Zamknij

Podstawowe informacje o Twoim silniku

artykuł sponsorowany + 00:00, 09.03.2022

Często słyszymy, że silnik to serce samochodu i nie da się ukryć, że jego rodzaj ma kluczowe znaczenie dla komfortu jazdy. Wbrew pozorom, nie chodzi jednak wyłącznie o moc, spalanie czy pojemność, ważne jest również to jakiego typu silnik wybieramy. Silnik wysokoprężny, benzynowy lub hybrydowy dostarczają zupełnie różnych wrażeń, nawet jeśli mają podobne parametry. Na co więc zwrócić uwagę przy wyborze silnika?

Moc silnika

Moc silnika to jeden z najważniejszych elementów silnika. Informacja podawana w watach lub koniach mechanicznych nie informuje nas jednak o charakterystyce silnika. Wbrew pozorom silnik o wyższej mocy, może wydawać się znacznie słabszy od tego, który ma na papierze mniej koni mechanicznych. Dlaczego? 

Zacznijmy od tego co oznacza moc silnika. To wartość, która określa ilość pracy wykonanej w jednostce czasu. Aby określić moc należy pomnożyć moment obrotowy, czyli siłę, z jaką tłoki obracają wałem korbowym, przez obroty silnika. Po pomnożeniu momentu obrotowego i prędkości obrotowej uzyskujemy moc silnika. Uzyskanie danej mocy jest możliwe w różnych konfiguracjach silnika, z większym lub mniejszym udziałem momentu obrotowego oraz obrotów. Dla przykładu, silniki wysokoprężne osiągają maksymalną moc przy niższych obrotach, niż wysokoobrotowe jednostki benzynowe. Wyjątkowym przypadkiem jest silnik Wankla, który osiąga maksymalną moc przy ok. 8 tys. obr./min.

Do czego właściwie jest nam potrzebna duża moc silnika? Zapas mocy okazuje się przydatny przede wszystkim podczas wykonywania wymagających manewrów. Dzięki dużej mocy, szybciej włączymy się do ruchu, wyprzedzimy pojazd czy utrzymamy wysoką prędkość na autostradzie.  Zwróćmy jednak uwagę na to, że taką moc uzyskuje się najczęściej na wysokim poziomie obrotów, którego raczej nie używamy podczas spokojnej jazdy. 

Moment obrotowy

Moment obrotowy bywa mylony z mocą silnika. Odpowiada za to, z jaką siłą silnik jest w stanie napędzać wał korbowy. Uczucie wgniatania w fotel, które towarzyszy przyspieszeniu jest w dużej mierze wynikiem momentu obrotowego, nie wynikającej z niego mocy silnika. Wartość momentu obrotowego podajemy w niutonometrach (Nm) i to właśnie ta wartość w dużej mierze determinuje zdolności uciągowe auta.  

Maksymalny moment obrotowy dostępny jest w niższym zakresie obrotów niż moc maksymalna. BMW X1 dostępne w abonamencie Qarson rozwija maksymalny moment obrotowy – 220 Nm – przy 1500-4100 obr,/min., natomiast największą moc silnika – 136 KM – uzyskuje przy 4500 obr./min. Wynika to z faktu, że po osiągnięciu maksymalnego momentu obrotowego następuje jego spadek, ale w dalszym ciągu zwiększają się obroty wału korbowego, podnosząc moc.

Bazując na przykładzie BMW można zwrócić uwagę na to, że moment obrotowy dostępny jest w szerokim zakresie obrotów, od 1500 do 4100 obr./min.  Wynika to z zastosowania  turbodoładowania, które zwiększa moment obrotowy już przy niewielkich obrotach silnika. Możemy wskazać kilka zalet takiej konfiguracji. Zacznijmy od tego, że turbina zwiększa moc uzyskaną z danej pojemności silnika, co pozwala na zastosowanie mniejszej i lżejszej jednostki. Jest to również związane z mniejszymi oporami własnymi i niższym zużyciem paliwa przy założeniu spokojnej jazdy jeździe. Dodatkowym plusem jest bardziej równomierne rozwijanie mocy i lepsze wykorzystanie najczęściej używanych obrotów silnika, czyli 1500-3000 obr.min. Przy silniku wolnossącym, niewyposażonym w turbosprężarkę, dla uzyskania podobnego uciągu trzeba wprowadzać silnik na wyższe obroty. Tutaj ciekawostką są silniki elektryczne, które oferują maksymalny moment obrotowy w niemal pełnym zakresie obrotów.

Pojemność silnika

Na polskich drogach widzimy najczęściej samochody z silnikami o pojemności mniejszej niż 2 litry. Wynika to z tego, że wysokość podatku akcyzowego za sprowadzony samochód z silnikiem o pojemności do 2000 cm3 to 3,1% jego wartości. W przypadku auta wyposażonego w silnik pojemności powyżej 2000 cm3, stawka ta wzrasta do 18,6%. Co ciekawe, moment obrotowy oraz moc silnika nie mają tutaj żadnego znaczenia. Skutkuje to  tym, że przykładowe auto o pojemności 2,2 l i mocy 140 KM będzie objęte wyższym podatkiem, niż to o pojemności 1.8 l i mocy 250 KM.

Pojemność silnika, zwana jest również pojemnością skokową. Czym właściwie jest i co oznacza? To podawana w centymetrach sześciennych suma różnic pomiędzy minimalną i maksymalną objętością wszystkich cylindrów. Pojemność zależy więc od:  średnicy tłoków, głębokości suwu tłoka oraz liczby cylindrów. Popularną praktyką wśród producentów jest obniżanie pojemności silnika, najczęściej poprzez zamianę jednostek czterocylindrowych na trzycylindrowe. 

Takie działanie nazywane jest jest downsizingiem. Jak więc zatrzymać wysoki moment obrotowy oraz moc silnika, skoro silnik został zmniejszony? Poprzez dodanie turbosprężarki. Teoretycznie ma to służyć oszczędności paliwa i mniejszej emisji szkodliwych związków do atmosfery, niestety nie zawsze sprawdza się to w praktyce. Jeśli zamiast spokojnej jazdy, będziemy jeździć dynamicznie to oszczędność jest niewielka lub żadna.  

Koszty eksploatacji

Warto się również zastanowić nad kosztem utrzymania auta, w zależności od wersji silnikowej. Zapotrzebowanie na paliwo to jeden z głównych wskaźników, na który zwracamy uwagę. Pamiętajmy o tym, że wskazania producenta nie zawsze są miarodajne, a wybierając samochód polecamy zapoznać się z raportami użytkowników aut. Dostępne na forach opinie kierowców wskażą nam również zalety, czy typowe problemy dla danej jednostki.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę przed wyborem samochodu? Koszt części zamiennych. Ceny filtrów, świec, wtryskiwaczy, koła zamachowego, turbosprężarki… Lista jest długa, ale może ceny elementów współgrających z silnikiem mogą się znacznie różnić, nawet w obrębie jednego modelu auta. 

Przeznaczenie pojazdu

Ciężko wskazać jeden idealny samochód, ponieważ każdy z nas kieruje się zupełnie innymi potrzebami. Poszczególne jednostki silnikowe mają swoje wady i zalety, warto więc rozważyć różne scenariusze użytkowania i przełożyć to na własny styl jazdy. Jeśli nie jeszcze nie wiesz, jakie auto będzie dla Ciebie właściwe, zamiast kupowania możesz zdecydować się na wynajem długoterminowy samochodu. W ofercie Qarsona możesz wynająć auto na 12 miesięcy i przez ten czas sprawdzić, czy wybrany model spełnia Twoje oczekiwania. Dzięki temu poznasz charakterystykę i kulturę pracy silnika na własnej skórze, jednocześnie nadal mając możliwość zmiany pojazdu na bardziej dopasowany, nowy model, już po roku.

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop

OSTATNIE KOMENTARZE

0%