Marketing biznesowy to nic innego, jak działania promocyjne skierowane do firm. Celem tych działań jest pozyskanie leadów, a następnie zamienienie ich w klientów, którzy staną się nie tylko regularnie kupującymi, ale też ambasadorami marki, aktywnie ją polecającymi. Wydaje się więc, że niczym się on nie różni od marketingu skierowanego do konsumentów. Nic bardziej mylnego. Choć są do siebie podobne, to wymagają odmiennych założeń i strategii. To, co działa na konsumentów nie musi zadziałać na klienta biznesowego i odwrotnie.
Marketing biznesowy jest sposobem na promowanie sprzedaży innym firmom. Jest bardziej bezpośredni i osobisty niż ten skierowany do konsumentów. Opiera się na budowaniu trwałych relacji, które jednocześnie pozwalają na prowadzenie negocjacji w określonych granicach.
"Naturalnie, tu również należy prawidłowo identyfikować klientów, a swoje działania kierować na określony rynek. Konieczne jest opracowanie takiej komunikacji, która pomoże zrozumieć obowiązującą cenę rynkową, a oferta musi zapewniać wartość i zaspokajać potrzeby rynku i obecnych na nim podmiotów" - komentuje doświadczony ekspert z Jablonski.page
Firma, która decyduje się na podjęcie działań z zakresu marketingu biznesowego musi zadbać o odpowiedni branding, w skład którego wchodzi identyfikacja marki (logo, materiały promocyjne itp.), jej misja i wartości.
Komunikaty powinny być w taki sposób zaprojektowane, by budowały wiarygodność wśród odbiorców oraz zachęcały do lojalności. Warto zadbać o aspekt emocjonalny, który połączy potencjalnego klienta z organizacją, przez co wpłynie na jego motywację do dokonania zakupu.
Informacje i komunikaty reklamowe mogą być przekazywane za pośrednictwem strony internetowej, mediów społecznościowych jak i klasycznych metod: informacji prasowych i reklam radiowo – telewizyjnych.
Przedsiębiorca zainteresowany promowaniem swoich działań powinien w pierwszej kolejności zastanowić się, kto jest jego idealnym klientem – również, gdy chodzi o klienta biznesowego. Jakiej wielkości jest przedsiębiorstwo? W jakim sektorze działa? Kto podejmuje decyzje? Jak wygląda proces decyzyjny? Im więcej informacji, tym lepiej. Dzięki temu łatwiej będzie zaprojektować działania skuteczne i dopasowane do sytuacji przedsiębiorstwa docelowego.
W drugiej kolejności należy się zastanowić, gdzie tego klienta można znaleźć online i offline? To tak zwane punkty styku, w których powinien pojawić się przekaz reklamowy.
Następnie warto zadbać o jakość tego przekazu. O ile w kampaniach kierowanych do konsumentów warto postawić przede wszystkim na emocje i ten element uczynić osią swoich komunikatów, o tyle w kampaniach, które mają pozyskać przedsiębiorców warto postawić na praktyczne aspekty i logiczną argumentację: usprawnienie procesów, oszczędność czasu, oszczędzanie pieniędzy.
Do metod marketingu biznesowego można zaliczyć:
Wszystkie działania powinny być zorientowane na klienta, komunikować mu korzyści i pojawiać się tam, gdzie pojawić się może sam klient.
Publikacja powstała przy merytorycznym wsparciu Piotra Jabłońskiego