Zamknij

Koła pasowe - jak wybrać rozwiązanie dopasowane do przekładni?

art. sponsorowany + 12:39, 15.02.2023 Aktualizacja: 12:39, 15.02.2023

Koło pasowe to kluczowy element budowy przekładni pasowej, która ma bardzo wiele zalet, nie tylko pod względem prostoty budowy samego napędu, ale i odciążenia pozostałych elementów konstrukcji i zmniejszenie ryzyka ich uszkodzenia. Efektywność rozwiązania uzależniona jest jednak w dużej mierze od doboru odpowiedniego koła pasowego. 

Koła pasowe a zalety przekładni 

Koło pasowe to niezbędny element specjalnej konstrukcji przekładni. Przekładnia pasowa najczęściej składa się z dwóch kół pasowych oraz specjalnego pasa napędowego. W ten sposób powstaje przekładnia zębata pasowe. Może się ona oczywiście składać z większej liczby kół pasowych, wszystko zależy od tego, jaka maszyna jest w ten sposób napędzana i jaki silnik. 

Przekładnie pasowe to bardzo wysoko oceniane rozwiązania, ponieważ odpowiednio wyposażone są w stanie skutecznie transmitować moc napędową za pomocą elastycznych pasków klinowych. Bardzo dużym plusem, jaki mają zarówno koła pasowe, jak i sama przekładnia jest prostota wykonania. Przekładnia zabezpiecza również inne jednostki napędowe przed zbyt dużymi obciążeniami. Ponadto, skutecznie tłumi drgania. Nie bez znaczenia są także niskie koszty jej budowy i eksploatacji. 

Aby konstrukcja była jednak odpowiednio skuteczna, niezbędne jest stosowanie do niej właściwie dobranego rodzaju kół pasowych występujących w różnych modelach. Znaczenie będzie miała zarówno średnica zewnętrzna, jak i sama konstrukcja koła. 

Jakie pasowe koła wybrać? Koła pasowe klinowe i inne rozwiązania

Wyróżniamy co najmniej kilka podstawowych rodzajów kół pasowych, które powinny być dopasowane do specyfiki przekładni i potrzeb maszyny:

  • klinowe o powierzchniach stożkowych w wieńcu, w tym przypadku przeniesienie momentu obrotowego warunkuje styk boków pasa klinowego z kołem pasowym w rowku klinowym;
  • zębate o powierzchni zębatej, doskonale przenoszą obroty bez poślizgów; określane jako przekładnie pasowe synchroniczne;
  • płaskie o płaskim wieńcu w kształcie baryłki; mają zastosowanie do konstrukcji posiadającej wrzeciona wysokoobrotowe, pozwalają na osiągnięcie dużych prędkości liniowych pasa napędowego;
  • wielorowkowe z wieńcem wyposażonym w rowki, sprawdzają się tam, gdzie niezbędna jest duża prędkość liniowa i małe gabaryty kół pasowych;
  • wariatorowe z bieżniami stożkowymi i zarazem rozsuwanymi, wyposażone w sprężynę lub dwustronnie w sprężyny; możliwe jest tutaj również zastosowanie konstrukcji wyposażonej w łożysko oporowe, zapewniają płynną zmianę prędkości obrotowej;
  • specjalne wykonywane według indywidualnych rysunków.
(art. sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%