Kabotaż w transporcie drogowym jest jednym z bardziej skomplikowanych zagadnień, z którym muszą zmierzyć się przewoźnicy działający na rynku międzynarodowym. Pojęcie to odnosi się do wykonywania krajowych przewozów przez przewoźników zagranicznych na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. W praktyce oznacza to, że przewoźnik z jednego kraju UE może realizować usługi transportowe wewnątrz innego państwa UE, jednak musi przestrzegać ścisłych przepisów i ograniczeń. Jakie są zasady kabotażu, co grozi za ich nieprzestrzeganie, oraz jak uniknąć sankcji? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie poniżej.
Kabotaż to termin określający przewóz ładunków w obrębie jednego kraju przez przewoźnika zarejestrowanego w innym kraju. Jest to specyficzny rodzaj działalności, który jest dozwolony, ale podlega surowym przepisom. Zasadniczo, kabotaż jest możliwy w przypadku, gdy przewoźnik zakończył międzynarodowy przewóz towarów na terytorium danego kraju i decyduje się na realizację dodatkowych, krajowych zleceń transportowych przed opuszczeniem tego kraju. Celem tych regulacji jest ochrona krajowych rynków transportowych oraz zapewnienie uczciwej konkurencji.
W Unii Europejskiej przepisy dotyczące kabotażu są szczegółowo uregulowane w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1072/2009. Najważniejsze zasady to:
Kabotaż podlega surowym ograniczeniom, które mają na celu ochronę krajowych przewoźników. Poza limitem trzech przewozów w ciągu siedmiu dni, istnieją także inne wymogi, które muszą być spełnione:
Nieprzestrzeganie zasad kabotażu jest surowo karane. Kary te mogą być bardzo dotkliwe i obejmują zarówno sankcje finansowe, jak i zakaz wykonywania przewozów na terytorium danego kraju. Wysokość kary zależy od rodzaju naruszenia oraz kraju, w którym doszło do wykroczenia.
Przewoźnicy, którzy chcą uniknąć sankcji i działać zgodnie z przepisami dotyczącymi kabotażu, powinni przestrzegać kilku kluczowych zasad:
Kabotaż w transporcie drogowym to nieodłączny element działalności wielu przewoźników międzynarodowych, ale wymaga on znajomości i przestrzegania surowych przepisów - tłumaczą eksperci firmy BOS Licencje Transportowe. Zasady kabotażu w Unii Europejskiej zostały stworzone w celu ochrony krajowych rynków i zapewnienia uczciwej konkurencji, a ich naruszenie może wiązać się z dotkliwymi karami finansowymi oraz zakazem wykonywania działalności. Przewoźnicy, którzy chcą uniknąć problemów, powinni dbać o regularne szkolenie pracowników, prowadzić staranną dokumentację i monitorować zmiany w przepisach. Dzięki temu będą mogli efektywnie i legalnie realizować swoje usługi na międzynarodowych rynkach transportowych.