Zamknij

Wiceprezydent Barbara Moraczewska o planowanej rewolucji w edukacji. Czego obawiają się władze?

07:09, 18.07.2016 N.CH
Skomentuj Władze miasta już wiedza, że wprowadzenie propozycji PiS będzie dużym wyzwaniem logistycznym. Fot. Urząd Miasta Władze miasta już wiedza, że wprowadzenie propozycji PiS będzie dużym wyzwaniem logistycznym. Fot. Urząd Miasta

Po przedstawieniu przez Annę Zalewską, minister edukacji, planu przeprowadzenia rewolucyjnych zmian w oświacie, samorządy zastanawiać się nad tym, co je czeka. Obaw jest wiele, tak jak i problemów. Także tych bieżących.

Rozmowa z wiceprezydent ds. edukacji i spraw społecznych, Barbarą Moraczewską.

Natalia Chylińska: Pod koniec czerwca uczestniczyła pani w spotkaniu z minister edukacji w Toruniu, na którym przedstawiono pomysły zmian. Jakie są pierwsze wrażenia po ich wysłuchaniu?

Barbara Moraczewska: Minister edukacji podczas spotkania bardzo pobieżnie przedstawiła swoją wizję. Ustawa o systemie oświaty nie została jeszcze przyjęta, a miało to się stać w pierwszych dniach lipca. Znamy schemat nowej struktury, ale o podstawie programowej nie wiadomo właściwie nic. Mówi się tylko o zwiększeniu liczby godzin z historii i WOS.

Co w tych propozycjach budzi pani największy sprzeciw?

Najbardziej nie podoba mi się, że edukacja wczesnoszkolna ma trwać 4, a nie 3 lata. Do szkoły idą teraz siedmiolatki,  więc według nowych wytycznych edukację wczesnoszkolną dziecko zakończy w wieku 11 lat. Standardem europejskim jest 9 lat. Moim zdaniem bardziej racjonalny byłby podział: 3 lata edukacji wczesnoszkolnej i 5 lat szkoły podstawowej.

Gimnazjów nie będzie. Czy to dobry krok?

Uważam, że gimnazja wcale nie były takie złe. Błędem było łączenie ich ze szkołami podstawowymi, a nie z ponadgimnazjalnymi. Przykładem takiego właśnie rozwiązania jest Zespół Szkół Katolickich, gdzie w jednym budynku funkcjonuje Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcące. Raczej skłaniałabym się do zmiany podstawy programowej, a nie ich likwidacji.

Czy pojawiają się jakieś obawy?

Na razie jeszcze czekamy na akt prawny. Oczywiście pojawiają się pewne pytania. Weźmy chociaż pod uwagę wyposażenie sal dla tych najmłodszych dzieci. Są w nich kolorowe ściany, dywany i zabawki. Jak w tym wszystkim odnajdzie się jedenastolatek? Ze względu na szybki wzrost dzieci w tym wieku, pojawi się problem ze stolikami. Dziewczynki już wtedy zaczynają dojrzewać. To nie są już małe dzieci, a my będziemy je tak traktować. Poza tym pani minister zapowiedziała nauczanie przedmiotowe, a nie blokowe, więc znów będzie trzeba przygotować odpowiednio kadrę. Zmiany mają być wprowadzane od przyszłego roku szkolnego. Pytanie jak zostanie ułożona podstawa programowa dla uczniów, którzy przejdą z szóstej klasy do siódmej, a  do klasy szóstej będzie realizowana stara podstawa programowa? Moim zdaniem napisanie podstawy programowej dla szkoły powszechnej trwać powinno 2-3 lata, a nie rok.  Powinny odbyć się konsultację z różnymi środowiskami i dogłębna analiza. 

Jakie działania będzie trzeba podjąć, by wprowadzić te zmiany we Włocławku?

Działania planować będzie można dopiero wtedy, gdy określony zostanie dokładnie okres przejściowy do wprowadzenia tych zmian. Na pewno będzie musiała zmienić się struktura. Czeka nas ogrom pracy logistycznej. Będziemy decyzje konsultować z nauczycielami i dyrektorami. Zapewne będzie trzeba dostosować do tych zmian budynki oświatowe.

Zmiany te mogą wywołać falę zwolnień nauczycieli. Czy w tym środowisku widać poruszenie?

Niepokój towarzyszy zwłaszcza tym, którzy pracują w gimnazjach. Część z nich jest przygotowana tylko do nauczania na etapie gimnazjalnym. Podawany czas wprowadzenia zmian jest za krótki, aby zdążyli uzyskać nowe kwalifikacje.
Z tymi problemami będzie trzeba zmierzyć się później. Tymczasem już tegoroczny nabór przyniósł sporo wyzwań. Jak udało się z nimi poradzić?
W porównaniu z innymi miastami nabór do klasy pierwszej szkoły podstawowej wypadł nie najgorzej. Uruchomiliśmy 32 klasy pierwsze, do których chodzić będzie 596 uczniów.

Często podejmowanym tematem jest liczba uczniów w tych oddziałach. Jak będą liczne?

Średnia ilość uczniów wynosi 16,5. Najmniej, czyli 13 dzieci będzie w SP 11. Zdecydowaliśmy się na uruchomienie takiego oddziału, aby nie dowozić uczniów do innej szkoły. Najwięcej pierwszaków jest w jednej z klas w SP 23. Liczba ta wynosi 26 uczniów. Oczywiście trwają jeszcze działania związane z naborem uzupełniającym, więc te dane mogą się zmienić.

Czy tworzenie kilkunastoosobowych klas ma zapobiec zwolnieniom nauczycieli?

Jednym z powodów jest właśnie utrzymanie tych etatów. Korzystamy jednak z takiej możliwości także dlatego, aby zwiększyć komfort nauki. Nie chcemy także likwidować oddziałów w szkołach i dowozić uczniów, bo nie wiadomo jakie zmiany przyniesie kolejny rok. Przyjmując pesymistyczny wariant zakładaliśmy, że zwolnionych miało być 23 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej oraz kadra zlikwidowanego Gimnazjum nr 9. Już wiemy, że zwolnionych będzie mniej osób, ale jest to jeszcze ruchome, więc jest za wcześnie, by podawać konkretne liczby. Tak jak zapowiadaliśmy, na dzień dzisiejszy prawie każdemu pracownikowi Gimnazjum nr 9 złożyliśmy propozycję alternatywnego zatrudnienia. Zostały one przyjęte. Czekamy na rozwój sytuacji związanej z końcowymi wynikami naboru.

Obecnie trwa nabór do szkół ponadgimnazjalnych. Uwaga szczególnie w tym roku skierowana jest na IV LO im. K.K. Baczyńskiego. Jakie wnioski płyną ze wstępnych deklaracji chętnych uczniów do podjęcia tam nauki?

Powtórzyła się sytuacja sprzed roku. Po zakończonym elektronicznym  naborze  była tylko jedna pełna klasa. Dzięki migracji kandydatów z innych szkół, którzy się do nich nie dostali, uruchomione będą 3 klasy. Nie będą one bardzo liczne, bo 30-osobowa (1 klasa) oraz 25-osobowe (2 klasy). Nie ma też pewności, że taki stan się utrzyma. Nowe profile i dobra promocja tej szkoły nie przyciągnęły kandydatów. Muszę przyznać, że kadra wykazała się innowacyjnością i pomysłowością przy tym, ale to nie przełożyło się na nabór.

Biorąc pod uwagę plany minister edukacji, po likwidacji Gimnazjum nr 7 dzielącego budynek z IV LO można sądzić, że istnienie tego liceum nadal jest niepewne?

Nie wiemy jeszcze jak rozwiążemy tę sytuację. Teraz mamy zespół szkół, a jeśli gimnazjum nie będzie, to trzeba będzie podjąć jakieś działania. Plusem będzie fakt wydłużenia nauki w liceach o rok.

(N.CH)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(51)

Ogorkowe tanceOgorkowe tance

39 12

Dobrze mowi, jest wiele zagrozen ale tez sa plusy reformy. Rozwazyc trzeba to dokladnie, najgorsze jest to, ze ministerstwo nie widzi minusow tej sytuacji. 07:29, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

rodzicrodzic

46 15

Gimnazja na początku na pewno pokazały wiele błędów w reformie. Ale po latach wszystko się już poukładało więc nie rozumiem powrotu do 8 letnich podstawówek. Szkoda, że polityka ma wpływ na to jak się będą uczyć nasze dzieci. 07:41, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

obserwobserw

26 43

Pani WC prezydent kręci jak może .
Baczyńskiemu obiecała że jak uzbiera uczniów to szkoła będzie istnieć .
Kiedy dzieci uzbierało się na 5 klas powiedziała że nie może utworzyć tyle klas bo inne szkoły padną.Kiedy podobna sytuacja była w poprzednich latach
to otwierała dodatkowe klasy w LZK i ONZ
A nie zna takiej formy jak nauczyciel biegający po szkołach gdzie jest więcej godzin??
Pani WC prezydent nie tylko obrasta w ciało ale i nos Pinokia jej rośnie.
Kłamczuszka!!!

07:49, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

cdecde

44 14

Jeszce będziemy płakać na to wydłużone nauczanie wczesnoszkolne-4 lata ,począwszy od 7 r.ż.Namnoży się wymalowanych lolitek z różowymi plecaczkami.Będziemy ciągnąć się w ogonie Europy pod względem edukacyjnym.Zgroza! 07:55, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

zazazaza

42 6

Sytuacja trochę się zmieniła,kiedy MEN zapowiedziało wygaszanie gimnazjów.Dla Baczyńskiego to taki strzał w kolano,bo teraz to dopiero zasadna jest jego likwidacja.Wielu nauczycieli łączyło przecież etaty gimnazjum/liceum.Wydłużenie o rok tego ostatniego a zabranie trzech klas gimnazjalnych (pomnożonych przez ilość klas w roczniku) to znacząca różnica.Współczuję nauczycielom ,ale realia są przytłaczajace i akurat tutaj trudno się dziwić miastu. 08:00, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JacaJaca

52 3

PiSlamiści ręce precz od naszych dzieci !!! 08:04, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Danka51Danka51

53 3

Jak zwykle nikt z rządzących nie myśli o dzieciach, wszędzie polityka. 08:06, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mama sześciolatlamama sześciolatla

41 11

Bardzo racjonalnie podchodzą do tego władze miasta. Zgadzam się w 100% 08:14, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

LZKLZK

39 27

Nie jest tak źle w oświacie , skoro niektórzy nauczyciele biorą pensje i emerytury jednocześnie bedąc nawet dyrektorami szkół tak jak Pani mgr Irena Podlucka. 08:21, 18.07.2016

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

SolonSolon

7 28

Anka poświęcaj więcej czasu na ulepszanie siebie byś nie miała go na bezzasadną krytykę innych.
Zastanów się nad swoim prostackim postępowaniem bo wówczas uświadomisz sobie dlaczego nawet najbliżsi nie chcą utrzymywać z tobą żadnych osobistych kontaktów.
09:31, 18.07.2016


UczeńUczeń

2 22

P.......profes....!
Tylko *%#)!& są tak pewni siebie jak internauta LZK. 13:03, 18.07.2016


zazazaza

24 3

Skoro dorabia do emerytury to chyba właśnie jest źle? 14:33, 18.07.2016


;);)

21 38

Pani Basia jest z Bądkowa i jak powiedziała kiedyś nie cierpi Włocławka hop sasa hop sasa. 08:26, 18.07.2016

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

aniazlubaniaaniazlubania

0 1

A nie z Kujawki czasem? 12:31, 21.07.2016


Jacek Jacek

6 39

Typowe POwskie gadanie. Krytyczni wobec wszystkiego, sami nie robią nic. Inna sprawa, że oni nic nie potrafią. 08:56, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

wiolaawiolaa

13 35

Dlaczego p. Moraczewska nie mówi, że w innych szkołach są klasy 23 osobowe i jest dobrze? Czyżby czepianie się Baczyńskiego zaczyna się od początku? A może jednak miasto ma pomysł na szkoły i tak jak mówi ministerstwo, nie zamkną żadnej? 09:04, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

gggggg

15 33

Pan Wojtkowski obiecywał nie liczniejsze klasy niż 25 uczniów, więc to żaden problem 23 czy mniej 09:17, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SolonSolon

10 33

Anka poświęcaj więcej czasu na ulepszanie siebie byś nie miała go na bezzasadną krytykę innych.
Zastanów się nad swoim prostackim postępowaniem bo wówczas uświadomisz sobie dlaczego nawet najbliżsi nie chcą utrzymywać z tobą żadnych osobistych kontaktów.
09:29, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

LZKLZK

24 22

Nie jestem Anka i odczepcie się od tej Anki wazeliniarze wstrętni. 09:52, 18.07.2016

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

LOLLOL

6 22

A to jesteś tą przyszłą farmerką ? Po wpisach wnioskuję, że wszystkie pofałdowania poszły Ci w loki, a mózg gładki jak stół. 23:28, 18.07.2016


MyślicielMyśliciel

15 31

Anka !
Twoim zadaniem życiowym powinno być pokonanie swoich słabości donosicielskich. 09:54, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

NauczycielNauczyciel

15 30

Nieudaczniku, kiedy zamierzasz startować na dyrektora ? 09:56, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

NauczycielNauczyciel

14 29

Nieudaczniku, powiedz kiedy zamierzasz startować na dyrektora ? 09:59, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WW

8 33

rozważaniach na temat gimnazjów argumenty w stylu "po tylu latach już się wszystko poukładało"są błędne z powodu nie uwzględniania czegoś co jest tzw."złem ze swej natury".To znaczy,że gdzieś w samym środku w strukturze czegoś tkwi błąd,jakieś zło.I nikt kto nie potrafi patrzeć głębiej tego nie zrozumie.Z tego samego powodu wielu tęskni za PRL powiedzmy lata 70.Funkcjonowało się przecież,była praca itp.Niestety gdzieś wewnątrz systemu było jedno wielkie G.Jak chcecie poznać argumenty,co złego jest w istocie tych szkół,to zadajcie wujaszkowi GOOGLE to pytanie.Wyskoczy wam wiele tekstów,które dają pogląd jakimi to kwiatkami są gimnazja. 11:13, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

edelsteinedelstein

13 30

No oczywiście pani LZK jak zawsze na posterunku obsmarowując swoją (jeszcze) dyrektorkę. Żałosna jesteś. I dlatego wylecisz z tej szkoły z wielkim hukiem. 12:11, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

UczeńUczeń

9 32

Pani profesor !
Tylko głupców cechuje pewność siebie. 12:58, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

a ja z innej pakia ja z innej paki

9 31

Najbardziej śmieszą te stare rumple w koszulkach Anwilu.
Nigdy wcześniej na mecze nie chodziły, ale jak jest okazja to lansu to pierwsza.
wszystkie rumple wokół prezydenta w tych koszuleczkach wielkie fanki. 13:27, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SirNickSirNick

18 36

Mistrzyni manipulacji słowami. Mówi tylko to co jej wygodnie i ukazuje w świetle jakim chce.
Pani wyraźnie prowadzi nagonkę, tylko o co poszło? Pani dyrektor nie podlizała się wystarczająco?
Nie wspomniała nawet słowem, że do osławionego LZK zgłosiło się mniej chętnych niż jest miejsc.
Kpina, ta Pani powinna dawno być usunięta ze stanowiska. Nie kieruję się szczerym i sprawiedliwym podejściem tylko sympatiami i wazeliniarstwem. 13:30, 18.07.2016

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

UczeńUczeń

3 4

Na pewno nie jesteś uczniem lub absolwentem L.Z.K, ponieważ nie rozumiesz tego o czym piszesz. Znając prawdę ze zdumieniem czytam twoje bzdury. Dam Ci radę - ćwicz więcej rano, być może twój mózg się obudzi i spróbuje Cię powstrzymać przed dalszym wypisywaniem takich bzdur. Druga rada- masz tylko jedno życie, a więc postaraj się przeżyć je właściwie. 14:10, 18.07.2016


ajaaja

16 31

Pani Prezydent, nie mówi prawdy! Obserwowałam nabór, bo bardzo kibicuje Baczyńskiemu. Z pierwszego naboru było prawie 90 osób, jak łatwo policzyć są to 3 klasy. Więc co za tekst, że poszli tam Ci, którzy nie dostali się gdzie indziej. Poza tym to uczniowie, którzy nie dostali się do innych szkół też zasługują na to, aby się uczyć. Myślę, że po tym jak chciano zniszczyć tę szkołę, nabór jest dobry i UM, powinien wspierać a nie nadszarpywać autorytet. Gdzieś na dd czytałam też artykuł o EWD bardzo dobrym w tej szkole- polecam. Zastanawia mnie w obliczu likwidacji gimnazjów jaki pomysł będzie miało miasto na ten budynek? Kibicuje Baczyńskiemu. Jestem z Wami!!! Nadal róbcie swoje, może władza się zmieni i da Wam spokój :) 16:16, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

obserwator123obserwator123

13 24

wg mnie zamkną baczyńskiego- najbardziej ten scenariusz pasuje do planów reformy. tylko co z tyloma nauczycielami? Polityka miasta powinna ulec zmianie- najpierw do zwolnienia, ci co mają wiek emerytalny. a wtedy i urząd musiałby również zacząć od siebie !!! a i tam wielu nauczycieli mogłoby znaleźć pracę np. w wydziale edukacji! 20:11, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ulkaulka

17 17

dzielić etatami...i wszyscy się utrzymają. przecież 14 godzin też można mieć...a i 11 też można. Trudno, tak będzie trzeba zrobić- skoro dzieci mało. 20:12, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


aleale

13 28

Wydaje mi się, że te trzy klasy w Baczyńskim to jest sukces. Gdyby nie ich działania promocyjne, to pewnie w tym roku nie otworzyliby żadnej klasy. Wobec tego trzeba im pogratulować a nie krytykować! 21:41, 18.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

starszy panstarszy pan

23 9

Dobrze mówi pani Prezydent. Checi checiami, a realia realiami... 10:27, 19.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DemokrataDemokrata

27 2

PiS wprowadza tę rewolucję, bo wg mnie ma nastąpic ciąg dalszy chorej indoktrynacji, tym razem wobec naszych dzieci. 10:29, 19.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PiStoriaPiStoria

30 1

Jarek z Antkiem sami głosowali kiedys za wprowadzeniem podziału na gimnazja. Ale potrzebna jest nowa historia, z nimi jako bohaterami, a bez tych, co naprawdę nimi są. 10:31, 19.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Mr PinkMr Pink

22 1

Do uczeń : "Tylko głupców cechuje pewność siebie."- Co za BZDURA !!!
Pewność siebie jest wg wielu psychologów niezbędna, by osiągać cele oraz pełną kontrolę nad swoim życiem.
10:45, 19.07.2016

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Do Mr PinkDo Mr Pink

1 2

Masz rację tyle, że to rada psychologa dla osoby z zaburzeniami osobowości. 13:26, 20.07.2016


kociannakocianna

9 17

Czy ta moraczewska nie mogłaby iść do fryzjera, kosmetyczki, ubrać się jakoś sensownie? Chyba stać ją teraz na to, z pensji urzędniczej. Wygląda okropnie! Jak się występuje publicznie, to wypadałoby o siebie zadbać. Ona wygląda jak ostatni kopciuch. 11:06, 19.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

cierpliwycierpliwy

13 2

No tak, jak nie kijem, to pałą! Za mądrze mówi, by się jej uczepic, więc trzeba poszukać czegoś innego, np. fryzury. A jakby była inna, to by pisano, że "tylko lans i nic więcej". Żal mi ludzi nietolerancyjnych, brak wyrozumiałości dla innych oznacza też jej brak wobec siebie. 14:27, 19.07.2016

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

edeledel

3 4

Głupoty gadasz cierpliwy. Baba gada do rzeczy, tylko jej wygląd faktycznie razi. U osób publicznych dbanie o własny wygląd to podstawa. Dla ciebie nie ma innych opcji pomiędzy wysmarowanym kosmetykami sztucznym manekinem a szarą nieuczesaną, nieumalowaną podstarzałą kobieciną??? Bo dla mnie jest całe morze różnych możliwości. Taka np. pani Żychlewicz jest ładnie, schludnie uczesana, delikatnie umalowana, bo reprezentuje w mediach nasze miasto.
Ty możesz sobie wyglądać jak ostatnia fleja, ale ludzie na najwyższych stanowiskach mają się prezentować odpowiednio a nie jak ta Baśka z zagrody. 17:29, 19.07.2016


Do Mr PinkDo Mr Pink

1 2

Masz rację tyle, że taka jest rada psychologa dla osoby z zaburzeniami osobowości. 13:21, 20.07.2016

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

Mr PinkMr Pink

1 0

Czyli bez zaburzeń osobowości nie należy być pewnym siebie? Jakieś rewolucyjne odkrycie, nowy ład czy najzwyczajniej w świecie mylisz pewność siebie z zarozumiałością. 08:39, 22.07.2016


Do Dr PinkDo Dr Pink

0 1

Czym człowiek jest mądrzejszy tym więcej ma wątpliwości i odwrotnie. 13:01, 23.07.2016


Do Mr PinkDo Mr Pink

0 1

Czym człowiek jest mądrzejszy tym więcej ma wątpliwości i odwrotnie. 13:07, 23.07.2016


Separatysta Bobas Separatysta Bobas

2 5

Rozumiem , że pan prezydent i pani wiceprezydent (obojga doktory naukowe) nie wiedzą co zrobić z włocławską edukacją, a jeśli tak, to po pierwsze rozwiązać Zespół Szkół Budowlanych ( on się winien zwać "zespolik") i szkoły wchodzące w jego skład włączyć w struktury CKZiU. Obydwie placówki hasają w jednej nieruchomości, po co? Czemu to ma służyć, bo niby co ? Po drugie gdyby doktory naukowe nie wiedzieli co zrobić z włocławską oświatą, to proszę pójść do miejskiego szaletu, włożyć głowy do pisuaru i spuścić wodę... Za wami może pójść Pałucki i też skosztować prysznica... 23:11, 21.07.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KonradKonrad

1 4

Do Bobas - służyć to ma utrzymywaniu nierobów - wyborców. Nie zapominaj, że nauczyciele i emeryci to "elyta" wyborcza. Stąd nierobów bał się ruszać Pałucki i także w ślad za nim Wojtkowski, nomen-omen nauczyciel od siedmiu bioleści. Tym panom tylko w głowie przetargi i trzepotanie rzęsami... Do ich "łbów" nigdy nie dotrze, że ratować szkoły trzeba było przez ich łączenia. Podany przykład z Nowomiejskiej, to istna parodia, ale demokracja się rozwija w pełni... Ciesz się wolnością, biegaj, skacz i łap motyle... 13:52, 22.07.2016

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Konrad idioto!Konrad idioto!

1 0

Emeryt nie jest nierobem tylko człowiekiem pobierajacym świadcznie na które przez lata jego pracy potrącano jemu ponad 1/3 zarobków. 07:12, 25.07.2016


Separatysta BOBAS Separatysta BOBAS

2 3

Do fryzjera proszę pójść i kudły ostrzyc... 02:17, 25.07.2016

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MGMG

2 2

A tobie kto dyktuje kiedy masz się ostrzyc? To niestosowna uwaga. Pozwolisz,że każdy będzie sam decydował. 06:43, 25.07.2016


0%