Zamknij

NAZNACZENI PRZEZ KOLEJ: "Pierwszy raz w życiu nie wiem, co mnie czeka"

13:00, 06.10.2023 J.B.
Skomentuj

Jego rodzina od pokoleń prowadzi gospodarstwo rolne w Zadusznikach, on sam postanowił dodatkowo na rodzinnej ziemi stworzyć miejsce, które pełniłoby funkcje rozrywkowo-edukacyjne. Kilka miesięcy temu spokój i rozwój zburzyła jedna informacja: przez sam środek ich gospodarstwa CPK zaplanowało tory Kolei Dużych Prędkości. Daniel mówi krótko: „Nie wiem, co mam robić. Przeraża mnie, że musielibyśmy zacząć ten cały proces od nowa”

Rozmowa została przeprowadzona w ramach cyklu „Naznaczeni przez kolej”, w którym oddajemy głos mieszkańcom włocławskiego osiedla Rybnica oraz Modzerowa, Józefowa oraz innych podwłocławskich miejscowości. Przez ich nieruchomości przebiegają planowane warianty trasy Kolei Dużych Prędkości, czyli linii kolejowej, która ma łączyć projektowany Centralny Port Komunikacyjny (CPK) z największymi miastami w Polsce. Rozmawiamy zarówno z przedsiębiorcami, jak i ze zwykłymi ludźmi, którzy mieszkają na tych terenach od pokoleń lub niedawno się tu wybudowali albo mieli taki zamysł – o emocjach, strachu i wpływie wielkich planów inwestycyjnych na ich codzienne życie.

ddwloclawek.pl: W Zadusznikach mieszkacie od pokoleń?

Daniel: Tak, kilkadziesiąt lat mija, jak ta ziemia jest w rękach mojej rodziny. Ja dostałem ją od swojego ojca, mój ojciec od swojego ojca. Mamy tutaj 5,37 ha ziemi oraz budynki. Od początku było to gospodarstwo rolne – początkowo, gdy tata je przejął, nie było tu wiele zabudowań, ale z czasem, jak założył rodzinę i rodziły się dzieci (a jest nas sześcioro), zaczął je rozbudowywać. Ja dodatkowo stworzyłem na tej ziemi coś w rodzaju parku rozrywki, jest to nasza dodatkowa działalność.

Rozumiem, że ten systematyczny rozwój zaburzyła niedawno pewna wiadomość?

No tak, widmo wywłaszczenia z tej ziemi… Jeden z wariantów CPK [precyzyjnie chodzi o Kolej Dużych Prędkości – red.] ma tędy przechodzić.

Dokładnie przez wasze działki?

Dosłownie, patrząc na mapę i na ten projekt, to nasze działki będą dookoła otoczone torami. Patrząc jednak realnie na mapy można przyjąć, że raczej wszystkie grunty zostaną nam zabrane, bo nasze gospodarstwo znajduje się w środku „trójkąta” torów, będzie nimi otoczone z wszystkich stron.

Jeśli kolej powstałaby zgodnie z tymi planami, to dalsze prowadzenie gospodarstwa i działalności gospodarczej nie miałoby sensu?

A chciałaby pani przyjechać na atrakcje, wokół której będą jeździć pociągi po 300 km/h w odległości 20 metrów? To miejsce stanie się niebezpieczne i straci swój urok, ta cisza i spokój, która tu panuje wokół, całkowicie znikną.

Czy ktoś z wami konsultował plan umiejscowienia torów w tym miejscu?

Nie, przynajmniej do mnie nie dotarła informacja, że mają być jakiejś konsultacje czy rozmowy na ten temat. Nie wiem, czy mnie to ominęło czy byłem tak zajęty, że nie zwróciłem na to uwagi. Zazwyczaj, jeśli są jakieś zebrania – czy tutaj w sołectwie, czy we wsi – to zawsze staramy się brać w nich udział. Nie przypominam sobie, by były rozesłane wici, że będzie spotkanie i rozmowy na temat CPK. Tym samym ja dowiedziałem się tym, że przez moje ziemie mają przechodzić tory, zupełnym przypadkiem wiosną tego roku, jak byłem w Gminie załatwić pozwolenia związane ze zmianą dachu na stodole. Wtedy okazało się, że mój wniosek musiał być zaopiniowany przez CPK, które o dziwo nie miało nic przeciwko moim planom – więc teraz nie wiemy, czy w końcu zapadła decyzja o budowie kolei w tym miejscu czy nie.

Czyli do tej pory nikt nie zwrócił się do was z informacją i z wyjaśnieniem co was czeka, czego się możecie spodziewać, jak się możecie przygotować? Żadnego listu, ulotki, bezpośredniej rozmowy? Nikt nie próbował was uspokoić?

Nikt. Dopiero niedawno pojawiły się obwieszczenia na stronie naszej wsi na Facebooku, że będą wykonywane odwierty i badania geologiczne. Nie wiem, czy wcześniej było to tak nieumiejętnie opisane, ze potraktowaliśmy to jako ulotkę reklamową, ale naprawdę nie pamiętam żeby wcześniej do mnie doszła jakakolwiek informacja w tej sprawie.

Tuż po tym, jak dowiedziałem się o planach inwestycyjnych CPK, rozmawiałem z sąsiadką, która powiedziała mi, że jakiś czas temu zakupiła materiały na remont domu, które leżą w stodole. Nawet nie zaczęli remontu, bo centralnie przez ich podwórko mają iść dwie wiązki torowisk. Byłem w szoku.

Rozmawiałem też ostatnio z kolegą, który mieszka i prowadzi firmę w Nasiegniewie, przy której też kończą się planowane tory. Powiedział mi, że na stronie internetowej CPK był już opublikowany ostateczny wariant inwestorski, ale został z niej usunięty. Ciekawe, czy nie miało to związku ze zbliżającymi si wyborami?

Faktycznie, taka publikacja pojawiła się na stronie CPK 13 czerwca i szybko zniknęła. CPK później tłumaczyło, że zaszła pomyłka.

I to jest właśnie przykład działania naszego państwa. U nas jest wiecznie coś pomyłką, stale coś jest nie tak.

Mimo wszystko w tym opublikowanym na chwilę wariancie inwestorskim tory przebiegały przez wasze ziemie. Wygląda na to, że ryzyko, że stracicie swoje nieruchomości, jest bardzo duże.

Na to wychodzi. Przyznam szczerze, że pierwszy raz w życiu nie wiem co zrobić, co mnie czeka, jak się zachować. To jest taka ogromna niepewność, która nas dopadła i to w drugim roku po tym, jak poszerzyliśmy profil gospodarstwa rolnego. Plany CPK wywołują u nas stres, niepokój, a wręcz wściekłość. Od starszych słyszy się, że „siłą mnie stąd nie wyciągną”… Zastanawiam się, gdzie jest to konstytucyjne prawo do posiadania ziemi?

Jest, ale może być ograniczone w uzasadnionym celu.

To jeżeli prawo konstytucyjne można sobie tak naginać, to po nam taka konstytucja?

Jednak każda inwestycja wiąże się z jakimiś wywłaszczeniami – niemożliwa jest budowa takiej infrastruktury z ominięciem wszystkich ludzi, zawsze kogoś trzeba będzie wywłaszczyć. Najważniejsze jest jednak, by za te wywłaszczenia przyznawane były adekwatne odszkodowania.

Słyszała pani ile one wynoszą? Do mnie dotarło, że jest to 50.000 zł za hektar. Tyle kosztuje normalnie ziemia rolna, no może trochę więcej w naszym województwie, bo tu te ceny wynoszą średnio 57.000 zł za hektar. To niby wydaje się dużo, ale trzeba patrzeć nie tylko na to, ile ziemia kosztuje, ale też ile z ziemi można wyciągnąć. Dodatkowo ziemia jest zabezpieczeniem na przyszłość, w razie problemów z dostępem do żywności czy jakiegoś kryzysu, my tu zawsze sobie coś wyhodujemy, poradzimy sobie.

Czyli nie uważa pan, że na tych ewentualnych wywłaszczeniach będziecie mogli sporo zarobić, jak na przykład rolnicy, których ziemie wywłaszczali pod budowę autostrady?

Wtedy rzeczywiście tak było. Ci, którzy wierzą, że tak będzie i teraz, mogą się popukać w głowę. Wie pani, ile by musiało wynieść to odszkodowanie, żeby pokryło nam straty niematerialne, ten cały stres i nerwy moich rodziców, to że mój dziadek będzie się w grobie przewracał, jak mu na jego ziemi coś takiego powstanie? Milion za jeden rok, odkąd ta ziemia jest naszych rękach.

Znajdujecie się w bardzo patowej sytuacji. Z jednej strony mała nadzieja, że was te tory ominą, z drugiej nie wierzycie w adekwatne odszkodowania, może chociaż jakieś nieruchomości zamienne? Takie propozycje też się pojawiały.

Wie pani, ja to może i bym na to się zgodził. Ale nie moi rodzice, starych drzew się nie przesadza. Kiedyś, jako młody chłopak, myślałem że powinniśmy to gospodarstwo sprzedać, że w tych czasach nie jest ono już potrzebne, Pamiętam minę ojca, bardzo go denerwowało takie gadanie. Nadal jest w Polsce coś takiego, jak przywiązanie chłopa do ziemi – może nie w takim znaczeniu jak to było kiedyś, ale to przeświadczenie, że coś jest moje, że do mnie należy, mogę sobie tutaj robić co chcę – pozostało. Pamięta pani czasy pandemii? Lockdowny, blokady, siedzenie w domach. Ludzie w blokach siedzieli jak kury w kurniku i to jeszcze w takiej hodowli fermowej, gdzie ich jest dużo. A my tu mieliśmy możliwość chodzić po swoim obszarze, do granicy swoich działek mogłem się poruszać. To jest ta wartość dodana do miejsca, w którym mieszkamy.

Czyli w ogóle nie rozważacie takiej opcji, że moglibyście kupić inne gospodarstwo i zacząć wszystko od nowa?

To nie jest takie proste. Nawet jeśli odszkodowanie by było na tyle wysokie, że umożliwiłoby nam wybudowanie się gdzieś indziej, to gdzie na przykład będziemy mieszkać w czasie tej budowy? Mama i tata nie pójdą mieszkać do bloku, bo by ich wykończył ten brak przestrzeni i ta myśl, że ta ziemia była jego całe życie, a teraz jest w obcych rękach. To jest coś, czego nie da się wycenić. Jeżeli coś jest od dziada pradziada w rodzinie i nagle przychodzi ktoś, bo tak sobie zażyczył i to zabiera, to choćby nie wiem ile zapłacił, to nigdy nie zrekompensuje tej krzywdy.

Czy mieszkańcy tych okolic protestowali przeciwko planom CPK? Ktoś głośno wyrażał sprzeciw?

Nie, tu nie mamy chyba nawet osób, które by chciały jakoś się zorganizować i wyrazić swój protest. To znaczy ja bym mógł, ale po co, jak nie znajdę poparcia? Sam wyjdę?

Ale dlaczego? Ludzie nie wierzą, że mogą coś zdziałać czy może popierają tę inwestycję?

Moim zdaniem tu jest nadal wiele osób, które tęsknią za silną partią, która wszystkim rządzi silną ręką. Wiele osób żyje tym, co było przed 1989 rokiem. Może nie popierają tych planów, ale mają przeświadczenie, że jeżeli władza tak mówi, to widocznie tak musi być. Czują taką niemoc wobec decyzji, które są podejmowane gdzieś tam na górze.

Czy zaistnienie takich planów inwestycyjnych w przestrzeni informacyjnej ma już jakieś bezpośrednie skutki dla mieszkających tu ludzi?

Niestety tak. Jeden z mieszkańców na przykład chciał wydzierżawić ziemię pod fotowoltaikę i podpisał umowę do 31.12.2024 r. Aktualnie tę inwestycję blokują plany związane z CPK. Jeżeli do końca przyszłego roku się wszystko nie wyjaśni, to ten pan straci czas i szanse na większy zysk z hektara niż przy normalnej plantacji.

Czego obawiacie się bardziej – dalszego zawieszenia tego tematu czy szybkiego wywłaszczenia?

Wie pani co męczy skazańca, który czeka na krzesło elektryczne? Nie prąd, tylko czekanie. W dniu egzekucji jest mu już wszystko jedno. Nie wiem, co mam robić. Ja bym chciał zainwestować, rozwijać działalność, tylko wpompuję tu duże pieniądze i co? Zabiorą mi to? Marzy mi się zrobić tu jeszcze większy park rozrywki, poszerzyć to co jest o plac zabaw, o kuchnię, założyć całoroczne mini-zoo… Gdy zakładałem tę farmę moim marzeniem było, żeby mogły tu przyjeżdżać dzieci, żeby nauczyciele mogli robić prawdziwe lekcje biologii – na przykład dzisiaj zrobimy sobie sadzonki mięty, jutro przyjedzie następna wycieczka i zrobimy sobie sadzonki dyni…

Skoro mają być przyznawane odszkodowania, to jakim problemem jest odtworzyć to samo w innym miejscu?

Miejsce! Ono się przyjęło, ludzie już wiedzą, gdzie przyjechać. Dookoła jest cisza i spokój. Przede wszystkim jednak dookoła nie ma nawet żadnej ziemi na sprzedaż. Nawet jeśli udałoby się coś kupić, wszystko musielibyśmy zacząć od nowa. W zeszłym roku, jak zaczynaliśmy działać z labiryntem z kukurydzy, nawet nie mieliśmy tej drewnianej budki do sprzedawania biletów. Postawiliśmy namiot straganowy, który jeszcze Gomułkę pamięta. W tym roku zaaranżowaliśmy też stodołę dla potrzeb gości, są tu stoliki, można wypić kawę, odpocząć, przygotowaliśmy miejsce na zjeżdżalnie dmuchane. Przeraża mnie, że musielibyśmy zacząć ten cały proces od nowa.

W zeszłym roku mówiłem odwiedzającym, żeby przyjechali za rok, będzie więcej atrakcji, będzie plac zabaw. Nagle dowiedziałem się o planach CPK i nie wiedziałem co robić. Widzę, że ludzie, którzy w tym roku przyjeżdżają, są trochę rozczarowani, pytają o to, co miało być – i każdemu muszę tłumaczyć, że w przyszłym roku może już nie być tego labiryntu, bo CPK ma przyjść.

Wychodzi, że nasza rodzina musi walczyć od lat: jak nie z bolszewikami, to z Niemcami, to z Balcerowiczem i teraz z CPK. Nie wiem, czy tym razem nie zostaniemy pokonani.

Rozmawiała Joanna Borkowska. 

(J.B.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(40)

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


RadaRada

0 0

A to z tym musisz pojechać do biskupa. Oni po testach w Dąbrowie już są. 🤣 14:15, 06.10.2023


reo

oOooOo

5 1

artykuł sponsorowany... 13:52, 06.10.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JajajaJajaja

8 7

Trzeba się rozwijać, a nie cofać do średniowiecza. Nic nie pasuje budują źle, nie buduja też źle. Też tam mieszkam i popieram CPK 13:53, 06.10.2023

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

EdedekdeekEdedekdeek

3 2

Ja też popieram 13:55, 06.10.2023


TolnikTolnik

3 0

Ta, na pewno tam mieszkasz i tory ci mają przechodzić pod oknami. Czego to te psiory nie wymysla 19:13, 06.10.2023


🤣🤣🤣🤣🤣🤣

8 4

Widzę artykuł zmyślony i sponsorowany 13:55, 06.10.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Przemo.Przemo.

0 2

Bo ty jesteś pisior, to popierasz. 🤣 14:16, 06.10.2023


ŻenadaŻenada

7 3

Propaganda na ddw każdego dnia do wyborów !!! 13:56, 06.10.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

AdaneżAdaneż

1 0

Włącz tvpisior.... tam to masz propagandę.... taką putinowską 🙂 14:22, 06.10.2023


??

6 0

Kiedy będzie działać wina w tunel? 13:56, 06.10.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

😅🤔😅🤔

5 5

Mieszkam na zazmczu tam jeżdżą i trąbią pociągi i co mam wyjąć protestować. 14:01, 06.10.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

HmHm

5 0

Ale kolej nie przejeżdża przez środek podwórka jak rozumiem 17:06, 06.10.2023


EdwardEdward

1 3

Panie Danielu musi pan koniecznie napisać do pana tuska pan tusk walczy z takimi pisowskimi niesprawiedliwościami i na pewno panu pomoże pan Tusk chce żeby wszysykim nam zyło się lepiej powodzenia życze 14:01, 06.10.2023

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Przemo.Przemo.

2 2

Gdyby śmieszny pisiorze cpk przechodziło by przez twoją budę, to już byś tak nie szczekał. 14:20, 06.10.2023


EdwardEdward

0 1

Prosze mnie nie obrazać panie przemo ja zem był na marszu w niedziele i cala moja rodzina bedzie głosiwac na psna Tuska pan chyba jest faszysta z konfederscji😠😠😠 15:01, 06.10.2023


HhHh

2 5

Widzę, że pisiory bardzo się boją tego tematu,bo wszystkie komentarze powyżej wyśmiewają temat i sugerują powiązania polityczne. A prawda jest taka, że ludziom dzieje się krzywda i dobrze, że o tym się mowi 14:15, 06.10.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PROPAGANDA 340 TYS ZPROPAGANDA 340 TYS Z

5 1

KOLEJNY ARTYKUŁ NA ZLECENIE MOCODAWCÓW.
DD i TE TO TA redaktorzy, prostu brak rzetelności.

CO Z WINDĄ W TUNELU? CO ZROBIONYM PO PIJAKU REMONCIE? CO ZE ZNISZCZENIEM SGRAFITTO W TUNELU MIEJSKIM?!?!! 14:17, 06.10.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MbMb

4 2

Amputacja terenów pod kolej jest odkąd istniej kolej. Niestety taka kolej rzeczy. 14:20, 06.10.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KUPIONE MEDIAKUPIONE MEDIA

5 3

przykład nepotyzmu i kolesiostwa, czy ktoś inny przebije go?
MAREK WOJTKOWSKI
4 posady
UM, uczelnia, spółki miejskie PŁOCK, OSTROWIEC ŚWIĘTOKRZYSKI
3 zastępców prezydenta od 2014 roku!
ZAROBKI
340 tysięcy zł rocznie Marek Wojtkowski, najgorzej zarabiająca zastępczyni 208 tysięcy złotych

Czy to jest lepsza jakość niż nepotyzm i kolesiostwo PiSu w rządzie? Wątpie.

Najbardziej opłacane media lokalne przez Marka W. UM spółki miejskiej
1/ DD Włocławek
2/ TV KUJAWY i RADIO KUJAWY

CZY KTOŚ Z TYCH MEDIÓW ZAINTERESOWAŁ SIĘ NAPRAWDĘ SGRAFITTO W TUNELU? WINDĄ? ITD? 14:23, 06.10.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

HalinkaHalinka

8 4

Wszystko Wam się kojarzy politycznie. Przeczytajcie ten wywiad!!!! Tu mowa o krzywdzie ludzi a nie o polityce 14:25, 06.10.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

precz z PIS i KO LEWprecz z PIS i KO LEW

5 2

Artykulik pomieszany z agitacją wyborczą i reklamą tego Pana i jego interesiku. Niech idzie do księdza albo wójta a nie do portaliku DD. 14:25, 06.10.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Szanujcie ludzi!Szanujcie ludzi!

3 1

TE
K
U
R
W
Y
z DD
dają pod artykułem odnośniki do jakiś spamerskich artykułów. Właśnie rozmawiam z babcią, a ona już od kilku miesięcy odkąd ma tableta czyta namiętnie DD i czyta wszystkie te spamerskie odnośniki i klika w reklamy. A tam piszą takie brednie, a ona to bierze za prawdę, że to dziennikarze włocławscy napisali.

Proszę usunąć ten spam. Rozumiem, reklama ale nie spamerskie odnośniki pod każdym artykułem do bredni! Babci wytłumaczyłem, i ją nauczę żeby unikała Wasz spam i najlepiej stronę DD. Ale co z resztą osób starszych i tych co wierzą w dziennikarstwo, a nie wiedzą że jedna gruba z grubym bez szkoły albo po jakieś szkole przepychania co roku tworzą te jakże ambitne inaczej treści! 14:33, 06.10.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RolnikRolnik

5 4

Kolej dużej prędkości budowana na ludzkiej krzywdzie. Nie można zmuszać ludzi do sprzedaży gospodarstw istniejących od pokoleń. Precz z CPK 14:50, 06.10.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DobryDobry

9 3

Gospodarstwa nie da się przenieść od tak. CPK to tragedia dla wielu rodzin 14:53, 06.10.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Enigma Enigma

0 0

Było spotkanie w Zadusznikach na temat CPK, większość zebranych było przeciwnych budowie.
Dokładnie tragedia dla wielu rodzin, ale bez tego Polska się nie będzie rozwijać. Pan Daniel zapewne korzysta z autostrad,a tam też kiedyś mieszkali jacyś ludzie, też prowadzili swoje gospodarstwa, czy biznesy.
Jeśli przesunie się w planach te tory, żeby uratować gospodarstwo pana Daniela, to inni stracą swoje gospodarstwa, nie ma dobrego rozwiązania. 14:05, 11.10.2023


AntycpkAntycpk

6 2

Prawo własności rzecz święta. Nie ma zgody na przymusową sprzedaż ziemii. CPK straszy jak nie sprzedaż to cie wywlaszczymy. Skandal 15:01, 06.10.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SasiadSasiad

6 2

CPK CHCE WYKURZYC LUDZI Z ICH WLASNEJ ZIEMII. To ni przejdzie. Mieszkańcy są przeciwko CPK 15:07, 06.10.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

QwarqQwarq

5 3

Marna agitacja opozycji. 16:20, 06.10.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Załamana Załamana

7 2

Nie zrozumie ten kogo to nie dotyczy. Współczuję. Mnie też to dotyczy...dom w budowie... 16:36, 06.10.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Magda 83Magda 83

1 2

KDP przechodzi przez nasz dom. Dom w którym mieszkamy 8 lat,a 4 lata temu zapadła decyzja o torach KDP przez nasz salon. Horror to mało powiedziane co przechodzimy. Naloty drontów , śmigłowców, wtargnięcia pod naszą nieobecność pseudogeodetow na podwórko. 19:08, 06.10.2023


NosekNosek

2 2

Bardzo przykre to szkoda ludzi 17:18, 06.10.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

HMHM

3 2

Panie Horala pełnomocniku CPK ludzie wam tego nie wybaczą. Przez CPK PIS przegra 17:52, 06.10.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Mieszkańcy sluchajciMieszkańcy sluchajci

4 0

CZY PRZY BUDOWIE CENTRUM KUJAVIA JAKIEKOLWIEK DROGI lub teraz planowane rondo na Kapitulnej i Długiej były finansowe przez inwestora czy też miasto wszystko kryło? I TERAZ przy budowie u Pana co ma byłą jednostkę wojskową, na WOJSKOWEJ obok Pałacu Bursztynowego, kto finansuje drogi w okolicy i przebudowy? Inwestor czy może miasto?!?

Tutaj fragment ze Słupska proszę obejrzeć i posłuchać:
https://www.youtube.com/watch?v=W8kOPbgVLm8&ab_channel=TVSłupsk
Inwestor finansuje przebudowy, dziękuje.

PROSZĘ POWAŻNIE ZAINTERESOWAĆ SIĘ TEMATEM WŁOCŁAWIANIE!
Brześć Kujawski przeprowadza totalny remont własnego placu targowego, proszę zobaczyć jakie będą mieli nowoczesne targowisko !

A u nas kto modernizuje nowocześnie targowisko przy Kaliskiej albo odrestauruje przy Związków Zawodowych?! Może likwidacja jak zegar w tunelu albo zostawić niech padnie jak winda w tunelu?!

19:04, 06.10.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Magda83Magda83

4 4

CPK jest jak rak,niszczy zdrowie i życie niewinnych ludzi. 19:41, 06.10.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mffmff

2 3

tyle warty jest czlowiek i jego zycie dla wladzy i zysku *%#)!& maja czlowieka 20:03, 06.10.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RomanSRomanS

2 0

Bardzo dobrze ze o tym piszecie. Won z naszych pól 08:04, 07.10.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

gggggggg

0 0

Wyjątkowy lek, który wysadził Internet: jest wielokrotnie chłodniejszy niż Viagra i jest całkowicie bezpieczny w każdym wieku. Dzięki niemu będziesz miał silną i długą erekcję, dużo plemników oraz zwiększoną wytrzymałość i testosteron. Przeczytaj sam ------ https://mub.me/medycyna 10:13, 07.10.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Jola Jola

0 0

Cała prawda 14:21, 07.10.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

rtyrtyrtyrty

0 0

Wyjątkowy lek, który wysadził Internet: jest wielokrotnie chłodniejszy niż Viagra i jest całkowicie bezpieczny w każdym wieku. Dzięki niemu będziesz miał silną i długą erekcję, dużo plemników oraz zwiększoną wytrzymałość i testosteron. Przeczytaj sam==-----> https://mub.me/medycyna 21:37, 07.10.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%