnięć lub działań PO w Kraju np. ul. prawdomówności, ul. nieszkalowania itp. ...... 11:03, 04.09.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

mazurkimazurki

10 6

jeśli chcesz pochwalić osiągnięcia PIS to faktycznie prawdomówność i nieszkalowanie są cechą PIS dodać jeszcze można szacunek dla mających inne poglądy niż pslamiści! 12:17, 04.09.2017


12341234

22 6

A może po prostu ulica PRZEJAZDOWA. Jest Dojazdowa dlaczego nie może być taka. 11:13, 04.09.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

12341234

4 1

Dlaczego podszywasz się pod mój nik 12:14, 04.09.2017


sebseb

19 4

niech się nazywa bezimienna 11:56, 04.09.2017

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

do sebdo seb

6 7

Nazwę musi mieć - ja bym nazwał. ul. rzetelnej partii PO 12:13, 04.09.2017


Ja1Ja1

6 2

Kiedyś nazywał a się Bezimienna 12:45, 04.09.2017


LeonLeon

9 32

Proponuję Ul. KOD-erastów 12:31, 04.09.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

mazurkimazurki

12 12

a może ul bezmózgich PISlamistów? 12:43, 04.09.2017


JackpolJackpol

12 11

Panie prezydencie proponuje ulice nazwać Ul. Obrońców demokracji . Chyba że PiS ma swój pomysł i chciałby nazwać ulice bohaterów 10 kwietnia. A tak na poważnie to może nazwać ulicę imieniem jakiegoś lokalnego patriotyzmu ?. Albo wydarzeniem związanym ściśle z naszym miastem. 13:09, 04.09.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MilczyduszaMilczydusza

7 1

Chyba obrona koryta i ruska agentura 16:09, 04.09.2017


......

33 1

Dlaczego każdy odcinek ulicy musi mieć nazwę. to przecież Plac Wolności i już. 13:37, 04.09.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Bez nazwyBez nazwy

12 3

Nazwać tą ulicę ,,Bez nazwy" i wszyscy będą zadowoleni! Przestaną się sprzeczać o głupoty i wezmą się do roboty. 14:05, 04.09.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

hola holahola hola

16 21

Doktor nauk historycznych i takie głupoty gada,to coś strasznego.Chłopie ogarnij,że ruski nigdy nas nie wyzwolili,oni na nas napadli zgodnie z paktem ribbentrop-molotow dnia 17 września 1939r,przecież armia czerwona do dnia realizacji planu barbarossa była sojusznicza w stosunku do niemiec,a i pózniej chętnie współpracowali w eksterminacji elit narodu polskiego.Mówienie że ruscy nas wyzwolili to duże nadużycie,oni przegnali tylko słabszego okupanta,by móc samemu okupować,mordować,okradać nas wszystkich,czyli robić wszystko to co robili niemcy,ale pod innymi hasłami.Nie ma różnicy między stalinem,a hitlerem obaj byli zbrodniarzami,być wyzwolonym przez któregoś z nich to żadne wyzwolenie.Ktoś wyżej napisał,że ta ulica powinna nazywać się jak wszystko dookoła pl.Wolności i chyba ma rację. 14:32, 04.09.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

hitorykhitoryk

1 2

Jeżeli nie widzisz różnicy pomiędzy Stalinem i Hitlerem to proponuje powrót do szkoły podstawowej. W jednym masz rację Obydwaj byli zbrodniarzami. Różnica pomiędzy nimi polegała na tym, że Stalin chciał sobie podporządkować Polską dlatego zwalczał potencjalne zagrożenie (oficerowie). Dla odmiany Hitler dążył do całkowitej eksterminacji podludzi za jakich uważał Polaków i wszystkich Słowian. Zgodnie z jego planami Polacy mieli służyć jako niewolnicy do czasu dopóki byli by potrzebni swoim niemieckim panom. Docelowo po ostatecznym rozwiązaniu kwestii żydowskiej mieli podzielić los żydów podobnie jak Rosjanie czy Ukraińcy. 19:50, 04.09.2017


BociekBociek

23 18

Z utęsknieniem czekam na czasy, kiedy wejdzie w życie "Ustawa o dePISacji" !!! 15:47, 04.09.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

mazurkimazurki

3 0

popieram!!! 11:13, 05.09.2017


MilczyduszaMilczydusza

14 11

Proponuję nazwę Józefa Franczaka,żołnierza ostatniego z wyklętych. 15:56, 04.09.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kacperekkacperek

14 18

Nazwać tę ulicę " dziewięciu pisowszczyków" , nie mylić z nazwą " siedmiu wspaniałych", to będzie upamiętnienie czasów włocławskich paranoików. 16:01, 04.09.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

uliczkauliczka

15 3

Może "Przystankowa"? 17:11, 04.09.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

uliczkauliczka

11 2

Może "Przystankowa"? 17:13, 04.09.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OrkanOrkan

10 12

Ulice pozostawić bez zmian a elektorat psiorów odholować do Torunia. Nie chcemy pasożytów w mieście. Nasze podatki niech będą właściwie wydawane. 17:20, 04.09.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

dsadsa

6 6

Januszka Depczyńskiego i po krzyku !!!! 19:00, 04.09.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BraianBraian

2 3

A może nazwać ulicę jakiejś zaprzyjaźnionej wsi lub miasteczka 19:12, 04.09.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

włocławianka1960włocławianka1960

14 5

a może by tak zapytac nas ludzi tu mieszkających . Czy propozycja pisu to Kaczynskich . Jezli tak to ja się nie zgadzam. Niech będzie Kubusia Puchatka. A dlaczego nie może byc 20.01.1945??? 19:36, 04.09.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

gośćgość

5 1

SKORO ULICA NIE POSIADA ŻADNEGO NUMERU ADRESOWEGO, WIEC UPADA ARGUMENT O KOSZTACH O KTÓRYCH TŁUKĄ INNE SAMORZĄDY , KTÓRE BYLE BYĆ ANTYPISOWSKIMI POSZŁY Z KOMUCHAMI I ESBEKAMI POD RĘKĘ W IMIĘ DEKOMUNIZACJI I KODEMOKRACJI ULICA JEST FRAGMENTEM PLACU WOLNOŚCI I NIE POWINNA MIEĆ ŻADNEJ NAZWY. 20:03, 04.09.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kpiarz obserwatorkpiarz obserwator

2 1

Proszę, proszę co to My nie widzimy i nie słyszymy dorwało się dwóch "najmądrzejszych" w tym jeden do tego jeszcze jeden co gdyby dawali medale za ślizganie się i udawanie pracy byłby na pewno na pudle. Niestety jakich mamy związkowców takie i związki. O przepraszam nie związki a zorganizowane i dobrze opłacane bojówki koalicji rządzącej. Tak bojówki, i do tego jak się okazuje w podziękowaniu do tej pory każdy były szef krajowej bojówki w nagrodę zostaje posłem. I niech ktoś powie, ze tak nie jest?
Co do nazwy ulicy, niech nadadzą imieniem jednego lub drugiego jak się zaraz okaże, to jeden skakał przez płot a drugi dowodził strajkiem spod spódnicy u mamy. Tam nie ma mieszkańców to będzie zabawnie jak po wyborach, będzie dokonywana zmiana ulicy i skweru!!! 20:59, 04.09.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Gala  Gala

2 0

A może 17 września 1939 11:43, 07.09.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Były włocławiak. Były włocławiak.

2 0

Uważam, że szkoda czasu, na zajmowanie się takimi bezsensownymi problemami. Ta uliczka nie musi mieć nazwy gdyż cały ten plac ma nazwę Pl. WOLNOŚCI. Po co zajmować się takimi bzdura i. Czy Rada Miejska nie ma poważniejszych spraw?. Powinniście się zająć rewitalizacją starej zabudowy miast wtym ul. 3 Maja, Piekarskiej czyteż budynków wołających o pomstę do Nieba. Najważniejszą sprawą jest pilne podjęcie działań odnośnie dw. PKP-PKS, jak również zmiany tego dziwacznego płotu od strony ronda Kokoszka, gdyż to estetyczne nie jest na całej długości Ta strona miasta nie zbytnio ma szczęście do dobrych pomysłów ludzi odpowiedzialnych za architekturę bo wyraźnie widać brak właściwego połączenia jednej części
miasta z drugą. Taki płot wizualnie dzieli miasto a nie łączy. Ponadto wielkim błędem była likwidacja tego wiaduktu, gdyż można było zaprojektować jakiś ładny stylowy, który by podtrzymywał styl przeszłości z nowym. To nie sztuka rozbieraćiniszczyć przeszłość, ale ją zachowywać. I o to powinno obecnym i przyszłym władzom miasta zależeć. Bo dawni mieszkańcy miasta przyjeżdżającdo do Włocławka nie mają się z czego cieszyć widząc zaniedbane w połowie miasto, popadającę w ruinę tam gdzie kiedyś można było z przyjemnością chodzić wieczorami w stronę rzeki. 06:52, 21.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kujawiakkujawiak

0 0

panie Wojtkowski już nie oddam swojego głosu na pana, mam powody 07:41, 21.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

w Poznaniuw Poznaniu

0 0

W Poznaniu jest ulica 23 Lutego upamiętnia to samo wydarzenie co nasza 20 Stycznia. Były wojewoda wielkopolski o polsko brzmiącym nazwisku Hoffman zmienił jej nazwę ale Sąd Apelacyjny uznał ,że wpjewoda naruszył prawo i nazwa powróciła . Jednak Poznań to Poznań. Uzmysłowcie sobie jaka to była straszna walka ,że 180 km Polacy i Armia Czerwona odpierała Niemców ponad miesiąc i jeszcze walki o Poznań , który zamieniony został w twierdzę ( jest kilka fortów jescze z XII wieku) 07:50, 21.01.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%