Koło pasowe to kluczowy element budowy przekładni pasowej, która ma bardzo wiele zalet, nie tylko pod względem prostoty budowy samego napędu, ale i odciążenia pozostałych elementów konstrukcji i zmniejszenie ryzyka ich uszkodzenia. Efektywność rozwiązania uzależniona jest jednak w dużej mierze od doboru odpowiedniego koła pasowego.
Koło pasowe to niezbędny element specjalnej konstrukcji przekładni. Przekładnia pasowa najczęściej składa się z dwóch kół pasowych oraz specjalnego pasa napędowego. W ten sposób powstaje przekładnia zębata pasowe. Może się ona oczywiście składać z większej liczby kół pasowych, wszystko zależy od tego, jaka maszyna jest w ten sposób napędzana i jaki silnik.
Przekładnie pasowe to bardzo wysoko oceniane rozwiązania, ponieważ odpowiednio wyposażone są w stanie skutecznie transmitować moc napędową za pomocą elastycznych pasków klinowych. Bardzo dużym plusem, jaki mają zarówno koła pasowe, jak i sama przekładnia jest prostota wykonania. Przekładnia zabezpiecza również inne jednostki napędowe przed zbyt dużymi obciążeniami. Ponadto, skutecznie tłumi drgania. Nie bez znaczenia są także niskie koszty jej budowy i eksploatacji.
Aby konstrukcja była jednak odpowiednio skuteczna, niezbędne jest stosowanie do niej właściwie dobranego rodzaju kół pasowych występujących w różnych modelach. Znaczenie będzie miała zarówno średnica zewnętrzna, jak i sama konstrukcja koła.
Wyróżniamy co najmniej kilka podstawowych rodzajów kół pasowych, które powinny być dopasowane do specyfiki przekładni i potrzeb maszyny: