Zamknij

Włocławska uczelnia otrzymała aż milion złotych! Na co je przeznaczy?

00:01, 07.09.2022 artykuł sponsorowany
Włocławska uczelnia otrzymała aż milion złotych! Na co je przeznaczy? fot. PANS Włocławek. Włocławska uczelnia otrzymała aż milion złotych! Na co je przeznaczy? fot. PANS Włocławek.

Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku istnieje już 20 lat. Przez ten czas wykształciła 6300 absolwentów.

Jak wyglądały starania o powstanie uczelni zawodowej we Włocławku? 

Starania o utworzenie uczelni państwowej podjęto w czasie, gdy na mapie administracyjnej kraju widniało jeszcze województwo włocławskie. W maju 2000 roku Rada Miasta Włocławka podjęła stanowisko w sprawie funkcjonowania Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej.  

Wyrazem obywatelskich dążeń stało się zarejestrowanie 16 września 2000 roku Stowarzyszenia na rzecz Utworzenia Kujawsko-Dobrzyńskiej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej we Włocławku. O powołanie państwowej uczelni zabiegali także parlamentarzyści z regionu włocławskiego.  

Ostateczne deklaracje na rzecz włocławskiej państwowej uczelni zawarto w podpisanym 13 grudnia 2001 roku porozumieniu wojewody kujawsko-pomorskiego, marszałka województwa kujawsko-pomorskiego, prezydenta Włocławka i Stowarzyszenia na rzecz Kujawsko-Dobrzyńskiej Wyższej Szkoły Zawodowej we Włocławku.  

Wojewoda zadeklarował przekazanie na rzecz uczelni budynku przy ulicy 3 Maja, który jest obecnie siedzibą uczelni, marszałek natomiast – bazy lokalowej i materialnej Zespołu Kolegiów Nauczycielskich wraz z biblioteką.  

Wkrótce potem, 20 września 2001 r., Rada Ministrów RP wydała rozporządzenie o powołaniu Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej we Włocławku. Pierwszym rektorem został prof. Krzysztof A. Kuczyński. 

Starania nie poszły na marne. Na jakim kierunku studenci zaczęli naukę? 

Formalnie uczelnia rozpoczęła działalność 1 lutego 2002 r., a pierwsza inauguracja roku akademickiego miała miejsce 26 lutego. Zajęcia na kierunku stosunki międzynarodowe rozpoczęło 94 studentów. W październiku 2002 r. 666 osób podjęło studia na kierunkach: filologia, stosunki międzynarodowe, język polski.

W 2004 r. uczelnia rozpoczęła kształcenie na kierunku zarządzanie i marketing na specjalności zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem, od października 2006 r. na specjalności informatyka w zarządzaniu.  

Później uruchomiono administrację, informatykę i pedagogikę oraz kierunki: mechanika i budowa maszyn, finanse i rachunkowość, prawo, pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna (studia jednolite magisterskie), menedżerskie studia finansowo-prawne (studia II stopnia), pielęgniarstwo (studia I i II stopnia) bezpieczeństwo wewnętrzne oraz automatykę i robotykę. 

Obecnie w PANS studiuje ok. 1200 studentów. Przez 20 lat akademia wykształciła 6300 absolwentów. Zgodnie z Ogólnopolskim Systemem Monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych w 2022 r. absolwenci stacjonarnych studiów I stopnia włocławskiej Akademii - uplasowali się na drugiej pozycji pod względem wysokości ich zarobków wśród uczelni województwa kujawsko-pomorskiego. 

Powstało nie tylko wiele kierunków studiów, ale też powiększyła się baza dydaktyczna. Ile ich jest obecnie? 

Uczelnia posiada dziś cztery obiekty dydaktyczne o łącznej powierzchni 16 tys. mkw, w tym znakomicie wyposażone Centrum Nauk Technicznych i Nowoczesnych Technologii oraz Monoprofilowe Centrum Symulacji Medycznej.  

Zatrudnia ponad 100 pracowników akademickich, ponad 50 pracowników administracji i 15 pracowników przedszkola. Dodatkowo corocznie uczelnia zatrudnia na umowach cywilnoprawnych ok. 300 wykładowców i opiekunów praktyk studenckich. 

Wielu studentów chwali uczelnię za zajęcia z praktykami. Jak to wygląda na co dzień? 

Jak przystało na uczelnię realizującą kształcenie o profilu praktycznym, stawia na ścisłą współpracę z pracodawcami. Corocznie ponad 100 przedstawicieli pracodawców uczestniczy w przygotowywaniu planów studiów. Każdy taki program jest akceptowany przez zakładową radę ekspertów, w skład których wchodzą branżowi specjaliści z regionu.  

Studenci realizują 6-miesięczną praktykę zawodową. Około 70% kadry akademickiej to osoby posiadające doświadczenie zawodowe nabyte poza systemem szkolnictwa wyższego. Uczelnia zatrudnia na częściach etatów dydaktycznych specjalistów praktyków (menadżerowie, inżynierzy, lekarze, pielęgniarki itp.). Ściśle współpracuje z przedsiębiorstwami z Włocławka i Brzeskiej Strefy Gospodarczej (wizyty studyjne, przygotowywanie zajęć na zlecenie poszczególnych przedsiębiorstw). 

Studenci mogą też wyjechać na Erasmusa. Ilu studentów się zdecydowało wyjechać, a ilu przyjechało? 

Włocławska PANS prowadzi aktywną współpracę zagraniczną. Od momentu jej powstania przyjechało do Włocławka 600 studentów i wykładowców z partnerskich uczelni zagranicznych, a ponad 600 pracowników i studentów PANS uczestniczyło w wyjazdach do zagranicznych uczelni. 

Wiele czynników się składa na sukces Akademii. Czy są jeszcze jakieś, które pomagają być każdego dnia lepszym? 

Choć główny nacisk uczelnia kładzie na dydaktykę, nie zapomina też o działalności naukowej, corocznie organizując trzy cykliczne konferencje międzynarodowe i kilka krajowych. Wydawnictwo uczelni znalazło się w ministerialnym wykazie wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe, a w wykazie czasopism naukowych znajduje się periodyk „Pielęgniarstwo Neurologiczne i Neurochirurgiczne” (70 punktów), wydawany przez PANS. 

Często młodzi ludzie po szkole myślą, że we Włocławku nie ma perspektyw i dobrych studiów. PANS pokazuje, że jest całkowicie inaczej 

Obok działalności dydaktycznej uczelnia pełni ważne funkcje gospodarcze, społeczne i kulturalne. Jest miejscem pracy kilkuset osób, które nierzadko wybierają Włocławek jako miejsce swojego zamieszkania właśnie z powodu zatrudnienia w PANS. Stwarza alternatywę dla młodych Włocławian, którzy bez niej szukaliby swojego miejsca w innym mieście. Kreuje życie społeczno-kulturalne miasta, organizując szereg wydarzeń: zawody gamingowe i e-sportowe, wydarzenia naukowe i popularno-naukowe, koncerty, festiwale, spotkania ze znanymi osobami, zajęcia Medycznego Uniwersytetu Trzeciego Wieku. 

Uczelnia dostała aż milion złotych na rozwój. Jak to się stało? 

9 maja 2022 roku Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku podpisała z Ministerstwem Edukacji i Nauki umowę nr MEiN/2022/6/DIR/DID w sprawie realizacji przedsięwzięcia Dydaktyczna Inicjatywa Doskonałości.    

Włocławska Akademia po raz trzeci została wyłoniona w ministerialnym konkursie. Laureaci zostali wybrani w oparciu o wybrane wskaźniki systemu Ekonomicznych Losów Absolwentów (ELA). Całkowita wartość umowy oraz dofinansowanie ze środków budżetu państwa wynosi 1 mln zł.   

Dydaktyczna Inicjatywa Doskonałości to element realizacji planu zrównoważonego rozwoju, który zakłada, że każdy region Polski, a także każdy typ szkoły wyższej – niezależnie od tego, czy to uczelnia akademicka, czy zawodowa – musi mieć odpowiednie warunki do funkcjonowania.  

Co za te pieniądze uda się stworzyć?  

W ramach zadania Akademia utworzy trzy nowe pracownie zawodowe:  

  • Pracownia analiz i badań naukowych   
  • Interaktywna pracownia anatomiczno-fizjologiczna (IPAF)   
  • Pracownia bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego.  

Interaktywna pracownia anatomiczno-fizjologiczna (IPAF) będzie dwusalową pracownią międzykierunkową utworzoną w budynku dydaktycznym przy ul. Obrońców Wisły 1920 r. 21/25. Będą z niej korzystać studenci Pielęgniarstwa oraz Pedagogiki.   

Utworzenie interaktywnej pracowni anatomiczno-fizjologicznej zwiększy jakość kształcenia z zakresu anatomii, fizjologii i patologii dla kier. pielęgniarstwo na studiach I stopnia. Doposażenie pracowni będzie wykorzystane do realizacji zajęć w ramach przedmiotów z modułów z zakresu podstaw opieki pielęgniarskiej oraz nauk w zakresie opieki specjalistycznej (studia I stopnia) a także zaawansowanej praktyki pielęgniarskiej (studia II stopnia).

Utworzenie pracowni zwiększy także jakość realizacji zajęć dla studentów kier. Pedagogika – pierwsza pomoc przedmedyczna. Utworzenie pracowni umożliwi połączenie wielu strategii uczenia się sprzyjając zmniejszeniu dysonansu między teorią a praktyką.   

Pracownia bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego  

Pracownia umożliwi prowadzenie symulowanych działań kryzysowych i przygotowania studentów do pracy w poszczególnych zespołach (operacyjnym, planowania i analizy zagrożeń, zabezpieczenia logistycznego i medycznego, itp.) w warunkach zbliżonych do realnych.  

Dzięki utworzeniu pracowni możliwy będzie przyrost jakości kształcenia na kierunkach: Administracja, Pedagogika, Prawo oraz Bezpieczeństwo wewnętrzne. Wyposażenie pozwoli na przećwiczenie różnych epizodów sytuacji kryzysowych pojawiających się w pracy na stanowiskach związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa wewnętrznego.  

Pracownia wychodzić ma również naprzeciw potrzebom doskonalenia kadr organów samorządowych, szkolenia kandydatów do zatrudnienia w organach administracji państwowej i samorządowej w zakresie organizacji ochrony ludności i zarządzania kryzysowego.   

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%