Zamknij

Oszukał cię fachowiec? Umowa ustna też jest ważna!

08:44, 08.04.2015
Skomentuj Zdjęcie ilustracyjne; depositphotos.com Zdjęcie ilustracyjne; depositphotos.com

Umówiłeś się z fachowcem na niewielki remont – np. wymianę instalacji hydraulicznej albo szpachlowanie i malowanie ścian? Miało być tanio, szybko i bez problemów – tak przynajmniej zapewniał wykonawca w chwili, gdy negocjowaliście warunki umowy. Ustaliliście datę końcową, wynagrodzenie i zakres prac, nikt nawet nie pomyślał o spisaniu umowy. Tymczasem umówiony termin już dawno minął, w mieszkaniu bałagan, jakość prac pozostawia wiele do życzenia, a „fachowiec” nie odbiera telefonów. Brzmi znajomo?

Niewielu wie, że zgodnie z prawem umowa o roboty budowlane powinna być zawarta na piśmie. A często bywa tak, że umawiając się na wykonanie remontu działamy w zaufaniu do wykonawcy i nie myślimy o zabezpieczeniu się na wypadek jego nieuczciwości. W razie opóźnień lub niewłaściwej jakości wykonywanych prac dochodzenie swoich praw jest znacznie utrudnione, co nie znaczy, że niemożliwe. Umowa ustna obowiązuje obie strony w takim samym stopniu jak pisemne zlecenie. Brak jednoznacznych zapisów powoduje jednak pewne trudności w ustaleniu jej konkretnych postanowień. W skrajnych przypadkach, gdy dana osoba lub firma wypiera się wykonywania u nas jakichkolwiek prac remontowych, konieczne będzie udowodnienie, że umowa w ogóle została zawarta.

Jak się przygotować do sporu?

Aby więc mieć szanse w sporze z nieuczciwym fachowcem, należy się do tego sporu odpowiednio przygotować:

  • zebrać jak najwięcej dokumentów związanych z remontem – rachunków, dokumentów WZ, faktur, odręcznych notatek (szczególnie tych spisanych przez wykonawcę lub jego pracowników),
  • nie usuwać śladów wzajemnych kontaktów (e-mail, sms) i w razie pojawienia się kłopotów częściej korzystać z takiej formy komunikacji (ustne rozmowy nie zostawiają śladu),
  • zadbać o jak najszerszą dokumentację fotograficzną z przebiegu prac,
  • jeśli sprawa trafi do sądu, pomocne mogą być także zeznania świadków (sąsiadów, rodziny, znajomych).

Jeśli cel, na jaki się umówiliśmy, nie został zrealizowany, mamy prawo domagać się zarówno usunięcia wad, jak i np. odpowiedniego obniżenia wynagrodzenia. Możemy także od nieuczciwego fachowca domagać się zwrotu kosztów, jakie musieliśmy ponieść, by usunąć jego fuszerkę (gdy np. zaangażowaliśmy do tego nową ekipę).

Warto spisywać umowy

Na przyszłość pamiętajmy, że umowa pisemna dużo lepiej zabezpiecza obie strony przed nieuczciwością jednej z nich i w sposób jednoznaczny pozwala ustalić, na co się umówiliśmy i za jakim wynagrodzeniem. Wystarczy zwykła kartka papieru i odręczne zapisanie: kto się umawia, na jakie prace, z jakim terminem wykonania i ile ma za to otrzymać. Jeżeli na jakiś kwestiach zależy nam szczególnie, warto je również w takiej umowie wskazać (np. można zobowiązać wykonawcę do szczególnej dbałości o drewnianą podłogę w trakcie wykonywania prac malarskich i nałożyć obowiązek pokrycia ewentualnych szkód powstałych na niej w trakcie remontu). Jeśli chcemy uniknąć kłopotów, niska cena nie powinna być jedynym kryterium, które zadecyduje o wyborze wykonawcy.

I jeszcze jedna uwaga: sprawdzajmy fachowców przed powierzeniem im wykonania remontu: poprośmy o kontakt do osób, u których wcześniej wykonywał prace, porozmawiajmy z tymi osobami i – jeśli wyrażą zgodę – obejrzyjmy efekt końcowy robót. Uczciwy wykonawca nie będzie miał żadnych problemów ze wskazaniem co najmniej kilku takich kontaktów.

(.)
Dalszy ciąg materiału pod wideo ↓

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(8)

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


do XXIwiekdo XXIwiek

12 2

doczytałeś do końca...?

18:57, 07.04.2015
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


XXIwiekXXIwiek

3 6

~ kiwi / listę - Donad T - kłamca naciagacz , oszust
Vincent R oszust finansowy ,Ewa K kłamczucha naciągaczka oszustka , ... to tylko przykłady czy o takich oszustach piszesz ?

22:01, 07.04.2015
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kiwikiwi

7 2

XXIwiek nie umiesz czytac ze zrozumieniem to co wyPISujesz nie ma zwiazku z artykulem,jestes nudnym trollem

22:46, 07.04.2015
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

globusglobus

5 0

Wszystko ładnie,pięknie tylko że prawo prawem,a życie życiem.Stare powiedzenie mówi że z głupim nie żartuj,a z bogatym się nie procesuj.

08:58, 08.04.2015
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GuminiGumini

0 0

Paweł Stępień z Sochaczewa

16:42, 09.10.2018
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Arczi 85Arczi 85

1 0

Witam u mnie taki fachowiec drzwi robi już 1.5 roku nie idzie z gościem się dogadać co do skończenia non stop tylko termin przekłada że jutro po jutrze itd. Proponuję piętnować takich z imienia i nazwiska Opisywać żeby innych ludzi nie mogli oszukiwać. Mój to Stolarz woj. Świętokrzyskie Borków koło Kielc. Danych na razie nie podaje, brakuje już sił z bezradności.

15:41, 04.08.2019
Odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ddwloclawek.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%