Nawet mimo tego, że montaż bramy garażowej mógł być przeprowadzony poprawnie, z czasem – w wyniku eksploatacji – wrota garażowe mogą przestać idealnie się zamykać, podczas pracy mechanizmu mogą też być słyszane mniejsze lub większe trzaski. W takiej sytuacji bramy garażowe mogą wymagać regulacji. W jaki sposób ją wykonać? I na jakie elementy zwrócić szczególną uwagę?
Pewne podstawowe czynności każdy użytkownik może spróbować wykonać sam. Brama garażowa jest jednak dość złożonym mechanizmem i każdy, kto nie posiada większych zdolności technicznych, powinien regulację pozostawić wykwalifikowanemu fachowcowi. Niemniej są pewne elementy, których korekty może dokonać każdy użytkownik.
Jeżeli Twoja brama nie domyka się do końca (lub np. odbija i znowu podnosi się na jakąś wysokość) warto w pierwszej kolejności ponownie zaprogramować mechanizm napędu bramy. Przyczyną „odbijania” wrót może być zaprogramowana nieco zbyt długa droga, jaką ma do pokonania brama garażowa.
Ponowne zaprogramowanie napędu jest niezwykle proste, choć wygląda nieco inaczej w każdej bramie. Każda brama garażowa z napędem automatycznym powinna posiadać instrukcję obsługi, z której będzie wynikał prawidłowy sposób przeprogramowania napędu. Wspólnym elementem każdej konfiguracji jest konieczność początkowego ustawienia bramy w prawidłowej pozycji wyjściowej.
Istnieje możliwość, że brama garażowa nie domyka się na którejś z bocznych krawędzi bramy. Przyczyną może być nierówny poziom skręcenia sprężyn. To, czy sprężyny dysponują prawidłowym naciągiem, można zweryfikować poprzez odczytanie z tabliczki znamionowej bramy ich prawidłowego naciągu (wyrażonego poprzez ilość skrętów) i porównanie tej wartości z faktycznym stanem sprężyn (ilość skręceń sprężyny jest na nich odpowiednio oznaczona).
Jeżeli okaże się, że naciąg sprężyn nie jest właściwy lub jest nierówny, możliwe jest samodzielne ich naciągnięcie lub poluzowanie. Konieczny jest do tego odpowiedni klucz do przytrzymania śruby utrzymującej sprężynę oraz pręt do jej naciągnięcia. Trzeba jednak pamiętać, że jest to czynność potencjalnie niebezpieczna i wymagająca bardzo dużej rozwagi! Jeżeli nie masz pewności, czy postępujesz prawidłowo, lepiej pozostawić to specjaliście.
Bramy garażowe mogą niewłaściwie pracować z powodu nierówno przymocowanych profili do ściany. Przy pomocy poziomicy warto sprawdzić, czy aby na pewno zamontowane są prawidłowo. Należy także ocenić, czy zawieszone są na tej samej wysokości. Być może będziesz w stanie poprawić te parametry nawet bez odkręcania śrub mocujących, a tylko po lekkim ich poluzowaniu.
Zobacz też, czy w idealnym pionie i poziomie zamontowane są prowadnice bramy. Problem może być też nieco bardziej lakoniczny, jak np. poluzowana któraś ze śrub, z powodu której prowadnica nie jest idealnie utrzymywana we właściwej pozycji. Szczególnie zwróć uwagę na łączniki prowadnic – jeżeli są niedokładnie skręcone lub poluzowane, rolka może mieć problem z ich pokonaniem.
Bardzo ważne też, aby brama garażowa była poddana dobrej konserwacji. Za jej pracę odpowiada także czystość całego mechanizmu (szczególnie prowadnic!), ponadto nie zapomnij o odpowiednim nasmarowaniu wszystkich ruchomych części bramy (sprężyny, zawiasy). Warto również przyjrzeć się fotokomórkom: przybrudzone mogą działać nieprawidłowo.
Jeżeli mimo tych prostych czynności brama nadal nie działa poprawnie, problem może tkwić gdzieś głębiej i wymagać np. wymiany niektórych części bramy. W takiej sytuacji konieczna już będzie wizyta fachowca, który oceni stan mechanizmu i dokona jego profesjonalnej naprawy lub korekty.
A co w przypadku, gdy brama garażowa została zamontowana nieprawidłowo? Niestety – niewłaściwy montaż bramy garażowej może wymagać jej ponownego zainstalowania, a przynajmniej jej niektórych elementów. Jeżeli nie posiadasz wiedzy technicznej ani odpowiednich narzędzi, nie podejmuj się montażu samodzielnie.
Bramy garażowe mogą być w pewnym stopniu regulowane przez użytkownika, głównie poprzez przeprogramowanie automatu, wyregulowanie prowadnic lub profili, czy też naciągnięcie sprężyn. Jednak poważniejsze mankamenty powinny być już wykonane przez fachowca posiadającego wiedzę na temat funkcjonowania bram garażowych.
Wenezuelski nożownik i śmierć 24-latki w Toruniu. Poseł
Chyba maciaka uruchomił sok z buraka , czytając komentarze to nie wierzę,że człowiek może posunąć się do takiej podłości ,czy wy z lewej strony myślicie,że jesteście lepssi jak naubluzacie pani poseł ,to tylko świadczy o waszym poziomie intelektualnym jak się nie ma nic mądrego do powiedzenia ,to najlepiej kogoś obrażać , niestety prawda co się dzieje w kraju nie jest po waszej stronie , jeżeli PiS wydał wizy to gdzie są ci z legalnymi dokumentami ,a tu się okazuje że każdy ze świstkiem papieru .
Ggggg
12:17, 2025-07-02
Wokół S10 wciąż wrze. Kolejne pismo do GDDKiA
Mnie to się wydaje że tak jak wy chcecie puścić drogę po wioskach, tak i oni hca puścić drogę po wioskach tylko dla nich Włocławek zalicza sie do tych wiosek 🤣🤣🤣🤣
Michalek
12:06, 2025-07-02
Wokół S10 wciąż wrze. Kolejne pismo do GDDKiA
Prosze Napiszcie czyje to Grunty sa przy obecnym WARIANCIE ????? z jednej str Wisly i z Drugiej !!! to moze Zrozumiecie dlaczego wybrano wlasnie ten odcinek Drogi !!!!
populizm
11:37, 2025-07-02
Wokół S10 wciąż wrze. Kolejne pismo do GDDKiA
Ale zocofanie. Jak Włocławek ma się rozwijać ?!? Chcecie serio zrobić z Włocławka miasteczko, drugi Lubraniec czy inne miasteczko? S10 przez wiele lat planowane było za pierwszego Tuska daleko daleko od Włocławka. Trasa z Warszawy miała biec poza Włocławkiem za Lipnem kilkadziesiąt kilometrów do Torunia i dalej do Bydgoszcz, Szczecin. W takiej opcji Włocławek tracił szansę. A PIS zaczęto analizować sensowniejsze opcje dla Włocławka i Płocka. Przybliżenie tej drogi. To jest szansa. I powstała opcja, że S10 idzie przez Włocławek. Nagle Włocławek staje się hubem logistycznym, bo okalać go będzie i A1 i S10. I co robią zacofancy?!? Torpedują zabiegi zrobienie z Włocławka miasta. I tak warianty przez Włocławek są 4 i są lepsze i gorsze. Te gorsze powodują, że dla ruchu miejskiego są nieistotne. I jakie forsuje zacofani oczywiście takie. Tylko wariant 3 bądź ewentualnie 4. Moat dla Włocławka, nigdy Włocławek nie wybuduje mostu bo nawet remontu nie potrafi wykonać bo wielki wydatek. To szansa życiową jak budowa Anwil (pokaż mi co wybudowano od 1989-2025 takiego wielkiego?!??) Zjazdy muszą być na Zazamczu i na Zawiślu i na wysokości Bogucin. Wtedy to ma sens. Działki już można stworzyć w innym miejscu. Już to robić to powinno zabiegać miasto o kasę i robić. Tak jak Lasy wycieku drzewa a droga powstała np. po dwóch latach. Przygotowanie głupcze. A senator niech się zajmie szpitalem, bo nadal brak przetargu na PARKING wielopoziomowy! Mamy już lipiec 2025 !!!!! Nadal brak przetargu na budowę II etap, co przeszkadza wykonywać drugi etap oglądać przetarg skoro tyle to zajmuje potem czasu odwołania pytania itd?!? Na co czekacie ?!? Na już ogłasza przetarg nie marnować czasu a nie czekać aż skończoną opóźnioną inwestycje ogłaszać przetarg i rozstrzygać go 3 lata?!?? Co z budową wreszcie infrastruktury wokół szpitala przecież to kosmos jak droga obok wygląda brak zjazdów jakieś sensownego ronda wjadud do szpitala zatok ta drogą powinna być rozbudowana jak nalzeyy(miasto halo). Wreszcie gdzie przetarg na budowę zakładu opiekunczego w szpitalu rehabilitacji?!? Tez cisza. Tym tempem to 2049 rok! Miasto nadal nie wykonało tunelu na POWKaliska nawet projektu. Nie ma nadal drogi Toruńska Promienna z tunelem a potem dopiero zamykana Wieniecka bo tunel! Stop osobom które blokowały na placu ryckowym drogą a dzisiaj każdy co ma olej wie, że jest super, plus parking. Stop osobom które blokowały wycinke.lasu i drogę do Michelina Z Wiejskiej! Stop osobom które nie chcą nowych bloków bo komuch stary zazdrości. Stop osobom które nie mają poczucia że Miasto to miasto to nie wioska. Można sprzedać i mieszkać w lesie, działki są na sprzedaż. Młodzi wyjeżdżają do miast gdzie są korki wiadukty tunele na ronda 3 poziomy. A u nas co jest ?!
Stop zacofaniu
11:19, 2025-07-02