Branża przemysłowa, transportowa i budowlana coraz częściej używa różnych rodzajów urządzeń dźwignicowych, które zaliczamy do urządzeń transportu bliskiego (UTB). Można śmiało powiedzieć, że okazują się wręcz niezbędne wszędzie tam, gdzie zachodzi konieczność przenoszenia dużych, wielotonowych ciężarów w poziomie i pionie na niewielkie odległości.
Obowiązujące w naszym kraju przepisy regulujące zasady eksploatacji urządzeń dźwignicowych dotyczą praktycznie wszystkich ich rodzajów, także tych, znajdujących się w ofercie ALSO Holding:
wciągników i wciągarek, linowych i łańcuchowych;
żurawi, warsztatowych, kolumnowych, przejezdnych i przyściennych;
suwnic, podwieszanych, pomostowych natorowych, bramowych i półbramowych.
Wszystkie eksploatowane w naszym kraju urządzenia dźwignicowe podlegają przede wszystkim przepisom i dozorowi Urzędu Nadzoru Technicznego (UDT), co reguluje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2012 roku dotyczące rodzajów urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu.
Przepisy UDT regulują również, kto może obsługiwać takie urządzenie, czyli wyłącznie osoby pełnoletnie, które ukończyły kurs operatora np. suwnic, uzyskując odpowiednie uprawnienia. Podmiot eksploatujący dane urządzenie dźwignicowe musi jednocześnie przestrzegać kilku zasad:
czytelnego i widocznego z daleka oznakowania urządzenia zgodnie z obowiązującymi w tej kwestii przepisami;
stosowania przy obsłudze wymaganych środków ochrony osobistej, w tym kasku, rękawic, gogli ochronnych i słuchawek chroniących przed hałasem;
dbania o właściwy stan techniczny suwnicy czy żurawia, do czego służą regularnie przeprowadzane przeglądy obejmujące wszystkie części urządzenia, czym zajmują się wyłącznie osoby mające stosowne uprawnienia UDT;
bieżącej kontroli stanu technicznego, przed rozpoczęciem pracy, w tym hamulców, mechanizmów jezdnych i podnoszenia oraz wyłączników awaryjnych, zatrzymujących urządzenie w chwili wystąpienia awarii albo innego zagrożenia bezpieczeństwa;
zabezpieczenia miejsca pracy urządzenia, dokładnego oznakowania świetlnego trasy, po której będzie się poruszało, co ma na celu ograniczenie dostępu osób niepowołanych i zmniejszenie ryzyka wypadków przy pracy, czemu sprzyja też użycie ograniczników ruchu.