Zamknij

Czy to już pomysł na start-up? Czym jest innowacyjność?

13:42, 02.12.2019 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 13:43, 02.12.2019
Skomentuj

Jedną z cech przedsięwzięcia, która pozwala zdefiniować start-up, jest innowacyjność. Dotyczy ona zarówno nowego, niedostępnego dotąd na rynku produktu lub usługi, jak i innego niż znane, modelu biznesowego, które dają szansę na dynamiczny rozwój tegoż przedsięwzięcia.

Słowo start-up stosowane jest dziś w odniesieniu do niemal każdego nowego, dopiero powstającego biznesu, jednak nie każde przedsięwzięcie powinno być nazywane start-upem. Cechą wyróżniającą jest innowacyjność pomysłu, w start-upie chodzi bowiem o to, że powstały produkt czy usługa nie ma swojego odpowiednika na rynku. Start-up jest swego rodzaju eksperymentem, a jego założyciele muszą się liczyć ze sporym ryzykiem niepowodzenia. Innowacyjność wiąże się z jeszcze jednym aspektem – brakiem pewności osiągnięcia zysku.

Start-up – czy to bezpieczne przedsięwzięcie?

Eksperymentalny start-up to przedsięwzięcie, które często nie ma ściśle wyznaczonej drogi rozwoju. W trakcie wdrażania nowego projektu w życie start-up wielokrotnie zmienia kierunki działania, a nawet modele biznesowe i nie ma w tym nic dziwnego, bowiem zmienność jest wpisana w jego ideę. To ciągłe poszukiwanie właściwej drogi wynika właśnie z innowacyjności start-upu, jego niepewności, ryzyka, które zostało podjęte z chwilą rozpoczęcia działalności. Startupowcy nie mogą porównać swojego biznesu do żadnego już istniejącego, nie mogą wspierać się cudzym doświadczeniem, ponieważ to, co tworzą, jest niepowtarzalne. Co więcej, to co nowe i dotąd nieznane nie zawsze spotyka się z uznaniem i zainteresowaniem otoczenia, start-up nie może mieć także pewności, że zyska odbiorców dla swojego produktu, kontrahentów i klientów. Tak więc, aby przedsięwzięcie mogło zyskać miano start-upu, musi spełniać dwa podstawowe warunki, być innowacyjnym i obarczonym ryzykiem porażki. Błędem jest zatem stosowanie określenia „start-up” w odniesieniu do każdej firmy, która właśnie została założona, nie będzie nim bowiem kolejne przedsiębiorstwo oferujące produkt choćby zbliżony do tego, który jest już znany i wprowadzony do sprzedaży. 

Cechy start-upu

Założenie start-upu to wielkie wyzwanie, które zaczyna się od dobrego pomysłu – nowatorskiego, może odkrywającego nowe obszary i możliwości. Najczęściej start-up kojarzy się z nowymi technologiami, czy informatyką, choć oczywiście wcale nie musi ograniczać się jedynie do nich. Najważniejsza jest świeżość, oryginalność, pomysłowość. Niestety, jest też ciemna strona medalu, czyli wspomniane ryzyko i brak pewnej ścieżki rozwoju, którą należy podążać. Dlatego też o start-upie mówi się w sytuacji, gdy dopiero powstaje, funkcjonuje w pierwszej fazie, zalążkowej. To również moment, kiedy założyciele, pomysłodawcy poszukują szeroko pojętego wsparcia – finansowego, ale również pomocy merytorycznej, konkretnej wiedzy doświadczonych przedsiębiorców. Dla innowacyjnych przedsięwzięć ogromne znaczenie ma możliwość korzystania z programów, konkursów, dzięki którym zyskują pieniądze oraz know-how, co znacznie zwiększa ich szanse na sukces. 

Więcej informacji o sposobie funkcjonowania start-upu można znaleźć na stronie https://www.startup.pfr.pl/pl

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%