Długie godziny oczekiwania na lotnisku, overbooking, konieczność przełożenia planów i obowiązków ze względu na złe warunki pogodowe lub problemy techniczne… Prawie każdy, kto podróżuje w przestworzach, ma podobne doświadczenia. Niestety opóźnienia lotów zdarzają się dość często, wystawiając na próbę cierpliwość pasażerów. Jeszcze gorszą sytuacją jest jednak całkowite odwołanie podróży.
Czy w takich przypadkach przysługuje odszkodowanie? Tak, choć pod pewnymi warunkami.
Jeśli opóźnienie lotu wynosi minimum 2 godziny, pasażerowie muszą otrzymać od przewoźnika niezbędne wsparcie. Przede wszystkim wszystkie linie lotnicze są zobowiązane do udzielenia pasażerom pomocy w ramach:
Natomiast gdy opóźnienie jest wyjątkowo długie, przewoźnik powinien zapewnić pasażerom nocleg. Jest to wymagane w przypadku oczekiwania na lot przynajmniej dobę. Drugi wymóg dotyczy zapewnienia transportu na trasie lotnisko-hotel-lotnisko. Jeżeli jesteś zmuszony pokryć te koszty samodzielnie, możesz domagać się ich zwrotu.
Uwaga: oczekiwanie na lot przekroczyło pięć godzin? Możesz zrezygnować z usług linii lotniczej i żądać zwrotu kosztów biletu. Dodatkowo możesz wymagać zapewnienia jak najszybszego powrotu do miejsca docelowego, jeśli opóźnienie zakłóca Twoje plany!
Odszkodowanie dla pasażerów linii lotniczych przysługuje pod warunkiem, że opóźnienie lub odwołanie lotu nie jest wynikiem nadzwyczajnych okoliczności. Uzyskanie rekompensaty będzie możliwe tylko wtedy, gdy zakłócenie podróży spowodowały przyczyny zależne od przewoźnika.
Odwołany lot to druga sytuacja, która uprawnia Cię do odszkodowania - choć również pod pewnymi warunkami. Po pierwsze możesz wymagać rekompensaty wtedy, gdy nie zostałeś poinformowany o anulowaniu lotu minimum na 2 tygodnie przed planowanym lotem. Po drugie wówczas, gdy w przypadku odwołania nie zaproponowano Ci alternatywnej podróży do miejsca docelowego - czyli takiej, która byłaby najbardziej zbliżona do pierwotnego planu podróży.
Podsumowując, informację o anulowaniu lotu przewoźnik musi przekazać Ci w okresie od 14 do 7 dni przed planowanym wylotem. Natomiast nowy, alternatywny lot, który proponuje pasażerom musi wystartować najpóźniej 2 godziny po czasie i dotrzeć do miejsca docelowego najwyżej 4 godziny później.
Jeśli tak się nie stanie, możesz ubiegać się odszkodowanie. Tak jak w przypadku opóźnienia, tak i tutaj rekompensata nie przysługuje, jeśli lot został zakłócony w wyniku nadzwyczajnych okoliczności.
Kwota odszkodowania może być naprawdę wysoka, co zachęca pasażerów do egzekwowania swoich praw. Możliwą wysokość rekompensaty wskazuje Rozporządzenie nr 261/2004. Zgodnie z jego brzmieniem, za opóźnienie i odwołanie przysługuje taka sama kwota. Wszystko zależy od długości trasy podróży. W rezultacie:
Co więcej, czasem odszkodowanie przysługuje także za zagubiony bagaż. Zobowiązuje do tego Konwencja Montrealska, zgodnie z którą po upływie 21 dni bagaż zostaje uznany za zagubiony. Wówczas musisz złożyć reklamację bezpośrednio do linii lotniczej. Natomiast za opóźnienie bagażu przysługuje Ci zwrot podstawowych kosztów poniesionych np. na zakup ubrań i niezbędnych kosmetyków.
Kwestie praw pasażerów linii lotniczych w Unii Europejskiej reguluje Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Szczegółowe i zrozumiałe informacje no tym, które loty kwalifikują się odszkodowania, znajdziesz na stronie: https://rpms.pl/odszkodowanie-za-opozniony-lub-odwolany-lot/
Pamiętaj, że nie musisz samodzielnie egzekwować swoich praw. Skorzystaj z bezpłatnej pomocy kancelarii prawnej. Eksperci pomogą Ci uzyskać wysoką rekompensatę od linii lotniczej oraz pełny zwrot pieniędzy za poniesione koszty dodatkowe.