Mieli pomagać konsumentom wyjść ze spirali zadłużenia, tymczasem sami naruszali ich prawa. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny zakwestionował praktyki i postanowienia umowne stosowane przez kancelarię Certo. Łączne kary dla spółki wyniosły blisko 640 tys. zł.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje wobec spółki Certo Kancelaria Janowicz-Stradomska i Wspólnicy sp.k. z Warszawy.
- Oferuje ona konsumentom programy „Ulga od długu” i „Spłacam swoje długi”, które mają doprowadzić do redukcji zadłużenia. Jak wskazuje UOKiK kancelaria nie gwarantuje jednak sukcesu, a swoje usługi przedstawia w sposób wprowadzający w błąd.
Swoje wynagrodzenie natomiast potrąca z pieniędzy wpłacanych przez konsumentów na poczet spłaty długów.
- Po wnikliwej analizie umów zawieranych przez kancelarię Certo z konsumentami zakwestionowaliśmy 5 praktyk tej firmy i 14 niedozwolonych postanowień umownych. Zadłużeni konsumenci mogli nie mieć świadomości, że skorzystanie z usług tej spółki może jeszcze bardziej pogorszyć ich sytuację finansową. Gdyby np. dostali jasną informację, że kancelaria gromadzi ich wpłaty na poczet przyszłych ugód z wierzycielami, a nie bieżących spłat zadłużenia, a także potrąca z nich swoje honorarium, mogliby zdecydować, że bezpieczniej jest samodzielnie uporać się z długami niż korzystać z usług Certo – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W pierwszej wydanej decyzji Prezes UOKiK stwierdził, że kancelaria Certo stosuje praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów i nakazał ich zaniechać. Są to m.in. wprowadzanie w błąd co do pieniędzy konsumentów gromadzonych na specjalnym koncie, którym może dysponować tylko Certo, wprowadzania w błąd, że umowa z Certo i podejmowane przez spółkę działania w sprawie redukcji zadłużenia stanowią ochronę przed dochodzeniem w tym czasie roszczeń przez wierzycieli np. na drodze sądowej.
To także zatajanie informacji o możliwości utraty całości lub części pieniędzy konsumentów zgromadzonych na rachunku w Certo oraz pobieranie „opłat początkowych”, zanim konsumenci dostaną warunki umowy na piśmie.
Decyzja prezesa UOKiK dotyczy także niedozwolonych postanowień w umowach zawieranych przez Certo z konsumentami.
UOKiK wskazuje, że miały one umożliwiać kancelarii m.in.: zmianę wysokości wpłat konsumentów w trakcie programu np. w zależności od liczby wierzycieli akceptujących propozycje ugodowe czy w związku ze zmianami sytuacji finansowej klienta, zarządzanie przez kancelarię wpłacanymi przez konsumentów pieniędzmi, a także pobieranie dodatkowych opłat.
Ponad 600 tysięcy zł kary
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na kancelarię Certo kary w łącznej wysokości 639 290 zł. Spółka będzie też musiała poinformować o decyzjach na swojej stronie internetowej i na Facebooku.
Decyzje nie są prawomocne. Przedsiębiorca może się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Rudery na Chmielnej do wyburzenia. Znamy plany miasta
ale nie za darmo.
Parking bedzie
09:07, 2025-07-03
Ważny zawodnik Anwilu przenosi się do Hiszpanii
No i dobrze,że odszedł sam lub nie przedłuzono mu kontraktu ,bo był slaby w klubie i reprezentacji,nie wiem dlaczego nadali mu obywatelstwo polskie,żeby grał w reprezentacji Polski-działacze przekombinowali bo to nie jest gracz wybitny....
w
08:57, 2025-07-03
Kolizja na DK 67. Zderzyły się dwa auta osobowe
I powinna walnąć tą patelnią tych dwóch mistrzów kierownicy powyżej
Patelnia🍳
08:11, 2025-07-03
Rudery na Chmielnej do wyburzenia. Znamy plany miasta
Taki pomysł mam. Może by tak przy okazji rozebrać jeden budynek przy Zielonym Rynku nie pamiętam numeru ale najwyższy jest. Będzie sporo miejsca a i tak pożytku z niego niewiele.
Pomysłowy Dobromir
07:46, 2025-07-03
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz