Każdy pracownik jest ambasadorem swojej firmy. To w zespole zaczyna się i kończy współpraca, efektywność działania, budowanie pozytywnego wizerunku marki i rozwój, którego potrzebuje każda firma. Sprawdź, jak skutecznie ocenić pracę zespołu w małej firmie i jak dobrać sposób rozwoju do jej potrzeb.
Jedną z najważniejszych kwestii w zarządzaniu pracownikami jest ocena ich efektywności. Aby była obiektywna, musi być długofalowa i zorganizowana w ustrukturyzowany system. Wbrew pozorom nie jest to wcale łatwiejsze w małej firmie.
Ocena pracowników jest ważna, jednak również istotna okazuje się ocena całego zespołu – sposobu, w jaki ze sobą współpracuje, relacji, częstotliwości i natężenia konfliktów, samodzielności i proporcjonalnego rozłożenia zadań.
System oceniania pracowników (SOP) to zbiór elementów i relacji, jakie pomiędzy nimi zachodzą, których celem jest lepsza efektywność zarządzania zasobami ludzkimi, z uwzględnieniem misji i założeń firmy.
Sprawdź, gdzie dodać ogłoszenie o pracę, by dotarło do jak najszerszego grona kandydatów!
W małej firmie rolę lidera najczęściej pełni jej właściciel, kierownik lub manager. Pracownicy mają na co dzień styczność z tą osobą, współpracują z nią, rozmawiają i budują relacje. Dzięki temu liderowi małej firmy łatwiej jest ocenić współpracę i rozwój zespołu.
Jeśli chcesz dobrze poznać i prawidłowo ocenić pracę zespołu, bądź dostępny, komunikatywny i otwarty. Pracownicy powinni wiedzieć, że zawsze mogą liczyć na Twoją pomoc lub zwrócić się z problemem, nawet jeśli dotyczy on delikatnej natury relacji interpersonalnych w zespole.
Kwestie, jakie podlegają ocenie w kontekście rozwoju zespołu, to przede wszystkim:
· samodzielność i poczucie odpowiedzialności za powierzone zadania
· konkretny, proporcjonalny i adekwatny podział zadań
· współpraca i wzajemna pomoc
· efektywna i sprawna komunikacja
· umiejętność radzenia sobie z różnicami zdań
· umiejętność rozwiązywania konfliktów i przechodzenia nad nimi do porządku dziennego
Rzadko który zespół współdziała idealnie i nie potrzebuje wsparcia w żadnym z powyższych aspektów. Obserwowanie pracowników, a gdy nie jest to możliwe – rozmowa i uzyskanie informacji zwrotnej (np. w formie anonimowej ankiety) pozwolą ustalić i wdrożyć najlepsze sposoby na zwiększenie efektywności i poprawę wyników zespołu w małej firmie.
Sprawdź najlepsze porady dla pracodawców przygotowane przez specjalistów!
Podstawową formą wspierania zespołu w rozwoju są szkolenia. Obejmują one różne obszary: od wiedzy branżowej, produktowej, przez kształtowanie umiejętności miękkich, aż po samorozwój i pokonywanie własnych słabości. Szkolenia mogą być wewnętrzne i zewnętrzne.
Kolejną metodą wspierania rozwoju zespołu w małej firmie jest facylitacja. To pojęcie dość nowe i wciąż mało popularne w polskich przedsiębiorstwach. Facylitacja to proces, w którym niezależna osoba z zewnątrz wspiera zespół w efektywnej realizacji zamierzonych celów. To coś innego niż wsparcie lidera. Facylitator dysponuje bowiem zasobami i umiejętnościami, dzięki którym pomaga grupie, buduje w niej ducha współpracy i pozwala wypracować metody skutecznego współdziałania.
Zupełnie inną kategorią wspierania rozwoju małej firmy jest mentoring. Co do zasady w tym modelu wsparcia to bardziej doświadczony pracownik firmy zapewnia pomoc i kierownictwo nowemu lub mniej doświadczonemu. Dzięki mentoringowi firma korzysta z zasobów, które już ma, by podnieść jakość pracy osób o niższych kompetencjach, a nawet tych mniej zaangażowanych.
Mówi się, że pracownicy nie odchodzą od firmy, ale od pracodawcy. W stwierdzeniu tym jest wiele prawdy. Jeśli chcesz, aby Twój zespół dział efektywnie i ciągle się rozwijał, musisz zadbać o bieżącą ocenę jego pracy. Ustalenie, z jakimi potrzebami i problemami zmagają się pracownicy, pozwoli Ci opracować skuteczną metodę rozwoju firmy. Wśród tych metod można wymienić szkolenia – wewnętrzne i zewnętrzne, mentoring, a także stosunkowo nową w Polsce facylitację.