Zamknij
Ważne

Bezpieczeństwo CMS dla firm. Jak chronić swoją stronę przed atakami?

art. sponsorowany + 09:02, 30.06.2025 Aktualizacja: 09:02, 30.06.2025
- -

Publicznie dostępny kod źródłowy, tysiące wtyczek i miliony użytkowników czynią systemy CMS klasy open source bardziej podatnymi na cyberataki. Warto więc zastanowić się  nad bezpieczeństwem opartej na nim strony i  rozważyć alternatywę – komercyjną platformę z wbudowanymi mechanizmami ochronnymi, regularnymi aktualizacjami i wsparciem technicznym.

Firmowa strona internetowa to dziś więcej niż wizytówka firmy. To zwykle również kanał komunikacji i sprzedaży, a więc przetwarzania i gromadzenia danych, które są współczesnym złotem – i łakomym kąskiem dla cyberprzestępców. Jak chronić witrynę przed atakami? Najlepiej zacząć od wyboru odpowiedniego CMS-a!

System CMS  punktem wejścia dla cyberprzestępcy

System CMS (ang. Content Management System) pozwala tworzyć strony internetowe, a następnie edytować  i publikować ich zawartość bez programowania. Dla firmy to niezbędne narzędzie codziennej pracy, zwłaszcza gdy mówimy o sprzedaży internetowej i pozyskiwaniu leadów przez formularze na stronie. Jednak choć CMS znacznie ułatwia zarządzanie stroną i realizację celów biznesowych, to niestety może też stać się potencjalnym punktem wejścia (wektorem) cyberataków. 

Dla przestępcy CMS, który często jest zintegrowany z innymi systemami, to zamknięte na kłódkę drzwi do zaplecza firmy. Jeśli uda mu się je sforsować, może wykraść dane klientów, zainstalować złośliwe oprogramowanie albo podszyć się pod firmę w celu wyłudzenia. A to wcale nie jest trudne. Wystarczy, że nie ograniczymy prób logowania,  a bot będzie mógł niepostrzeżenie testować tysiące haseł, aż trafi na właściwe. Im bardziej rozbudowany system, im więcej użytkowników, wtyczek i integracji, tym więcej możliwych kierunków ataku. 

Dlatego wybór CMS-a warto uzależnić nie tylko od funkcjonalności i wygody obsługi, lecz także od tego, jaki jest jego poziom ochrony i kto za nią odpowiada. 

Otwarty kod i tysiące wtyczek, ale i…ryzyko

Firmowa strona wizytówka, landing page kampanii, nieduży sklep – wybór najczęściej pada na popularne systemy CMS open source, bo są bezpłatne i pozwalają zrealizować niemal każdy projekt. 

To ogromne zalety, ale warto mieć świadomość, że dostęp do kodu źródłowego systemu mają nie tylko uzdolnieni deweloperzy, lecz także cyberprzestępcy. Kolejną zarówno zaletą, jak i wadą systemów open source są tysiące zwykle bezpłatnych wtyczek, które pozwalają uzyskać niemal dowolną funkcjonalność bez kodowania. 

To właśnie te darmowe wtyczki są najczęstszym źródłem ataków: jak podaje WPScan w raporcie „WordPress Vulnerability Statistics” z 2025 roku, odpowiadają za 95% podatności systemu na zagrożenia. A wiadomości o lukach rozchodzą się błyskawicznie i globalnie. Miliony stron opartych na WordPressie (który według raportu Statista„ Market share of the leading website builders worldwide as of 2024” opublikowanego w 2025 roku osiągnął 68% udziału w rynku!) korzystają z wtyczek – ale ilu ich administratorów sprawdza pochodzenie pluginów i regularnie je aktualizuje?

Komercyjny system CMS dla firmy z ochroną  w pakiecie

Zwłaszcza podczas wyboru silnika strony, ale także później, w formie inwestycji w bezpieczeństwo, warto rozważyć dobry komercyjny system CMS dla firm. Dziś są dostępne na rynku elastyczne multiportale, które pozwalają z poziomu jednego panelu zarządzać wieloma stronami oraz tworzyć złożone i dziedzinowe  serwisy. 

Przykładem takiego rozwiązania jest web360 od OPTeam – platforma tworzona z myślą o biznesie, ale dostępna również w wersji dedykowanej administracji i uczelniom. Bezpieczeństwo jest jej podstawą, na równi z elastycznością i praktycznością.

Twórcy tego CMS-a wbudowali w system liczne mechanizmy chroniące witrynę przed nieupoważnionym dostępem i działaniem złośliwego oprogramowania (np. ograniczanie prób logowania, dwuetapowa weryfikacja, monitorowanie aktywności). Firma systematycznie aktualizuje system (w tym dostosowuje go do przepisów i rekomendacji, np. CORS, TLS 1.3, WCAG). Zapewnia również wdrożenia, stałe wsparcie techniczne zespołu programistów i szybką pomoc w razie awarii.

System CMS musi spełniać najnowsze standardy bezpieczeństwa, zgodne m.in. z normą OWASP Top 10:2021 (Open Web Application Security Project) dotyczącą najczęściej występujących krytycznych podatności dla aplikacji webowych. Twórcy web360 w pełni dostosowali system do wymagań normy, uwzględniając takie zabezpieczenia jak:

  • ochrona przed atakami XSS, CSRF, SQL Injection;
  • walidacja danych wysyłanych przez użytkownika (GET, POST, COOKIE);
  • filtrowanie danych wprowadzanych do systemu (wyłapywanie niebezpiecznych fragmentów kodu);
  • zabezpieczenie formularzy przed wysłaniem z innego adresu;
  • szyfrowanie haseł i danych poufnych w bazie danych; 
  • polityka haseł dostosowana do aktualnych wymogów bezpieczeństwa;
  • uwierzytelnianie dwuskładnikowe (2FA);
  • historia logowania i zmian dokonywanych przez panel administracyjny;
  • rozdzielenie wersji publicznej od wersji prywatnej dostępnej tylko dla zalogowanych użytkowników;
  • cykliczna analiza logów 404 (automatyczne wyłapywanie prób ataku).

Oczywiście, aby maksymalnie zwiększyć ochronę strony, o bezpieczeństwie nie może zapomnieć również użytkownik.

Jak chronić firmową stronę internetową?

Istnieje wiele zasad i sposobów ochrony strony internetowej, a o jej bezpieczeństwie warto pomyśleć już na etapie wyboru systemu CMS. Przede wszystkim:

  • Rozważ komercyjny system CMS – zamknięty, zabezpieczony kod, wyłącznie sprawdzone rozwiązania, regularne aktualizacje i stałe wsparcie techniczne twórców platformy. Ścisłe ograniczenie dostępu do kodu znacząco poprawia bezpieczeństwo – najlepiej, jeśli mają go tylko osoby rozwijające system.
  • Sprawdź, jakie mechanizmy zastosowali twórcy oprogramowania. Dobrze, jeśli uwzględnili m.in.:
  • silną kontrolę dostępu i dwuetapowe uwierzytelnianie; 
  • ochronę danych i komunikacji (szyfrowanie i haszowanie danych poufnych, eksport danych tylko dla administratorów itp.);

 

      • zabezpieczenia przed atakami XSS (Cross-Site Scripting), SQL Injection, CSRF (Cross-Site Request Forgery);
      • blokowanie botów i automatycznych prób logowania (np. rate limiting);
      • zaporę aplikacji (WAF – Web Application Firewall) analizującą ruch w czasie rzeczywistym i blokującą złośliwy ruch;
      • systematyczne aktualizacje (najlepiej bez potrzeby ingerencji użytkownika);
      • regularne automatyczne kopie zapasowe strony i bazy danych;
      • dodatkowe komponenty (np. integrację z systemami SSO, możliwość tworzenia środowisk testowych i izolowanych czy narzędzia do zarządzania incydentami).

 

  • Regularnie aktualizuj wtyczki i szablony, rozważ płatne warianty – według statystyk wspomnianego już raportu WPScan podatność pluginów w wersji premium jest wielokrotnie niższa, stanowi dosłownie ułamek podatności darmowych wariantów (rzędu 4 tysięcy do ponad 100 tysięcy!). Uaktualniaj również środowisko serwerowe (PHP, MySql).
  • Stosuj silne unikatowe hasła i uwierzytelnianie dwuskładnikowe SMS, aplikacja, klucz sprzętowy. Zmień domyślny login „admin”. Wymagaj od zespołu ustawienia haseł o długości co najmniej 12 znaków z cyframi i symbolami, innych dla poszczególnych systemów. Pomyśl o narzędziu, które generuje i przechowuje hasła: połączysz bezpieczeństwo i wygodę.
  • Twórz kopie zapasowe – backup całej strony i bazy danych powinien się odbywać automatycznie i codziennie lub jeszcze częściej (np. co godzinę dla sklepów internetowych). Kopie zapasowe przechowuj poza serwerem produkcyjnym (np. w chmurze lub offline). Przetestuj odtwarzanie danych – backup, którego nie da się przywrócić, jest bezużyteczny.
  • Ogranicz liczbę administratorów i dostęp do panelu – stwórz oddzielne konta dla zarządzających stroną i nadaj im wyłącznie takie uprawnienia, jakich potrzebują do wykonywania swoich zadań. Po zakończeniu współpracy z wykonawcą bądź pracownikiem od razu usuń lub dezaktywuj jego konto. Jeśli to wykonalne, rozważ ograniczenie dostępu do panelu na podstawie adresów IP i zabezpiecz go za pomocą .htpasswd w Apache lub reguł w serwerze NGINX.

Pamiętaj, że bezpieczeństwo strony internetowej to proces, z nie jednorazowe działanie. Dbaj o nie codziennie, a co najmniej raz na pół roku przeprowadź audyt zabezpieczeń. Pomyśl też o wsparciu specjalisty od cyberbezpieczeństwa.

(Artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop

OSTATNIE KOMENTARZE

0%